Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Körkort år 2024 - Manuell eller Automat?

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Naturligtvis finns det ooptimaalt byggda bilar men om du tex kollar på tunga lastbilar är det i dag nästan enbart automater just för att det blir billigare för de drar både mindre bränsle och ger lägre underhållskostnader.
Och välbyggda personbilar får också bara tekniska fördelar med automater idag men det går säkerligen att hitta exempel där man inte har den bästa tekniken eller kombinationerna av teknik, tillverkarna försöker ju inte alltid optimera just bränsleförbrukningen utan de vill i första hand optimera sin vinst.

Dom automatiska lastbilar jag åkt i har varit av typen "robotväxlade manuella lådor".

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

"mer kontroll över bilfan." sitter bara i huvudet.

Hur menar du där?

Skrivet av stgr:

Då har det varit fel i alla mina bilar med automatlåda..
För att ligga kvar upp till varvstopp har inte varit något problem i alla de bilar jag haft.

Att du i ditt specifika fall haft bilar med automatlåda som gått att låsa på växlar gör det inte till en universell sanning.
Bekanta och jag själv har varit med om flera tillbud pga automatlådor som gör lite som de vill, främst att de kastar ner en växel i en kurva när man vill accelerera mjukt etc.
Tittar man dessutom på lite äldre bilar, även "lyxmärken" som Volvo, BMW, MB så är deras automatlådor långt ifrån vad du hittar i en modernare bil idag.

Jag lever på HCHF dieten och är i god form, alltså är HCHF dieten den bästa dieten.
Fungerar inte HCHF dieten för dig, så är det nog dig det är fel på.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bellerefon:

Hur menar du där?

Att det bara är en fantasiprodukt hos folk som tror att de har bättre kontroll över bilen i en manuell bil än i en automat-bil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Att det bara är en fantasiprodukt hos folk som tror att de har bättre kontroll över bilen i en manuell bil än i en automat-bil.

Du inser att det där med "manuell" innebär att det är något som man sköter själv, jämfört med "automat" som per definition innebär att det är något som innebär att något annan sköter det åt dig.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FattarNiInte:

Min förra tjänstebil, en 2,5 liters pickup med förkammarmotor och manuell låda, drog mindre bränsle än min nyare med direktinsprutning, commonrail, elektronik och automatlåda. Samma motorstorlek på båda.
Lockuppen sitter bara i om jag kör olagligt fort annars blir det turbinslir för minsta lilla uppförsbacke.
Båda Mitsubishi L200 2,5 4wd. Den äldre med i grunden betydligt ineffektivare motorn drog ca 1 dl mindre bränsle per mil en den nyare med effektivare motor. Det kan bara bero på automatlådan.

Elbilar har inga växlar.
Att dagens automatlådor är bättre än gårdagens har jag hört i säkert 25 år men det är fortfarande i princip en motordriven pump som skvätter automatolja på ett turbinhjul. Det finns förstås bättre konstruktioner men de flesta är "vanliga" automatlådor med pump och turbin.

Det kan ju också vara så att en automat frammanar ett annat beteende hos föraren? Jag märker på mig själv att jag har en tendens att köra mer aktivt eller aggressivt med automat för att det är så mycket lättare och snabbare att trycka på lite liksom.

Edit: Elbilar har en växel, inte ingen. De har en växellåda och så men bara en växel i nästan alla fall. Taycan/Etron rs är väl undantaget just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det har nog mest med trimning att göra, P4 Väst har kört en serie reportage om a traktorer senaste veckan, här nedan är länkar till några av dem.

Kan ha med trimning att göra. Vet dock om några olyckor, där traktorn inte varit trimmad utan handlat om ett handhavande. Känner även de personerna som körde och deras föräldrar.

Då är det ganska starkt att påstå att alla kan köra automat utan träning.
Min kommentar var en spegling av det ovanstående påstående.

Att olyckorna ökar för A-traktorer är naturligt, då det följer med mängden nya A-traktor har ökat.

Skrivet av mrqaffe:

https://sverigesradio.se/artikel/polisen-a-traktorn-korde-for...
https://sverigesradio.se/artikel/bilmekanikern-de-vill-att-ja...
https://sverigesradio.se/artikel/branschen-ryter-ifran-mot-fo...
https://sverigesradio.se/artikel/langlyssning-har-pressas-gen...
Jag tror inte olyckorna har så mycket med typen av växellåda att göra utan det beror på att det trimmas och körs för fort och så tappar föraren kontrollen, dessutom är det ju inte heller en separat utbildning för a traktor fast skillnaden är ju enorm mot en moped.
Det enda positiva de fick fram var att många a traktorförare tydligen frivilligt hade bokat in sig för att köra halkbana men annars får vi nog hoppas på lagändringar.

Skrivet av GooGeL:

Haha, va? För att jorden är på väg mot ett polskifte.(!?) Lite väl blank och absurd kommentar.

Kommentarer är lika blank och absurd som den jag citerade:
"Fast varför????? Alla kan köra automat utan träning"

Vilket även var min avsikt. Det är skillnad på att köra och att köra, vilket du beskriver bättre längre ner i din kommentar.

Skrivet av GooGeL:

Någon nämnde att manuell låda kan bli ett för överstressat pålägg för vissa. Mja, dessa människors sinnesnärvaro slutar nog också vid den främre kofångaren - ute i trafiken.

Innan de har fått den mängdträning och vana du beskriver nedan. Så var det nog för alla i början, förutom en del naturbegåvningar.

Skrivet av GooGeL:

Utbildningen via körskolan och sedermera uppkörningen, är en uppbyggnad av din bas som bilförare och verifieringen (uppkörningen) blir den opartiska personen som ser på dig, om du är mogen att åta dig att övningsköra själv bland de andra medtrafikanterna: gående, cyklande, mopedisten, ryttare, traktor-Kalle, lastbilen, husbilen, Norge-tåget (25m fordonkombination bil+husvagn), Helge som korsar vägen osv.

Klart det är överväldigande till en början att helt ensamt köra bil. Man får kriga lite för att rakställa bilen i parkeringsrutan m.m. Aja, men ingen gör nog lika god Chili-con-carne som du. Antingen har du ett jäklarns bra men knyckt recept för denna goda rätt, eller så har du själv byggt upp konsten genom ett långt prövande.

För att bli duktig på något måste man träna och i början gynnas man enormt av att hitta rätt mentor. Det bör vara en mentor som anpassar sig helt efter individens behov och förutsättningar. Med rätt hjälp så lär man sig den där stickan i ett relativt nafs.

Privat övningskörning är ett sätt att få till mängdträningen.

Permalänk
Medlem

Manuell, återigen är växlingen en skitgrej som du snabbt lär dig. Med bekanta har liknande diskussion slutat i att där skon klämmer är rädslan för misslyckande och att man skulle vara dålig på växlandet.

Köper du äldre begagnad bil är manuell smartare val eftersom automaterna har mer strul när de blir äldre. En bra manuell är odödlig i växellådan iaf om du inte medvetet kör sönder den.

Permalänk
Medlem

jag tog körkort för manuell för snart 10 år sedan. Har aldrig sedan dess suttit i en manuelltväxlad bil

Visa signatur

Rigg: Asus Z790-F Gaming, MSI RTX 4090 Suprim, 1+2tb Kingston Fury Renegade m2 SSD, HDD 1tb, 32GB 6400Mhz DDR5, i9 13900K, 1200W PSU, , Fractal Design Meshify RGB , Deepcoler LT720.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Min förra tjänstebil, en 2,5 liters pickup med förkammarmotor och manuell låda, drog mindre bränsle än min nyare med direktinsprutning, commonrail, elektronik och automatlåda. Samma motorstorlek på båda.
Lockuppen sitter bara i om jag kör olagligt fort annars blir det turbinslir för minsta lilla uppförsbacke.
Båda Mitsubishi L200 2,5 4wd. Den äldre med i grunden betydligt ineffektivare motorn drog ca 1 dl mindre bränsle per mil en den nyare med effektivare motor. Det kan bara bero på automatlådan.

Elbilar har inga växlar.
Att dagens automatlådor är bättre än gårdagens har jag hört i säkert 25 år men det är fortfarande i princip en motordriven pump som skvätter automatolja på ett turbinhjul. Det finns förstås bättre konstruktioner men de flesta är "vanliga" automatlådor med pump och turbin.

Elbilar har växlar, tror du får läsa på lite där.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Automat blev min röst, inte många som är intresserade av att rycka i spaken och stampa på 3e pedalen 2022, ännu mindre längre fram. Är man dock genuint motorintresserad helt klart manuell. Hade jag vetat att automatlådor är så bra som dom är när jag tog kort och inte lyssnat på "kunniga" att dom är kassa hade jag aldrig lagt tid på dra i spak. Sen har moderna bilar ingen växellåda i den bemärkelse att det behöver manövreras, vare sig lastbil eller bil. Nej dieselbilen från 2022 är inte modern, elbilen är modern.

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AllMessedUp:

Är väl alltid bra att välja manuellt.

Det är ju inte speciellt svårt. Man får en känsla för att växla rätt snabbt. Och jag personligen tycker det är roligare att ha lite mer kontroll över bilfan.

Men sedan tror jag att det kommer försvinna mer och mer, för det är ju egentligen en helt onödig sak med manuell växellåda för en vanlig bil. hade bilen kommit idag så hade det varit automatisk.

känns jävligt gammaldags om man tänker efter att behöva sitta och växla i en bil.

Jag håller med dig om mer känsla i en manuellt växlad bil. Men som jag skrivit tidigare i tråden så upplever körskolor att elever som kör automat har 30-50% snabbare väg till körkort, så det är uppenbarligen inte så att man får känsla för det snabbt.

Har man inget intresse av att köpa en egen bil när man fått kortet och bara har automatare runt sig så finns det mest troligt ingen fördel med att ta körkort för manuellt växlad bil. Och skulle man tycka att det är ett problem så är det ju bara att lära sig och köra upp.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

190 inlägg för en fråga?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

190 inlägg för en fråga?

191 inklusive det obligatoriska inlägget som klagar…

Permalänk
Medlem

Manuell, utan någon som helst tvekan. När man ända tar körkort kan man lika gärna lära sig hur en koppling funkar. Kunskapen om dragläge och sånt får man även nytta av om man senare vill lära sig att köra manuell motorcykel.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Finns absolut ingen anledning att bara ta körkort för automat såvida man inte är utvecklingsstörd eller saknar högerarm/vänsterfot.

Man kommer förr eller senare behöva köra en manuell bil av olika anledningar.

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Medlem

Är man bilentusiast som jag själv så är det en fröjd att köra runt i gamla Skylines och Supror och då är det en klar fördel att ha ett körkort där man får köra både manuell och automat. Även om personen ifråga inte har det idag så kan de bli surt i framtiden om man hittar en bil man gärna vill ha och denna då bara finns som manuell.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk

Manuell...
att ta körkort för endast automat är som att skjuta sig i foten för plötsligt händer det att du behöver låna en bil av någon för din bil är trasig och på verkstad eller behöver låna en pickup eller liknande för att du ska flytta men alla har manuell bil... så bättre att helgardera så man får köra vad än slängs framför dig för bil.

tar du på manuell då får du köra både manuella och automat bilar, medan körkort på automatbil så får du endast köra automat.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Elbilar har växlar, tror du får läsa på lite där.

Det stora flertalet av elbilar har bara en växel och även om marknadsföringen ibland kallar det för "automatväxel" så kan utväxlingen inte ändras. Tesla model 3 har t.ex. utväxlingen 9:1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Elbilar har växlar, tror du får läsa på lite där.

Växlar innebär mer än en, dvs att utväxlingen kan ändras. De allra flesta elbilar har bara en fast växel som inte kan ändras, alltså inte växlar. Att det finns kugghjul mellan motor och hjul är inte samma sak

Permalänk
Medlem

Vet inte om det nämnts men personligen tycker jag att man är mer aktiv och vaken med en manuellt växlad bil. Med automat så är det lättare såsa till och tappa uppmärksamhet.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Kan man köra manuell bil ska man absolut ta körkort för det också.

Själv har jag vant mig med automat och tycker det är bekvämt. Men precis som Alphahanne säger så är man kanske mindre vaken på gott och ont.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Vet inte om det nämnts men personligen tycker jag att man är mer aktiv och vaken med en manuellt växlad bil. Med automat så är det lättare såsa till och tappa uppmärksamhet.

När riskerar man att tappa uppmärksamheten? Det är väl i väldigt lugn trafikmiljö, typ på en tom landsväg. Och där behöver man ju ändå inte växla. Farthållaren borde vara en större riskfaktor för att tappa uppmärksamheten.

När jag kör i en komplicerad trafikmiljö så föredrar jag att ha en automatväxlad bil för att inte behöva lägga någon uppmärksamhet på växlingen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Iskra:

När riskerar man att tappa uppmärksamheten? Det är väl i väldigt lugn trafikmiljö, typ på en tom landsväg. Och där behöver man ju ändå inte växla. Farthållaren borde vara en större riskfaktor för att tappa uppmärksamheten.

När jag kör i en komplicerad trafikmiljö så föredrar jag att ha en automatväxlad bil för att inte behöva lägga någon uppmärksamhet på växlingen.

Kan bara hålla med. Det finns så många gamla sanningar i denna tråden kring manuellt kontra automat där folk citerar fakta som inte stämt på 20 år.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

När riskerar man att tappa uppmärksamheten? Det är väl i väldigt lugn trafikmiljö, typ på en tom landsväg. Och där behöver man ju ändå inte växla. Farthållaren borde vara en större riskfaktor för att tappa uppmärksamheten.

När jag kör i en komplicerad trafikmiljö så föredrar jag att ha en automatväxlad bil för att inte behöva lägga någon uppmärksamhet på växlingen.

Låter som brist på rutin då. Växlandet för min del går hur lätt som helst även i sådana situationer men det aktiverar ändå kroppen lite mer, med lite större vakenhet som resultat. Som yrkesförare ser jag massor med människor som sitter och halvsover och inte har någon uppmärksamhet alls, många i väldigt moderna bilar.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Att lära sej köra manualväxlat är en bra övning i ödmjukhet som dom flesta normalbegåvade fixar på en dag eller två, dessutom får man bättre förståelse för hur maskinen i fråga arbetar.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Manuellt så får ungarna lära sig köra bil på riktigt.

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

När riskerar man att tappa uppmärksamheten? Det är väl i väldigt lugn trafikmiljö, typ på en tom landsväg. Och där behöver man ju ändå inte växla. Farthållaren borde vara en större riskfaktor för att tappa uppmärksamheten.

När jag kör i en komplicerad trafikmiljö så föredrar jag att ha en automatväxlad bil för att inte behöva lägga någon uppmärksamhet på växlingen.

Det där kan vara ett problem när man först börjar köra bil och ännu inte fått in någon vana.

När man kört ett tag så är det inte något man ägnar en sekunds tanke till.

Vissa klarar tyvärr inte av det, men går det då bra med automatisk växellåda istället så är ju det bra.

I övrigt så kan jag instämma med att man inte är lika "vaken/uppmärksam" i dagens bilar med all den extra utrustning som finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Det stämmer inte, inga av våra 76 bilar är med manuell låda.... Kanske är vanligt på landet men inte i storstan.

Detta var ju lite intressant. Vad är ni för typ av företag?

Här i Kalmar kan jag säga att iallafall 95% av alla hantverkarbilar är manuella. På mitt jobb har vi bara 1 automatare, resterande 37 är manuella Citroen Berlingo och WW Caddys.

Snickarna, Målarna, Murarna, Kommunen, Varuhusen kör manuella. Konkurrerande verksamheter kör också bara manuella billiga servicebilar. Vi leasar alla våra bilar och jag är i tur att få en ny bil om några månader. Plockade ihop en ny bil häromveckan på skoj via hemsidan och med en automatlåda kostade bilen en 15k mer. Detta är inte pengar en arbetsgivare vill lägga.

Sedan beror det väll lite på vad man utbildar sig till. En kontorsnisse har kanske inte så stor nytta av en manuell bil. Privat idag så kan man ju också själv välja att köpa just en automat, lite nyare bil. Dock som 18åring så kanske man vill ha en lite äldre bil man kan köra in i en stolpe eller ner i diket. Sedan om man vill ha en lite äldre sportbil som Miata, äldre Nissan, Toyota etc så är det manuella.

Min första bil som jag köpte och började övningsköra med va en Volvo 850 manuell som jag övningskörde med farsan med under 1år. Sedan som ngn annan nämnde så, när du känner dig redo för uppkörning så ta och kör upp. Lyssna inte på trafikskolan då dem vill hålla kvar dig så länge som möjligt. Min uppkörning gick galant då man ändå skärper till sig lite. Första teorin 2p under, andra 2 dagar senare 2p över. Beror ju helt på frågorna och om man då som mig fick konstiga p-regler för sth som vi inte har här nere i Kalmar.

Sedan är ju manuella bilar betydligt roligare att köra och man är betydligt mer uppmärksam samt lättare med eco driving och planera sin körning med manuell bil. Med min nuvarande Audi A6 Automat så är det betydligt mer ta sig från punkt a till b enbart, nästan så man sitter och somnar för det är så tråkigt. Tyst och inte så mkt stimulans, sitter bara med ett finger på ratten och styr lite. Kan inte tänka mig de nyare bilarna med lineassist och adaptiv farthållare. Då är ju all bilföring borta. Betydligt roligare med manuell och man är mer alert och planerar sin körning och växlar ner inför korsning etc. Automat så sitter man bara och trycker på bromsen hela tiden. Aldrig bromsat så mkt som med min A6 Automat.

Utbildar han sig till ngt serviceyrke, manuellt kort 100%.
Utbildar han sig till ngt kontorsjobb/där han kommer ta sin privatbil till jobbet, kanske automatkort räcker.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Det där kan vara ett problem när man först börjar köra bil och ännu inte fått in någon vana.

När man kört ett tag så är det inte något man ägnar en sekunds tanke till.

Vissa klarar tyvärr inte av det, men går det då bra med automatisk växellåda istället så är ju det bra.

Jag har kört manuellt växlad bil i närmare 20 år, så det är inte frågan om att "klara" det utan jag sade vad jag föredrar.

Permalänk
Medlem

Att ens överväga att ha automat som villkor på körkortet trots att man är fysiskt kapabel att framföra en manuell bil ser jag som häpnadsväckande.
Om man har så stora problem att framföra en bil att man inte skulle klara det med en manuell växellåda så skulle jag vilja hävda att man inte bör framföra något fordon i trafiken, oavsett växellådstyp.
De som har legitima (fysiska) skäl att inte kunna köra manuella fordon är såklart undantagna.

Att senare i livet föredra automatväxel är ju såklart en helt annan sak.
Men att redan i utbildningen begränsa sig p.g.a. oro/dumhet/lathet/osäkerhet är korkat.