TV-guiden 2021/2022 - hjälp med att navigera utbudet under rean

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Ska köpa ny tv.

I dagsläget är det en Sony KD-75X8505C som använts i cirka sju år, den har funkat bra och har väl egentligen ingenting att klaga på där.

Tänkte mig nu lite större, lite bättre och lite modernare, närmare bestämt en XR-83A90J från Sony - finns för 50 000 kr.
Den är från 2021 om jag inte är felinformerad, har väl inte hänt så mycket sedan dess?
Jag spelar inte, utan det är 99,99% streaming av serier och filmer som den kommer användas till.

Slänger jag pengarna i sjön? Finns det bättre att få? Tänker lägga max 50 tusen, och den får inte vara mindre än typish 83".

Spontana tanken är ju LG OLED 83C1 eller 83C2

C2 borde gå att få med benify rabattkod på 30% fortfarande

För mig något obegripligt varför 6” är värt dubbla pengarna (jämfört med 77”), men de ligger inom din budget

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Spontana tanken är ju LG OLED 83C1 eller 83C2

C2 borde gå att få med benify rabattkod på 30% fortfarande

För mig något obegripligt varför 6” är värt dubbla pengarna (jämfört med 77”), men de ligger inom din budget

Vad skiljer C1 från C2? Verkar finnas någon G2 också..? Varför ska jag välja LG framför Sony?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Vad skiljer C1 från C2? Verkar finnas någon G2 också..? Varför ska jag välja LG framför Sony?

G2 är design, lite annat utseende

C1 är 2021, C2 är 2022, väldigt lika modeller i övrigt

LG eller Sony är nog smaksak tror båda är väldigt bra apparater

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av medbor:

Lite enkelt förklarat utan att nödvändigtvis stämma exakt:

77 tum ger två paneler från ett och samma moderglas
83 tum ger en panel från ett enda moderglas

Plus mindre tillverkningsupplaga på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

G2 är design, lite annat utseende

C1 är 2021, C2 är 2022, väldigt lika modeller i övrigt

LG eller Sony är nog smaksak tror båda är väldigt bra apparater

Okej, tack! 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Lite enkelt förklarat utan att nödvändigtvis stämma exakt:

77 tum ger två paneler från ett och samma moderglas
83 tum ger en panel från ett enda moderglas

Plus mindre tillverkningsupplaga på det.

Ja, min fråga var mer vilken konsument som tycker det är värt det

Hur stort är max från ett moderglas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Ska köpa ny tv.

I dagsläget är det en Sony KD-75X8505C som använts i cirka sju år, den har funkat bra och har väl egentligen ingenting att klaga på där.

Tänkte mig nu lite större, lite bättre och lite modernare, närmare bestämt en XR-83A90J från Sony - finns för 50 000 kr.
Den är från 2021 om jag inte är felinformerad, har väl inte hänt så mycket sedan dess?
Jag spelar inte, utan det är 99,99% streaming av serier och filmer som den kommer användas till.

Slänger jag pengarna i sjön? Finns det bättre att få? Tänker lägga max 50 tusen, och den får inte vara mindre än typish 83".

Det verkar som att Sony inte släpper någon 2022-modell av just 83" så du är hänvisad till A90J även i år.
Oktober är dock sannolikt den absolut sämsta månaden att köpa en ny TV på även om just denna modell aldrig varit billigare.

Kommer ytterligare rabatt på Black Friday/Week om cirka 1 månad? Ingen aning men jag skulle iaf avvakta.
LG C2 som många nämner i tråden är givetvis ett utmärkt alternativ.

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Hur är Philips TV, är sugen på ambilight. Men hört att "smart tv" delen ska vara hur seg som helst.
Typ smartphone från 2011 prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Det verkar som att Sony inte släpper någon 2022-modell av just 83" så du är hänvisad till A90J även i år.
Oktober är dock sannolikt den absolut sämsta månaden att köpa en ny TV på även om just denna modell aldrig varit billigare.

Kommer ytterligare rabatt på Black Friday/Week om cirka 1 månad? Ingen aning men jag skulle iaf avvakta.
LG C2 som många nämner i tråden är givetvis ett utmärkt alternativ.

Kommer nog inte vänta in bf. Tack för svaret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geckod:

Hur är Philips TV, är sugen på ambilight. Men hört att "smart tv" delen ska vara hur seg som helst.
Typ smartphone från 2011 prestanda.

Köper du deras skräpmodeller kanske det men som jag skrev för några veckor sedan, min 706 har bra menyer och känns rapp. Vilken modell siktar du på?

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av medbor:

Ja, min fråga var mer vilken konsument som tycker det är värt det

Hur stort är max från ett moderglas?

Generellt den största modellen man kan köpa

Permalänk

Netonnet säljer Sony XR-55X90J för 6 990 kr (ord.pris 8 990 kr). Verkar vara en bra TV till ett hyfsat pris, eller vad tror ni?

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 7800X3D| CPU-FAN: Noctua NH-U12S + NT-F12 (PP) |
| MB: MSI B650 Tomahawk| RAM: Kingston 32GB DDR5 6000MHz CL30 |
| GPU: Geforce 3080 12GB | SSD1: Intel SSD 5 500 GB x2 SSD2: Samsung 860 EVO 1TB |
| HDD1: WD 160GB | HDD2: Fujitsu 1TB | CHASSI: FD Define R6 |
| PSU: Seasonic Focus Plus Gold 750W |

Permalänk
Medlem

Tjena, funderade kring att upgradera från en gammal sony 45 tummare till en LG C1 55".
Min fundering då går mest till om ni tror att black friday kommer påverka priset mycket? Jag känner spontant att det inte kommer göra det då den här typen av tv verkar ha stabilt pris. Jag är mer orolig då över att den tar slut istället.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X | 32GB DDR4-3200 | ASUS ROG STRIX B350-F GAMING | MSI 3080 10GB SUPRIM X | ASUS TUF Gaming 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derazee:

Tjena, funderade kring att upgradera från en gammal sony 45 tummare till en LG C1 55".
Min fundering då går mest till om ni tror att black friday kommer påverka priset mycket? Jag känner spontant att det inte kommer göra det då den här typen av tv verkar ha stabilt pris. Jag är mer orolig då över att den tar slut istället.

jag tror inte C1 kommer gå ned speciellt mycket mer just nu, utan är nog större risk att de tar slut innan dess. nu för tiden säljer de ju slut på lagren av 2021 modellerna.tror mer att C2 kommer gå ned lite runt black friday, men förmodligen inte ned till C1 priser.

Visa signatur

CPU : Intel Core i7-12700K GPU: MSI GeForce RTX 3070 Ti GAMING X TRIO 8G MB: MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB; Kingston FURY Beast DDR4 3600MHz 32GB SSD: SSD: Samsung SSD 980 1TB; Samsung SSD 980 PRO 2TB; KINGSTON SNV2S2000G 2TB; Samsung SSD 980 1TB Chassi: Fractal Design Define 7 TG Compact PSU: Seasonic Focus GX 850W CPU kylare: Noctua NH-U12A Skärmar: 2x Asus VG27AQ 27"TUF

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av AvengedSevenfold:

Netonnet säljer Sony XR-55X90J för 6 990 kr (ord.pris 8 990 kr). Verkar vara en bra TV till ett hyfsat pris, eller vad tror ni?

X90J är Sonys "näst bästa" toppmodell steget under OLED-modellerna och X95J i bildkvalitet. Att det är en av de bättre valen man kan göra. Jag kan däremot inte priser så bra eftersom det rör på sig hela tiden. Men 7000 kronor låter som det till och med under än vad många sämre modeller kostar. Då är det ett bra pris.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

X90J är Sonys "näst bästa" toppmodell steget under OLED-modellerna och X95J i bildkvalitet. Att det är en av de bättre valen man kan göra. Jag kan däremot inte priser så bra eftersom det rör på sig hela tiden. Men 7000 kronor låter som det till och med under än vad många sämre modeller kostar. Då är det ett bra pris.

Tack så mycket för bra svar!

Visa signatur

| GPU: Geforce 3080 12GB | SSD1: Intel SSD 5 500 GB x2 SSD2: Samsung 860 EVO 1TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av qnorsten:

jag tror inte C1 kommer gå ned speciellt mycket mer just nu, utan är nog större risk att de tar slut innan dess. nu för tiden säljer de ju slut på lagren av 2021 modellerna.tror mer att C2 kommer gå ned lite runt black friday, men förmodligen inte ned till C1 priser.

Jag är själv ute efter en 65-tummare. LG verkar göra mer prisvärda OLED än tex Sony och Panasonic. Fram till nyligen gick C1 att beställa för 15 kkr. Även om C2 skulle komma ner till 18 kkr vid BF vet jag inte om jag tycker att den skulle vara värd det för mig. Mer realistiskt är att B2 landar runt 17-18 kkr, och C2 ännu högre. Då tycker jag nog ändå att B1 för 12 kkr och C1 för 15 kkr är mer prisvärda.

Summa summarum, jag vet inte om oktober är helt fel månad att köpa TV under ändå.

Visa signatur

Låda: Fractal Design Define R3, Nätagg: Fractal Design Newton R3 600W, Moderkort: ASUS ROG Maximus IV Gene-Z, CPU: Intel 2700K @ 4,8GHz, RAM: 8GB Corsair Vengeance LP PC12800, GPU: GB 280X @ 990MHz, SSD: Sandisk Extreme 240GB, HDD: Seagate Barracuda 2TB, Vattenkylning: EK-D5 pump, XSPC RayStorm CPU, Zalman ZM-WB5 GPU, EK-CoolStream RAD XTC 140mm, Alphacool NexXxoS ST30 FC 120mm, Skärm: Dell U2311H

Permalänk
Medlem
Skrivet av thompo:

Jag är själv ute efter en 65-tummare. LG verkar göra mer prisvärda OLED än tex Sony och Panasonic. Fram till nyligen gick C1 att beställa för 15 kkr. Även om C2 skulle komma ner till 18 kkr vid BF vet jag inte om jag tycker att den skulle vara värd det för mig. Mer realistiskt är att B2 landar runt 17-18 kkr, och C2 ännu högre. Då tycker jag nog ändå att B1 för 12 kkr och C1 för 15 kkr är mer prisvärda.

Summa summarum, jag vet inte om oktober är helt fel månad att köpa TV under ändå.

C1 gick att få för 12.9 i augusti man skulle köpt då! B1 var nere på 10.7 hade jag vetat att det var deras utgående modeller hade jag köpt då men kunde inget så tänkte "äh lika bra att vänta på BF"

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Nicklidstrom:

C1 gick att få för 12.9 i augusti man skulle köpt då! B1 var nere på 10.7 hade jag vetat att det var deras utgående modeller hade jag köpt då men kunde inget så tänkte "äh lika bra att vänta på BF"

Priserna går ned till BF under TV:ns lanseringsår för att sedan hålla sig på en generell lägre nivå under vinter/vår. Sedan kommer utförsäljningsperioder under sommaren för att ge plats åt det nya utbudet.

Verkar baserat på inläggen senaste tiden som att många endast greppar den första halva av cykeln, den om att priserna går ned till BF...

C1 och B1 har redan haft sin Black Friday och det var förra året. Det finns inte så mycket mer att pressa i pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicklidstrom:

10.7 för b-serien igen, dock 55B2

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Tror dock han menade att 65B1 gick för 10.7 i somras

Permalänk
Medlem
Skrivet av dartan:

Tror dock han menade att 65B1 gick för 10.7 i somras

Jo jag insåg det sen, men 65B2 finns ju där i samma tips ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av AvengedSevenfold:

Kan lägga till lite utöver Laxpudding, som jag håller med till 100%

Den gick för runt 15k förra året och årets modell(55X90K) är inte bättre på alla områden, så det är extremt mycket TV för priset, även utanför rean.

Några saker att nämna är att native kontrasten är något bättre och den är mer färgkorrekt direkt ur lådan. Såpass att jag skulle kalibrera årets modell, men skita i det om jag köpte 90J.

VRR är något sämre, men med senaste firmware så funkar det med lokal dimming på PS5 utan problem, så det enda som talar för årets modell är lite högre nits, men på bekostnad av liite sämre svärta. Men det är verkligen nitpicking och jag anser att eftersom årets modell behöver kalibreras för att bli marginellt bättre så finns det inget som talar för att inte köpa loss förra årets modell nu.

Den kommer sig bäst till sin rätt om du sitter rakt framför bilden i ett någorlunda mörklagt rum, gärna med ett avstånd som inte överstiger 2 meter, så 4K får upplevas rätt och biokänslan infinner sig.

Vill man sitta långt ifrån skulle jag smälla på med X75J, som måste vara den bästa bilden man kan få sett till pris/prestanda i den storleken(bara 15k nu), innan den tar slut helt.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

OK så drygt 15 kkr för B2 65". Fördelar/nackdelar mot C1?

Visa signatur

Låda: Fractal Design Define R3, Nätagg: Fractal Design Newton R3 600W, Moderkort: ASUS ROG Maximus IV Gene-Z, CPU: Intel 2700K @ 4,8GHz, RAM: 8GB Corsair Vengeance LP PC12800, GPU: GB 280X @ 990MHz, SSD: Sandisk Extreme 240GB, HDD: Seagate Barracuda 2TB, Vattenkylning: EK-D5 pump, XSPC RayStorm CPU, Zalman ZM-WB5 GPU, EK-CoolStream RAD XTC 140mm, Alphacool NexXxoS ST30 FC 120mm, Skärm: Dell U2311H

Permalänk
Skrivet av Fredag:

Kan lägga till lite utöver Laxpudding, som jag håller med till 100%

Den gick för runt 15k förra året och årets modell(55X90K) är inte bättre på alla områden, så det är extremt mycket TV för priset, även utanför rean.

Några saker att nämna är att native kontrasten är något bättre och den är mer färgkorrekt direkt ur lådan. Såpass att jag skulle kalibrera årets modell, men skita i det om jag köpte 90J.

VRR är något sämre, men med senaste firmware så funkar det med lokal dimming på PS5 utan problem, så det enda som talar för årets modell är lite högre nits, men på bekostnad av liite sämre svärta. Men det är verkligen nitpicking och jag anser att eftersom årets modell behöver kalibreras för att bli marginellt bättre så finns det inget som talar för att inte köpa loss förra årets modell nu.

Den kommer sig bäst till sin rätt om du sitter rakt framför bilden i ett någorlunda mörklagt rum, gärna med ett avstånd som inte överstiger 2 meter, så 4K får upplevas rätt och biokänslan infinner sig.

Vill man sitta långt ifrån skulle jag smälla på med X75J, som måste vara den bästa bilden man kan få sett till pris/prestanda i den storleken(bara 15k nu), innan den tar slut helt.

Väldigt intressant, tack så mycket! : )

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av thompo:

OK så drygt 15 kkr för B2 65". Fördelar/nackdelar mot C1?

Hade man fått en krona för varje gång denna fråga kommit upp i LG OLED-trådarna så hade man varit en rik man idag

Skämt åsido, det finns mycket info på nätet ute men kortfattat:

C2 har i år den bättre "Evo"-panelen som är ljusstarkare
B2 har 2st HDMI 2.1 istället för 4st på C2
Annan processor, den nyare Alpha 9 Gen 5 i C2, vs Alpha 7 Gen 5 för B2

I praktiken tror jag detta gör liten skillnad men man får avgöra själv om man tycker det är värt den extra pengen!

https://www.rtings.com/tv/tools/compare/lg-c2-oled-vs-lg-b2-o...
https://www.techradar.com/versus/lg-b2-vs-lg-c2

Permalänk
Bildexpert 📺

Evigt samma fråga om B och C i alla år som skrivet...

Så länge man matar film- och tv-serierbildkällor av hög kvalitet, likt BD, UHD-BD, kvalitetstreaming och siktar på samma ljusnivåer är det samma slutresultat på A, B, C och G-modellerna.

Resten handlar som skrivet om 120 Hz-kapacitet till att börja med (A), hur många av HDMI-portarna som ska klara 4K/120 (2 st. på B, 4 st. på C och G), potentiellt högre ljusstyrka (C och G), godtyckligt avancerad AI-uppskalning (C och G) samt designen och tunn konstruktion (G).

Permalänk
Medlem

Ok, men jag frågade faktiskt om B2 vs C1, inte B2 vs C2. Jag kanske letar slarvigt men jag hittar inte mycket om den duellen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av thompo:

Ok, men jag frågade faktiskt om B2 vs C1, inte B2 vs C2. Jag kanske letar slarvigt men jag hittar inte mycket om den duellen.

Sorry, lite slarvigt läst av mig. Inte sett många tester där man jämför olika årsmodeller och serier, dvs B2 vs C1.
Faktum kvarstår dock, det är samma skillnader som listas ovan.

Det som du får genom att välja en B2 över en C1 modell är:

- 2022-modell vs 2021 (Duh)
- webOS 22 vs webOS 6.0, dvs sannolikt en längre period av uppdateringar / FW (Fråga mig inte om logiken på numreringen). Och nej, LG uppdaterar inte sina grund-OS på äldre modeller. Det OS:et du får med TV:n är du "stuck" med för evigt
- Vikt. Tydligen ska LGs 2022-modeller vara betydligt lättare pga att man använder kolfiber i stället. Upp till 50% lättare beroende på storlek. OBS: Osäker om detta bara gäller C2-modellerna eller även B2.
- 0,1 cm tunnare bezel på C1

Summa summarum:

Två väldigt lika TVs där kanske B2 har lite edge på själva panelen pga nyare. I ett blindtest tvekar jag dock på att man skulle se någon skillnad alls.

Lycka till med ett eventuellt köp!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av thompo:

Samma svar för övrigt – utöver detaljerna @edson ger nedan.

Överlag kan man se LG:s OLED-modeller från 2019, 2020, 2021 och 2022 som likvärdiga i bildkvalitet när de ges likvärdiga förutsättningar. Så det som skiljer sig är behovet bortom bildkvalitet, likt exempelvis 4K/120-kapaciteten.