Hur slipper man SHORTS på Youtube?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Förlåt, men jag måste fråga: Vad är problemet? Titta inte på dem om du inte uppskattar dem?

En bagatell kan tyckas, men det tar upp "onödigt utrymme" som istället skulle kunna visa nåt man är intresserad av.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xyborg:

Förlåt, men jag måste fråga: Vad är problemet? Titta inte på dem om du inte uppskattar dem?

När alla Youtubers lägger upp shorts istället för hela klipp så blir ju ens Sub flöde rätt proppat med massa shorts istället för det man är intresserad av.

Permalänk
Medlem

Då filtren som länkades är för uBlock Origin så har jag nu suttit och försökt konvertera dem för Adblock Plus. Men kan inte förstå vad jag gör för fel.

Har detta filter för att blockera Shorts i menyn till vänster. Men det händer inget. Någon som är klok och kan luska ut vad jag gör för fel?
I så fall skulle jag kunna lösa resten också.

youtube.com##ytd-guide-section-renderer a.yt-simple-endpoint[title="Shorts"]:-abp-has(ytd-guide-entry-renderer)

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Härligt nu har det börjat dykt upp reklam också istället för videos.

Och nej jag varken spelar eller kollar på något som är relevant till denna reklam

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

En googling bort så kommer denna upp https://chrome.google.com/webstore/detail/shortsblocker-remov...

Inte testat själv än, tittar mest på youtube via SmartTubeNext på nvidia shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Förlåt, men jag måste fråga: Vad är problemet? Titta inte på dem om du inte uppskattar dem?

Ser faktiskt inte heller vad som är så farligt. Personligen skrollar jag förbi 90% av dom då det ibland är nåt enstaka klipp som fångar ens uppmärksamhet.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Ser faktiskt inte heller vad som är så farligt. Personligen skrollar jag förbi 90% av dom då det ibland är nåt enstaka klipp som fångar ens uppmärksamhet.

De utgör ju 80 procent av flödet om man inte filtrerar bort dem. Svårt att hitta det man egentligen vill ha. Alla dessa idioter till uppladdare som släpper sån hjärndöd skit. Blir bara förbannad när jag ser hur folk säljer ut sig pga att YT m fl prioriterar kortbajset.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xyborg:

Förlåt, men jag måste fråga: Vad är problemet? Titta inte på dem om du inte uppskattar dem?

Det är väl inte så det funkar? Då hade ingen använt adblock.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

De utgör ju 80 procent av flödet om man inte filtrerar bort dem. Svårt att hitta det man egentligen vill ha. Alla dessa idioter till uppladdare som släpper sån hjärndöd skit. Blir bara förbannad när jag ser hur folk säljer ut sig pga att YT m fl prioriterar kortbajset.

Ingen riktig statistik över hur det ser ut för min del, men så stor del är det garanterat inte.
Däremot tycker jag det borde vara valfritt att ha det påslaget eller ej. I så fall hade jag nog kanske stängt av det, men som det är i dagsläget så stör det inte lika mycket som sagt då jag prioriterat bort det som inte intresserar mig.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Lagerlöf:

Det är väl inte så det funkar? Då hade ingen använt adblock.

Fast shorts är inte samma som reklam. Reklam kan du ju inte "välja bort" utan adblock eller premium. Reklam kommer upp före/efter/mitt i den video du vill se. YT Shorts är separata videos som exponeras helt separat. Du behöver bara *inte titta på dem* om du inte vill se dem. Du sitter inte och tittar på ett YouTube klipp och så helt plötsligt pausas det - och ett YT shorts klipp börjar spelas upp.

Fasen, ni börjar ju låta som de gamla tanterna som klagade på att det var för mycket "ny musik" på radio när P3 kom. Byt kanal då för bövelen!

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xyborg:

Fast shorts är inte samma som reklam. Reklam kan du ju inte "välja bort" utan adblock eller premium. Reklam kommer upp före/efter/mitt i den video du vill se. YT Shorts är separata videos som exponeras helt separat. Du behöver bara *inte titta på dem* om du inte vill se dem. Du sitter inte och tittar på ett YouTube klipp och så helt plötsligt pausas det - och ett YT shorts klipp börjar spelas upp.

Fasen, ni börjar ju låta som de gamla tanterna som klagade på att det var för mycket "ny musik" på radio när P3 kom. Byt kanal då för bövelen!

All reklam existerar väl inte endast före/under en video?

Adblock används även för att ta bort reklambanners och pop-ups, skulle likställa shorts med pop-ups då man aktivt måste scrolla förbi skiten.

Är det inte bara bättre att låta användaren bestämma vad de ska se och inte se i flödet på YT?
Vem lider av det?

Ville jag se shorts hade jag använt TikTok som alla andra.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Fast shorts är inte samma som reklam. Reklam kan du ju inte "välja bort" utan adblock eller premium. Reklam kommer upp före/efter/mitt i den video du vill se. YT Shorts är separata videos som exponeras helt separat. Du behöver bara *inte titta på dem* om du inte vill se dem. Du sitter inte och tittar på ett YouTube klipp och så helt plötsligt pausas det - och ett YT shorts klipp börjar spelas upp.

Fasen, ni börjar ju låta som de gamla tanterna som klagade på att det var för mycket "ny musik" på radio när P3 kom. Byt kanal då för bövelen!

Svårt att byta kanal om det så gott som bara finns en kanal.
Shorts är i mina ögon bara irrelevant brus, o personligen så vill jag ha bort all irrelevant brus från mitt liv, för även om jag kan skrolla förbi det så stör det oavsett. Jag gör samma sak med hela mitt Windows, min Android o mitt hem, allt som jag inte använder eller är intresserad av ska bort. Det blir lite snyggare, lite bättre så. Less is more!

Permalänk

Jobbiga shorts

Håller med och vill också slippa shorts. Vid sökning får jag högst upp 100 shorts videor. Usch

Permalänk
Medlem

Det jobbiga med shorts för min del är avsaknaden av uppspelningskontroller, men när jag verkligen vill ha det så går det att fixa genom att bara byta ut "shorts" i url:en till "watch", exempelvis:

Shortvisaren
https://www.youtube.com/shorts/v2j69ljfv4o

Standardvisaren
https://www.youtube.com/watch/v2j69ljfv4o

Vissa kanaler består nästan helt av shorts, oftast humorinriktade, och sådana brukar jag titta på. DokaRyan exempelvis.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sparvuggla:

Håller med och vill också slippa shorts. Vid sökning får jag högst upp 100 shorts videor. Usch

Om du använder Ublock Origin så fungerar tipset som det tipsades om innan i tråden. Har inte sett en enda shorts sedan jag la in de filtrerna i Ublock Origin.

Denna youtube-video : https://www.youtube.com/watch?v=HyWxtnOWx4E

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Jag använder detta skript https://pastebin.com/U2pCEtSf

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Och i android använder man ReVanced i stället för youtube så slipper man all skit.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

”Alla” kanaler jag följer har senaste veckan spammat korta videos som svämmar över min subscriptionsida…
VAD ÄR DET FÖR SKIT!!

Har löst det genom att sluta prenumerera på de värsta, men snart är det lika bra att säga upp youtube och skaffa ublock. Sen bara kolla genom datorn :/

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Om du använder Ublock Origin så fungerar tipset som det tipsades om innan i tråden. Har inte sett en enda shorts sedan jag la in de filtrerna i Ublock Origin.

Denna youtube-video : https://www.youtube.com/watch?v=HyWxtnOWx4E

Citerar mig själv:

Nu har denna metod slutat att fungera. så ser man dessa shorts igen. ska se om man hittar någon filter som fungerar igen.

Varför kan man inte ta bort dessa permanent, jag ville inte se tiktok-videos på Youtube. Och jag vill inte installera ett till plugin till webläsaren. Suck

Edit: Hittade någon ny ublock list som tar bort dom, men det blir hål efter dom. Bättre än att se dom men inte lika bra.
Läste här: https://www.reddit.com/r/youtube/comments/144fccy/is_there_a_...

www.youtube.com##ytd-guide-renderer a.yt-simple-endpoint path[d^="M10 14.65v-5.3L15 12l-5 2.65zm7.77-4.33"]:upward(ytd-guide-entry-renderer) www.youtube.com##ytd-mini-guide-renderer a.yt-simple-endpoint path[d^="M10 14.65v-5.3L15 12l-5 2.65zm7.77-4.33"]:upward(ytd-mini-guide-entry-renderer) www.youtube.com##ytd-browse #dismissible ytd-rich-grid-slim-media[is-short]:upward(ytd-rich-section-renderer) www.youtube.com##ytd-browse[page-subtype="home"] .ytd-thumbnail[href^="/shorts/"]:upward(ytd-rich-item-renderer) www.youtube.com##ytd-browse[page-subtype="subscriptions"] .ytd-thumbnail[href^="/shorts/"]:upward(ytd-grid-video-renderer,ytd-rich-item-renderer) www.youtube.com##ytd-search .ytd-thumbnail[href^="/shorts/"]:upward(ytd-video-renderer) www.youtube.com##ytd-watch-next-secondary-results-renderer .ytd-thumbnail[href^="/shorts/"]:upward(ytd-compact-video-renderer,ytd-shelf-renderer) www.youtube.com##ytd-watch-next-secondary-results-renderer ytd-reel-shelf-renderer www.youtube.com##ytd-browse[page-subtype="subscriptions"] ytd-video-renderer .ytd-thumbnail[href^="/shorts/"]:upward(ytd-item-section-renderer) www.youtube.com##ytd-browse[page-subtype="channels"] #contents.ytd-reel-shelf-renderer:upward(ytd-item-section-renderer) www.youtube.com##ytd-browse[page-subtype="trending"] .ytd-thumbnail[href^="/shorts/"]:upward(ytd-video-renderer) www.youtube.com##ytd-search #contents ytd-reel-shelf-renderer m.youtube.com##ytm-reel-shelf-renderer m.youtube.com##ytm-pivot-bar-renderer div.pivot-shorts:upward(ytm-pivot-bar-item-renderer) m.youtube.com##ytm-browse ytm-item-section-renderer ytm-thumbnail-overlay-time-status-renderer[data-style="SHORTS"]:upward(ytm-video-with-context-renderer) m.youtube.com##ytm-browse ytm-item-section-renderer ytm-thumbnail-overlay-time-status-renderer[data-style="SHORTS"]:upward(ytm-compact-video-renderer) m.youtube.com##ytm-search ytm-thumbnail-overlay-time-status-renderer[data-style="SHORTS"]:upward(ytm-compact-video-renderer) m.youtube.com##ytm-single-column-watch-next-results-renderer ytm-thumbnail-overlay-time-status-renderer span:has-text(/^(0:\d\d|1:0\d)$/):upward(ytm-video-with-context-renderer)

Dold text
Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Detta tillägget kör jag med: Hide Youtube Shorts (ikon on/off-knapp)

Tillägget döljer länken Shorts, och käkar upp YT-shorts med en kort betänketid/laddtid. Ibland kan tillägget dock dölja ett short-klipp och kvar är den mörka bakgrunden som ett hål i flödet.

Vilket är överkomligt IMO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Fast shorts är inte samma som reklam. Reklam kan du ju inte "välja bort" utan adblock eller premium. Reklam kommer upp före/efter/mitt i den video du vill se. YT Shorts är separata videos som exponeras helt separat. Du behöver bara *inte titta på dem* om du inte vill se dem. Du sitter inte och tittar på ett YouTube klipp och så helt plötsligt pausas det - och ett YT shorts klipp börjar spelas upp.

Fasen, ni börjar ju låta som de gamla tanterna som klagade på att det var för mycket "ny musik" på radio när P3 kom. Byt kanal då för bövelen!

Det är sant att man "inte behöver titta på dem" man behöver ju inte titta på reklam heller där det finns. Eftersom shorts är lika meningslöst som reklam så tar man ju bort det om man kan, de tillför ingenting och är lika störande som reklam. Är man intresserad av snuttifiering så har man väl tiktok?
Det är väl bra att du som gillar dem eller "inte tittar på dem" slipper anstränga dig för att få bort dem? Att det finns valfrihet?

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Detta tillägget kör jag med: Hide Youtube Shorts (ikon on/off-knapp)

Tillägget döljer länken Shorts, och käkar upp YT-shorts med en kort betänketid/laddtid. Ibland kan tillägget dock dölja ett short-klipp och kvar är den mörka bakgrunden som ett hål i flödet.

Vilket är överkomligt IMO.

Det fungerade lika bra som filtret jag har till Ublock, så då är det bättre för mig att inte ha ett plugin till utan använda sig av ublock filtret.
Förra filtret sorterade bort dom men blev inte hål efter, nu blir det hål efter.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Dessa verkar funka tillsammans i ublock:

www.youtube.com##ytd-browse ytd-grid-video-renderer:has(ytd-thumbnail-overlay-time-status-renderer[overlay-style="SHORTS"]) www.youtube.com##ytd-browse ytd-rich-item-renderer:has(ytd-thumbnail-overlay-time-status-renderer[overlay-style="SHORTS"]) www.youtube.com##ytd-browse[page-subtype="subscriptions"] ytd-video-renderer ytd-thumbnail-overlay-time-status-renderer[overlay-style="SHORTS"]:upward(ytd-item-section-renderer) youtube.com##ytd-rich-grid-row, #contents.ytd-rich-grid-row:style(display:contents !important;) youtube.com##ytd-rich-grid-renderer:style(--ytd-rich-grid-items-per-row: 6 !important;)

Permalänk
Medlem

Ett annat alternativ om man inte vill ha tillägg och inte gillar reklamen som visas på YouTube (om man inte ger Google pengar, såklart), är ju att skaffa ett konto på någon Piped-instans (eller helt enkelt installera Piped på sin egna dator eller server).

Jag kan via Feed-sidan (flödet för mina prenumerationer) välja att visa både shorts och videos, endast shorts, eller endast videos. Plus, jag kan då avnjuta av en reklamfri YouTube-upplevelse, precis som innan Google blev greedy och krävde pengar för att få en bra upplevelse där.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DUNXIII:

Dessa verkar funka tillsammans i ublock:

www.youtube.com##ytd-browse ytd-grid-video-renderer:has(ytd-thumbnail-overlay-time-status-renderer[overlay-style="SHORTS"]) www.youtube.com##ytd-browse ytd-rich-item-renderer:has(ytd-thumbnail-overlay-time-status-renderer[overlay-style="SHORTS"]) www.youtube.com##ytd-browse[page-subtype="subscriptions"] ytd-video-renderer ytd-thumbnail-overlay-time-status-renderer[overlay-style="SHORTS"]:upward(ytd-item-section-renderer) youtube.com##ytd-rich-grid-row, #contents.ytd-rich-grid-row:style(display:contents !important;) youtube.com##ytd-rich-grid-renderer:style(--ytd-rich-grid-items-per-row: 6 !important;)

Tack. Den fungerade bra

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact