Helgsnack: Vilka spel har styrt dina uppgraderingar?

Permalänk
Medlem

Battlefield är väll orsaken jag har fortsatt uppgradera datorn, gissar att 2042 är sista spelet i serien innan de lägger ner Dice.
Kanske kommer nåt halvruttet till, men Dice saknar uppenbarligen kompetensen att utveckla något som inte är skräp.
Alla spelserier har ett slut.. Tråkigt att man inte har hittat nåt annat.

Permalänk
Medlem

Inga spel har styrt. Däremot dagens krav för rimliga renderingstider i bl.a Denoise AI, Helicon Fokus m.fl skapar krav för iaf medelmåttig prestanda.

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

Första och sista gången jag uppgraderade för ett specifikt spel var när Crysis kom ut. Sparade all pengar från sommarjobb och delade ut reklam på helgerna i över ett år, så klart sponsring från föräldrarna med.

Köpte allt som en tonåring tyckte var nytt häftigt och coolt, C2D E6600, DDR3, 8800GTX, två Raptor HDD, X-fi gamer fatal1ty, Windows Vista.

Med 50% CPU och 14% GPU överklockning hade man spelbar FPS på strax norr om 40 med High settings, det var tider det.

Visa signatur

<AMD R9 7950X3D> <Asus RTX 4090 ROG Strix OC> <ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIF> <G.Skill 64GB (4x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5> <Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB> <ASUS ROG Loki 1000W SFX-L> <Lian Li O11 Dynamic XL ROG Certified Silver>

Permalänk
Medlem

Jag låter inte spel styra mina uppgraderingar, släpps ett spel som kräver en kärnkraftsreaktor att spela så skippar jag spelet bara.

Permalänk

Planetside 2 senaste 10 åren, alla som gillar mmo fps borde testa det.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk

Planetside 2 senaste 10 åren, alla som gillar mmo fps borde testa det.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Baldurs gate gjorde att jag uppgraderade från Intel till AMD så man fick stöd för 3dnow och på köpet fick jag stabilare PCI brygga av nån anledning trots att det var samma moderkort. Så´med mina två voodoo2 i SLI så spelet helt magiskt ut. Det var lite festligt förr när man hade 5+ CPU tillverkare att välja på till samma supersocket7 moderkort. AMD, Intel, Cyrix, Centaur, RiSE och NexGEN.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Fallout 3 och sen cyberpunk2077

Permalänk
Avstängd

Många. Men topp prestanda har aldrig varit målet.

Men då är det mer intressant kanske att nämna att Thief spelen, tillsammans med t ex. System shock 2 som gjorde att jag var tvungen att ha olika Creative Labs ljudkort för att få bra EAX ljud.

Ljud gör mycket för inlevelsen och negligeras tyvärr alltför mycket.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

2st

The Witcher 3
Cyberpunk 2077

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Har nog aldrig uppgraderat min hårdvara baserat på en enda speltitel.

Jag kör med 2 år gammal high-ish end hårdvara, för att kunna köra 2+ år gamla spel ordentligt.

Om jag köper nyare lir så gör det inget att jag behöver gå ner i upplösning eller inställningar.

Permalänk
Medlem

Forza Horizon 5, ville spela det i 4k på extreme

Permalänk
Medlem

Ja senast så blev det ett begagnat 1080 TI som jag bytte kylpasta på och klockade skiten ur för att kunna maxa Apex legends I 1080P 144Hz. Med mitt begagnade 1070 TI jag hade innan så nådde jag inte riktigt hela vägen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag köpte Geforce 2 Ultra för att kunna spela Giants Citizien Kabuto utan krasher, kommer inte ihåg exakt vad jag hadde innan men jag tror det var tnt2 eller nåt.

Annars tror jag att jag har uppgraderat innan jag kommit till det stadiet att spel ej går tillfredställande.

Permalänk
Medlem

Köpte ett nytt GPU och min första SSD till BF3. Byggde senare en helt ny dator pga The Witcher 3.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Il-2 Sturmovik i dess senaste tappning gjorde min z97a med intel 4690 16 gig minne, och nvidia GTX 1080 till en stillbildsshow i flerspelarläget.

Uppgraderade til x570, 32gig minne och en 5800x processor, Nvidia 12 gig 3080, - klarar nu spinna de FPS som krävs i 1440 för att kunna spela spelet som det var tänkt.

Permalänk
Medlem

Battlefield och åter Battlefield genom tiderna hehe

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Var väl för Skyrim sist. Och blir väll att uppgradera för Starfield, nästa Fallout och Elder Scrolls spelen. Och för att kunna spela Cyberpunk på high i 1440P

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

World of Warcraft Lich King och den eran.

Permalänk
Medlem

Spelet Incoming fick mig att införskaffa ett Vodoo-kort, sedan uppgradera cpu:n från 300 till 366 MHz. Helt otroligt att 66 MHz kunde göra sådan extrem skillnad, när man tänker tillbaka. Sedan var datorn redo till lanseringen av Unreal.

Max Payne minns jag att det gjordes en uppgradering för också, osäker på vilka komponenter man hade då.

Senaste spelet man gjorde en uppgradering för var väl Doom 3 om jag inte minns fel. Sedan har man uppgraderat utan att bry sig så mycket om spel. Senaste inköpet var 1080 ti för snart 5 år sedan.

Permalänk

Red Dead Redemption 2 fick mig byta grafikkort (2070Super).

Permalänk
Hedersmedlem

Battlefield 3 är det spel som jag kan komma ihåg fick mig att öppna plånboken.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Quake, Half Life 2, Crysis, Cyberpunk.

För min del har det gått från att köpa billigt begagnat i ungdomen (då jag saknade pengar), till att köpa för att kunna spela vissa specifikt tunga spel, för att därefter gå över "yuppie"-uppgraderingar då det alltid är kul med bättre prestanda. Detta är ju såklart helt absurt och något jag slutade med för 6år sedan. Nu senast uppgraderade jag till ett 6600XT för att kunna spela Cyberpunk...

I framtiden kommer jag enbart uppgradera ifall det finns stark anledning att göra det. Ifall det finns många spel i min backlog jag inte kan spela tillfredställande... Idag kan jag även tänka mig att ge mig på Geforce Now för att kunna spela de få specifika AAA-titlar som kräver mer prestanda än vad mitt 6600XT kan erbjuda. Så jag hoppas i ärlighetens namn på väldigt många år, vågar man hoppas på 10år (?) med nuvarande grafikkort. Det kan ju bli svårt ifall RT visar sig vara framtiden... men i ärlighetens namn, det har redan gått två år sedan konsolerna släpptes, och det känns fortfarande som att generationen knappt har startat än.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Skrivet av Fire_Ice:

För mig har det alltid varit tvärt om, min hårdvara har styrt mina spelval.

Samma här.

r/patientgamers 😉

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Avstängd

Känner att inget spel är av särskilt intresse att uppgradera för längre, sitter på 3700X, 2070 och 64 GB RAM.

Om däremot WoW skulle släppas i VR och vara riktigt riktigt bra, till den grad att jag kände mig väldigt manad att börja spela igen, så skulle jag nog även vara manad till ett fetare grafikkort också.

Just nu skulle jag gärna vilja ha en GPU med 24GB VRAM mest för att kunna köra lite AI-grejer, men inget måste då jag egentligen inte har tid med det ändå.

Permalänk
Musikälskare

Spelar inte speciellt krävande spel men tycker om hårdvara så det är lite så

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

GTA fick mig att köpa nyare PlayStation när man var ung. Sen vart det wow vilket ledde till första uppgraderingen till vettig gpu (1070) då min gamla var en katastrof i raids.

Efter det vart det en cpu uppgrade för warzone dödade min gamla I7 när det vart mycket i slutet. Vart en 12600k, tog bort alla mina stutter.
Nästa upgrade blir gpu men inväntar vettigare tider, helst 4000 serien men får se om BF lockar med något.
Fick warhammer II gratis på epic så lirar det just nu men 3 ser ju riktigt fin ut....

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Quake 2 var det första och enda spelet som fått mig att uppgradera.

Känner att jag klarar mig länge på 2060, r5 3200 och 32gb ram

Permalänk
Medlem

Operationen Flashpoint vill jag minnas att ja la ner alla sommarjobbspengarna på att flyta på hyfsat.

Visa signatur

System: Team Red

Permalänk
Medlem

Radeon5850 -> gtx970 - Fallout 4 & Just Cause 3
Var väldigt väldigt nöjd med mitt Radeon men var bara 1 eller 2 gig Vram och där tog det i taket och gick inte att pusha längre.
Köptes i Jan 2016.

Gtx970 -> Vega64 - Inget spel utan hittade det för 2999kr nytt i butik runt black friday 2019 så jag slog till.

Vega 64 -> rtx3070 - Hell Let Loose. Typ det enda spelet som jag pushar kortet något. Våren 2021.
Hade också skaffat en 144hz skärm i 1440p strax innan.

Ser fram emot kort som är ett steg upp i prestanda men framförallt som är strömsnålare. Inga planer på 4k på lång sikt och mindre, tystare, kallare burk är mer intressant.