Anmäl dig till Roborock Challenge!

Vad gör ni för något för att lindra de ökade kostnaderna för el, ränta och bolån?

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Någon föreslog de där stora Powerstations. Är ju inte många timmar det är mycket billigare. 4 timmar kanske? Ladda en Powerbank som har 220V ut som kostar 15 000 kronor tar 6-8 timmar. Helt vansinnig investering om man inte tänkt använda den till annat också som tex till att fricampa några somrar. Runt 1,5 KWh får man ut. Räcker inte till mycket så besparingen per dag blir nog under 10 kr. 10x365 = 3 650 kr och 15 000/365 = 40 år. Då ger solpaneler bättre avkastning om jag nu inte räknat helt tokigt på grund av dåliga elkunskaper.

Det borde väl bli 15 000/3650 = 4 år? Det är ju inte så illa teoretiskt men batteriet kommer nog inte hålla sin fulla kapacitet efter så många laddcykler.

Visa signatur

Data: Corsair 5000D Airflow + B650 Aorus Elite AX + AMD 7800X3D + Gigabyte 4080 Super + 64GB Kingston + 2TB Crucial T700 + 850W Seasonic Focus GX
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Skrivet av yrfhar:

Någon föreslog de där stora Powerstations. Är ju inte många timmar det är mycket billigare. 4 timmar kanske? Ladda en Powerbank som har 220V ut som kostar 15 000 kronor tar 6-8 timmar. Helt vansinnig investering om man inte tänkt använda den till annat också som tex till att fricampa några somrar. Runt 1,5 KWh får man ut. Räcker inte till mycket så besparingen per dag blir nog under 10 kr. 10x365 = 3 650 kr och 15 000/365 = 40 år. Då ger solpaneler bättre avkastning om jag nu inte räknat helt tokigt på grund av dåliga elkunskaper.

Har man redan en elbil med V2G så skulle ju det problemet vara rätt så lätt löst dock. 11kW laddning i 4 timmar = 44kWh laddat.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Vehicle_to_Grid

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Ni som gnällde på att butiksgräddat bröd är dyrt, från imorgon och veckan ut har Lidl grekiskt lantbröd (ca 500 gram) för 14,90 kr.

Köp knäckebröd om ni verkligen behöver dryga ut kassan med örena som vi diskuterat tidigare, flera märken där kan du köpa för under 40 kr/kg och knäckebröd är ganska energirikt så det är många skivor.

Permalänk
Medlem

Fixat innegivare till värmepumpen (termistor från Amazon och sladd samt sockerbit från Clas, totalt ca 150:- istället för över 1200 från IVT) så kaminen kan stötta med värme ordentlig.
Listat ut att man kan ställa in den på att bara köra varmvatten på natten med.

Bör kunna kapa förbrukningen rejält när/om det blir galenskap med priset utan att offra för mycket bekvämlighet.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Inaktiv

man bor på rätt ställle och i rätt bostadsrätt kan man konstatera, fick ta del av årsredovisningen idag, vi brukar ha en hyreshöjning vartannat år med 2%, nästa hyreshöjning blir pga de högre förvaltningsavgifterna, ränta och fjärrvärmeavgifterna istället........3%...vilket i mitt fall gör ca 150kr i hyreshöjning

Permalänk
Medlem

Jag köpte timers idag, så nu kan jag brassa på elementen mitt i natten när elen är som billigast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Jag köpte timers idag, så nu kan jag brassa på elementen mitt i natten när elen är som billigast.

Tänk på att köpa bra timers/brytare då lasten är rätt
hög på element och det bildas en liten ljusbåge vid varje till/från-slag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

man bor på rätt ställle och i rätt bostadsrätt kan man konstatera, fick ta del av årsredovisningen idag, vi brukar ha en hyreshöjning vartannat år med 2%, nästa hyreshöjning blir pga de högre förvaltningsavgifterna, ränta och fjärrvärmeavgifterna istället........3%...vilket i mitt fall gör ca 150kr i hyreshöjning

I min brf kan vi göra hyresavdrag om vi vill men fondering för kommande investeringar gör att vi kommer höja med 5-7% istället för att höja 30% vid renoveringen (då lån måste tas istället för buffert)

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Tänk på att köpa bra timers/brytare då lasten är rätt
hög på element och det bildas en liten ljusbåge vid varje till/från-slag.

Tre timers för 129kr på Classes, duger det?
Har dålig koll på vad exakt du menar, men dom ska palla med 16A iaf o antagligen kommer jag nog inte köra elementen på max-värme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Listat ut att man kan ställa in den på att bara köra varmvatten på natten med.

Hur funkar det där? Orkar den sen hålla temperaturen hela dagen?
När man förbrukar varmvatten så fylls det väl sen på med nytt som är kallt och behöver värmas upp, vilket leder till att det varma blandas med kallt och så sjunker temperaturen?
Eller är den smart nog att inte fylla på när den är inställd på att inte värma?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

När man förbrukar varmvatten så fylls det väl sen på med nytt som är kallt och behöver värmas upp, vilket leder till att det varma blandas med kallt och så sjunker temperaturen?

Har inte testat än, men troligen fyller den på med kallt ja.

Jag ska prova, men framför allt har jag det som "krisplan" om elen blir riktigt dyr, då får familjen helt enkelt duscha på morgonen och så får vi klara oss utan varmvatten under dagen

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BasseBaba:

Har en Thermia 300 liter och den har avtappning upptill och inlopp i botten. Liter in = liter ut och termostat mitt på. Går igång när mitten sjunkit några grader p.g.a. förbrukning eller värmeförluster från dålig isolation av vattentanken. Min drog 1,6 kWh vid varje start (3 kW i ca 35 min) som hände två gånger per dygn även helt utan vattenförbrukning. Är nere på en gång per dygn efter tilläggisolering. Ingen hiskelig skillnad men att elda för kråkorna känns fel i dessa dagar.

Permalänk
Medlem

Själv så har jag slutat vaska champagne och börjat vaska Brännvin Special istället för att klara dessa dystra tider.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Min arbetskompis har kopplat in en smartenhet till varmvattenberedaren och han kör värmning från 01-05 på natten. Han säger att vattnet är varmt på kvällen fortsatt. Dom är 2 i familjen. Han har satt upp tempen till 75c. Under 65 kan det bli bakterier.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skyflyer:

Själv så har jag slutat vaska champagne och börjat vaska Brännvin Special istället för att klara dessa dystra tider.

Comtesse de Neples 750 ml 189 kr (billigaste champagnen på Systembolaget)
Brännvin Special 700 ml 192 kr + pant.

Om du återgår till champagne så sparar du 3 kronor och får dessutom 5 cl mer att vaska

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Comtesse de Neples 750 ml 189 kr (billigaste champagnen på Systembolaget)
Brännvin Special 700 ml 192 kr + pant.

Om du återgår till champagne så sparar du 3 kronor och får dessutom 5 cl mer att vaska

Fast alkoholen är ju starkare på brännvin som man kanske spär ( som fun light)

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Fast alkoholen är ju starkare på brännvin som man kanske spär ( som fun light)

Ah, smart. Men i så fall borde han kolla in den här klassikern: alkoholperkrona.nu

För att få maximalt antal enheter etanol ned i vasken per spenderad krona.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Ah, smart. Men i så fall borde han kolla in den här klassikern: alkoholperkrona.nu

För att få maximalt antal enheter etanol ned i vasken per spenderad krona.

Exakt det är budget hantering 😁

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swedishchef_90:

Exakt det är budget hantering 😁

Fast om ni vill ha tre APK så är det nog dags att skaffa grejs i koppar och köpa socker på kampanj

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Fast om ni vill ha tre APK så är det nog dags att skaffa grejs i koppar och köpa socker på kampanj

Be om fallfrukt eller be om att få plocka allt från någons träd (drar till sig vilt) så kan du komma ner riktigt billigt. Fullt lagligt om du inte vill ha destillerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Be om fallfrukt eller be om att få plocka allt från någons träd (drar till sig vilt) så kan du komma ner riktigt billigt. Fullt lagligt om du inte vill ha destillerat.

Om han hittar lite äpplen att jäsa är det ju bara att låta brygden frysa utomhus och plocka bort isen. Så får han frysdestillerad sprit utan att behöva använda en massa dyr el.

Det blir hög andel träsprit på det sättet, men det spelar ju ingen roll eftersom han ändå skulle vaska den

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Om han hittar lite äpplen att jäsa är det ju bara att låta brygden frysa utomhus och plocka bort isen. Så får han frysdestillerad sprit utan att behöva använda en massa dyr el.

Det blir hög andel träsprit på det sättet, men det spelar ju ingen roll eftersom han ändå skulle vaska den

Då är den inte laglig längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Då är den inte laglig längre.

Så länge som han håller det under 22 % så är det lagligt.

Permalänk
Medlem

Stänger av och drar ur apparater mer regelbundet när de inte används samt om jag åker bort, Inget står på i onödan så att säga.

Men börjar tänka på andra saker som att spara vattnen t.ex, har ganska högt tryck i rören där jag bor så funderar på att investera i strålsamlare och flödesbegränsare.

likt dessa typ... mest för att prova och se.
https://www.clasohlson.com/se/Str%c3%a5lsamlare-Chronos-k%c3%...
https://www.clasohlson.com/se/Fl%c3%b6desbegr%c3%a4nsare-dusc...
https://www.clasohlson.com/se/Sn%c3%a5lspolande-duschmunstyck...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 (Vit) PSU: BeQuiet! Pure Power 12M 1000W
MoB: Gigabyte X670 Aorus Elite AX CPU: AMD Ryzen 9 7950X 4,5GHz
GPU: EVGA GeForce GTX 980 Ti Hybrid CPU Kylning: ArcticLiquidFreezer II 280
RAM: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 2x16GB 32GB Skärm: AOC 32" 75Hz (Q3279VWFD8)
HDD: WD BLACK SN850X NVMe SSD M.2 1TB (3st) Högtalare: KEF X300A

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tellion:

Stänger av och drar ur apparater mer regelbundet när de inte används samt om jag åker bort, Inget står på i onödan så att säga.

Men börjar tänka på andra saker som att spara vattnen t.ex, har ganska högt tryck i rören där jag bor så funderar på att investera i strålsamlare och flödesbegränsare.

likt dessa typ... mest för att prova och se.
https://www.clasohlson.com/se/Str%c3%a5lsamlare-Chronos-k%c3%...
https://www.clasohlson.com/se/Fl%c3%b6desbegr%c3%a4nsare-dusc...
https://www.clasohlson.com/se/Sn%c3%a5lspolande-duschmunstyck...

Flödesreglerare brukar troligen inte funka. För det slutar med att man får dra på som satan istället och t.ex. duscha längre = samma eller mer förbrukning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Det blir hög andel träsprit på det sättet,

Stämmer detta? Är det etanolen som omvandlas till metanol på grund av kylan? Jag tycker det låter märkligt men jag är långt ifrån en expert på detta ämnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Stämmer detta? Är det etanolen som omvandlas till metanol på grund av kylan? Jag tycker det låter märkligt men jag är långt ifrån en expert på detta ämnet.

Kylan omvandlar inte etanol till metanol. Metanol har en lägre kokpunkt än etanol så den är enkel att avskilja när man destillerar via kokning. Om man däremot höjer alkoholhalten genom att frysa och plocka bort vattnet så får man inte bort metanolen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Kylan omvandlar inte etanol till metanol. Metanol har en lägre kokpunkt än etanol så den är enkel att avskilja när man destillerar via kokning. Om man däremot höjer alkoholhalten genom att frysa och plocka bort vattnet så får man inte bort metanolen.

Hur kom metanolen dit till att börja med?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joakim99:

Hur kom metanolen dit till att börja med?

Metanolen bildas vid jäsningen av frukt. Dock i försumbara mängder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Metanolen bildas vid jäsningen av frukt. Dock i försumbara mängder.

Det här gällde att jäsa äpplen. Äpplen innehåller mycket pektin, vilket leder till mer metanol än om man jäser andra frukter.

Frysdestillerar man äppelvinet så koncentreras även metanolen.

"Iscider - för dig som sett nog" (parafras på Yrrol)