Netflix ska få bukt med kontodelning – breda insatser efter årsskiftet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Alltså hur dyrt är det egentligen? Vi fick från Canal Digital Parabol 500 kr / mån till streaming för något år sen, trodde det skulle bli stora problem men det finns ju hur mycket som helst att se, dessutom när man själv vill. Kör idag 4 tjänster och det är fortfarande billigare än Canal Digital, dessutom ser vi klart mer på serier nu än tidigare.

Men jo jag vet, det är svårt att bli nöjd. det ser man ju bara på ungarna, spelar ingen roll om de har alla konsoler och alla streaming tjänster, det saknas alltid något.

Netflix prissättning är dålig i jämförelse med övriga tjänster. Jao, man kan ju gå in för det billigaste alternativet, men då ryker samtidigt kvaliteten och poängen faller med en någorlunda fin TV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon138754:

Tycker det hade varit ok om de haft samma abonnemang som idag men alltid med högsta kvalitet, dvs 99 kr för en 4K-stream, 129 för två och 179 för fyra. Med dagens eller deras kommande system känner man sig lurad oavsett vilket abonnemang man har.

Precis vad jag tycker är den enda rätta lösningen, varför ska jag ensam betala lika mycket som en hel familj med massa ungar för att få vettig kvalite. Det är lite som att när jag åker tåg så skulle jag behöva köpa familjebiljett för att få sittplats annars får jag ståplats i fraktvagnen .
Men en 4k ström kunde varit lite billigare typ 79:-

Permalänk
Skrivet av Fenrisulvfan:

Utlåning av sitt konto får ju begränsad spridning också, om Netflix vill tillåta 4 inloggningar på samma konto för mindre än priset av 4 konton, så ligger det ju på dem att ta betalt för vad som brukas.
Missbruk i den här kontexten är ju bara ett skällsord, lite som att gnälla på att någon tar flera portioner när det är buffé.

Det första så handlar det om att försöka göra det billigare för familjer än 4st ungdomar med bättre ekonomi. Det handlar om att försöka ta så mycket betalt som de bara kan, från de olika grupperna. Och man kan ha en filosofisk diskussion om detta är rättvist.
I allafall gör filmtjänsterna det de tror gynnar dem bäst ekonomisk. Och det är såklart inte att helt förhindra att folk delar sitt konto.

Din liknelse har brister då det på en buffe är tillåtet att ta flera gånger.
Min gym analogi är bättre. 3st personer som går ihop och köper ett gymkort och behöver bara betala 1/3 av priset per person. Kanske tränar ändå dessa 3st personer tillsammans mindre än en gymfreak och på det sätt kostar gymmet mindre?
Men de har satt upp olika regler som de tror maximerar deras vinster och håller missbruket på en rimlig nivå.

Exakt samma sak gäller filmtjänster. De försöker hålla kontodelning på en rimlig nivå. Många sätt går att göra, den populäraste är såklart hot med att man kan bli avstängd.
Men de klurar på andra sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det första så handlar det om att försöka göra det billigare för familjer än 4st ungdomar med bättre ekonomi. Det handlar om att försöka ta så mycket betalt som de bara kan, från de olika grupperna. Och man kan ha en filosofisk diskussion om detta är rättvist.
I allafall gör filmtjänsterna det de tror gynnar dem bäst ekonomisk. Och det är såklart inte att helt förhindra att folk delar sitt konto.

Din liknelse har brister då det på en buffe är tillåtet att ta flera gånger.
Min gym analogi är bättre. 3st personer som går ihop och köper ett gymkort och behöver bara betala 1/3 av priset per person. Kanske tränar ändå dessa 3st personer tillsammans mindre än en gymfreak och på det sätt kostar gymmet mindre?
Men de har satt upp olika regler som de tror maximerar deras vinster och håller missbruket på en rimlig nivå.

Exakt samma sak gäller filmtjänster. De försöker hålla kontodelning på en rimlig nivå. Många sätt går att göra, den populäraste är såklart hot med att man kan bli avstängd.
Men de klurar på andra sätt.

Straffavgifter/böter vore kanske naturligt då. Tråkigt att vanligt folk alltid ska behöva bli styrda av godtycklighet istället för att få betala ett fast pris.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Hur ska dem avgöra om jag delar konto eller inte? Finns ju många som reser eller har flera bostäder etc etc. Kommer de också att drabbas?

Känns bara konstigt hur dem ska veta om man delar. Kan ju vara flera personer i samma hushåll som befinner sig på olika platser

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

Tror du att de bryr sig om kundflykt som inte betalar? Hahahaha

Nej men att sitta på stora abbet för att få 4k för nästan 200 i månaden själv blir det inte, nu delar ja med morsan samma familj men olika hushåll.

Jag vill inte gå ner i kvalite för halva kostnaden själv så alternativet är att säga upp det, alltså Netflix tappar betalande kund/Kunder tror inte mitt fall är unikt och tror där konton delas mellan massor är mer av undantags art i jämförelse.

Permalänk
Medlem

Tycker det spårat ur som med linjär-tv. för att se det man vill se så bör man prenumera på flera tjänster samtidigt == samma eller högre kostnad än för tv-paket. Det är smidigt att se när man vill det är sant. men det är nu igen smidigare att helt enkelt fildela än att betala för sig för att se allt man vill se.

Drömmen vore en centraliserad tjänst som samlar allt material och sedan pytsar ut dollar för det som faktiskt streamas. Men då blir man väl kallad kommunist här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Och jag kan ta ett liknande exempel. Jag får all datorhårdvara och mjukvara jag har från mitt jobb. De som klagar på dyr datorhårdvara nu idag kan som mig skaffa sig ett vettigt arbete.
Likaså gäller det många andra saker som gymkort etc som mitt jobb betalar.

Du förmånsbeskattar för detta hos Skatteverket va? För om du får saker från ditt jobb som du slipper köpa själv är det en förmån och ska beskattas.

Hela ditt argument haltar av den anledningen.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Skönt att man tycker att Netflix är så dåligt att man inte vill ha det 🙂
Jag tror inte jag hade skaffat netflix ens om det kostade 59kr i månaden för premium och man fick dela kontot med 20 personer.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Skrivet av FredrikMH:

Du förmånsbeskattar för detta hos Skatteverket va? För om du får saker från ditt jobb som du slipper köpa själv är det en förmån och ska beskattas.

Hela ditt argument haltar av den anledningen.

Man behöver endast förmånsbeskatta saker om man använder dem privat.

Alla liknelser har brister, så har det alltid varit. Inte minst med piratkopiering där folk har jämfört det emot stöld.

Jag tycker dock det är väldigt konstigt att så många är för att man ska få dela med sig av sina inloggningsuppgifter till olika internettjänster, men inte dela med sin av inloggning till andra saker som årskort på olika ställen, gym, attraktioner, bilparkeringar, busskort etc.

Jag tror förklaringen handlar om att man tycker utbudet på filmtjänsterna är dåliga, så man bör ha en massa olika tjänster. Om man skulle få betala fullpris på alla dessa tjänster så hade det blivit riktigt dyrt. Nu när man kan dela sitt konto med så många så blir kostnaden så mycket lägre. Men då argumenterar man utifrån en kostnadsbild som det blir idag.

Jag själv ser dock att kostnaderna idag blir väldigt skev beroende på hur mycket man vågar missbruka sitt konto, där mer missbruk och ju mer lönsamt blir det.
Argument är ofta som att de som argumenterar emot har få vänner eller något. Jag ser det lite som att argumentera för att de som är emot svartjobb bara har få kontakter som kan ge dem svartjobb.

Som jag hela tiden har påpekat ser jag ingen enkel lösning på problemet De gör olika åtgärder som leder till att de tror att de håller kontodelning på rimlig nivå. Folk börjar klaga direkt.
Som den senaste åtgärden med subkonto, på vilket sätt hindrar den folk att fortsätta dela sitt konto med 5st personer? Inte ett skit vad jag tolkar, men det är mycket gnällande ändå. Då såklart för att de är rädd för att de kan utöka kontrollerna, men jag ser inget vettigt sätt de kan utöka kontrollerna på.
Jämför man emot de fysiska ställena där man kan dela konto för att komma in, så går det göra fysiska kontroller. Och säkerligen är det mycket enklare med rättsliga åtgärder.
Att ha missbrukat personlig biljett på tåg på tunnelbana leder till böter. Andra ställen kanske urkundsförfalskning, bedrägligt beteende.

Att däremot dela ens konto på filmtjänst, så troligen högst bara avstängning. Där avstängning leder till en kund mindre betalande. Så de vill mer bara skrämma och hota med detta, det är nog deras främsta taktik till att hålla nere nivån på kontodelning som det inte helt skenar iväg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Inte pizzorna jag köper iaf.

En Kebabpizza kostar idag 130kr i lokala pizzerian där jag bor.
Det är nästan exakt vad Netflix kostar (129kr).

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Ska man sticka och ta med sig sin smarttv från stugan och bära hem den för att aktivera kontot där? Nej det lär inte gå...
Tänka dig dom arga samtalen deras support lär få när någon åkt på semester och är på andra sidan planeten och så kan dom inte starta netflix på hotellet för det måste veriferas så dom får åka hem igen för det

Plus majoriteten av människor har inte statisk IP, jävla gnäll om dom måste verifera om alla enheter en gång i veckan för att routern fick ny IP från leverantören.

Jaja det skulle ju bli sjukt drygt
Men det står samtidigt: "create sub-accounts if they want to pay for family or friends." så man borde kunna hooka upp kompisar som inte delar hushållet.

Affärside:

  1. Sätt upp 87 olika netflixkonton för 179kr/mån

  2. Låt folk köpa netflix av dig direkt för 100kr/mån genom sub-accounts så de sparar 79kr/mån

  3. Efter 2 sålda sub-accounts per netflixkonto så går du plus.

  4. Profit

Och sedan automatiserar vi det (gärna med lite AI, det ligger i tiden) och pensionerar oss på en söderhavsö där elen är billig och grafikkorten säljs till msrp.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Min magkänsla är nog mer att folk redan är på väg bort pga priser och andra tjänsters konkurrens, detta kan vara sista droppen

Gårdagens rapport säger att det registrerades 2 miljoner nya konton.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

Om du är student kan du ta mig fan titta på SVT som vi andra TVINGAS betala skatt för. Har du inte råd får du snällt vara utan och faktiskt lägga din tid på att STUDERA OCH SKAFFA DIG ETT JOBB!

"Har man inte råd att betala cigaretterna, ge då fan i att röka".

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Ska man sticka och ta med sig sin smarttv från stugan och bära hem den för att aktivera kontot där? Nej det lär inte gå...
Tänka dig dom arga samtalen deras support lär få när någon åkt på semester och är på andra sidan planeten och så kan dom inte starta netflix på hotellet för det måste veriferas så dom får åka hem igen för det

Plus majoriteten av människor har inte statisk IP, jävla gnäll om dom måste verifera om alla enheter en gång i veckan för att routern fick ny IP från leverantören.

Jo jag förstår inte heller hur blocken är tänkt att funka. Vi är 3 personer i hushållet som legitimt kollar på Netflix.
Då har vi mobiler, plattor, datorer, apple tv, tv-apparater.
Sen har vi även ett sommarhus.

Så det är minst 4 olika operatörer (hemma, sommarhus & två olika mobiloperatörer) som anslutningarna legitimt kommer från.

Jag förstår inte hur dom på ett vettigt sätt ska sätta in en spärr. Det enda som rimligtvis går är ju att blocka folk där kanske 10 pers sitter och delar på samma konto, alternativt att det är många som delar och ansluter med olika enheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

Om du är student kan du ta mig fan titta på SVT som vi andra TVINGAS betala skatt för. Har du inte råd får du snällt vara utan och faktiskt lägga din tid på att STUDERA OCH SKAFFA DIG ETT JOBB!

Eller vara en pirat

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av seville57:

"Har man inte råd att betala cigaretterna, ge då fan i att röka".

EXAKT! Det är inte en mänsklig rättighet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BasseBaba:

Jo jag förstår inte heller hur blocken är tänkt att funka. Vi är 3 personer i hushållet som legitimt kollar på Netflix.
Då har vi mobiler, plattor, datorer, apple tv, tv-apparater.
Sen har vi även ett sommarhus.

Så det är minst 4 olika operatörer (hemma, sommarhus & två olika mobiloperatörer) som anslutningarna legitimt kommer från.

Jag förstår inte hur dom på ett vettigt sätt ska sätta in en spärr. Det enda som rimligtvis går är ju att blocka folk där kanske 10 pers sitter och delar på samma konto, alternativt att det är många som delar och ansluter med olika enheter.

Jag misstänker att de försöker identifiera mönster över tid som indikerar att kontot delas. De kanske kan se vilka IP som hör till mobilabonnemang exempelvis, och där tillåter man mer variation, medan om man har två enheter på olika fasta nät är mer av en röd flagga liksom, och ser de att det är en långvarig grej, typ att du och din polare har era olika fasta uppkopplingar kopplade mot samma Netflix-abonnemang i månader utan att någonsin hamna på varandras nät, så flaggar de ännu hårdare. Sen lär ju annat spela in också, som om dessa IP är i samma stad exempelvis. Frågan är om de också kollar på profilerna på kontot, om jag och min farsa delar exempelvis så kanske vi har varsin profil på kontot, vilket väl inte är något konstigt även i ett hushåll förstås, men om de ser att kontot som används på "fast IP X" och på mobilnätet alltid använder profil A, medan den på "fast IP Y" alltid använder profil B så lär väl det vara ytterligare en flagga. Sen när ett konto fått tillräckligt många sådana här indikationer så börjar de slumpat begära epost-verifiering emellanåt exempelvis.

Permalänk
Medlem

netflix... för mig personligen är det för mycket skräp, kostiga varderingar i serier osv. Valde att säga upp det och inte saknat det ännu... för de pengarna köper jag både prime och apple tv+ och sparar över 60kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag misstänker att de försöker identifiera mönster över tid som indikerar att kontot delas. De kanske kan se vilka IP som hör till mobilabonnemang exempelvis, och där tillåter man mer variation, medan om man har två enheter på olika fasta nät är mer av en röd flagga liksom, och ser de att det är en långvarig grej, typ att du och din polare har era olika fasta uppkopplingar kopplade mot samma Netflix-abonnemang i månader utan att någonsin hamna på varandras nät, så flaggar de ännu hårdare. Sen lär ju annat spela in också, som om dessa IP är i samma stad exempelvis. Frågan är om de också kollar på profilerna på kontot, om jag och min farsa delar exempelvis så kanske vi har varsin profil på kontot, vilket väl inte är något konstigt även i ett hushåll förstås, men om de ser att kontot som används på "fast IP X" och på mobilnätet alltid använder profil A, medan den på "fast IP Y" alltid använder profil B så lär väl det vara ytterligare en flagga. Sen när ett konto fått tillräckligt många sådana här indikationer så börjar de slumpat begära epost-verifiering emellanåt exempelvis.

Mjo, dom lär väl inte säga hur avancerat dom bygger det.
https://www.marketwatch.com/story/netflix-will-crack-down-on-...

Kollar man där så verkar det ju dock bara ge sken av en enklare koll av IP, vilket är väldigt märkligt.

Citat:

Netflix has not publicly specified how it may enforce any password-sharing restrictions, but one test being carried out in Chile, Costa Rica and Peru verifies the main account holder through an IP address (aka the series of numbers that identifies any device on a network), and not geographical location, a Netflix spokesperson previously told MarketWatch. That’s in part because enforcement based on the geographical location of the main account would run into problems if a user attempted to use their own Netflix account while away from home on a mobile device, like a phone or laptop.

Det där är ju motsägelsefullt, eftersom även min IP kommer ändras om jag är "away from home" eller på en "Mobile device"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Verifiera hur?
Gissningvis så har dom man delar med inloggnignsuppgifterna, så vad mer kan verifieras?
Skickar dom ett email med länk man måste klicka? Då sätter man upp en familjemail enbart för detta så alla kan klicka på det.

Jag gissar på att om det är en och samma enhet som åker mellan hushållen används så är det verifierat. Som i mitt fall som har Netflix-konto för mina barn (jag kollar aldrig själv) och de använder detta konto hos sin mamma också (vi har separerat). De använder sina plattor och mobiler i bägge hushållen. Jag hoppas vi kan fortsätta så, annars kommer jag säga upp det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Prissättning på filmtjänster är ett megaproblem som skapar en oblans.
Jag vet flera som har löner långt över 40 000kr/månaden som har konto som de delar med över 5 personer, samtidigt ungdomar studiebidrag som har samma konto själv och då får betala 5 gånger så mycket.

Och det är en helt rättvis kostnadsfördelning om jag tolkar internetfolket på forum korrekt. Ju fler vänner man har som man litar på, ju mindre ska man behöva betala för internettjänster.

Jag själv tycker de borde fördela kostnaden mer rättvist, men det är komplicerat. Liksom folk använder olika enheter som har olika IP och folk vill ej dela ut bankid eller liknande varje gång de ska starta en film.

Filmbolag är i sin tur bara ute efter att tjäna så mycket pengar som möjligt och skiter fullständigt i att fördela kostnaden rättviss, dock försöker de på olika sätt göra åtgärder som de tror att fler kommer betala för tjänsten istället för att dela den.

Borde det vara olika priser beroende på hur mycket man tjänar???
Eller en enstöring ska få ett "tyck-synd-om-pris" bara för att han inte kan dela på kostnaden. Tror dessutom att det bör vara enklare för en student/ungdom att hitta någon i dess umgängeskrets att dela kontot med.
(Finns en viss risk att ens umgängeskrets minskar ju äldre man blir)

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BasseBaba:

Mjo, dom lär väl inte säga hur avancerat dom bygger det.
https://www.marketwatch.com/story/netflix-will-crack-down-on-...

Kollar man där så verkar det ju dock bara ge sken av en enklare koll av IP, vilket är väldigt märkligt.

Det där är ju motsägelsefullt, eftersom även min IP kommer ändras om jag är "away from home" eller på en "Mobile device"

Jo precis. De kan ju inte kräva en massa verifieringar bara för att man byter IP eller enhet, så de lär väl samla in information och validera över tid på något sätt.

Permalänk
Medlem

Sådan är kapitalismen... Men ja visst. Vill de att fildelning ska bli ett lockande alternativ för fler igen så är de absolut på rätt väg.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Varför man inte begränsar konton till max 1 inloggad enhet och sedan låter den enheten vara vilken som helst förstår jag inte. Delar man sitt konto med någon så straffas man ju genom att det man tittar på avbryts när någon annan loggar in på samma konto.
Skulle man köpa fysisk videofilm, så har dom ju i alla tider lånats ut till höger och vänster. Varför skulle man inte få göra likadant med digital? Korkat maktbegär från Netflix.

För att detta egentligen inte heller va tillåtet. Men dom flesta (alla) sket i det.
Minns du inte texten "...får ej visas på offentligt, ej visas på fritidsgården, etc."

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosplay:

Jag fattar inte det här. När färre köper tjänsten så borde de sänka priset så att fler köper, istället för att höja priset så ännu fler lämnar och de kvarvarande får betala för förluseten?

Dom kanske vill göra det till en exklusiv vara för en liten klick kunder.
Typ Rolex klockan. Dom har inte som affärside att sälja 1000000 klockor om året.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Känns som folk drar på lite väl stora växlar gällande detta. Som om det är en mänsklig rättighet Netflix försöker begränsa eller något när det i praktiken är icke tänkt mygel med konton mellan folk de i praktiken vill få bukt och inget annat. Finns ju säkert flera smidiga sätt de kan, och kommer, göra detta på utan att de omedelbart behöver ses som djävulen eller krösus sork kan jag ju tycka.

Förstår att många kanske tycker det är onödigt dyrt om man är ensam eller i allmänhet vill spara så mycket stålar man kan, men nu sker det ju uppenbarligen på ett sätt Netflix inte tänkt sig, men de har tolererat det. Fram till nu.

Jag tycker också det är dyrt med alla tjänster. Så jag betalar bara för en om jag ska se något. Annars sparar jag de stålarna varje månad. Det är inte raketforskning. Problemet här är utan tvekan en blandning mellan lathet, bekvämlighet och snålhet. Uppenbarligen en knepig mix med tanke på hur defensiva många blir när det riskerar att tas från dem. Man har myglat och vet det själva, trots det försöker man vända på det och få det till att Netflix gör fel/är onda.

Eller är jag ute och cyklar här? Missar jag något uppenbart?

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Det känns som om antipiratbyrån lever kvar men som konsulter åt Nerflix. Självfallet är det ett problem med att folk delar konton istället för att köpa eget.

Men det är också ett problem med att tekniken springer ifrån dem, och de inte hänger med. HBO, Disney och Amazon har pressat marknaden och kan konkurrera i både pris och kvalitet.

Netflix har ofta tappat i verklighetsförankring vad användarna vill ha och pumpar ut massa skräp utan spets. De har också varit extremt fokuserade på inkludering och annat politiskt, vilket gjort att serierna/filmerna får fel fokus och tappar filmens handling.

Visa signatur

Laptop: Asus UX303ln
Intel Haswell Core i7-4510U CPU / 8 GB DDR3 / 256 GB SSD / 2GB Nvidia 840M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

För att detta egentligen inte heller va tillåtet. Men dom flesta (alla) sket i det.
Minns du inte texten "...får ej visas på offentligt, ej visas på fritidsgården, etc."

Jag är ingen jurist men om man inte får använda det man äger som man vill, så är det ett intrång på äganderätten.
Skulle du säga samma sak om det handlade om att låna ut en bok?
Hög tid att bomma igen biblioteken då.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zemlan:

Känns som folk drar på lite väl stora växlar gällande detta. Som om det är en mänsklig rättighet Netflix försöker begränsa eller något när det i praktiken är icke tänkt mygel med konton mellan folk de i praktiken vill få bukt och inget annat. Finns ju säkert flera smidiga sätt de kan, och kommer, göra detta på utan att de omedelbart behöver ses som djävulen eller krösus sork kan jag ju tycka.

Förstår att många kanske tycker det är onödigt dyrt om man är ensam eller i allmänhet vill spara så mycket stålar man kan, men nu sker det ju uppenbarligen på ett sätt Netflix inte tänkt sig, men de har tolererat det. Fram till nu.

Jag tycker också det är dyrt med alla tjänster. Så jag betalar bara för en om jag ska se något. Annars sparar jag de stålarna varje månad. Det är inte raketforskning. Problemet här är utan tvekan en blandning mellan lathet, bekvämlighet och snålhet. Uppenbarligen en knepig mix med tanke på hur defensiva många blir när det riskerar att tas från dem. Man har myglat och vet det själva, trots det försöker man vända på det och få det till att Netflix gör fel/är onda.

Eller är jag ute och cyklar här? Missar jag något uppenbart?

Jo du har absolut en poäng. Samtidigt har ju Netflix valt att låsa in bildkvalitet bakom dyra abonnemang som medger flera samtidiga strömmar. Så vill man ha 4K så får man betala ganska mycket pengar men man får också möjlighet att spela upp fyra saker samtidigt på olika enheter. Alltså är det en form av "familjeabonnemang" som normalt brukar tillåta viss delning, till exempel betalar jag för Office 365 family och delar det med några familjemedlemmar i andra hushåll, vilket är helt enligt villkoren för den tjänsten.

Så jag tycker Netflix borde bestämma sig och låta deras kunder betala för bara bildkvalitet separat från antal strömmar, och om de har abonnemang som uttryckligen är till för att kunna spela upp flera saker samtidigt så borde de inte begränsa vart dessa spelas upp. Betalar jag för att kunna spela upp fyra saker samtidigt, men vi är bara två eller tre i hushållet så borde de kvarvarande strömmarna som jag inte kan använda, som jag betalar för, kunna användas av någon annan.