Har ni fått in skalbagg bland reklamen ?

Permalänk

Har ni fått in skalbagg bland reklamen ?

hej.

har senaste dagarna märkt av ganska hög cpu last när jag besöker sweclockers (reagerat på att cpufläkten rampat upp och tempen stigit typ 20°c över normal temp för bara en webläsare igång med endast 1 tab öppen...

bara noterat det här på forumet men skulle kunna vara en firefox bug också för den delen vet att de uppdaterat läsaren typ dagligen senaste månaden eller så....

kör firefox 106.0.2 (64-bit)

också märkt att det kan variera lite ev beroende på vilken reklam som dyker upp men svårt att säga iom att man sällan är på samma forumsidan heller när den dyker upp.

just nu när jag sitter och skriver detta så är den lugn och normal temp runt 40°c.

tycker det blir värst som jag upplevt det när den stora aden på bakgrunden med tror det är god of war eller Assassin's Creed eller vad det nu är för spel dyker upp nått spel iaf och nu tillgängligt på PS5 typ.

dyker inte upp ofta men kommer nån gång ibland när man glider runt i forumet nu i morse så dök den upp 3 ggr och alla gångerna gick min cpu bananas på tempen och stack upp över 60°c nästan instant.

EDIT: det är god of war ragnarok. dök upp direkt när jag postade inlägget och min cpu stack upp till 70+°c på under 3 sekunder...

tog en skärmdump så ni kan se vilken jag menar.
https://drive.google.com/file/d/1BRRwGYeoWRvGLHwo4t_VrHf_pSgO...

kommer blockera bannern tills det är åtgärdat.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Geeks
Grundare
Skrivet av Rouge of Darkness:

hej.

har senaste dagarna märkt av ganska hög cpu last när jag besöker sweclockers (reagerat på att cpufläkten rampat upp och tempen stigit typ 20°c över normal temp för bara en webläsare igång med endast 1 tab öppen...

Det låter inget vidare och tack för skärmdump. Ser till att vi kollar upp det och åtgärdar - meddelar här när det är gjort. Ha det fint så länge!

Visa signatur

Edin Mehinovic, SweClockers.com

Permalänk
Geeks
Säljchef
Skrivet av Rouge of Darkness:

.....

tog en skärmdump så ni kan se vilken jag menar.
https://drive.google.com/file/d/1BRRwGYeoWRvGLHwo4t_VrHf_pSgO...

kommer blockera bannern tills det är åtgärdat.

Hej Rouge of Darkness,
Tack för att du uppmärksammar oss på detta! Har du tid att möjlighet att svara på lite fler frågor så uppskattas även det mycket!

Har påbörjat en genomgång på just denna annons och även gått igenom andra potentiella fel. För protokollet kan jag tillägga att annonsen har testats på flera plattformar innan den gick live utan liknande problem. Oftast räcker det, men ibland så går det lite troll i vissa setups etc.

God of War annonsen startade vid midnatt natten till idag. Du nämner att du upplevt problem några dagar. Kan du dra dig till minnes någon annan annons som verkar ha påverkat din CPU?

Vi har ännu inte lyckats återskapa problemet på GOW. Är det CPU.n i din signatur som blir påverkad? Hur ser påverkan ut utöver stora tempskillnader? Hur ser den procentuella användningen ut, det borde ju vara en del?

Är det en konstant påverkan på temp/cpu eller precis när annonsen laddas in?

Allt gott!

Visa signatur

Emil Hallestad
Mediasäljare, SweClockers.com

Permalänk
Skrivet av Emil:

Hej Rouge of Darkness,
Tack för att du uppmärksammar oss på detta! Har du tid att möjlighet att svara på lite fler frågor så uppskattas även det mycket!

Har påbörjat en genomgång på just denna annons och även gått igenom andra potentiella fel. För protokollet kan jag tillägga att annonsen har testats på flera plattformar innan den gick live utan liknande problem. Oftast räcker det, men ibland så går det lite troll i vissa setups etc.

God of War annonsen startade vid midnatt natten till idag. Du nämner att du upplevt problem några dagar. Kan du dra dig till minnes någon annan annons som verkar ha påverkat din CPU?

Vi har ännu inte lyckats återskapa problemet på GOW. Är det CPU.n i din signatur som blir påverkad? Hur ser påverkan ut utöver stora tempskillnader? Hur ser den procentuella användningen ut, det borde ju vara en del?

Är det en konstant påverkan på temp/cpu eller precis när annonsen laddas in?

Allt gott!

det är min dator i signatur ja.

det märkliga är att det visar ingen direkt cpuanvändning... typ firefox överst ~7% nu på morgonen men tempen skenar ändå .

dock nu när jag sitter här och skriver (ser inte gow bannern just nu)visar aktivitetshanteraren ~1-2% för firefox och totalt ~3% för hela systemet

tempen ökade max med 2°c från att ha stått idle medans jag var på jobbet till att jag öppnade firefox och kollade tråden.

ligger just nu mellan 41-44°c och pendlar utan bannern

kärde även systemscan med malwarebytes på morgonen trodde det var jag som hadde fått skalbaggar först men den hittade inget.

har för mig det var nån komplett annons eller nått ochså som har dykt upp ett par gånger som oraskat samma fenomen vet att de va nån mer jag sett tidigare i veckan som dykt upp ibland men inte reflekterat på vad det faktiskt var på den...

brukar i ärlighetens namn inte kolla på anonserna på sidan bara har dem igång för att ge forumet lite inkomst så kan inte säga exakt vad som varit på annons speciellt inte på bakgrunden då det är så sällan det äns är något där.

testade även stänga ner mitt CSS script och gå tillbaka till default sweclockers men gjorde inte heller någon skillnad.
va typ det jag trodde efter antiviruset inte hittade något hade med saken att göra då den inte uppdaterats sen typ 2020 eller något sånt...

ska testa om chrome och edge ger samma resultat så kommer uppdatera här om ett par minuter igen.

Edit:

Vanilla chrome.
får inte äns några annonser på sidan... och är helt default inställningar inte använt det alls innan så är typ nyinstallerat...

Vanilla Edge
samma där får inte ens några annonser... inte startat edge på datorn tidigare öht så defenetivt helt vanilla upplevelse...

lyckas inte äns få fram bannenrn i nån av läsarna...

Edit2:

nu dök bannern upp igen och lät den stå med den så den inte skulle försvinna i ~2min ungefär för att se om belastningen sjönk efter en stund innan jag började skriva här och firefox pendlade mellan 5-7% konstant under hela tiden den visades och +~15°c, nu när den är borta så är jag nere under 1-2% igen och typ idle temps.

så nästan säker på att det är gow bannern som spökar för mig.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

bumpar med att jag hittade problemet...

var pga att jag hade aktiverat DSR i Nvidia kontrollpanelen problemet är helt borta nu när jag stängde av det och sänkte till native upplösningen för skärmen istället.

kom på att jag aktiverat DSR för att få lite mer utrymme på skrivbordet för ett par dagar sedan.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Geeks
Grundare
Skrivet av Rouge of Darkness:

bumpar med att jag hittade problemet...

var pga att jag hade aktiverat DSR i Nvidia kontrollpanelen problemet är helt borta nu när jag stängde av det och sänkte till native upplösningen för skärmen istället.

kom på att jag aktiverat DSR för att få lite mer utrymme på skrivbordet för ett par dagar sedan.

Tack för att du meddelar! Hör av dig om du upptäcker konstigheter igen.

Visa signatur

Edin Mehinovic, SweClockers.com