Permalänk
Medlem
Skrivet av Aene:

LOL. Köpt fuskmärkta croissanter för halva priset alltså.
Trodde det var "+moms" han reagerade på.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Aene:

Costcos croissants är lustigt mosiga redan som färska. Inte direkt fransk smördeg.

En av de stora vinningarna med Costco är annars att man får tillbaka pengarna om man är missnöjd, no questions asked. Men det är klart, det är bättre timlön på att gnälla i Aftonbladet.

Med det sagt, jag har varit Costcomedlem i ett par år, jag var nöjd. Smällde senast i fredags i mig en 18"-pizza för 100 spänn. Sätter mig inte och åker omvägar i Sverige för att komma till Costco däremot, inom EU kan jag få tag på vad jag vill på Internet.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Costcos croissants är lustigt mosiga redan som färska. Inte direkt fransk smördeg.

En av de stora vinningarna med Costco är annars att man får tillbaka pengarna om man är missnöjd, no questions asked. Men det är klart, det är bättre timlön på att gnälla i Aftonbladet.

Med det sagt, jag har varit Costcomedlem i ett par år, jag var nöjd. Smällde senast i fredags i mig en 18"-pizza för 100 spänn. Sätter mig inte och åker omvägar i Sverige för att komma till Costco däremot, inom EU kan jag få tag på vad jag vill på Internet.

så du betalar 500kr om året för att köpa en pizza för 100kr?!

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Mr_Lazy:

så du betalar 500kr om året för att köpa en pizza för 100kr?!

Om det är vad du vill tro så får du tro det.

Maten kan du köpa utan medlemskap, för övrigt.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Meantek:

Om det är vad du vill tro så får du tro det.

Maten kan du köpa utan medlemskap, för övrigt.

Men man behöver väl medlemsskap för att ens kunna bli insläppt i butiken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

LOL. Köpt fuskmärkta croissanter för halva priset alltså.
Trodde det var "+moms" han reagerade på.

Kör dom alltså amerika-modellen där momsen inte är inräknad i priset?

Permalänk
Medlem

Tittar man på videon verkar det som om kunderna snart kommer se ut som riktiga amerikaner.
Men det är klart lever man på Cheetos så är det bra pris kanske.
Importerade de arbetskraften också, många engelsktalande?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bozzeta:

Tittar man på videon verkar det som om kunderna snart kommer se ut som riktiga amerikaner.
Men det är klart lever man på Cheetos så är det bra pris kanske.
Importerade de arbetskraften också, många engelsktalande?

Personalen i vissa videor uttalar svenska ord som om de vore svenskar själva, men de talar bara engelska av någon anledning.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Nozomi:

Men man behöver väl medlemsskap för att ens kunna bli insläppt i butiken?

Nu har jag inte varit till svenska Costco, men jag tror varje varuhus (åtminstone alla jag varit till har haft det så) släpper in dig igenom utgången för att signa upp för medlemsskap. I samma område har de maten, där de inte kollar medlemskort – det kollas bara vid ingång (ytligt) och i kassan (mer grundligt med hjälp av bilden på baksidan av kortet).

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Kör dom alltså amerika-modellen där momsen inte är inräknad i priset?

En prisuppgift som lämnas av ett företag till en konsument alltid ska anses inkludera moms om inte annat tydligt framgår. Det är företaget som måste bevisa att det på ett tillräckligt tydligt sätt informerat konsumenten om att priset inte inkluderade moms.

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Tittar man på videon verkar det som om kunderna snart kommer se ut som riktiga amerikaner.
Men det är klart lever man på Cheetos så är det bra pris kanske.
Importerade de arbetskraften också, många engelsktalande?

Kan ju vara att dom har egen personal för lanseringen, för att få allt på fötter på "rätt" amerikanskt sätt.

Permalänk
Medlem

Momsen är nog inräknad.
Men ser inte att det står på själva prislappen i videon eller aftonbladet.

Permalänk
Medlem

Större förpackningar ökar konsumptionen av mat. Detta gäller även om man har större tallrikar och bestick hemma. En del som leder till att amerikaner konsumerar så mycket är på grund av dessa aspekter. Ifall du har 2-liter läsk i en storflaska är det större risk att du dricker upp hela än ifall det var 2-liter delat i tex, flera burkar.

Costco kommer bidra med detta till Sverige, deras kunder kommer börja se ut som Amerikaner. Blir vardagligt att köpa mycket och konsumera/äta som det amerikanska konsumtionssamhället. Inte som maten är riktad åt det hälsosamma hållet direkt.

Tror dock inte Costco är något vinnande koncept för många Svenskar..

Permalänk
Medlem

Arninge är ju mitt ute ingenstans.
Strategiskt hade Kungens Kurva eller Kista varit bättre med tanke på målgruppen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Känns spontant inte som någon höjdare att betala 500:-/år för att åka till Arninge för att handla, som redan nämnts ovan i tråden.

Kikade lite på deras medlemskap och fick en del funderingar, tex:
"3) Costco kan neka vem som helst tillträde när som helst."
"10) I varuhuset gäller vårdad klädsel."

Vad utgör vårdad klädsel? Det är ju en högst subjektiv "smaksak", är man spritt språngande naken lyder det ju redan under "förargelseväckande beteende" t ex.

Ställer mig högst tveksam till detta, även om jag får erkänna att jag inte riktigt bryr mig. Det kommer säkerligen bli en enorm succé då folk "slipper" åka till Ullared

antar dom menar walmart shoppers inte är välkomna,

känns som såna personer inte typ finns i sverige ändå

https://www.peopleofwalmart.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarg:

En prisuppgift som lämnas av ett företag till en konsument alltid ska anses inkludera moms om inte annat tydligt framgår. Det är företaget som måste bevisa att det på ett tillräckligt tydligt sätt informerat konsumenten om att priset inte inkluderade moms.

var läser du detta?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

var läser du detta?

Let me google that for you
Första träffen:
https://www.arn.se/vanligafall/pris-ar-inklusive-moms-om-inte...

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Har ju faktiskt "lazy" i sitt nick.

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarg:

Har ju faktiskt "lazy" i sitt nick.

Haha sant! Man måste leva upp till sitt nick.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tralle:

antar dom menar walmart shoppers inte är välkomna,

känns som såna personer inte typ finns i sverige ändå

https://www.peopleofwalmart.com/

Tänkte på exakt samma sida. Här är det inte ett så stort problem men i delar av USA verkar det vara lite värre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

kan ju också vara en peak att lägga med en källa när man postar random "såhär är det" saker i ett forum

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Var fjärde vara på Costco är billigare i svenska butiker..
https://www.market.se/affarsnyheter/forsaljning/ny-studie-vis...

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberNerd:

Var fjärde vara på Costco är billigare i svenska butiker..
https://www.market.se/affarsnyheter/forsaljning/ny-studie-vis...

Så 75% av alla varor är billigare på costco? Det är verkligen inte dåligt kan jag tycka.

Permalänk
Medlem

Mina tankar:

*Det är den brittiska grenen av Costco som öppnat i Sverige.
Varorna är brittisk/svenskanpassade till stor del.

*Priserna är överlag _inte_ bra. De har vissa saker varor som är billiga dock.
Tex 8x1.5L coca cola för 89:- + pant.
Cornflakes i storpack är lite billigare än Ica men då får man köpa 4st stora kartonger.
Monster 25x0.5L för 250:- + pant (bara original - gröna - smaken).
Engångstalrikar/påsar är det ganska bra pris på. Storpack så klart.
Jättepack med Sharpie spritpennor för typ 190:-
Ris i 10kg påsar är det helt ok pris på.
Kläder = dyrt.
Verktyg/maskiner = dyrt.
”Inrednin/inredningsdetaljer” = dyrt.

Sammanfattat så har de vissa billiga varor men majoriteten är dyrt/samma som vanliga svenska butiker.

*En del av deras Dewalt saker är verkar vara samma modell som säljs i Sverige under namnet Stanley. Dewalt och Stanley är ju under samma paraply men men. Såg ex ett tvåpack Dewalt sortimentlådor i en ”bundle”. En tjockare plus en tunnare för närmare 500-lappen. En snabb googling på modellnumret på lådan visade att bauhaus (om jag inte minns fel) tog typ 250:- st för dem tjockare men där hette de Stanley. Såg likadana ut och hade samma modellnummer.

*Man måste visa medlemskort för att komma in.
Detta krävs även för att komma åt restaurang-delen.

*Kvittot krävs vid utpassage då de kollar alla som går ut, så spar kvittot.

*Det finns ingen mottagning i den största delen av byggnaden. Lite störande faktiskt!
Tänk på det om ni skickar iväg polaren/partnern/ungen för att googla upp något och det är ni som är medlem då mottagningen börjar fungera vid utgången. Går man ut måste man visa medlemskortet för att komma in igen.

Permalänk
Medlem

Så har ett år passerat och jag trodde faktiskt inte de skulle finnas kvar. Före sommaren hörde jag att de skulle behöva dubbla omsättningen.

Så, hur många handlar på Costco?

Själv har jag kanske handlat vid 5-6 tillfällen, kanske 7. Helt klart färre gånger än 10.

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur många som var inlånade från andra länder runt jul förra året så vore det faktiskt intressant att se hur det ser ut i år. Reklambladet ser fortfarande smått konstiga ut.

Det vanliga fenomenet brukar ju vara att man minskar personalstyrka och butiksyta när man satsat för stort.

Permalänk
Medlem

Varje gång jag är där är de mycket folk, var där i lördags och det var helt fullsmockat… Brukar köpa kött och smör typ haha 😄 sen är de kul att kolla på allt skit de har. Fins mkt junkfood där inne också speciellt resturangen…

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Snusfri

Hur ser det ut nu ca 2 år och 4 månader senare?
Är det lika mycket folk?
Ligger priserna ok till?

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Hur ser det ut nu ca 2 år och 4 månader senare?
Är det lika mycket folk?
Ligger priserna ok till?

2 år?
😉

Jag förnyade inte mitt medlemskap för i år.