Test program till vintage dator med 1,89ghz cpu och Windows Vista Ultimate 32.

Permalänk

Vart ska man ändra till 133?

Permalänk

Two 7-pin SATA connectors. Kan man löda dit sata kontakter och köra sata hårddiskar?https://www.manualslib.com/manual/691565/Ecs-Km400-M2.html?page=9#manual

Ska man flytta JP9 till 1-2? https://www.manualslib.com/manual/691565/Ecs-Km400-M2.html?pa... Ska pröva med min 2400+ processor

Permalänk

Blev det rätt? Ändrade översta till vänster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldSchool297:

Ska man flytta JP9 till 1-2? https://www.manualslib.com/manual/691565/Ecs-Km400-M2.html?pa... Ska pröva med min 2400+ processor

På JP8/JP9.

Du behöver inte länka någon skum sida, detta är länken från tillverkaren, välj manual bara: https://www.ecs.com.tw/en/Product/Motherboard/KM400-M_Deluxe/...

Om du har KM400-M (om du har M2 har den andra placeringar):

Skrivet av OldSchool297:

Two 7-pin SATA connectors. Kan man löda dit sata kontakter och köra sata hårddiskar?https://www.manualslib.com/manual/691565/Ecs-Km400-M2.html?page=9#manual

Nej, SATA-kontakterna finns inte i programvaran (BIOS).

För övrigt måste i princip varenda kondensator bytas på det kortet.

Permalänk

Testade och de vart rätt. Fick upp processorn, de startade om flera gånger även i Bios men nu verkar de stabilt. Kan se 133mhz i Bios. Fungerar inte denna så är det nog inte processorn. Temp verkar ligga på 44 i normal rumstemp men hade inte sidokåpan på.

Permalänk

Jag instämmer med Petterk, alla kondensatorer på det här moderkortet måste bytas ut, annars kommer du råka ut för samma problem om och om igen, det kommer vara bortkastat med tid annars.

Permalänk

Har testat att starta windows med 2400+ processorn men de startar enbart om. Är dem så dåliga.

Permalänk

De kommer bara till den gröna laddningsbaren när windows ska starta och sedan startas de om igen.

Permalänk
Medlem

Du har flera dåliga kondensatorer på det där kortet. Alla med lite uppsvälld topp är misstänkta. De med lite brun torkad elektrolyt på toppen är klart dåliga.
Bör bytas om man vill det ska funka stabilt.

Permalänk

Misstänkte de, de fungerar varken att starta Vista eller Windows 7, de startar enbart om sig. Den fungerar dock i Bios. Kan det ha med installationerna att göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldSchool297:

Misstänkte de, de fungerar varken att starta Vista eller Windows 7, de startar enbart om sig. Den fungerar dock i Bios. Kan det ha med installationerna att göra?

Nej.

Permalänk

Antar att detta inte går att lösa. De fungerar att starta med 2600+ så antar att denna inte fungerar som den ska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldSchool297:

Antar att detta inte går att lösa. De fungerar att starta med 2600+ så antar att denna inte fungerar som den ska.

Det är moderkortet som inte fungerar som den ska. Du kommer ha variationer mellan olika processorer om strömförsörjningen inte fungerar.

Det är ingen skillnad för programvaran mellan dessa två processorer, du behöver inte installera om eller dylikt.

Då vi pratar om den här eran får man byta ut kondensatorerna. Jag fick göra det medan denna plattform inte var lastgammal.

Permalänk

De verkar komplicerat och dyrare att byta ut de flesta kondesatorer då de förmodligen är rare. Man kan finna billigare moderkort på tradera, ville göra ett försök att fixa de själv. Men lyckas i alla fall med att byta processor. Satte i 2600+ igen och den fungerar i alla fall. Vilket är de bästa och mest avancerade moderkortet med högst processor inom vintage för pata ide och ddr? Gillar att ha flera olika sorters datorer.

Permalänk

Är det komplicerat att byta ut dessa? Kanske kan göra ett försök och antar då att de är de som ser dåliga ut som ska bytas ut först. Vilka modeller finns på mitt moderkort? Vet ni vilka som är de viktigaste?

Permalänk
Medlem

All elektronik från den tiden hade problem med kondensatorerna, så nytt kort kan säkert funka, men samma problem kommer ofta tillbaka.

Permalänk

Lyckades att lösa det igenom att byta nätagg, de märkliga är att de andra som satt i denna fungerar till en Compaq D530 men inte till denna dator, compaq d530 använder en sata disk och ett nvidia kort men inget extra ljudkort som i denna. Kan det vara så att den inte kan driva för mycket? Har 3st fläktar i denna dator och 2st i compaq d530. Så de blir - en fläkt och ett ljudkort. Fungerar det med detta nätagg så får jag försöka att få tag på kondensatorer under tiden när de flesta var dåliga. Vilka passar detta moderkort?

Permalänk

Tack för hjälpen, uppskattar det. De har fungerat felfritt i ett par dagar efter bytet av nätagg. De som satt i denna fungerar bra till en Compaq D530 men den har enbart en sata disk och 2 fläktar och ett Nvidia kort. Byte nätagg när fläkten inte fungerade som den skulle i detta nätagg, tog för givet att de skulle fungera i denna dator med då de fungerade i Compaq. Även om kondensatorerna skulle behöva byta ut vilka passar denna dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldSchool297:

De verkar komplicerat och dyrare att byta ut de flesta kondesatorer då de förmodligen är rare. Man kan finna billigare moderkort på tradera, ville göra ett försök att fixa de själv. Men lyckas i alla fall med att byta processor. Satte i 2600+ igen och den fungerar i alla fall. Vilket är de bästa och mest avancerade moderkortet med högst processor inom vintage för pata ide och ddr? Gillar att ha flera olika sorters datorer.

I det här fallet vill du inte ha det dåliga "original" kondensatorerna. Kapacitansen är inte så viktig: En faktor två fel från original funkar bra. Jämför med att mindre än 10% återstår när man mäter på en dålig kondensator från ett kort som nästan fungerar.
Det viktigaste parametrarna är låg ESR, en diameter som passar och en spänning som inte är lägre än den som satt där innan.

Här finns en artikel om hur det går till att byta:
https://techworld.idg.se/2.2524/1.123739/nar-kondingarna-lyft...

Permalänk

Antar att man måste borra upp hålen? Har bara lödkolvar på 75w och 100w. Man kan få kondensatorerna lite svalare om man tar bort smuts på dem? Bara dem på moderkortet, inte såna med stark ström, de ger jag mig inte på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldSchool297:

Antar att man måste borra upp hålen? Har bara lödkolvar på 75w och 100w. Man kan få kondensatorerna lite svalare om man tar bort smuts på dem? Bara dem på moderkortet, inte såna med stark ström, de ger jag mig inte på.

Om man måste borra beror lite på hur moderkortet är gjort men ofta så behövs det. Försent att göra kondensatorerna svalare, har de svällt upp så har de redan tappat huvuddelen av sin funktion.

Permalänk

Antar att detta har helt med värmen att göra? Med riktig ordentlig kylning på moderkortet så skulle man kunna undvika detta? De är ganska bra att haft dom fungerande i närmare 20år. Har haft denna dator på 24h i stort sett hela tiden sedan 2006. Kunde använda den till det mesta upp till 2018 men då var det svårare när webläsare inte kan fungera som dem ska. Har andra datorer men fastnade för denna med Vista. Spelar inga spel så behövde inte mer. Nöjde mig med 720p filmer med.

Permalänk
Medlem

Kondensatorer var dåligt tillverkade under en 5-10 år period efter ett taiwanesiskt företag försökt att sno företagshemligheter. Kvalitetsproblem var dock i hela branschen.

Permalänk

Mailade Elfa om det. Antar att 2600+ är bättre emot 2400+? 2600+ ligger på 1,89 men 2400+ ska ligga på 2?