Nya Call of Duty 72 MB på skiva – 130 GB laddas ned

Permalänk
Medlem

Nya konsoller har väl blu-ray läsare som klarar minst 100GB-skivor, men stora delar av spelen måste väl ändå över till SSD för att bli spelbara. Hur som helst, trist utveckling. Speciellt om man inte har så vasst internet.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Do you want piracy? Because this is how you get piracy.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Denna utvecklingen har vi ju sett i många år. Det är ju lite slöseri med plast för om internet ändå krävs så kan man ju lika gärna lägga ner den fysiska skivan.

Sen brukar ju de fysiska spelen vara billigare av någon mycket marknadsekonomiskt märklig anledning.

Någon sa att det har med lagerhållningskosnad att göra. Plats kostar och då vill man bli av med lagerhyllorna för annat.
Digitalt så kan man ha en kopia som sedan vid behov skickas via internet. (sen om de sköter backupen är en annan 5a)

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Jag köpte direkt en kopia och glasade in den i en monter! *

* Nej skämt åsido jag köper inte fysiska utgåvor av spel så en plastskiva med licens och installer kan jag skitgärna va utan.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Do you want piracy? Because this is how you get piracy.

På senaste konsolerna från Microsoft och Sony är väl inte piratkopiering något problem. Däremot till Switch finns ju spelen fritt tillgängliga för nedladdning, men där kräver väl inga av de fysiska utgåvorna någon extra nedladdning bortsett från de vanliga uppdateringarna?

Hur som så är det riktigt tråkigt för alla samlare där ute...

Permalänk

96% av spelets storlek består av filmsekvenser och telemetridata.

Permalänk
Medlem

Oj PC spel på fysisk media, det trodde jag dog ut för länge sedan! Sista fysiska spel jag köpte till PC var år 2014! Sedan dess har jag bara digitalt på PC via tex Steam, Origin, Epic mfl...

På konsoler däremot köper jag fortfarande fysisk media ibland, tex Nintendo, Xbox One och PS4, dock börjar jag nästan enbart ha digitalt där med, börjar få platsbrist med fysiska spel.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av hACmAn:

Någon sa att det har med lagerhållningskosnad att göra. Plats kostar och då vill man bli av med lagerhyllorna för annat.
Digitalt så kan man ha en kopia som sedan vid behov skickas via internet. (sen om de sköter backupen är en annan 5a)

Givetvis borde ett fysiskt medium vara dyrare, min poäng är att den digitala kopian nästan alltid är dyrare.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

132GB ?!

Hur är det möjligt ?!
Fick en chock att CS tog närmare 40gb nu… va fan händer ?! 🤯

Förr behövde de lägga hela spelen på cd/dvd/br nu behöver de inte kompressa filerna lila hårt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Oj PC spel på fysisk media, det trodde jag dog ut för länge sedan! Sista fysiska spel jag köpte till PC var år 2014! Sedan dess har jag bara digitalt på PC via tex Steam, Origin, Epic mfl...

På konsoler däremot köper jag fortfarande fysisk media ibland, tex Nintendo, Xbox One och PS4, dock börjar jag nästan enbart ha digitalt där med, börjar få platsbrist med fysiska spel.

Hur många gb kan Nintendos kassetter hålla? Vet knappt hur stort Zelda botw är

Permalänk
Medlem

snygg grafik samt film/ljud tar plats...

en Ultra HD Blu-ray disc (som XGD4+ Xbox Game Disc Version 5? bygger på) en max bitrate runt 140 Mbit & 100 GB utrymme, dvs installera från skiva skulle ta längre tid än att ladda ner spelet

skriver Xbox Game Disc Version 5? då det är topphemlig info.. har varit lite inne i svängen med "xbox-hacking", inte för piratspel utan för att sen Xbox One har egentligen ingen varit i närheten av exekvering av unsigned code

sen är det oklart om speldatan på skivan dekrypteras eller enbart kontrollsummeras vid ssd-installation, krypteringen är i alla fall många ggr starkare än en uhd-film & detta slöar ju ner ytterligare samt speldatan är till viss del komprimerad

mao. ladda ner går betydligt snabbare & man kan ha mer än en ström samtidigt

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem

På den tiden när jag spelade var det alltid på fysisk media, dröjde länge innan jag skaffade konto på speltjänsterna och vette tusan om jag ens någonsin hämtat något spel så ändå.
Men när det väl blir att återvända till spelandet blir det nog uteslutande via speltjänster, har nog rätt hyfsade bibliotek där vid det här laget med gratisspel och något köpt också.

Sen är det ju på ett sätt lite bedrägligt att sälja det som fysiskt när man sen ändå måste hämta ner det för att det ska fungera alls. Men med de storlekar det handlar om är det ju inte längre rimligt med fysiska media, om det nu inte skulle komma någon ny standard el att de levererades på USB-minnen/SD-kort.

Sen att man inte äger sakerna är ju också en del, kontrollen ligger hos någon annan än en själv. För vissa former av media kan det vara mer rimligt än andra.

Permalänk
Medlem

Sista gången jag köpte fysiskt var under PS4, och det var mest för att ha som prydnad i hyllan.

På PC så har det nog varit över 10 år sedan man köpte något fysiskt.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av enterthewoid:

Köper endast spel på GOG nuförtiden. Vill äga det jag köper, inte hyra och ha mina spel alltid tillgängliga, helt offline.

Gillar också GOG skarpt sett till hur det ser ut idag generellt. Som jag sagt i tidigare tråd på liknande ämne. Helt sjukt att det heter att man köper spel via t.ex. Steam och andra plattformar, men i praktiken är det ju hyrspel på obestämd spel. Bisarrt.

Något annat redan nämnt som jag håller med om skarpt, det är fan tragiskt att det inte går att spela sina gamla spel utan att ha en gammal extradator hemma med win95/98/XP. Nog för att jag spelar nyare spel främst. Men några av mina gamla absoluta favoriter bl.a. Ultimate Soccer Manager 98/99 (fortfarande bästa managerspelet någonsin) är omöjligt att få att funka utan att skapa en virtuell win95/98 maskin eller ha en extradator. Ingetdera som jag orkar eller har plats för. Riktigt crappy av Microsoft också att inte kunna ha egna integrerade och användarvänliga lösningar för sånt i Windows.

Visa signatur

Dator:
CPU: Intel Core i5 13600K @5,3GHz(P-core) @4.0Ghz (E-core) | Kylning: Corsair Hydro H100x | Minne: G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL40 | GPU: Gainward GeForce RTX 3080 Phoenix | Lagring: 2x Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB (Read: 7000MB/s - Write: 6000MB/s) | Chassi: Corsair 4000D Airflow | Nätagg: Corsair RM850e 850W (Gold)

Tillbehör: Acer 27" Predator XB271HU G-Sync IPS (@ 1440p 165hz) | Microsoft intellimouse 3.0 | Tangentbord: Zon Keyboard1 | Headset: HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Hur många gb kan Nintendos kassetter hålla? Vet knappt hur stort Zelda botw är

Vet inte exakt, Nintendo Switch är min minst prioriterade konsol, och jag kör inte Zelda.

Kör man Mario Kart 8 så räcker en "kassett"

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Köper en del spel på skiva, för billigare inköp och spel jag klarat säljs. På så sätt har jag råd med min hobby.

Det här känns som första steget till att binda mjukvaran till en person, så det stödjer jag inte. Tendenser att strypa andrahandsmarknaden får mig att vilja reviewbomba, tyvärr har jag bara en röst och COD är typ för stort för att nån ska bry sig.

Då är det bra att media tar upp saken iallafall. Kanske tänker jag lite långt fram, men tyvärr måste man det när giriga företag testar var gränsen går. Micro blev till mega, och numera kan man lägga årslöner på ett och samma spel. Feta DLC blev online.

Just att begagnatmarknaden dör slår väl inte så hårt i början, men när spelpriser höjs rejält i framtiden och smärtgränsen är nådd och alternativen slut, då är det för sent att klaga.

Att spelkod ska ligga hos företagen tar även död på modding, därför blev jag glad att Stadia dog för massan ser inte problemen över tid innan det nått point of no return. "Hotet" om piratkopiering är sunt, när det väl är utrotat finns inget som hindrar streamingtjänsterna och spelutgivare att t ex dubbla och trippla priserna på kortare tid än någonsin.

Därför vill jag inte ha tomma skivor.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Hur många gb kan Nintendos kassetter hålla? Vet knappt hur stort Zelda botw är

64GB är just nu gränsen för kassetterna till Nintendo Switch.

Zelda: Breath of the Wild låg på ca 13GB i grundutförandet. Lär ha växt sedan dess med alla DLC:er.

Permalänk

Har problem med ljudet på röster i kampanjen. Vissa hörs, andra hörs inte alls.

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Sötast

Senaste åren har ju spelutveckling varit katastrofal på mer än detta vis.

Tänk bara patchar!

När internet var hyfsat nytt och ditt spel skulle patcha så fick du en patch på ett par MB som lades till ovanpå din base installation.

Låt säga ditt spel var på 400MB så fick du en patch på 2, 6, eller t.ex 20MB.
Det känns bara rent logiskt.

Idag?
Spelar du PUBG?
Har du redan installerat ditt spel på 33.000 MB?
Well, vi skall patcha, vi lägger till en video på 500MB
Vassegod, "patchen" är nu på 33.500MB. Bara att ladda ner allt!

Fattar inte hur det är möjligt att bara vara såhär lata och dåliga.

Och sedan ovanpå det! Att komprimera en fil kostar ju företaget säkert minst en timme.... varför komprimera i en timme när man istället kan låta 100.000 kunder ladda ner dubbla storleken istället.

Permalänk
Medlem

Blir snart att plocka fram diskettstationen igen då

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Dumma är väl att även om man köper dom fysiskt vill många att man reggar eller måste vara online för att spela.

Det enda som är så av de spelen som jag har till switch är splatoon. Men det kan jag ändå sälja. Poängen för mig är att jag kan sälja dem om ungarna slutar spela dem.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BobMarley:

Jag har ett helt skåp fullt med lite äldre PC-spel som kom ut på CD och DVD. Inga DRM-skydd där inte.
Tyvärr så går de inte att spela längre eftersom de inte går att installera på nyare Windows-versioner.
Antingen går de inte att installera eller så går de inte att starta.
Det enda sättet är att damma av någon gammal dator som använder Windows XP

Kan man inte köra något liknande dosbox eller en VM kanske?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Enda jag köper fysiskt är Nintendospel.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Varför släpps inte fysiska PC spel på Blu-Ray som för konsol för? Detta måste vara den enda punkt där PC inte ligger i framkant över konsolerna och fortsätter harva på med DVD som fysiskt format.
Övergången borde ha gjorts för 10 år sedan.

Permalänk
Medlem

Lite märkligt. En sak om dom fimpar fysiskt öht, men ska dom ändå trycka skivan kan dom väl likaväl fylla den med data?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Undrar hur retrospelande kommer se i ut för dessa konsoler om 15-20 år. Till Wii/PS3 fanns det ju fortfarande kompletta spel på skiva som inte krävde internet alls. Men när det blir som med de nya konsolerna finns ju inte spelen längre fysiskt, man måste ha deras tjänst, precis som med streamingtjänsterna för tv/film.

Visserligen kommer det säkert remasters och annat för vissa spel, men de udda spelen, konstiga plattformar som Apple Arcade, …

Tråkig utveckling detta

Inget som är värt att bevara så ingen förlust.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Skrivet av kelthar:

Det enda som är så av de spelen som jag har till switch är splatoon. Men det kan jag ändå sälja. Poängen för mig är att jag kan sälja dem om ungarna slutar spela dem.

Nintendo ja där är det ordning och reda, inga installationsskivor med 75mb.
Skönt att köpa ett spel på vägen och spela när man är i en sommarstuga utan internet.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

132GB ?!

Hur är det möjligt ?!
Fick en chock att CS tog närmare 40gb nu… va fan händer ?! 🤯

En nästan oändlig mängd microtransactions.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

96% av spelets storlek består av filmsekvenser och telemetridata.

Telemetridata är data som du genererar, du laddar inte ner det.

Skrivet av BasseBaba:

Lite märkligt. En sak om dom fimpar fysiskt öht, men ska dom ändå trycka skivan kan dom väl likaväl fylla den med data?

Antagligen hade de en optimistisk tidsplan som de omöjligt kunde hålla och eftersom de behöver trycka skivorna lite i förväg blev det såhär istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Do you want piracy? Because this is how you get piracy.

Du kan inte köpa fysisk media så då vill du köpa en bootleg från en pirat?
Aah det var tider det. Köpte billiga cd-skivor där de hade printrat ut omslagsbilden på billigt papper.