Behöver ethernet i rum utan....ethernet.

Permalänk

Behöver ethernet i rum utan....ethernet.

Hej. Vi har så himla trångt i vårt mediaskåp att jag fått dra en kabel (via hubben i skåpet) och nu kör jag istället routern i ett annat rum via ethernetkontakten (den är alltså ansluten IN från ethernetuttaget...ja ni fattar). . Från denna så har jag sen ethernet kabel till min PC, och wifi till övriga enheter.

MEN...

Nu vill jag även att vi ska använda ethernet till en annan dator i ett annat rum. Vill ha bästa prestanda för spelande online. Jag kan inte köra en kabel från routern till denna datorn, det blir meckigt. Däremot finns det ju ett nätverksuttag i alla rum, och så även i detta rummet.

Kan jag på något vis sätta in en Switch (TP-Link TL-SG1055 som jag har liggande) nere i skåpet och på så vis ge ytterligare en ethernetmöjliget till detta rum, fast man då går förbi routern på den anslutningen?

Vet inte annars hur att göra, om jag ska vara ärlig. Alternativet är ju som sagt att dra kabel till det andra rummet, borra hål hå och ha mig. Men ingen lust med det, då det finns ett uttag där i detta med.

Sen finns ju alternativet med att byta router till något som ryms i mediaskåpet. Vill inte heller fästa något på utsidan i det rummet (ett tvättrum) då det ofta är fuktigt där, känns inte som rätt miljö. Mediaskåpet är också i detta rum, men illafall lite skyddat.

Tar all hjälp jag kan få i detta. Tack.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Hej. Vi har så himla trångt i vårt mediaskåp att jag fått dra en kabel (via hubben i skåpet) och nu kör jag istället routern i ett annat rum via ethernetkontakten (den är alltså ansluten IN från ethernetuttaget...ja ni fattar). . Från denna så har jag sen ethernet kabel till min PC, och wifi till övriga enheter.

MEN...

Nu vill jag även att vi ska använda ethernet till en annan dator i ett annat rum. Vill ha bästa prestanda för spelande online. Jag kan inte köra en kabel från routern till denna datorn, det blir meckigt. Däremot finns det ju ett nätverksuttag i alla rum, och så även i detta rummet.

Kan jag på något vis sätta in en Switch (TP-Link TL-SG1055 som jag har liggande) nere i skåpet och på så vis ge ytterligare en ethernetmöjliget till detta rum, fast man då går förbi routern på den anslutningen?

Vet inte annars hur att göra, om jag ska vara ärlig. Alternativet är ju som sagt att dra kabel till det andra rummet, borra hål hå och ha mig. Men ingen lust med det, då det finns ett uttag där i detta med.

Sen finns ju alternativet med att byta router till något som ryms i mediaskåpet. Vill inte heller fästa något på utsidan i det rummet (ett tvättrum) då det ofta är fuktigt där, känns inte som rätt miljö. Mediaskåpet är också i detta rum, men illafall lite skyddat.

Tar all hjälp jag kan få i detta. Tack.

Om du har 2 uttag i varje rum kan du dra internet via ena porten och sen lan tillbaka till skåpet med en switch där, alt patcha direkt till det andra rummet.

Om du bara har 1 uttag så får du kanske köpa ett par smart-switchar (en i skåpet, en vid din router om den inte kan prata vlan och en i rummet med andra datorn). Så på så vis få internet o lan i samma kabel.
Finns nog billiga 5-portare att köpa.

Permalänk
Medlem

Om du har dubbeluttag där du satt routern går det att lösa enkelt med en switch i mediaskåpet, om inte skulle jag rekomendera en liten router utan wifi som får plats där..

Permalänk
Rekordmedlem

Om du är villig att lära dig konfigurera switchar kan du antagligen använda dig av vlan för att lösa det, med en eller ev två vlankababla switchar går det att lösa, 1 eller 2 beror på om din router kan hantera vlan eller inte.
Typ en switch i mediaskåpet som via en trunk skickar internet till routern och routern skickar i sin tur ner lantrafiken via trunken till mediaskåpets switch där du sedan kopplar in övriga uttag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det går bra att sätta en switch efter routern och sedan kablar till vart man ska, eller efter nätverksuttaget i ditt rum.

Det är lite svårt att förstå exakt hur du menar, men om du gör en snabb skiss och ritar upp hur det är kopplat i dagsläget så är det lätt att säga vad som kommer fungera. Börja där din internetanslutning kommer in i huset/lägenheten där du bor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om du är villig att lära dig konfigurera switchar kan du antagligen använda dig av vlan för att lösa det, med en eller ev två vlankababla switchar går det att lösa, 1 eller 2 beror på om din router kan hantera vlan eller inte.
Typ en switch i mediaskåpet som via en trunk skickar internet till routern och routern skickar i sin tur ner lantrafiken via trunken till mediaskåpets switch där du sedan kopplar in övriga uttag.

Vad har ditt svar med tråden att göra?

TS vill skicka sitt LAN till annat rum, då får han patcha LAN-sidan tillbaka till skåpet och patcha vidare ut i rummet. Behövs ingen switch om det inte är några längre avstånd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Hej. Vi har så himla trångt i vårt mediaskåp att jag fått dra en kabel (via hubben i skåpet) och nu kör jag istället routern i ett annat rum via ethernetkontakten (den är alltså ansluten IN från ethernetuttaget...ja ni fattar). . Från denna så har jag sen ethernet kabel till min PC, och wifi till övriga enheter.

MEN...

Nu vill jag även att vi ska använda ethernet till en annan dator i ett annat rum. Vill ha bästa prestanda för spelande online. Jag kan inte köra en kabel från routern till denna datorn, det blir meckigt. Däremot finns det ju ett nätverksuttag i alla rum, och så även i detta rummet.

Kan jag på något vis sätta in en Switch (TP-Link TL-SG1055 som jag har liggande) nere i skåpet och på så vis ge ytterligare en ethernetmöjliget till detta rum, fast man då går förbi routern på den anslutningen?

Vet inte annars hur att göra, om jag ska vara ärlig. Alternativet är ju som sagt att dra kabel till det andra rummet, borra hål hå och ha mig. Men ingen lust med det, då det finns ett uttag där i detta med.

Sen finns ju alternativet med att byta router till något som ryms i mediaskåpet. Vill inte heller fästa något på utsidan i det rummet (ett tvättrum) då det ofta är fuktigt där, känns inte som rätt miljö. Mediaskåpet är också i detta rum, men illafall lite skyddat.

Tar all hjälp jag kan få i detta. Tack.

Att sätta en switch i mediakskåpet lär ju innebära att du behöver två publika IP-adresser från din ISP för att det ska kunna fungera. Så steg 1 borde ju i så fall vara att kontrollera så att det är fallet. Jag tror det kan vara ganska vanligt med max 1 publik IP-adress. Detta skulle också innebära att den "nya datorn" inte är på samma nätverk som allt annat i huset med.

Annars är väl det absolut enklaste att skaffa en mindre router som får plats i mediaskåpet, så kan du använda alla ethernet-uttag som du vill. Om din nuvarande router har stöd så borde man eventuellt kunna göra om den till en accesspunkt för Wifi, trots att den inte agerar router (ifall det nu är dålig täckning ifrån mediaskåpet, eller den routern har sämre Wifi).

Permalänk
Medlem

Svaren i denna tråd känns väldigt förvirrat.
Om det finns färdigt vägguttag i rummet så är det väl bara att koppla kabel från routerns LAN-uttag till det ethernet-uttag i panelen som går till rummet med motsvarande ethernet-vägguttag?

Permalänk
Skrivet av boibo:

Om du har 2 uttag i varje rum kan du dra internet via ena porten och sen lan tillbaka till skåpet med en switch där, alt patcha direkt till det andra rummet.

Om du bara har 1 uttag så får du kanske köpa ett par smart-switchar (en i skåpet, en vid din router om den inte kan prata vlan och en i rummet med andra datorn). Så på så vis få internet o lan i samma kabel.
Finns nog billiga 5-portare att köpa.

Tyvärr inte. De har snålat.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Skrivet av fiskebulle:

Det går bra att sätta en switch efter routern och sedan kablar till vart man ska, eller efter nätverksuttaget i ditt rum.

Det är lite svårt att förstå exakt hur du menar, men om du gör en snabb skiss och ritar upp hur det är kopplat i dagsläget så är det lätt att säga vad som kommer fungera. Börja där din internetanslutning kommer in i huset/lägenheten där du bor.

Där har jag redan ethernetutgångar (på routern alltså), så det blir lite samma sak. Jag vill helst skippa detta med att dra från routern i rummet till rummet intill. Helst vill jag att jag kan göra någon magi i mediaskåpet; om det går att ta kablen från mediaboxen (Telia fiber) och sen till min switch (som jag knappt vet vad den gör) och sen dra en kabel direkt till ethernetkontakten i rummet jag vill ha ethernetaccess i, och sen en kabel som går till routern. Så delningen görs innan routern liksom om ni förstår.
Men så kanske inte det funkar?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Skrivet av Javis:

Svaren i denna tråd känns väldigt förvirrat.
Om det finns färdigt vägguttag i rummet så är det väl bara att koppla kabel från routerns LAN-uttag till det ethernet-uttag i panelen som går till rummet med motsvarande ethernet-vägguttag?

Precis. Om routern stod i mediaskåpet (dvs fick plats i mediaskåpet). Där finns hubb vidare till alla uttag i huset. Men nu går inte det, och jag vill inte ha den framme i rummet som mediaskåpet är i heller (tvättstuga, fuktigt) + att det inte finns möjlighet att på ett bra sätt ha den i detta rum oavsett.

Annars - absolut minst krångliga lösning!

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Skrivet av Blomman90:

Att sätta en switch i mediakskåpet lär ju innebära att du behöver två publika IP-adresser från din ISP för att det ska kunna fungera. Så steg 1 borde ju i så fall vara att kontrollera så att det är fallet. Jag tror det kan vara ganska vanligt med max 1 publik IP-adress. Detta skulle också innebära att den "nya datorn" inte är på samma nätverk som allt annat i huset med.

Annars är väl det absolut enklaste att skaffa en mindre router som får plats i mediaskåpet, så kan du använda alla ethernet-uttag som du vill. Om din nuvarande router har stöd så borde man eventuellt kunna göra om den till en accesspunkt för Wifi, trots att den inte agerar router (ifall det nu är dålig täckning ifrån mediaskåpet, eller den routern har sämre Wifi).

Mm...har på känn att detta blir krångligt. Mindre router är en tanke, tar gärna tips där. Mindre men bra med okej räckvidd osv (har gipsväggar men två plan). Det där med accesspunkt för wifi är lite över min förmåga... Men förklara gärna.

Antar att jag måste kontakta Telia om jag byter router? Tack.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk

Får gäster snart, så kommer vara ifrån tråden. Kollar lite senare... Allt gott för nu.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av fiskebulle:

Det går bra att sätta en switch efter routern och sedan kablar till vart man ska, eller efter nätverksuttaget i ditt rum.

Det är lite svårt att förstå exakt hur du menar, men om du gör en snabb skiss och ritar upp hur det är kopplat i dagsläget så är det lätt att säga vad som kommer fungera. Börja där din internetanslutning kommer in i huset/lägenheten där du bor.

TS har bara en kabel så både wan och lan måste dela kabel och då krävs det vlan.

Skrivet av Petterk:

Vad har ditt svar med tråden att göra?

TS vill skicka sitt LAN till annat rum, då får han patcha LAN-sidan tillbaka till skåpet och patcha vidare ut i rummet. Behövs ingen switch om det inte är några längre avstånd.

Se ovan.

Skrivet av spacedebree:

Där har jag redan ethernetutgångar (på routern alltså), så det blir lite samma sak. Jag vill helst skippa detta med att dra från routern i rummet till rummet intill. Helst vill jag att jag kan göra någon magi i mediaskåpet; om det går att ta kablen från mediaboxen (Telia fiber) och sen till min switch (som jag knappt vet vad den gör) och sen dra en kabel direkt till ethernetkontakten i rummet jag vill ha ethernetaccess i, och sen en kabel som går till routern. Så delningen görs innan routern liksom om ni förstår.
Men så kanske inte det funkar?

Du behöver endera placera routern i mediaskåpet eller använda vlan och då behövs det minst en men kanske två vlankapabla switchar.
Placerar du router i skåpet kanske du även behöver komplettera med accesspunkter om du använder wifi.

Ett annat alternativ är att dra mer kabel i befintliga rör så att du får dubbeluttag åtminston där du tänk placera routern.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

En Ubiquiti ERX kanske går att sätta i mediaskåpet och sen koppla nuvarande router som accesspunkt för att behålla wifi-anslutningen till de enheter som behöver det?

Permalänk
Medlem

Köp en liten Edgerouter X-router och placera i skåpet så att du kan ansluta dina vägguttag direkt till routern.

Där du behöver WiFi köper du accesspunkter eller konfigurerar nuvarande router som accesspunkt (ha inte dubbla routrar som agerar router!) och placerar ut.

Om du sätter en switch eller annat framför routern så kommer du få problem förr eller senare. Krångla inte med VLAN utan kunskaper.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

TLDR;

Det du bör göra är att sätta en brandvägg (samt ev en switch) med Poe i skåpet och därefter patcha ut till uttag som sitter i bostaden.
Wifi löser du med accesspunkter.
Rimligtvis har du 2U ledigt där patchpanel och inkommande finns så det får plats.
Detta är den korrekta lösningen.
Väljer du nån annan lösning så sladd från switch/router till uttag du vill ha signal till.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

TS har bara en kabel så både wan och lan måste dela kabel och då krävs det vlan.

Inget jag skulle rekommendera, vid felkonfigurering blir din switchport avstängd och du måste ha två switchar.

Om internetabonnemanget är 100 Mbit/s kan han köra två anslutningar på 100 över kabeln.

Permalänk
Medlem

Om 100 Mbit/s räcker så går det ju med denna fattigmanslösning:
https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/installationsmater...
Alltså en sådan i varje ände av kabeln. Körde med en sån på min ADSL för så där 10 år sen...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Petterk:

Inget jag skulle rekommendera, vid felkonfigurering blir din switchport avstängd och du måste ha två switchar.

Om internetabonnemanget är 100 Mbit/s kan han köra två anslutningar på 100 över kabeln.

Skrivet av joalin:

Om 100 Mbit/s räcker så går det ju med denna fattigmanslösning:
https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/installationsmater...
Alltså en sådan i varje ände av kabeln. Körde med en sån på min ADSL för så där 10 år sen...

Inte nån vettig lösning då man även begränsar lanet till 100 Mbit i bästa fall och hälften om man vill föra över nått mellan 2 enheter på lanet, fungerar tekniskt men ger kass prestanda även i lanet

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Där har jag redan ethernetutgångar (på routern alltså), så det blir lite samma sak. Jag vill helst skippa detta med att dra från routern i rummet till rummet intill. Helst vill jag att jag kan göra någon magi i mediaskåpet; om det går att ta kablen från mediaboxen (Telia fiber) och sen till min switch (som jag knappt vet vad den gör) och sen dra en kabel direkt till ethernetkontakten i rummet jag vill ha ethernetaccess i, och sen en kabel som går till routern. Så delningen görs innan routern liksom om ni förstår.
Men så kanske inte det funkar?

Varför har du inte routern i mediaskåpet? Är det typ ett flerfamiljshus och ni har olika nät eller något?

Om det vore jag så hade jag satt routern direkt efter din mediabox därefter kopplat in en switch i ett utav routerns uttag. Från switchen kopplar du sedan direkt till patchpanelen (du har inte nämnt att du har en sådan, men jag antar eftersom du säger att det finns uttag i rummen) som kommer se till att man får nätverk och internetanslutning. Är det så att du behöver fler än ett uttag i något rum så får du helt enkelt köpa en switch och sätta efter uttaget i det rummet. I en sådan switch skulle man till exempel kunna sätta en accesspunkt för att dela ut Wifi.

Att bygga vidare på den lösningen du använder idag känns som ett bra sätt att göra det mer komplicerat än vad det behöver vara.

Permalänk
Medlem

Kanske lite trångt, men om det får plats en till kabel i samma rör, som den till routern, så skulle man kunna byta till ett dubbelt uttag där routern sitter, sen koppla en kabel från routern tillbaka till switchen i mediaskåpet.

Skrivet av fiskebulle:

Varför har du inte routern i mediaskåpet? Är det typ ett flerfamiljshus och ni har olika nät eller något?

Den fick inte plats där stod det i första inlägget. Det var för trångt.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Det är helt okej att sätta utrustning i tvättrummet. Utrustningen blir ju varmare än rumsluften och då kan det aldrig bli kondens i utrustningen.

Permalänk
Medlem

Stackars TS som får så många felaktiga och krångliga svar. TS är inte så insatt så att föreslå VLAN känns lite långsökt. Att föreslå att sätta switch (utan VLAN) före routern kommer ge TS problem. Splitta en nätverkskabel är knappast önskvärt.

En liten router (tex Edgerouter X) i skåpet som ansluter vägguttagen löser alla TS problem och är dessutom enklast.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Inte nån vettig lösning då man även begränsar lanet till 100 Mbit i bästa fall och hälften om man vill föra över nått mellan 2 enheter på lanet, fungerar tekniskt men ger kass prestanda även i lanet

Så är det ju. Man får värdera hur mycket bandbredd man behöver. Det finns inga genvägar till det perfekta nätverket. Ts får själv värdera de förslag han får till buds.

Permalänk
Medlem

Sannolikt finns där plats i VP-röret då hade jag dragit två nya kablar alt. en ny utmed den gamla i röret mha av en dragfjäder och bytt uttagen till dubbla... Absolut bästa resultat om detta är möjligt..

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Inte nån vettig lösning då man även begränsar lanet till 100 Mbit i bästa fall och hälften om man vill föra över nått mellan 2 enheter på lanet, fungerar tekniskt men ger kass prestanda även i lanet

Skrivet av nu1mlock:

Stackars TS som får så många felaktiga och krångliga svar. TS är inte så insatt så att föreslå VLAN känns lite långsökt. Att föreslå att sätta switch (utan VLAN) före routern kommer ge TS problem. Splitta en nätverkskabel är knappast önskvärt.

En liten router (tex Edgerouter X) i skåpet som ansluter vägguttagen löser alla TS problem och är dessutom enklast.

Svarar båda, det är ingen begränsning alls om TS har ett bredband på 100 Mbit/s och inte fildelare över sitt eget nätverk, men det är givetvis en av flera lösningar.

Ska TS ha kabel till datorn finns det tre alternativ.

  1. Router i nätverks/mediaskåpet.

  2. Nätverkskabel som dras till mediaskåpet från routern utanför.

  3. Nätverks/RJ45-splitter där TS begränsas till 100 Mbit/s.

Andra alternativ är antingen att inte köra kabel (WiFi-brygga/or, Powerline/Homeplug e.t.c.) eller är för avancerat att föreslå.

Permalänk
Medlem

Jag röstar också för att du skaffar en liten (icke WIFI) router som du sätter i mediaskåpet.
Sen ändrar du så nuvarande router endast agerar accesspunkt för att dela ut WIFI.

Du har fått förslag på sådan mindre router högre upp i tråden.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Enklast är att använda den utrustningen du redan har, men sen får man såklart testa om WiFi fungerar väl nog med WiFi-routern i tvättstugan. Luftfuktigheten lär vara samma i som utanför skåpet.

Äger du fastigheten så kan du be elektriker dra fram en kabel till, till rummet routern ska sitta i. Finns det redan rör i väggen för nätverk kanske de kan dra i samma, annars kommer de behöva såga upp hål och ni får bättra på med färg/tapet.

Annan router kan vara alternativ, men har du router från internetleverantören och du inte vill köra WiFi i tvättstugan behöver du en accesspunkt/förstärkare som sitter med kabel utöver routern. Ta en bild på skåpet?

Permalänk
Skrivet av FX9:

Jag röstar också för att du skaffar en liten (icke WIFI) router som du sätter i mediaskåpet.
Sen ändrar du så nuvarande router endast agerar accesspunkt för att dela ut WIFI.

Du har fått förslag på sådan mindre router högre upp i tråden.

Japp. Tror det blir exakt så. Är den bara att koppla in eller måste jag konfigurera den på något sätt? Är ni säkra på att jag kan göra om eller ställa in min Telia router så att den bara fungerar som wifi delare? Hur gör man detta i så fall? Tror detta blir min lösning så vidare jag inte hittar en annan router som går in i skåpet. 👍🏼

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma