Youtube skrotar experiment med låst 4K

Permalänk
Melding Plague

Youtube skrotar experiment med låst 4K

Efter högljudd kritik avbryter Youtube ett mindre lyckat test där 4K-upplösning låstes bakom Premium-prenumeration.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Va konstigt att det inte gillades? 😂

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av livsnjutaren:

Va konstigt att det inte gillades? 😂

Jag fattar inte lägg på 100 % till kostnad för 8K och lägg till 100 % till för 8K 60 FPS
Helt rimligt....

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Trots att min skärm är på 1440p så ser jag bara på
Slow Mo guys i 4K. Ger högre bitrate, därmed bättre bild.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem

Känns som alla försöker ta efter netflix kundfientliga inställning, hoppas det blir någon motrörelse snart

Permalänk
Testpilot
Skrivet av medbor:

Känns som alla försöker ta efter netflix kundfientliga inställning, hoppas det blir någon motrörelse snart

Skillnaden är väl att Netflix har månatlig kostnad med diverse olika nivåer beroende på behov och krav. Medan en tjänst som YouTube är gratis för nästan uteslutande alla användare, som dessutom inte minst är fyllt med personer som använder Ad- och track-blockers – något som direkt påverkar deras bottenlinje då Google (Alphabet) är först och främst ett reklamföretag och sökmotor än något annat.

Någon gång lär de introducera en modell som kostar att använda, mer än YouTube Light/Music det vill säga. Nuvarande förhållande är inte gångbart i längden för att YouTube ska kunna gå med vinst eller utöka potensen av plattformen.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Alphabet tycker väl att det är dags för Youtube att bli lönsamma. Så man är ju inte så förvånad att de testar alla möjliga strategier. Nästa grej de testar är säkert att ta större del av kakan när det kommer till annonsintäkterna.

Permalänk
Medlem

jag kan tycka att 4k för dom som betalar är inget konstigt.. rätt få så verkligen drar nytta av det ändå.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medbor:

Känns som alla försöker ta efter netflix kundfientliga inställning, hoppas det blir någon motrörelse snart

Tycker det är anmärkningsvärt att Sweclockers-medlemmar generellt bara ser saker från konsumentens perspektiv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Alphabet tycker väl att det är dags för Youtube att bli lönsamma. Så man är ju inte så förvånad att de testar alla möjliga strategier. Nästa grej de testar är säkert att ta större del av kakan när det kommer till annonsintäkterna.

Behöver inte ens vara lönsamma om Alphabet ser det som att YT hindrar andra plattformar för att växa. Bara det inte blöder för mycket så kan det räcka (säger inte att det är så men dominans kan vara värt en hel del).

Kul för de som vill se 4K

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dlq84:

Alphabet tycker väl att det är dags för Youtube att bli lönsamma. Så man är ju inte så förvånad att de testar alla möjliga strategier. Nästa grej de testar är säkert att ta större del av kakan när det kommer till annonsintäkterna.

Väldigt rimligt med tanke på hur mycket värde det ger alla användare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Alphabet tycker väl att det är dags för Youtube att bli lönsamma. Så man är ju inte så förvånad att de testar alla möjliga strategier. Nästa grej de testar är säkert att ta större del av kakan när det kommer till annonsintäkterna.

Skrivet av Matvraket:

Tycker det är anmärkningsvärt att Sweclockers-medlemmar generellt bara ser saker från konsumentens perspektiv.

Skrivet av Matvraket:

Väldigt rimligt med tanke på hur mycket värde det ger alla användare.

Blöder YT pengar? Har de inte ganska bra inkomster med sina reklaminslag? Tror inte att det bedrivs i dagens läge som en plus minus noll affär.

Inga belägg för det jag skriver, bara en fundering.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

Brukar titta på spel i 4K då man ibland bara vill njuta av en story utan att anstränga sig. Samt Dark Souls liknande där man är för dålig...

Permalänk
Medlem

Bra

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem

Betala pengar till YouTube?
-Näe, känns som utpressning, de får nog med pengar för de annonser som slinker igenom mina annonsblockerare.
YouTube kan få betala mig istället för att jag använder min internetuppkoppling(som kostar mig pengar) till att spela upp deras videor.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

Tycker det är anmärkningsvärt att Sweclockers-medlemmar generellt bara ser saker från konsumentens perspektiv.

Självklart finns det argument för den andra sidan med, men varför ska man ta de rika miljardärernas perspektiv? Varför stöda de stora teknikbolagen som aktivt arbetar med att försöka spåra hela ditt liv, vad du ser, vad du köper, var du är… vi snackar ju trots allt om några av de största bolagen i världen som nästan alla på hela klotet har konton hos. Jag tycker inte synd om dem

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Gött, var inte sugen att köpa premium bara för att ladda upp 4K videos

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

Tycker det är anmärkningsvärt att Sweclockers-medlemmar generellt bara ser saker från konsumentens perspektiv.

Jaha? Det fattas några yrkande rader.

Google å andra sidan fiskar ständigt upp mina rörelser ute på nätet, och använder den här informationen för att genskjuta mig med diverse riktade annonser.

Permalänk
Musikälskare

Vänta bara, dom har säkert en plan B

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medbor:

Självklart finns det argument för den andra sidan med, men varför ska man ta de rika miljardärernas perspektiv? Varför stöda de stora teknikbolagen som aktivt arbetar med att försöka spåra hela ditt liv, vad du ser, vad du köper, var du är… vi snackar ju trots allt om några av de största bolagen i världen som nästan alla på hela klotet har konton hos. Jag tycker inte synd om dem

Är aktieägare i Alphabet (är inte miljardär), men förstår verkligen inte vad man är så rädd för när det gäller "spårningen", alltså data samlingen av tjänster som jag frivilligt använder; data som de använder för att dels visa mig content som jag vill se och dels sälja riktade annonser (istället för random annonser) till användare som kanske vill köpa något på plattformar som jag frivilligt använder. Alternativt så kan man t.ex. som jag betala för YouTube Premium å slippa annonser. Jag förstår inte varför man ska låtsas tycka synd om användare som använder en tjänst frivilligt, men när de som gjort tjänsten försöker ta mer betalt så är det på något sätt konsumentfientligt? Det är ju en frivillig association mellan två parter. Huruvida det är rätt pris kontra rätt mängd värde som levereras där båda parter blir lagom nöjda kan ju debbateras, men det är ju upp till båda parterna att välja om det är värt eller inte.

Många verkar tycka att ett bolag gör onda saker om de tjänar mycket pengar, för det vore absurt att påstå att alla de använder deras tjänster frivilligt inte förstår att blir "utnyttjade". Sanningen är att alla förstår relationen och accepterar den, det är irrationellt att tro att man kan få ut något gratis.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GooGeL:

Jaha? Det fattas några yrkande rader.

Google å andra sidan fiskar ständigt upp mina rörelser ute på nätet, och använder den här informationenen för att genskjuta mig med diverse riktade annonser.

Riktade annonser är bättre än slumpmässiga annonser. Du får det att låta som att det är något dåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Känns som alla försöker ta efter netflix kundfientliga inställning, hoppas det blir någon motrörelse snart

Räntan går upp, så då kommer alla som har lån att få betala mer på dem. I princip alla mediebolagen hamnar i den kategorin, så räkna med prisökningar där. Det handlar inte om att de är kundfientliga, de behöver täcka sina kostnader.

Vad gäller Youtube så diskuterade vi det i den förra tråden (i princip: Alphabet Sundar Pichai har gett order om att Google måste få ut större vinster på alla sina verksamheter som inte är reklamförsäljning mot sök. Detta var ett av Youtubes försök.)

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Matvraket:

Riktade annonser är bättre än slumpmässiga annonser. Du får det att låta som att det är något dåligt.

De är kanske mer användbara, men knappast bättre ur integritetssynpunkt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

Riktade annonser är bättre än slumpmässiga annonser. Du får det att låta som att det är något dåligt.

På vilket sätt är riktade annonser bättre för konsument?
(Dom gör det ju bara till större risk att konsumenten köper något som konsumenten inte egentligen vill ha.)

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av livsnjutaren:

Blöder YT pengar? Har de inte ganska bra inkomster med sina reklaminslag? Tror inte att det bedrivs i dagens läge som en plus minus noll affär.

Inga belägg för det jag skriver, bara en fundering.

De blöder inte pengar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Thomas:

De är kanske mer användbara, men knappast bättre ur integritetssynpunkt.

Men du använder deras tjänster frivilligt?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fenrisulvfan:

På vilket sätt är riktade annonser bättre för konsument?
(Dom gör det ju bara till större risk att konsumenten köper något som konsumenten inte egentligen vill ha.)

Hur vet du vad konsumenter vill ha?

Permalänk
Medlem

Bra att de ändrade på detta.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Betala pengar till YouTube?
-Näe, känns som utpressning, de får nog med pengar för de annonser som slinker igenom mina annonsblockerare.
YouTube kan få betala mig istället för att jag använder min internetuppkoppling (som kostar mig pengar) till att spela upp deras videor.

Svårt att avgöra om det här är ett klyftigt trollinlägg eftersom att en del muppar på fullt allvar resonerar typ såhär, men om det är det så var det jävligt roligt.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk

Tack och lov.

Visa signatur

9900k @4.7GHz VCore: 1.185v. Rtx 2080 gaming X trio. Corsair vengeance pro white 2x8gb @3200mhz. Gigabyte Aorus z390 Master. Corsair Obsidian 500D. NZXT kraken x72.