Nätverksexpert: "För mig känns det som att det blir på riktigt"

Permalänk
Melding Plague

Nätverksexpert: "För mig känns det som att det blir på riktigt"

Hur stort är steget från att vara bra på hemmanätverk till att ha det som yrke? Vi frågar en nätverksexpert.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det är hur kul som helst att hålla på och fiddla med nätverk och relaterade funktioner. Har byggt mitt eget hemma från grunden och hållt på med stora patchningar på tidigare arbetet. Dock inte som renodlad nätverkstekniker.

Tyvärr ser jag också bristen på kunskap och förståelsen för uppgraderingar och rimlig säkerhet bland vanliga anställda och ekonomer i verksamheter jag arbetat.

En återkommande bit är att man skall inte tro att elektriker kan dra nätverk, för många är det bara en sladd och de förstår inte alltid skillnaderna mellan olika typer.

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Tyvärr ser jag också bristen på kunskap och förståelsen för uppgraderingar och rimlig säkerhet bland vanliga anställda och ekonomer i verksamheter jag arbetat.

Är ekonomer så dåliga på nätverk att du måste peka ut just den yrkesgruppen? lol :). Känns som alla yrkesgrupper är ganska keffa förutom just nätverkstekniker då såklart...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Supreme8001:

Är ekonomer så dåliga på nätverk att du måste peka ut just den yrkesgruppen? lol

Njae, inte som yrkesgrupp, men nätverk, BRA nätverk kostar, inte alltid de förstår det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Njae, inte som yrkesgrupp, men nätverk, BRA nätverk kostar, inte alltid de förstår det.

Vill inte vara den men alla som jobbar med hårdvara går mer eller mindre inte ihop med ekonomer. Utbildar mig själv till Elkraftingenjör och våra lärare vi haft hitils så har det varit mer eller mindre gemensamt att ingen gillar ekonomer xD

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

För att inte tala om kockarna! De har hårnät och sitter ibland uppkopplade på avloppsnät (toaletten), men ändå har de inte ingen koll på nätverk alls.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk

Typ alla som jobbar med data borde gå en riktigt nätverksteknikerutbildning, sedan ha jobbat en 20år med det. Sedan kan vi sätta oss att utveckla våra Hello World program och liknande.

Jaq ser annars nätverkstekniker ofta som ett socialt yrke på det sätt att man ska kontakta en väldigt massa personer och diskutera var felen ligger. En utvecklare kan ofta mer jobba själv eller emot sina kollegor som den ofta träffar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Typ alla som jobbar med data borde gå en riktigt nätverksteknikerutbildning, sedan ha jobbat en 20år med det. Sedan kan vi sätta oss att utveckla våra Hello World program och liknande.

Jaq ser annars nätverkstekniker ofta som ett socialt yrke på det sätt att man ska kontakta en väldigt massa personer och diskutera var felen ligger. En utvecklare kan ofta mer jobba själv eller emot sina kollegor som den ofta träffar.

Är öht inte alls beredd att hålla med om detta.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Skrivet av _niko_:

Det finns nätverkstekniker som har jobb som inte är så socialt. Men dessa brukar vi andra såklart inte komma i kontakt med, varvid vår bidl säkerligen blir skev.
Sedan datakommunikationsstrul har man jämnt. Det är därför de ska införa en kurs i Nmap och Wireshark från årkurs 1 nu. (om jag minns politikerna rätt) Nivån på frågorna i årkurs 1 är. Läraren säger. Jag har satt upp backnet kommunikation emot en anläggning, vi får ibland #bad value på viss data. Använd wireshark för att lista ut varför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Ja, känns ju som att det är skrivet av någon som aldrig jobbat med IT.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Skrivet av BergEr:

Ja, känns ju som att det är skrivet av någon som aldrig jobbat med IT.

Menar du att jag underskattade? Eller är det alltid plugg och play med din datakommunikation till olika saker?
Det svåra med datakommunikation är att man kan vara hur duktig som helst, men felet kan ligga hos någon av de andra parterna som är iblandade. Ofta är det ett gäng företag iblandade och man har inte tillgång till de andras grejer. På svenska, man har ej behörighet att logga in på routern, switchen, servern etc. Skitsamma hur duktig man är, man får inte logga in och man har ej lösenord.
Är man duktig med whireshark etc, så kan man hänvisa till att det ser rätt ut på min sida, felsök mer på din.
Man kan även se saker som att man skickar korrekta förfrågningar av data ut, men man får inte tillbaka korrekt svar.

Permalänk
Medlem

Menar du att jag underskattade? Eller är det alltid plugg och play med din datakommunikation till olika saker?
Det svåra med datakommunikation är att man kan vara hur duktig som helst, men felet kan ligga hos någon av de andra parterna som är iblandade. Ofta är det ett gäng företag iblandade och man har inte tillgång till de andras grejer. På svenska, man har ej behörighet att logga in på routern, switchen, servern etc. Skitsamma hur duktig man är, man får inte logga in och man har ej lösenord.
Är man duktig med whireshark etc, så kan man hänvisa till att det ser rätt ut på min sida, felsök mer på din.
Man kan även se saker som att man skickar korrekta förfrågningar av data ut, men man får inte tillbaka korrekt svar.

Nja läget att alla inom data ska läsa nätverk först. Och tolkningen på vilka jobb som är sociala eller inte.

Eller du kanske bara menar allt som skämt?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Kul läsning, jobbar själv väldigt mycket med Aruba och har en del certifieringar inom just den vendor. Väldigt många kan nätverk, men väldigt få kan nätverk på riktigt.

Permalänk
Medlem

Jag sadlade om i år, fick för mig att göra något annat. Sjukt less att smörja och banka på maskiner.

Så jag tänkte jag provar, så jag tog tag i CCNA, körde stenhårt i 4 månader och nu är jag certad. Sitter sen 2 månader tillbaka på kundtjänst åt större företag hos en ISP. Nu är det lite nyhetens behag och så men jag tycker det är svinkul. Man får tänka rätt mycket emellanåt

Nu läser jag CCNP på halv-halvfart typ och försöker ta med mig 1 kapitel eller nåt i veckan från böckerna och se om jag kan ta på ämnet på jobbet. Typ BGP, VRF, ACL etc

Lite segt med att inte komma åt allt ibland då man felsöker som någon skrev i tråden men ja, vissa saker kan man bara peka finger på och säga "ert att fixa, inte vår"

Permalänk
Medlem

En utvecklare kan ofta mer jobba själv eller emot sina kollegor som den ofta träffar.

Haha, jobba emot sina kollegor. Jag förstår vad du menar, men att missförstå är så mycket. Det låter som en riktigt vresig och svår utvecklare, men visst har man träffat sådana och nog varit det många gånger.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Skrivet av kelthar:

Haha, jobba emot sina kollegor. Jag förstår vad du menar, men att missförstå är så mycket. Det låter som en riktigt vresig och svår utvecklare, men visst har man träffat sådana och nog varit det många gånger.

Inom vanlig utveckling så är det ofta en begränsad skara personer man jobbar med när det gäller programkoden. Visst om man jobbar på Microsoft, Apple etc ser det annordlunda ut.

När det gäller kommunikationsdelen. Så när man ringer upp dem så får man olika personer varenda gång, detta från helt olika företag och man ska gemensamt leta fram felet. Ibland är personen på andra sidan en person som inte alls vill hjälpa till såvida den ej kan fakturera kund.

Så jag skiljer på data jobb där man i vissa sitter med sitt program på sin dator, detta program kan vara hur gigantisk som helst, men precis allt har man tillgång till.

Sedan finns det program som kommunicerar och använder hur många olika tjänster som helst, man har ingen som helst kontroll över dessa, man kommer inte ens in på servrarna som de finns på. Man ska då kontakta hur många personer som helst på helt andra företag och försöka felsöka varför saker inte fungerar korrekt. Även kontakta tillverkare av hårdvaror och diskutera kommunikation med dem.

Ta en sådan sak som man försöker få igång kommunikation emot en pryl, denna pryl kanske kostar ett par hundra tusen och inget man bara köper in. Den pryl man ska testa finns dessutom i Tyskland hos ett annat företag, där de inte alls hjälper till såvida kund betalar.
Att utveckla kommunikation emot denna, är en helt annan typ av utmaning än att sitta och koda sitt lokala program som ska köras på ens egen dator. Där självklart programmet som körs på ens egen dator kan vara så grymt så man får Nobelpriset för det den åstadkommer. Men det blir ändå en annan typ av utmaning.

Permalänk

Alla snackar på sweclockers om pfsense och pi-holes nuförtiden och dela in allt i vlans. Jag vet ungefär vad förstnämnda är för något men ändå. Känns som man sackat efter när det kommer till nätverk på sista tiden. Sedan verkar var och varannan fått 10gbit installerat i huset också senaste åren medan man kör långt under 1gbit.

Vad händer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Alla snackar på sweclockers om pfsense och pi-holes nuförtiden och dela in allt i vlans. Jag vet ungefär vad förstnämnda är för något men ändå. Känns som man sackat efter när det kommer till nätverk på sista tiden. Sedan verkar var och varannan fått 10gbit installerat i huset också senaste åren medan man kör långt under 1gbit.

Vad händer?

pfense - brandvägg som är open source och har typ allt en "riktig" brandvägg har i dag ute på företag (regler för trafik får flöda, VPN, Application control osv).
Bra att lära sig på för att ex segmentera sitt nätverk, alla pratar ju om Zero-trust, där just segmentering ingår i stor del (autentisering osv ingår ju också).
Ex: En känslig databas-server ska ligga helt frånskilt allt annat på nätet och endast tillåtas att bli kontaktat på genom ex TCP port 5432 (postgres) och från IP-adressen som är din web-server eller app som behöver databasen för att fungera. Allt annat som finns på ditt nät ska blockas att nå den servern.

Pi-Hole - DNS server som blockerar reklam från marknadsföringsföretag (egentligen bara en lång lista med DNS-namn som inte ska svaras på när en klient förfrågar dem).
Ex: Jag går in på DN.se och de har reklam från marknadsföretaget XYZ.com, min Pi-hole kommer då att svara på DN.se med följande IP-adresser: 18.158.156.63, 35.156.23.11 och 52.28.232.213 (dessa adresser är hos Amazon btw).
Men när jag "landar" på DN.se med min klient så ska reklamen börja flöda och klienten ska hämta hem bilder/ljud(!)/text osv.
Då ligger allt sånt bös på XYZ.com hemsida och här kliver då Pi-hole in och "blockerar" att min klient får någon svar för XYZ.com domänen och därmed kan inte min klient ladda ner något och vips så har jag ingen reklam och jag har sparat på ladd-tider och data-mängd.

Det med 10Gbits är ju bara att kapaciteten ökar allt eftersom tekniken blir förfinad. En annan kör fortfarande med 100Mbps från ISP:n då vi inte behöver mer (streama 2 st Netflix-filmer samtidigt för vår del "roffar" åt sig typ 16-20Mbps).

Permalänk
Hedersmedlem

Att jobba med nätverk i företag som är lite större innebär ofta, beroende på företag, att man får lägga tid på att anpassa miljön efter den inköpta hårdvaran/tjänsterna när extern leverantör står och flåsar med grejerna vid reception. Ofta kan det skapa konflikt mot gällande säkerhetspolicys varpå leverantör inte kan installera sin utrustning.
Det är en arbetsuppgift som är mindre roande när man får leka polis snarare än bygga och underhålla ett stabilt och säkert nätverk.
Det finns en stor variation på de typer av problem som behöver hanteras. Personal har ofta en otroligt stor vidd på kunskap om teknik över lag.
"datan funkar inte". ja det kommer från en som inte kan något.
"hela nätverket ligger nere" kommer från någon som tror sig veta.
"kan inte nå servern med ip xxxxxxx men kan nå annans server på samma nät och jag har ip yyyyyy." kommer ofta från någon som kan teknik och även en del nätverk. Personen i fråga ger svar på så mycket frågor som behöver besvaras för att felsöka på ett effektivt sätt.
som nätverkstekniker jobbar man på olika nivå i komplexitet och besitter kunskaper baserat på den utrustning man har och de behov som finns.

Som jag erfarat är att den effektivaste metod att felsöka ett nätverksproblem ofta att lyfta telefonen och börja ringa runt.
Samtidigt sitter man och känner till det faktum att man kanske lägger tid på något som är otroligt kostnadsineffektivt.
Användaren kanske inte ens har satt i sladden...
Att felsöka kommunikation inom nätverk kräver ofta kommunikation socialt oavsett på vilken nivå av komplexitet det rör sig om. sitter det en massa mellanhänder i form av first/2nd-line eller andra personer så ger de ledtider som ofta är kostsamma i sig. det är inte alltid uppenbart när man ska lyfta luren och ringa runt själv, eller om man ska förlita sig på att mellanhänder förstår behovet man själv har vid felsökningstillfället.
Nätverk är ofta en kritisk funktion inom företag och som inte får kosta något.
Säkerhetsnivån behöver även vägas mot kostnad och flexibilitet.

nätverk är komplext då det är många skillda termer och funktioner man behöver ha koll på samtidigt. Ofta mycket beroenden och många nätverksprodukter i kedjan. och som en del varit inne på så kan man inte styra vad en programerare byggt. Inte heller utrustning som man själv inte får logga in på

Några råd för en person som vill arbeta inom nätverk är att man behöver ha förmågan att förstå förklaringar från "gamla gubbar som inte kan teknik" till de som kan mer än du själv.
Ha eget driv att felsöka och vara drivande. att kritiskt kunna granska information om ett problem.
att våga ringa runt. Ha tålamod med att inte alla kan osi modellen. att själv ha förmågan och viljan att samla in den tekniska informationen man behöver för att göra sin arbetsuppgift.

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Medlem

Känner igen mycket av det där @CrAcKman

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Jag började med gaming, det var mitt fokus i början. När jag började spela på min första dator, en 386:a, så behövde jag optimera config.sys och autoexec.bat.

Det där känns ju igen.
Just den undermåliga minneshanteringen i DOS lär ju ha fått in många PC-gamers från DOS-eran på mer tekniska banor.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag försöker så långt jag kan hålla mig borta från nätverksdelen av forumet. Det måste vara så här läkare och advokater känner sig när de ser sina yrken på tv.

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro