Microsoft förlorar 200 dollar på varje såld Xbox

Permalänk
Medlem

Trodde det var tydligt att jag menade konsoler som faktiskt går att köpa.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Det är väl ingenting mot hur mycket de som köper den förlorar

Permalänk
Sötast

Med tanke på att ett konsolspel vanligtvis kostar 400kr mer än ett pc-spel så gör de nog rätt stor vinst över tid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

Konstigt att med så snarlik hårdvara att förlusten är så stor.
Sony har sedan augusti förra året gått plus minus noll (på disc-versionen).

https://www.theverge.com/2021/8/4/22609150/sony-playstation-5...
https://www.independent.co.uk/tech/ps5-playstation-5-buy-sell...
https://www.bloomberg.com/news/articles/2021-08-04/sony-raise...

Är ju knappast helt lika hårdvara. Xboxen är betydligt snabbare. Sen kan det vara så att xbox har valt t.ex en dyrare kyllösning än vad Sony har gjort och enheten är även mindre vilket också kan ha påverkat priset. (krävs mindre komponenter som dels kan vara dyrare att tillverka)

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marquzz:

Det är väl ingenting mot hur mycket de som köper den förlorar

Vad förlorar dom menar du? Pengar? Det gör ju den som köper ett ps5 med?

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Deras konsoller säljs väl för en högre prislapp?

Det höjda priset trädde i kraft för någon månad sen. Innan det såldes disc-versionen för 5990:- vilket var ganska nära Series X pris. Långt innan prisökningen rapporterade Sony att de börjat gå ned med vinst för varje såld disc-konsol. Fortfarande förlust på digitala motsvarigheten men det tjänar de in på att alla spelköp där görs i deras egna psn-store.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Xboxen är betydligt snabbare

Betydligt?
Ofta rätt liten skillnad i praktiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Betydligt?
Ofta rätt liten skillnad i praktiken.

Tittar man på rå prestanda och Till exempel på digital foundry:s jämförelser så ser man detta.

Förövrigt så gav jag bara svar på varför xboxen fömodligen är dyrare än ps5 att tillverka.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bunk:

Det höjda priset trädde i kraft för någon månad sen. Innan det såldes disc-versionen för 5990:- vilket var ganska nära Series X pris. Långt innan prisökningen rapporterade Sony att de börjat gå ned med vinst för varje såld disc-konsol. Fortfarande förlust på digitala motsvarigheten men det tjänar de in på att alla spelköp där görs i deras egna psn-store.

Har nog aldrig sett PS5 för under 6999 i någon butik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

Konstigt att med så snarlik hårdvara att förlusten är så stor.
Sony har sedan augusti förra året gått plus minus noll (på disc-versionen).

https://www.theverge.com/2021/8/4/22609150/sony-playstation-5...
https://www.independent.co.uk/tech/ps5-playstation-5-buy-sell...
https://www.bloomberg.com/news/articles/2021-08-04/sony-raise...

Det finns många anledningar bakom detta. En anledning är att PS5 är dyrare, trots snäppet sämre hårdvara. Sen har ju Xbox Series en mycket mer påkostad konstruktion, med bla ångkammarkylning. Och när artiklarna skrevs så saknade även PS5 licenser för Dolby Vision och Atmos, vilket är något som kostar Sony pengar idag.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Är ju knappast helt lika hårdvara. Xboxen är betydligt snabbare. Sen kan det vara så att xbox har valt t.ex en dyrare kyllösning än vad Sony har gjort och enheten är även mindre vilket också kan ha påverkat priset. (krävs mindre komponenter som dels kan vara dyrare att tillverka)

Betydligt snabbare? Snarare marginellt snabbare. Båda konsolerna har oftast snarlika resultat i de test jag sett på Digital Foundry.

Skrivet av Nozomi:

Har nog aldrig sett PS5 för under 6999 i någon butik.

5999:- är vad den sålts för online av de flesta återförsäljare i två år. 🤷

Några få har haft scalperpriser som Retrospelbutiken och Kjell.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bunk:

Betydligt snabbare? Snarare marginellt snabbare. Båda konsolerna har oftast snarlika resultat i de test jag sett på Digital Foundry.

5999:- är vad den sålts för online av de flesta återförsäljare i två år. 🤷

Några få har haft scalperpriser som Retrospelbutiken och Kjell.

Har sett på webhallen ett par gånger för typ 6990. Prisjakt verkar inte ta med dessa priser i historiken iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Tycker ändå detta är ett smart sätt att driva företag på. De erbjuder sina kunder mjukvarutjänster som kunderna uppenbarligen gillar och cashar därför in den vägen istället.
Man tillhandahåller hårdvaran till ett reapris för att kunden ska fortsätta att använda mjukvarutjänsterna.
Kunderna upplever det eventuellt som välgörenhet. Skitsmart!

Skrivet av Ozzed:

Ja vill man sälja så får man ju finna sig i att göra det till ett pris kunderna tolererar. Så Microsoft gör helt rätt här. De får ju igen det på spelförsäljning och annat så räknar man in hela ekosystemet så går de ju med vinst. Annars har jag svårt att se varför de ens skulle hålla på med verksamheten.

Skrivet av Allexz:

Med tanke på att ett konsolspel vanligtvis kostar 400kr mer än ett pc-spel så gör de nog rätt stor vinst över tid

Sony förtjänar också på spel, men de vill att även hårdvaran ska säljas med vinst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bunk:

Betydligt snabbare? Snarare marginellt snabbare. Båda konsolerna har oftast snarlika resultat i de test jag sett på Digital Foundry.

Redan svarat på detta ovan och då verker du ha missat dom flesta. Överlag så vinner xboxen.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Med tanke på att ett konsolspel vanligtvis kostar 400kr mer än ett pc-spel så gör de nog rätt stor vinst över tid

När jag hörde om nyheten på YT att M$ förlorade $200 per S och $100 per X, tänkte jag "de kör en Gilette". Alltså rakhyveln (med ett rakblad som medföljer) kostar några tior, antagligen nästan en förlustaffär för Gilette, kompenseras med att rakbladen kostar flera hundra.. Som kunden alltså måste köpa, för inga andra passar.

Eller printerbranschen kör likadant: Skrivarna säljs för några hundralappar, men bläckpatroner kostar tusen.. Gungor och karuseller. Gammal affärsidé.

Just därför är spelkonsoler kripplade så man inte ska kunna köra något annat än just proprietära spel på dom. Var det PS3 som det gick att köra Linux på, dvs. använda som dator? Skulle man kunna köra ett OS (för datorer) på ett Xbox X eller S hade det verkligen varit en förlustaffär för Microsoft!

Jag hade köpt ett subventionerat Xbox X omedelbart och moddat om till PC!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nozomi:

Har nog aldrig sett PS5 för under 6999 i någon butik.

Beställde till systersonen genom webhallen för lite under 6k
Men gäller vara snabb med avtryckarfingret

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Redan svarat på detta ovan och då verker du ha missat dom flesta. Överlag så vinner xboxen.

Nej jag följer deras kanal grundligt. Fortfarande en överdrift att kalla Series X betydligt snabbare. Den är snabbare men det är marginellt.

Skrivet av Nozomi:

Har sett på webhallen ett par gånger för typ 6990. Prisjakt verkar inte ta med dessa priser i historiken iaf.

De har haft ökade priser i någon månad eller två. Antingen har du sett/minns fel eller så har du sett bundles som kostat runt 6700:- där ett spel eller handkontroll ingår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bunk:

Nej jag följer deras kanal grundligt. Fortfarande en överdrift att kalla Series X betydligt snabbare. Den är snabbare men det är marginellt.

I sådana fall har du märkt att xbox har övertaget i dom flesta titlar.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

I sådana fall har du märkt att xbox har övertaget i dom flesta titlar.

Hur gör det den "betydligt" snabbare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Detta var en nyhet år 2002 och folk diskuterade det flitigt. Vissa verkar ha diskuterat detta i 20år verkar det som...

Nå konsolerna är både väldigt dyra i inköp plus ont av (iaf ps5) I vilket fall tror jag det är rätt att Microsoft fortsätter med sin 20åriga strategi med konsoler.

Det har du helt rätt i. Jag vet att den diskusionen fanns här när jag blev medlem

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

PS5 är typ 75 % dyrare än Series X, det är rätt galet.

Det är stor skillnad både i pris och vad man får

Permalänk
Medlem

Intressant att folk ofta gnäller på grafikkort är så dyrt gentemot konsoller, men tänker inte på att för konsoller så är det just lite subventionerat. AMD/Nvidia säljer inte spel, så vinsten måste komma från hårdvaran.

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Tittar man på rå prestanda och Till exempel på digital foundry:s jämförelser så ser man detta..

Nej det gör man inte. Eller rättare sagt, betydligt betyder inte det du tror. T.ex definitivt hade funkat bättre.

Citat:

Förövrigt så gav jag bara svar på varför xboxen fömodligen är dyrare än ps5 att tillverka

Är den månne betydligt dyrare att tillverka?

Ärligt talat, det är lite vanskligt att titta på prestanda i en "kostnadsanalys". Ett exempel här är 6700XT vs A770 16G. 6700XT har högre raster prestanda men billigare att tillverka.

Däremot så kan man ju titta på en sån enkel sak som att SX använder ett större chip (som även tillverkas i ett mindre antal). Även SXs minneskofiguration torde vara något dyrare. Plus troligen kylarlösningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja vill man sälja så får man ju finna sig i att göra det till ett pris kunderna tolererar. Så Microsoft gör helt rätt här. De får ju igen det på spelförsäljning och annat så räknar man in hela ekosystemet så går de ju med vinst. Annars har jag svårt att se varför de ens skulle hålla på med verksamheten.

Såsom MS presenterar sina siffror så begränsas inte ekosystemet (eller iaf det man ämnar plocka ut en vinst från) nödvändigtvis till Xbox produkterna (vilket som konstaterat innefattar mkt mer än bara konsol-hårdvaror)..

Svårt att veta om Xbox äventyret ens genererat någon direkt vinst faktiskt.

Till skillnad från Sony, där siffror för speldivisionen (i praktiken PlayStation produkter) alltid har framgått tydligt.

Den här skillnaden bör man ha i bakhuvudet när man jämför de olika strategier de två använder. PlayStation står helt klart på egna ben. Oklart om Xbox gör det.

Citat:

Annars har jag svårt att se varför de ens skulle hålla på med verksamheten

Det skulle kunna vara så enkelt att huvudskälet är att det är en marknad som man helt enkelt inte vill stå utanför. I nått slags högre syfte som berör hela MS verksamhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Köpte en Series S bara för att få tillgång till fler spel på gamepass, plus att bara en handkontroll hade kostar 700:- separat.
Pröjsade 2690:- på elgiganten för två månader sedan. Riktigt prisvärt!

Jag är sniken och kommer inte köpa några spel heller, utan jag sitter med 3 års game pass ultimate jag fick för 600:-

Gött att du är nöjd, du tillhör dock nog inte majoriteten av användarna.

Permalänk
Medlem

Jag ogillar när en marknad urartar till vilket företag som har mest pengar att, indirekt, köpa kunder för. På kort sikt är det trevligt ur kundens perspektiv, men inte nödvändigtvis långsiktigt.

Inlåsta och begränsade ekosystem där varenda finess kostar pengar, och det är ju inte säkert att det rikaste företaget som köper upp flest kunder har den bästa produkten egentligen.

Nästa steg? Gratis konsoll men du behöver ett månadsabonnemang på 499 kr för att kunna spela på den, för evigt. Låter billigt i början men blir dyrt i längden.

Permalänk
Medlem

Om man bara ska spela så får man ju jäkligt mycket för pengarna med en series x om man ska tro på denna video.
https://www.youtube.com/watch?v=KGUvZKaVIuM

Series x kostar väl ungefär som processorn i datorn dom jämför med (12900k)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Såsom MS presenterar sina siffror så begränsas inte ekosystemet (eller iaf det man ämnar plocka ut en vinst från) nödvändigtvis till Xbox produkterna (vilket som konstaterat innefattar mkt mer än bara konsol-hårdvaror)..

Svårt att veta om Xbox äventyret ens genererat någon direkt vinst faktiskt.

Till skillnad från Sony, där siffror för speldivisionen (i praktiken PlayStation produkter) alltid har framgått tydligt.

Den här skillnaden bör man ha i bakhuvudet när man jämför de olika strategier de två använder. PlayStation står helt klart på egna ben. Oklart om Xbox gör det.

Det skulle kunna vara så enkelt att huvudskälet är att det är en marknad som man helt enkelt inte vill stå utanför. I nått slags högre syfte som berör hela MS verksamhet.

Typ som Windows Phone?

Men ja det kan ju vara så att "Xbox med omnejd" drar in pengar åt andra divisioner av företaget. För om det inte vore så och Xboxeriet är en förlustaffär som helhet så vetefan om investerare skulle tolerera den setupen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Förlorar de faktiskt 200 dollar på hårdvaran dock eller kunde de ha tjänat 200 dollar mer på det ifall de hade följd deras standard marginaler på hårdvara och/eller försökt täcka deras R&D? Jag misstänker mer att de säljer konsolen för (eller jämnt över) tillverkningskostnaden (som redan är lägre än liknande datorer då allting tillverkas i bulk med trevliga kontrakt).

Jag är dock inte speciellt insatt i det här men det är min första tanke.

Visa signatur

| Asus Prime Z390-A | Intel Core i5 9600K | Corsair Vengeance RGB Pro 32GB | MSI GeForce RTX 2070 Gaming Z |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Typ som Windows Phone?

Men ja det kan ju vara så att "Xbox med omnejd" drar in pengar åt andra divisioner av företaget. För om det inte vore så och Xboxeriet är en förlustaffär som helhet så vetefan om investerare skulle tolerera den setupen.

Tänker mer att huvudprodukten Windows ska spreta så mkt som möjligt. Men att varje "spret" inte nödvändigtvis måste generera massa vinst. Men att det ändå gagnar företaget/huvudprodukten, på nått sätt.