Raspberry Pi ser inte IP i arp

Permalänk

Raspberry Pi ser inte IP i arp

Halloj!

Jag har nyligen börjat pilla med RPI för första gången och försöker hitta ip-adressen för min Pi inne i arp, allt annat i mitt nätverk dyker upp men inte mitt bär.

Läst att man ska pinga ip'n för den skall dyka upp men istället för att pinga ett par gånger och låta mig se den där så pingar den oändligt och jag får det bara inte att funka.

Någon som kan hjälpa en nybörjare?

Mvh

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Rekordmedlem

Vilket os kör du ? Har du provat kommandona nedan ?
ifconfig
ip addr

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Vilket os kör du ? Har du provat kommandona nedan ?
ifconfig
ip addr

Kör med okdo Pi som medföljer NOOBS 3.1.1 förladdat. Har inte testat med de där kommandona nej, får testa det.

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Medlem

Jag är inte helt 100 på vad du gjort på vilken enhet, så jag gissar från lite olika vinklar bara
Dra ner en IP-scanner och kör en ping sweep på ditt subnät, tror att det är det enklaste sättet om du inte hittar pajens IP.
Jag förstår dock inte helt om du försöker pinga från pajen eller från en annan enhet; om du pingar t.ex. en Windowsmaskin från pajen kommer du inte nödvändigtvis att se MAC-adressen under arp -a då det inte var Windowsmaskinen som initierade kommunikationen. Vill du köra ett bestämt antal pingar i Linux flaggar du med -c antal, vill du pinga oändligt i Windows flaggar du -t.
Vad är det som syns i oändlighet; att den pingar kontinuerligt och lyckas eller är det ett felmeddelande som upprepas? Ping i Linux körs generellt kontinuerligt (tryck CTRL+C för att avbryta) medan Windows kör 4 och sedan summerar som standard.
Om du inte får fram någon IP med mrqaffes tips är det gissningsvis något problem med antingen DHCP i ditt nätverk eller nätverkskonfigurationen på din paj.
Jag antar att det är trådat nätverk vi diskuterar och att du ser att den har länk med router/switch eller vad du kopplar den till.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av drakelito:

Kör med okdo Pi som medföljer NOOBS 3.1.1 förladdat. Har inte testat med de där kommandona nej, får testa det.

Okdo pi verkar vara nån firma som säljer hårdvarupaket runt pi och inte nått operativsystem, Noobs är en hjälpmjukvara för att installera ett operativsystem men kommandona för att kolla ip är i princip de samma oavsett vilken Linux du använder.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Intressant, upplevde samma sak nyligen, men utgick från att den var död, den och minneskortet är trots allt väldigt gamla. Kanske är något med Raspberry Pi då.

Permalänk
Skrivet av ZaInT:

Jag är inte helt 100 på vad du gjort på vilken enhet, så jag gissar från lite olika vinklar bara
Dra ner en IP-scanner och kör en ping sweep på ditt subnät, tror att det är det enklaste sättet om du inte hittar pajens IP.
Jag förstår dock inte helt om du försöker pinga från pajen eller från en annan enhet; om du pingar t.ex. en Windowsmaskin från pajen kommer du inte nödvändigtvis att se MAC-adressen under arp -a då det inte var Windowsmaskinen som initierade kommunikationen. Vill du köra ett bestämt antal pingar i Linux flaggar du med -c antal, vill du pinga oändligt i Windows flaggar du -t.
Vad är det som syns i oändlighet; att den pingar kontinuerligt och lyckas eller är det ett felmeddelande som upprepas? Ping i Linux körs generellt kontinuerligt (tryck CTRL+C för att avbryta) medan Windows kör 4 och sedan summerar som standard.
Om du inte får fram någon IP med mrqaffes tips är det gissningsvis något problem med antingen DHCP i ditt nätverk eller nätverkskonfigurationen på din paj.
Jag antar att det är trådat nätverk vi diskuterar och att du ser att den har länk med router/switch eller vad du kopplar den till.

Skrivet av mrqaffe:

Okdo pi verkar vara nån firma som säljer hårdvarupaket runt pi och inte nått operativsystem, Noobs är en hjälpmjukvara för att installera ett operativsystem men kommandona för att kolla ip är i princip de samma oavsett vilken Linux du använder.

Finns ingen anledning att inte säga som det är, läser en kurs nu och då håller vi på med Raspberry Pi, jag har följt materialet men förstår helt enkelt inte vad det är jag ska göra. Vi skulle använda oss av Nmap för att hitta all IP i mitt nätverk och sen hitta, pinga och visa IP till min paj i arp, den hittar alla förutom just den. Testat med både kabel och wifi, målet är att vi ska köra ssh men innan dess är uppgiften att kunna visa IPn till pajen i arp, vilket jag inte lyckas med.

Angående vilket OS det är så är jag osäker, får kolla imorgon men det ska vara Raspbian.

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av drakelito:

Finns ingen anledning att inte säga som det är, läser en kurs nu och då håller vi på med Raspberry Pi, jag har följt materialet men förstår helt enkelt inte vad det är jag ska göra. Vi skulle använda oss av Nmap för att hitta all IP i mitt nätverk och sen hitta, pinga och visa IP till min paj i arp, den hittar alla förutom just den. Testat med både kabel och wifi, målet är att vi ska köra ssh men innan dess är uppgiften att kunna visa IPn till pajen i arp, vilket jag inte lyckas med.

Angående vilket OS det är så är jag osäker, får kolla imorgon men det ska vara Raspbian.

I princip allt är baserat på Raspbian när det gäller Raspberry Pi så det kan du ta för givet i det här scenariot.
Har du inte fått några som helst instruktioner om vilka parametrar och argument du ska använda med programmen?
Och som sagt; ska du köra arp på pajen eller en annan enhet? Gissar på att det är på pajen; måste du verkligen använda arp då? Är det på grund av att du ska få fram MAC-adressen också eller det framgår kanske inte?

Du kan absolut använda nmap både för att hitta din pajs IP och att scanna ditt nätverk. Jag ska försöka att peka dig åt rätt håll utan att bara slänga fram svaret;
* Vad matar du nmap med för parametrar?
Kolla "man nmap" och läs, jag tror faktiskt att du klarar det med "nmap --help" då den hjälpsektionen är väldigt utförlig.
* Fundera på vad det är för information du vill ha fram för att kunna identifiera att det är din paj du har hittat och inte något annat.
* Det du behöver göra nu är ju i princip att felsöka vad som går fel när du kör nmap och då vill du ha det så verbost (så mycket information) som möjligt.
* Det blir väldigt mycket information och kan kännas överväldigande, så om du är bekant med kommandot "grep" kan du korta ner det manuella arbetet ganska mycket. Är du inte det är det ingen fara, det tar bara lite längre tid.
* Det finns flera olika sätt att nå det resultat du behöver, de är olika snabba, olika effektiva och olika tydliga men om du bara lägger en del tid på manualen och testar dig fram med lite olika kombinationer kommer du att lösa det

En viktig sak innan du börjar med något experimenterande är egentligen att vi får reda på vad din paj är ansluten till?
Eftersom du skriver att du hittar andra enheter kan det vara bra att kunna utesluta din övriga nätverkshårdvara som problemkällor.

EDIT: Om det är ett krav att du ska använda kommandot arp på samma enhet som du försöker få fram information är det en väldigt konstig uppgift och ingenting du någonsin skulle göra eller ens ha nytta av i ett verkligt scenario. Jag är faktiskt tveksam på om det ens går att göra under de förutsättningar du beskriver och jag kan inte se något faktiskt scenario där enheten skulle ha användning uppgifter om sig själv i arp-tabellen.
Kör du arp på en annan maskin löser du första delen av uppgiften på några sekunder.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730