Permalänk
Medlem

Carrier aggregation?

Jag tänkte bara höra om någon vet hur man aktiverar CA? Jag har ett Huawei B525 och det har den funktionen, men jag vet inte om det är automatiskt aktiverat eller om man måste fippla med några inställningar i modemet? Jag vet även att den masten som är närmst mig har band 3 och 7 så jag skulle vilja aktivera så att jag får data från båda banden om det går.

Permalänk

Är lite mer komplicerat än så.

För att CA ska fungera behövs bland annat....
1. Din "Device" ska supportera CA
2. Mobilmasten ska supportera CA
3. Din "Device" och mobilmasten ska supportera samma BAND för CA

Om allt ovan är supporterat är det en kommunikation mellan device och mobilmasten som aktiverar CA i bakgrunden.
Vanligtvis är det inte något du ens ska behöva tänka på. På vissa routrar kan man se om CA används samt vilka band.

Jag vet inte om den funktionen går att se på konsumentprodukter.

Permalänk
Medlem

Lägger till att du måste ha god täckning från alla band du tänkt använda i CA.

Permalänk
Medlem

Aha okej, så det är inget jag kan aktivera med andra ord. Ja men tackar för infon. Som sagt, det jag läst om mitt modem så ska det supporta CA, så då är det bara frågan om masten gör det och om masten gör det så antar jag att det redan är aktiverat då. Jag har 4G täckning här där jag bor men det är "bara" 4 av 5 bars så den är inte maxad.

Jag såg bara en kille som skrev att han kom upp i typ 20 mbit men då hittade han en mast längre bort som han valde att köra mot och då kom han upp i 170 mbit. Det är i typ en sådan situation jag befinner mig i, jag ligger mellan 20-50 mbit och ca 200 meter från där jag bor har jag en polare och han kommer upp i 150 mbit. Vi har Telia mobilt bredband båda två. Känns sjukt fuskigt att 200 meter gör sån skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyrpan:

Aha okej, så det är inget jag kan aktivera med andra ord. Ja men tackar för infon. Som sagt, det jag läst om mitt modem så ska det supporta CA, så då är det bara frågan om masten gör det och om masten gör det så antar jag att det redan är aktiverat då. Jag har 4G täckning här där jag bor men det är "bara" 4 av 5 bars så den är inte maxad.

Jag såg bara en kille som skrev att han kom upp i typ 20 mbit men då hittade han en mast längre bort som han valde att köra mot och då kom han upp i 170 mbit. Det är i typ en sådan situation jag befinner mig i, jag ligger mellan 20-50 mbit och ca 200 meter från där jag bor har jag en polare och han kommer upp i 150 mbit. Vi har Telia mobilt bredband båda två. Känns sjukt fuskigt att 200 meter gör sån skillnad.

Det kan göra stor skillnad bara att flytta några meter. Angående CA, så på många telefoner (däremot inte på Pixel och iPhone) så visas CA med att det står 4G+ i statusfältet istället för bara 4G, nu vet jag inte hur det är på modem, men kanske är samma där?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Okej, ja men det står 4G+ på modemet när man loggar in på sidan, så då kanske det är aktiverat där redan. Tackar för svaren iaf!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyrpan:

Okej, ja men det står 4G+ på modemet när man loggar in på sidan, så då kanske det är aktiverat där redan. Tackar för svaren iaf!

Jag använde ett B525 tills jag fick fiber och mycket riktigt så är det aktiverat och fungerar om det står 4G+.

Visa signatur

press nu1mlock