Permalänk
Medlem

Grå screen

När jag spelar så hänger datorn sig. Det gäller alla spel. Har provat formaterat datorn och uppdaterat drivrutiner. Hittar inget som är relevant på nätet.

Visa signatur

AMD Ryzen 5900x - MSI GEFORCE RTX 4080 16GB - Corsair 32GB ram (3200mhz) - Crucial M2 1TB - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - Corsair 850w Gold Corsair v2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frantz3n:

När jag spelar så hänger datorn sig. Det gäller alla spel. Har provat formaterat datorn och uppdaterat drivrutiner. Hittar inget som är relevant på nätet.

https://i.postimg.cc/06wXB87t/93370346-1-AF1-4-DCB-910-B-63818-A2415-AC.jpg

Får känslan att grafikkortet i sig är instabilt av en eller annan anledning.

Skulle föreslå att kika på:
* Temperatur?
* Tillräcklig PSU?
* Testa underklocka GPU/minne och se om det hjälper?

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

@Frantz3n
Ser att du har 2st skärmar, prova koppla ur den ena..kvarstår felet?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Får känslan att grafikkortet i sig är instabilt av en eller annan anledning.

Skulle föreslå att kika på:
* Temperatur?
* Tillräcklig PSU?
* Testa underklocka GPU/minne och se om det hjälper?

Skrivet av bärplockaren:

@Frantz3n

All Temperatur är normal nivå.
Kör med en 850 Gold från Corsair
Testat att underklocka utan resultat.

Jag har kopplat ur den gamla skärmen. Än så länge ingen grey screen.

Brukar oftast hända när jag skiftar eller tabbar ut från något. Jag tror mer det är nån mjukvara.

Visa signatur

AMD Ryzen 5900x - MSI GEFORCE RTX 4080 16GB - Corsair 32GB ram (3200mhz) - Crucial M2 1TB - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - Corsair 850w Gold Corsair v2

Permalänk
Medlem

Kolla loggboken, Windows-loggar - System se vad den säger ifall det är någon drivrutin som kraschar.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem
Skrivet av M89:

Kolla loggboken, Windows-loggar - System se vad den säger ifall det är någon drivrutin som kraschar.

Hur gör jag det?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

@Frantz3n

Har nu kört utan 2 skärmar och inget "Grey screen"
Kan det ha göra med att skärmarna är olika Hz?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frantz3n:

Har nu kört utan 2 skärmar och inget "Grey screen"
Kan det ha göra med att skärmarna är olika Hz?

Borde inte ha nåt med saken att göra, jag själv spelar med skärmar med olika Hz.
Jag spelar för det mesta i window mode, är det nåt du har provat om du får "grey screen" då också?

Ett par långskott.
Hur kopplar du skärmarna, dp, dvi, hdmi, tänkte om det kanske blir någon konflikt då, eller om du ställt in primär skärmen rätt.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Borde inte ha nåt med saken att göra, jag själv spelar med skärmar med olika Hz.
Jag spelar för det mesta i window mode, är det nåt du har provat om du får "grey screen" då också?

Ett par långskott.
Hur kopplar du skärmarna, dp, dvi, hdmi, tänkte om det kanske blir någon konflikt då, eller om du ställt in primär skärmen rätt.

Spelar också windowmode samt fullscreen. Händer samma sak på båda.

Båda kör på Displayport men den gamla skärmen har en DVI (skärmen) till displayport (grafikkortet)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frantz3n:

Hur gör jag det?

Skriv "loggbok" i Windows sök fält välj sedan Windows-loggar därefter System, kolla sedan igenom de som är fel eller kritiska och om någon drivrutin orsakat problemet, jämför givetvis med den tidpunkt då problemet uppstod.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av M89:

Skriv "loggbok" i Windows sök fält välj sedan Windows-loggar därefter System, kolla sedan igenom de som är fel eller kritiska och om någon drivrutin orsakat problemet, jämför givetvis med den tidpunkt då problemet uppstod.

Jag har nu fått följande fel i loggboken:
* Ett fel upptäcktes på enheten \Device\Harddisk0\DR0 under en växlingsåtgärd.

* Tjänsten Microsoft Defender Antivirus Service avslutades oväntat. Den har gjort detta 1 gång(er). Följande åtgärd kommer att utföras om 1000 millisekunder: Starta om tjänsten.

*Behörighetsinställningarna programspecifik ger inte Lokal behörigheten Starta för COM-serverprogrammet med CLSID
Windows.SecurityCenter.WscCloudBackupProvider
och APPID
Inte tillgänglig
till användaren Frantz3n\frant SID (S-1-5-21-117338980-3634003163-3467266384-1001) från adress LocalHost (med LRPC) som körs i programbehållaren Inte tillgänglig SID (Inte tillgänglig). Det går att ändra säkerhetsbehörigheten med hjälp av administrationsverktyget Komponenttjänster.

* Datorn har startats om utan att ha stängts av ordentligt först. Detta fel kan inträffa om systemet slutar svara, om det kraschar eller om strömförsörjningen oväntat bryts.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Känns som om växlingsfilen på C:\? används aktivt men är inte upplagd i RAM minnet, försök höja den något? Möjligen kör en defragmentering på disken också.

Växlingsfilen ställer du i kontrollpanelen under system - systemegenskaper - avancerat. Ställ ursprungliga och maximala värdet till den mängd RAM minne du har i datorn.

Du kan ju kolla vilken som är Harddisk0 genom och köra diskpart - listdisk i cmd.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av M89:

Känns som om växlingsfilen på C:\? används aktivt men är inte upplagd i RAM minnet, försök höja den något? Möjligen kör en defragmentering på disken också.

Växlingsfilen ställer du i kontrollpanelen under system - systemegenskaper - avancerat. Ställ ursprungliga och maximala värdet till den mängd RAM minne du har i datorn.

Du kan ju kolla vilken som är Harddisk0 genom och köra diskpart - listdisk i cmd.

Jag höjde från 4gb till 8gb. Har 32gb minne i datorn.

När jag gjorde -listdisk så sa den
'-listdisk' is not recognized as an internal or external command,
operable program or batch file.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du ska inte ha med bindestrecket bara listdisk.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Gissar att du kör Samsung skärm och amd grafikkort?
Ganska vanligt problem tydligen efter att jag googlat runt. När det väl händer så fick jag byta plats på kabeln från ena DisplayPort till den andra, så kom bilden tillbaka, ohållbart i längden men löser det bör det väl händer.

Hade exakt samma fel som sagt - uppdaterade min firmware till skärmen (G7 Odessey) och senaste drivrutinerna till amd adrenalin.

Om det inte funkar så nedgraderar du amd adrenalin till typ version 22.5 eller något och testar. Får du samma problem, uppgradera en version, testa igen osv.

Jag har lagt på den senaste versionen av amd adrenalin (släpptes vid månadsskiftet) och har såhär långt varit befriad från grå screen.

EDIT: stäng av hårdvaru acceleration i din browsers inställningar också. Fick oftast det här felet när jag surfade på youtube eller filmklipp via browsern

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av M89:

Du ska inte ha med bindestrecket bara listdisk.

Provade utan -
fick ändå: 'listdisk' is not recognized as an internal or external command,

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mastrovious:

Gissar att du kör Samsung skärm och amd grafikkort?
Ganska vanligt problem tydligen efter att jag googlat runt. När det väl händer så fick jag byta plats på kabeln från ena DisplayPort till den andra, så kom bilden tillbaka, ohållbart i längden men löser det bör det väl händer.

Hade exakt samma fel som sagt - uppdaterade min firmware till skärmen (G7 Odessey) och senaste drivrutinerna till amd adrenalin.

Om det inte funkar så nedgraderar du amd adrenalin till typ version 22.5 eller något och testar. Får du samma problem, uppgradera en version, testa igen osv.

Jag har lagt på den senaste versionen av amd adrenalin (släpptes vid månadsskiftet) och har såhär långt varit befriad från grå screen.

EDIT: stäng av hårdvaru acceleration i din browsers inställningar också. Fick oftast det här felet när jag surfade på youtube eller filmklipp via browsern

Ska prova att uppdatera firmwire.

Det hjälper inte att byta plats på uttaget eftersom datorn fryser fast och hänger sig efter 5 sec när grey screen har uppstått.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frantz3n:

Ska prova att uppdatera firmwire.

Det hjälper inte att byta plats på uttaget eftersom datorn fryser fast och hänger sig efter 5 sec när grey screen har uppstått.

Dum fråga nu, men är du säker att datorn låser sig? Jag upptäckte det av misstag när jag satt i ett möte och bilden blev grå, ljudet var kvar nämligen.

Men gör så, uppdatera firmware om möjligt och framförallt, nedgradera Adrenalin till en version där problemet inte längre uppstår. Jag satt nog på en 21.9 version innan jag tvingades uppdatera, hade inga problem med det här utan det kom så fort jag fick nya drivrutiner till grafikkortet. Förhoppningsvis slipper jag nu med de allra senaste drivrutinerna.

Ett annat tips - Om du inte måste ha Adrenalin - testa att installera endast drivrutinerna!

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frantz3n:

Provade utan -
fick ändå: 'listdisk' is not recognized as an internal or external command,

Sry, ska vara diskpart först sen list disk med ett mellanrum.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mastrovious:

Dum fråga nu, men är du säker att datorn låser sig? Jag upptäckte det av misstag när jag satt i ett möte och bilden blev grå, ljudet var kvar nämligen.

Men gör så, uppdatera firmware om möjligt och framförallt, nedgradera Adrenalin till en version där problemet inte längre uppstår. Jag satt nog på en 21.9 version innan jag tvingades uppdatera, hade inga problem med det här utan det kom så fort jag fick nya drivrutiner till grafikkortet. Förhoppningsvis slipper jag nu med de allra senaste drivrutinerna.

Ett annat tips - Om du inte måste ha Adrenalin - testa att installera endast drivrutinerna!

Japp den låser sig. För den andre skärmen fryser videos/musiken fast, samt muspekaren rör sig inte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av M89:

Sry, ska vara diskpart först sen list disk med ett mellanrum.

Disk ### Status Size Free Dyn Gpt
-------- ------------- ------- ------- --- ---
Disk 0 Online 931 GB 1024 KB *

Detta visar den.

Visa signatur