Funderingar kring att byta lysrör mot LED(-lysrör)

Permalänk
Medlem

Funderingar kring att byta lysrör mot LED(-lysrör)

Har en lampa ovanför diskbänken som just nu har ett 120cm långt lysrör Osram L 36W/827". Har en tid funderat på att byta ut den mot LED för att spara ström, men det har inte blivit av då man om jag minns rätt behöver anlita elektriker för att byta fast armatur.
Det finns ju dock LED-lysrör som t.ex.:

https://www.lysman.com/sv/articles/2.351.3780/airam-led-lysro...

som halverar effekten från 36 till 18W. Men det verkar även halvera ljusstyrkan från runt 3200 lumen till 1600.
Är LED-lysrör ett bra alternativ om man inte "kan" gå direkt till LED? Är det något man bör tänka på? Finns det något alternativ som ger mer ljus?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aene:

Har en lampa ovanför diskbänken som just nu har ett 120cm långt lysrör Osram L 36W/827". Har en tid funderat på att byta ut den mot LED för att spara ström, men det har inte blivit av då man om jag minns rätt behöver anlita elektriker för att byta fast armatur.
Det finns ju dock LED-lysrör som t.ex.:

https://www.lysman.com/sv/articles/2.351.3780/airam-led-lysro...

som halverar effekten från 36 till 18W. Men det verkar även halvera ljusstyrkan från runt 3200 lumen till 1600.
Är LED-lysrör ett bra alternativ om man inte "kan" gå direkt till LED? Är det något man bör tänka på? Finns det något alternativ som ger mer ljus?

Bytte i tvättstugan för några år sedan, köpte ett ledljusrör på biltema och det fungerar galant. Halva ljusstyrkan då bara ena sidan lyser, är inte rundstrålande. Tycker det blev ljusare trots lägre antal lumen.

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Medlem

+1 på Biltema. Bytte mina två i köket och det funkar fint. Skönt att slippa blinket vid tändning, särskilt som jag har en WiFi-switch till armaturen inbyggd i dosan.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Biltema verkar inte ha mycket i lager just nu.

Men Jula kan vara ett alternativ:
https://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/ljuskallor/lysro...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Vad räknar du med att få för elpris närmaste året? Har du lampan tänd 4 timmar per dag, känns i överkant men beror såklart på hur man använder den, blir det bara runt 26 kWh/år.

Edit: de var mycket billigare än jag trodde så beroende på elpris blir ju återbetalningstiden inte så lång.

Permalänk
Medlem

Har bytt till ledrör i armaturerna i garaget. Tigare satt det några Osram 4000K rör och bytte till 18W 2100 lumen 6500K. Upplever ljusmängden att vara likvärdig som innan.

Permalänk
Medlem

Fördelen med LED-lysrör som jag ser är att de (beroende på modell såklart) är helt flimmerfria. Hade en lysrörsarmatur vid diskbänken i gamla lägenheten som jag blev så irriterad på för att den flimrade, så där bytte vi till LED-lysrör.

Dessutom så tänder de omedelbart, och börjar inte tända sämre när de åldras.