Fast procentuellt är det inte speciellt mycket i praktiken. Och även om Blender inte skalar superbra med kärnor utanför rendering (som TS och rimligen de flesta andra i dag väljer att köra med GPGPU) så har man viss skalning till 4-8 kärnor, i det läget brukar det bli ännu mindre praktisk skillnad mellan toppmodellen och de modeller som är några steg under.
Missade faktiskt helt vilken GPU du valt, bara tänkte "enda vi pratat om är 3080 eller 3090". En 13900K med 8 GB 3060Ti för en dator specifikt byggd för Blender är lite som som att köpa en kompressor till en lastbil för att delta i Le Mans. Det är inte rätt optimerat...
Snabbare GPU påverkar framförallt rendering, men har också viss påverkan på arbete i view-port (är dock primärt CPU-beroende) om man jobbar med större modeller.
Att lägga nästan 5k på moderkortet känns inte heller speciellt väl avvägt givet budget... Kanske bara haft tur, men alltid byggt mina system primärt för programutveckling. Har lagt minimalt med resurser på moderkort (har fortfarande aldrig lagt över 2k för ett moderkort, tyvärr ser det mörkt ut att hålla sig under det framåt...), ger absolut noll effekt att spendera pengar på den komponenten om man inte ska överklocka. Lägger lite mer på PSU, men inte heller någon komponent jag sett någon poäng att dra iväg med (kolla dock alltid tester, finns dynga här!!!).
Chassi + kylning finns en poäng att prioritera: det blir tystare och därmed behagligare att använda! Vilken CPU-temperatur man har kan man faktiskt rätt mycket ignorera, det är åter igen något som spelar rätt liten roll om man inte tänker överklocka.
Håller med om datorn TS länkade ovan var rätt mycket RGB-disco. Men handlar det om hemma-kontor är inte det något direkt hinder, om man nu själv står ut med det...