Lagra batteri, laddningsbara eller alkaliska?

Permalänk

Lagra batteri, laddningsbara eller alkaliska?

Hej,
Jag tänker att jag ska ha ett lager batteri men vet inte om jag ska gå på uppladdningsbara eller Alkaliska.
Jag har grejer som vågar/klockor osv som jag inte ser fungerar länge på uppladdningsbara utan håller länge på alkaliska men mina laddbara är gamla...
Hur tänker ni?
Vad har man till en köksvåg eller klockan i vardagsrummet?
Vad har man till pannlampan?

Så - alkaliska eller laddningsbara (med de sistnämnda är jag tveksam till självurladdning).

Permalänk

Har kollat på ÖoB Connect som verkar billika alkaliska - är de bra?
Tyvärr står datumstämpel på batteriet och det ligger inplastat så det går ju inte att se

Permalänk
Medlem

Billiga och bra alkaliska:
https://www.amazon.se/-/en/dp/B07HCM573N/ref=sr_1_4?crid=2M3H...

Jag brukar tänka att köra alkaliska till sådant som ska hålla lite längre, typ lås och fjärrkontroller och dylikt.
Laddningsbara till ungarnas leksaker osv

Permalänk
Medlem

Laddningsbara t ex AA ger endast 1.2V per cell, kontra 1.5V för ett alkaliskt batteri. Den lägre spänningen kan bli problematisk för vissa apparaturer och innebär också att ljuset från ficklampan blir svagare.

Alkaliska tycks hålla omkring 10 år på hyllan och laddningsbara behöver troligen toppas upp till och från. Med dagens priser på batterier så finns det inga riktigt goda skäl att titta på laddningsbara, om tanken är att ställa undan dessa batterierna i en vrå.

Permalänk
Medlem

Samma som Kalasis så kör jag alkaliska i tex. väggklocka, fjärrkontroll.

Nya laddningsbara med låg självurladdning fungerar faktiskt rätt bra dock. Jag kör dem i XBOX360-handkontroller som jag använder till en dator i bland. Används sällan, kanske varannan månad, men batterierna håller i nog ett halvår. När batterierna är slut har jag en liten låda med laddade som jag skiftar till, samtidigt som jag sätter de urladdade på laddning.

Har olika fabrikat, Sanyo Eneloop, GP Recyko, två modeller från Varta, Ikeas laddningsbara (grön och silver). Inte märkt någon större skillnad på livslängd.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Har haft en hel del läckage på alkaliska batterier över åren och det verkar mer vara slumpen som avgör då tex ett batteri av en sort kan läcka men inte dom andra.
Har haft en del förstörd elektronik pga detta läckage.
Så jag har gått över helt till laddningsbara heller Lithium AA/AAA batterier!

Lithium AA/AAA till sånt som drar lite o dom sitter länge i som fjärr/klocka/osv.
Laddningsbara och då främst Eneloop (sanyo/panasonic) i sånt som drar lite mer.

Tex dessa Lithium.
https://www.amazon.se/gp/product/B004G6NYB6/ref=ppx_yo_dt_b_a...
https://www.amazon.se/gp/product/B000NWFOY2/ref=ppx_yo_dt_b_a...
Vart billigast per styck och handla dom så när jag köpte dom (kan ju ha ändrats nu) och körde på energizer då dom har fått bra betyg och kostade inte så mycket mer.
Visst dom är dyrare än vanliga alkaliska men man slipper oroa sig för att dom ska läcka vilket Lithium högst troligen inte kommer att göra, men OM dom skulle läcka så är det som läcker ut inte frätande/korrosivt mot kretskort/etc.
Vilket för min del är en STOR fördel som jag gärna betalar lite för!

Det finns ju andra batterityper som tex zinc MEN zinc batterier verkar idag ha alkaline skiten i sig med dock inte riktigt lika mycket men dom har stor risk att läcka och göra skada med.
Så den fördelen zinc hade vilket var läckage och kunde ej göra nån skada är idag borta MEN nackdelen med betydligt mindre mAh i dom är kvar idag.
Troligen för att alkaline skiten är billigare för tillverkarna.

Eneloop funkar så mycket bättre för min del än vanliga NIMH batterier men man bör helst ha en laddare som klarar av Eneloop då dom har lite annorlunda ladd kurva.
Den stora skillnaden är att dom har högre volt än vanliga 1,2v NIMH.
Och i den fjärr jag hade som vanliga alkaliska batterier behövde bytas ut 1-2 gånger per mån (och sen kunde användas i andra fjärrar i år, dvs dom laddades inte ur mer än några %).
Och där vanliga NIMH batterier funkade i mindre än två dagar innan volt hade sjunkit så fjärren inte ville funka längre.
Så funkade Eneloop i ca 2 mån, dvs dom verkar inte sjunka i volt lika mycket förrens dom laddats ur en hel del.

Enligt mig så har vanliga NIMH batterier gjort sitt idag och ingen bör köpa dom längre då Eneloop är så mycket bättre.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Laddningsbara t ex AA ger endast 1.2V per cell, kontra 1.5V för ett alkaliskt batteri. Den lägre spänningen kan bli problematisk för vissa apparaturer och innebär också att ljuset från ficklampan blir svagare.

Alkaliska tycks hålla omkring 10 år på hyllan och laddningsbara behöver troligen toppas upp till och från. Med dagens priser på batterier så finns det inga riktigt goda skäl att titta på laddningsbara, om tanken är att ställa undan dessa batterierna i en vrå.

Det är dock lite mer komplicerat eftersom spänningen under urladdning beter sig olika. NiMH håller relativt konstant spänning och dyker sedan rätt snabbt, medan alkaliska tappar mer kontinuerligt. N.b att ett NiMH på 1,2 V är ganska urladdat. Laddarna brukar bryta runt 1,5 V vid laddning, men sedan sjunker spänningen till kanske 1,35 dyl. Kollade på några som legat lite längre och några som inte legat lika länge och de förra höll 1,3 V och det senare 1,38 V (tror jag det var). Ungefär samma som ett alkaliskt GP som satt i en LED-ficklampa som fortfarande lyser. Ett nytt alkaliskt Varta strax under 1,6 V.

Men i sak är det korrekt att NiMH kan ställa till det i vissa saker. Ett ytterligare alternativ som finns numera litium(-manganoxid), som dock är dyrare.

För att svara på trådens fråga brukar jag sätta vanliga alkaliska i t ex konventionella IR-fjärrkontroller, då det inte är någon stor poäng med laddbara. Min gamla TI-89 Titanium har jag dock NiMH i då den drar ur batterierna snabbare och jag vill slippa läckage om den ligger. Man måste ju hålla lite koll på alkaliska för annars är risken att de läcker om de ligger relativt urladdade. Hellre en död NiMH-cell än en död pryl i detta fall.

autocorrect i farten igen…
Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Enligt mig så har vanliga NIMH batterier gjort sitt idag och ingen bör köpa dom längre då Eneloop är så mycket bättre.

Förstår inte riktigt vad du menar? Eneloop är ingen häxmagi, men har gott rykte. Om du med vanliga menar den gamla typen som självurladdar på nolltid så säljs ju dessa normalt inte numera. Sedan kan det förstås vara olika kvalitet på olika batterier…

Permalänk
Medlem

Alkaliska batterier må ha en spänning som ny på 1.5v, men dom är snabbt nere på 1.2v och enheter som "slutar fungera" vid dom spänningarna resulterar att man i praktiken kastar bort batterier med 75% livstid kvar på.

1.2v är problem för väldigt få saker nu för tiden. Var vanligare förut. NiMh batterier med lång livslängd är nog det bästa för stunden.

Om du är rädd för att stå utan batteri vid tex kriser kompletera med några solceller du kan ladda batterierna med.
Inga batterier håller hela livet dock. Det skulle vara bly-cells batterier som är torra där du tillsätter syra när dom ska användas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Det är dock lite mer komplicerat eftersom spänningen under urladdning beter sig olika. NiMH håller relativt konstant spänning och dyker sedan rätt snabbt, medan alkaliska tappar mer kontinuerligt. N.b att ett NiMH på 1,2 V är ganska urladdat. Laddarna brukar bryta runt 1,5 V vid laddning, men sedan sjunker spänningen till kanske 1,35 dyl. Kollade på några som legat lite längre och några som inte legat lika länge och de förra höll 1,3 V och säde senare 1,38 V (tror jag det var). Ungefär samma som ett alkaliskt GP som satt i en LED-ficklampa som fortfarande lyser. Ett nytt alkaliskt Varta strax under 1,6 V.

Men i sak är det korrekt att NiMH kan ställa till det i vissa saker. Ett ytterligare alternativ som finns numera litium(-manganoxid), som dock är dyrare.

För att svara på trådens fråga brukar jag sätta vanliga alkaliska in t ex konventionella IR-fjärrkontroller, då det inte är någon stor poäng med laddbara. Min gamla TI-89 Titanium har jag dock NiMH i då den drar ur batterierna snabbare och jag vill slippa läckage om den ligger. Man måste ju hålla lite koll på alkaliska för annars är risken att de läcker om de ligger relativt urladdade. Hellre en död NiMH-cell än en död pryl i detta fall.

Jao, det verkar vara lite mer nyanser i kaksmeten än vad jag först tänkte mig. Alkaliska batterier, tycks efter lite efterforskning göra sig bäst i klockor och sådant med låg last på batteriet. NiMH och uppladdningsbart som nämnt, gör sig betydligt bättre i saker som har mer effekt.

Så klarar man av att underhållsladda sina batterier, så är nog NiMH betydligt bättre.

Permalänk
Medlem

Sanyo/FDK:s batterier är topnotch - närmaste konkurrenten en bit under är LG-batterier. FDK/SAYO har om jag minns rätt en MH-legeringen som gör att man få något högre spänning och lång hållbarhet i lagring. Och alla andra tillverkare släpar efter i det avseendet. Eneloop var Sanyos/FDK:s varumärke för sina batterier med togs över av Panasonic (läs i princip stals med att först äga stor del av fabriken och sedan göra sig av med fabriken och ändå behålla varumärket)

Idag kan man inte köpa Eneloop och tro att man får de bästa möjliga 'bruksbatterier' i alla lägen - är de köpta i Europa så är det stor chans att det är FDK-batterier (före detta Sanyo), men köper man storpack Eneloop-batterier från ebay, Amazon mfl. kan det mycket väl vara 'Asien-batterier' och då är det inte FDK utan någon kines-underleverantör av batterier som Panasonic slappar Eneloop-omsvep på...

FDK har idag blivit en stor OEM-tillverkare av batterier både för premium-märken och en rad olika noname-batterier men utan att få sätta sitt namn på dessa. Närmast orginal FDK-batterier som de var när de hette eneloop är att köpa Fujutsus uppladdningsbara batterier (gissa vad 'F' i FDK kommer ifrån)

Säkraste källan i Sverige för 'brukis' FDK-batterier är för närvarande att köpa Ikeas 'LADDA' (både de med vit folie och svart text 'LADDA' som utgått och nuvarande grå folie med vit text är FDK-batterier). Även om FDK-batterier finns i många fler batterimärken som Energizer och Duracell i vissa modeller - men det svåra är att få just få fatt på FDK-batterier som man vet är FDK-batterier då det inte står någonstans och det kan vara olika på olika marknad med samma förpackning.

Ett sätt att identifiera FDK-batteri är en mycket svag tecken-prägling i foliet vid skarven av folieomsvepet av cellen - inte sällan behöver man släpljus för att se det.