Har Webhallen blivit sämre?

Permalänk
Medlem

Har Webhallen blivit sämre?

Hej!

Jag kanske bara inbillar mig men jag tycker att Webhallen har börjat gå ned sig..
Har alltid haft lite förkärlek till Webhallen sedan jag handlade på deras första butik på Upplandsgatan 62 2002.

Men nu senaste året/åren så upplever jag inte alls dem lika på hugget längre.

Är det bara jag eller är det fler som är av den uppfattningen?

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem

Jag är redo att instämma. Känns som att det alltid är samma erbjudanden oavsett vilken REA det rör sig om och sällan något som inte ligger vad andra butiker har som det är.
Blev nyligen VOID-medlem och märker ingen skillnad i något pris eller varför jag ska fortsätta handla därifrån.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Handlar där lite då och då, mer tidigare än vad jag gör nu. Men jag tycker att de snabba leveranser, väldigt bra support och de har hanterat mina garantiärenden bra.

Om man ska "klaga" på något så är det väl att man inte tjänar speciellt mycket på att vara medlem och handla allt där.
Det har väl hänt att man fått ett extra medlemserbjudande på en fyndvara på några kronor men inte mer än så.
Samtidigt så försöker jag komma på vilka som erbjuder bättre medlemserbjudanden, jag kommer inte på någon annan nätbutik i Sverige som är speciellt bra på det.

Handlar mer och mer på Amazon.se nu pga Prime och att de ofta har bäst priser. Även deras support är riktigt bra, hanterar saker snabbt och ger ofta bra kompensationer om något går fel.

Permalänk
Medlem

Ägs de inte av norska Komplett numera?

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Medlem

Komplett effekten? Netonnet verkar gå samma öde.

Handlar mest på Inet eller fysiskt på elgiganten/netonnet.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Kan hålla med ända anledningen varför jag köper de mesta därifrån är att de digitala kvittona är på ett o samma ställe för teknik prylar.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mibsweden:

Ägs de inte av norska Komplett numera?

Det stämmer. För ungefär tio år sedan såldes Webbhallen av franska Pixmania till norska Komplett.

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Medlem

Oj det var längesedan man handlade på webhallen, senaste köpet var en ps5, men slutade handla där ifrån när de började med bonus systemet, blev rätt äcklad av mig själv när jag såg hur mycket man spenderat
Och konsumera för att behålla bonus går inte hem hos mig...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 (Vit) PSU: BeQuiet! Pure Power 12M 1000W
MoB: Gigabyte X670 Aorus Elite AX CPU: AMD Ryzen 9 7950X 4,5GHz
GPU: EVGA GeForce GTX 980 Ti Hybrid CPU Kylning: ArcticLiquidFreezer II 280
RAM: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 2x16GB 32GB Skärm: AOC 32" 75Hz (Q3279VWFD8)
HDD: WD BLACK SN850X NVMe SSD M.2 1TB (3st) Högtalare: KEF X300A

Permalänk
Webhallen
Skrivet av Blackie:

Hej!

Jag kanske bara inbillar mig men jag tycker att Webhallen har börjat gå ned sig..
Har alltid haft lite förkärlek till Webhallen sedan jag handlade på deras första butik på Upplandsgatan 62 2002.
https://www.dropbox.com/s/s3srr0g2r09635g/Webhallen%20OG.JPG?dl=1
Men nu senaste året/åren så upplever jag inte alls dem lika på hugget längre.

Är det bara jag eller är det fler som är av den uppfattningen?

Trist att du tycker så, helt ärligt har vi haft en rätt tuff organisatorisk förädring de senaste åren, vi har bytt VD några gånger för mycket och har haft mycket personal som börjat och slutat på kort tid samtidigt som vi växt organisationen (vi är inte lilla källarföretaget längre), vi börjar dock sakta cementera oss nu i vår organisation med nya rutiner, tjänster och allt som hör till och det är tyvärr något som tar tid.

Skrivet av Tellion:

Oj det var längesedan man handlade på webhallen, senaste köpet var en ps5, men slutade handla där ifrån när de började med bonus systemet, blev rätt äcklad av mig själv när jag såg hur mycket man spenderat
Och konsumera för att behålla bonus går inte hem hos mig...

Vårt medlemsystem kräver ej konsumering för att behålla bonus :/ om du inte tänker på Killstreak där hela syftet är att hålla en Killstreak

/Patrik

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackie:

Hej!

Jag kanske bara inbillar mig men jag tycker att Webhallen har börjat gå ned sig..
Har alltid haft lite förkärlek till Webhallen sedan jag handlade på deras första butik på Upplandsgatan 62 2002.
https://www.dropbox.com/s/s3srr0g2r09635g/Webhallen%20OG.JPG?dl=1
Men nu senaste året/åren så upplever jag inte alls dem lika på hugget längre.

Är det bara jag eller är det fler som är av den uppfattningen?

Konkreta exempel?

Jag vet inte hur jag ska tolka:
-börjat gå ned sig
-inte på hugget

Själv tycker jag webhallen är bra och föredrar lagerbutik, än att kunder går och tappar/pillar på varorna.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Avstängd

Tycker inte jag märkt någon nedgång.

Tvärtom tycker jag anställda som Patrik ovan som är en legend i att hjälpa till när folk här har behövt hjälp gör mycket för helhetsintrycket

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Tycker inte jag märkt någon nedgång.

Tvärtom tycker jag anställda som Patrik ovan som är en legend i att hjälpa till när folk här har behövt hjälp gör mycket för helhetsintrycket

Jag håller med dig om detta. Patrik är en klippa verkligen i min ögon.

Permalänk
Medlem

Håller med. Fick stå och tjata i typ 30 min ang. en helt vanlig retur i butik. Dra upp KKL på mobilen osv för ett vanligt returärende.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Webhallen är fortfarande generellt mitt förstahandsval men noterar att de är långt ifrån billigast numera. De var det oftare tidigare.

Permalänk
Medlem

Förr var Webhallen min goto för film, tv-spel och diverse datorpryttlar. Nu är det mest som vilken vitvaruhandel som helst med fokus på tandborstar och dammsugare, med samma trista kundservice.

Permalänk
Medlem

Det är lite lustigt hur man uppfattar butiker, jag tänkte säga samma men om deras konkurrent Inet. Jag har helt gått över till Webhallen pga bättre bemötande av kundtjänst, aldrig några problem med returer eller garantier eller liknande.
Dom svarar på tider jag inte trodde någon normal människa skulle svara. Och de har snabba leveranser, ibland för snabba.
Och de är billigast på lego!
Deras medlemssystem skulle kunna bli bättre, bättre förmåner etc men samtidigt är det en bransch med snäva marginaler.
Jag har bara bra erfarenheter av Webhallen.

Visa signatur

i7 6700K @4,2GHz|Be-Quiet Pure Rock|Palit GTX 1070 |Vengeance 2x8GB @2666MHz|SSD 850 EVO 250GB|WD Red 2TB|Asus Z170 Pro Gaming|Fractal Design R5 (vit)|Fractal Design Intergra@650w| Logitech G15|Logitech Mx518||Logitech G25|

Permalänk
Medlem

Jag har i många år handlat mer eller mindre exklusivt hos Webhallen, dels för deras medlemssystem men också för att de få gångerna det varit problem så har butiken här i stan verkligen briljerat. Tyvärr har jag på sistone märkt av generellt högre priser på mycket (mer än tidigare, vad magkänslan säger åtminstone), försenade leveranser och för att inte tala om ett ärende jag har haft med dom i en vecka nu.

Det nu avser en leverans där jag fick 1 av 3 beställda produkter plus en felaktig produkt helt oförklarligt. Var i kontakt med deras support i fredags förra veckan som lovade att återkomma efter att man skulle kika övervakningskamerorna, skickade även in bilder och ett ärende samma dag då jag blev ombedd att göra detta. De har fått den felaktiga varan tillbakaskickad och mottagit denna, har varit i kontakt med deras chatt samt mailat sen dess men trots allt detta en vecka senare så har jag inte ens fått ett ärendenummer/automatiskt svar från deras support, känns ärligt talat lite halvdant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Webhallen är fortfarande generellt mitt förstahandsval men noterar att de är långt ifrån billigast numera. De var det oftare tidigare.

Webbhallen är också mitt förstahandsval när det kommer till komponenter, som jag inte vill ska fraktas med posten mfl. Där det riskerar att fara illa.

Betalar gärna några kronor mer för att veta att det bara är personal som packat upp varorna från pall och sedan upp på lagerhyllor.
Detta är viktigast för mig. Pris kommer sekundärt.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Enda jag märkte var när jag hade problem under min studietid. Jag hade köpt min pluggdator genom webhallen och när den strulade undrade jag om de tänkte hjälpa mig så jag kunde genomföra mina studier men ändå skicka in min dator för reparation.
Hamnade i någon form av standstill där de vägrade skicka ut en tillfällig ersättningsdator förrän jag skickat in min som var defekt, läste mellan raderna att de inte litade på mig..
Krävdes eskalering genom att lämna ett dåligt omdöme innan någon med en hjärna tog över ärendet, det gav mig tyvärr en försämrad bild av webhallen.
Dock har jag fortsatt handla, dock har det varit någon form av avvägande ifall jag kommer behöva saken jag handlar "alltid", då har jag fått handla från någon som jag litar på. Någon som hjälper till ifall skiten träffar fläkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Konkreta exempel?

Ett konkret exempel är deras prissättning med höga priser och ständig rea.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Konkreta exempel?

Jag vet inte hur jag ska tolka:
-börjat gå ned sig
-inte på hugget

Själv tycker jag webhallen är bra och föredrar lagerbutik, än att kunder går och tappar/pillar på varorna.

Svårt att sätta fingret på det men tycker alltid att Webhallen var vassa och låg i framkant med kommande produktnyheter förr vilket jag inte upplever längre, har vid flertalet tillfällen uppmärksammat att de är sena att publicerat kommande produkter medans många andra aktörer publicerat detta en bra tid innan för att sedan kunna ge möjlighet till att förboka någon dag innan när de vet vilka av modellerna de har tillgång till.

Som exempel kan vi ta nu senast inför 13th gen Intel släppet, det fanns inte ett spår av de kommande Z790 moderkorten hos Webhallen, ingen information om vilka modeller de skulle erbjuda förens en minut efter släpp tid. Jämfört med t.ex Inet, komplett, Proshop, Caseking.de m.fl så publicerade de sitt kommande utbud av Z790 minst 1-2 veckor innan.

Du skriver att du "föredrar lagerbutik" och jag är precis av samma åsikt, som jag skrev i mitt första inlägg så har jag har hängt med (Webhallen) från ruta ett som jag hittade till efter Skribofonts misslyckade storsatsning, de som vet de vet

Men allt kanske bara är en inbillning som jag fått i den negativa tids epok som vi befinner oss i just nu med Pandemi, krig, inflation och galen politik. Var bara nyfiken om det var fler som upplever samma sak om Webhallen.

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem

Delar din erfarenhet, och att det är svårt att sätta fingret på. Kanske delvis jag själv som inte har exakt samma intresse. Fördelarna med Webhallen är att de har fysiska butiken i närheten av där jag bor, det är också mkt enkelt att lägga ordrar. Är jag inte nöjd kan jag gå tillbaka och de hjälper mig så att allt blir löst, detta är stora fördelar. Men så är det med Netonnet och Elgiganten, t.ex. också. Och om man bor i storstad också Inet. Webhallen tycker jag börjar tappa i utbud, och framför allt därför behöver jag beställa mera från internet. Jag har aldrig tyckt att de är dyrast eller billigast, det beror på varorna. Mindre utbud är något som också verkar drabba andra, eller också är det bara jag som blivit lite mer petig. Netonnet eller Elgiganten har inte så mycket heller. Jag upplever inte att Webhallen är unikt utsatt av en sorts negativ utveckling här, däremot så tror jag att utbudet och förväntningar ökar och allt färre håller måttet inför nya förväntningar. Det verkar också bli tuffare i toppen. Webhallen är en (relativt) liten handlare och jag tror att dom kommer få det allt tuffare mot Komplett, Inet och Elgiganten.

Permalänk
Medlem

Jag tycker lite detsamma och kan instämma.
Handlade tidigare mycket fysiskt i deras butiker på Djäknegatan, Triangeln och Mobilia i Malmö men har nu sett att ingen av dessa butiker längre finns kvar

Visa signatur

/Johan

Permalänk
Medlem

Syns Webhallen fortfarande är kung! Många fysiska butiker och saker som jag leter efter är oftast billigast hos webhallen.

Klickar in varje onsdag också för att ta loot boxen som vi får

Visa signatur

Bättre än din.
Tagga mig för svar i trådar.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Jag tycker nog varken eller. Webhallen inte exceptionell mot andra aktörer med god närvaro så som Inet eller Komplett. Alla tre placerar jag högre upp i kompetensstegen än de flesta andra aktörerna.

Däremot skulle jag nog säga att det är tråkigt att de stängt butiken på Frölunda Torg utan hänvisar till Sisjön (handelsområde). Det är såklart dock en ekonomisk fråga som påverkar mig negativt, däremot är det viktigare att de erbjuder bra service när något händer.

Har alltså Webhallen gått ned sig? Nej, det tycker jag inte, men det finns vissa medarbetare som är extra duktiga på företaget som kanske vissa gånger har färgat förväntningarna framledes. Jag skulle inte heller hävda att företaget i stort är markant bättre än någon annan av de "duktiga" aktörerna utan de ligger och slåss där i toppen.

För mig är det mest central i denna tråden för mig som moderator att peka på att trådar ska vara konstruktiva. Det är absolut ok att komma med kritik, men kom då gärna med just konkret och gärna konstruktiv kritik, inte bara skyffla skit. Tråden ska ge något, inte vara en samlingspunkt att gnälla, det gynnar ingen. Nu har vi ju fantastiska företagsrepresentanter från många bolag, låt de vara en kontaktpunkt, skicka feedback. Att bara gnälla gör tyvärr bara att dessa inte känner sig särskilt manade att komma tillbaka eller ge den fantastiska extraservice som vi Sweclockare har blivit vana och bortskämda med.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Tycker nog inte dom blivit sämre med åren direkt, inget jag märkt av i alla fall.
Men dom är inte mitt första go-to ställe, där är det Inet som gäller för mig.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att Webhallen i sig blivit sämre, snarare har konkurrenterna blivit bättre så att man knappt märker skillnad på vilken butik man handlar ifrån. Så länge man håller sig till de stora aktörerna märker åtminstone inte jag någon skillnad. Det är ju samma saker som erbjuds oavsett vad butiken heter, i min mening. Har jag däremot bråttom väljer jag att gå till en av Webhallens butiker för att hämta varan samma dag. Men även det är knappt ett starkt argument idag då vi i storstäder kan få leverans till dörren samma dag. Annars går jag på lägsta pris, leveransen är i min erfarenhet lika snabb överallt. Service och garantihantering tycker jag också varit likvärdig. Plus till Webhallen som har en chatt.

Sedan har väl just Webhallen ett visst nostalgi- och sentimentalt värde för oss som var med i begynnelsens tid med att köa i ett tält för att köpa senaste GTA eller spelkonsolen. Nu när man handlar på nätet spelar sådant mindre roll och då tappar Webhallen sin gamla "appeal".

Permalänk
Medlem

Har handlat mer där förr än nu, delvis för att de stängde butiken som nästan var på gångavstånd. Eller, den var på gångavstånd om man inte var lat. Men de har också blivit dyrare på sådant jag ibland spontanköper, en extern hårddisk kanske, ett minneskort eller USB-sticka, eller en kabel eller två. Rövardyra, förr var det ibland rätt ok priser på sådant.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Jag har handlat på Webhallen sedan min första beställning 2002-08-13 (Halo - Combat Evolved)
Jag har inte märkt av någon direkt försämring under dessa år.
Webhallen är alltid butiken jag kollar först när någonting ska köpas.

Permalänk

Jag tycker att hemsidan är helt okej. Näst bäst gränssnitt efter Inet. I övrigt har jag svårt att uttala mig senaste året, då jag tycker att allting gällande datorkomponentköp för konsument känns som ett förlorande spel.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s