Skulle överklocka min i5 750 - gick åt helv

Permalänk
Medlem

Skulle överklocka min i5 750 - gick åt helv

Hej!

Jag skulle överklocka min Intel Core i5 750 cpu idag. Gick in i bios, höjde till 3.2 Ghz från 2.66 som är Base.
Startade om datorn och skulle dra igång Pubg. Märkte då att jag hade mycket sämre prestanda. Så jag läste på lite och fick rådet att höja min voltage. Provade att höja voltagen från 1.25 till 1.27 och då blev det HORRIBELT. Laggade som bara satan redan i menyn.

Har satt tillbaka till default settings nu och det funkar okej.

Varför blev det så uselt av OC?

Permalänk

Enkelt den var inte stabil i 3.2ghz men tillräckligt stabil för att boota.

Alla cpuer är unika och inte säkert alla klarar att klocka lika högt.

Du får testa något lägre.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Det är ju en rätt rejäl överklockning väl? Om det hade varit så lätt att bara skruva upp klockfrekvens så skulle den varit så hög från början. Energiåtgång drar i höjden och med den kommer naturligtvis mycket högre temperaturer som måste avledas. Din CPU "thermal throttlade" antagligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Enkelt den var inte stabil i 3.2ghz men tillräckligt stabil för att boota.

Alla cpuer är unika och inte säkert alla klarar att klocka lika högt.

Du får testa något lägre.

Skrivet av dlq84:

Det är ju en rätt rejäl överklockning väl? Om det hade varit så lätt att bara skruva upp klockfrekvens så skulle den varit så hög från början. Energiåtgång drar i höjden och med den kommer naturligtvis mycket högre temperaturer som måste avledas. Din CPU "thermal throttlade" antagligen.

Alltså när jag kollar på gamla överklockningsguider (förvisso från 2009-2010 då cpun var nysläppt) så når folk med lätthet 3.6-4.0 GHz. Så då tänkte jag att 3.2 GHz borde väl vara lugnt men det var det inte..

Hur högt tror ni att jag kan höja GHz utan att röra voltage och ändå få liite bättre prestanda? Som sagt så är 2.66 GHz original.
Känner att allt går åt helv när jag börjar röra voltage så vill helst undvika det.

Permalänk
Moderator
Moderator

Med tanke på att processorn helt på egen hand klockar upp till 3.2 GHz är sannolikheten rätt stor att du pillat på fel saker. Jag utgår från att du gjort grundläggande saker som att damma ur kylflänsen och eventuellt bytt kylpasta.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Med tanke på att processorn helt på egen hand klockar upp till 3.2 GHz är sannolikheten rätt stor att du pillat på fel saker. Jag utgår från att du gjort grundläggande saker som att damma ur kylflänsen och eventuellt bytt kylpasta.

Har dammat ut toppen av kylflänsen endel men inte bytt kylpasta. Det har inte blivit bytt sedan brorsan byggde datorn 2010. Ska man prova det?

Permalänk
Medlem

Stängde du av turbo eller så? (Det bör man generellt på dessa tror jag, vid annan OC än rent marginell)

Jag klockade upp min i5 760 en smula, men fick inte upp den så mycket. Lade ut ett par hundra på en i7 870 på Tradera, det gav mycket mer effekt, om än en aningen naggad plånbok. Blev dock väldigt varm överklockad med HT så kör den nu stock, men då den har bättre turbo än i5 750/760 och i7 860 så är det ändå rätt bra drag i den.

Men visst, börjar man lägga ut hundringarna så kanske det är lika bra att byta moderkort...cpu...osv...etc..

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Avstängd

Var länge sedan jag körde med i5 750, men tror jag körde den i 3.6 GHz med typ 1.4 V. Men du måste ju hålla koll på temperaturen. Klocka gradvis uppåt för att hitta rätt läge. Finns nog gamla guider kvar du kan hitta på nätet.

Permalänk
Medlem

Låter som värmeproblem snarare än instabilitet. Hur varm blev din cpu när du spelade med överklockningen?
Du skrev att du dammade ut toppen på kylaren, är det den lilla originalkylaren du kör med eller har du en större tornkylare?
Originalet tillåter inte mycket utrymme för överklockning vill jag minnas från när jag hade en i5 750 själv.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

Var länge sedan jag körde med i5 750, men tror jag körde den i 3.6 GHz med typ 1.4 V. Men du måste ju hålla koll på temperaturen. Klocka gradvis uppåt för att hitta rätt läge. Finns nog gamla guider kvar du kan hitta på nätet.

Yep. Du borde komma högre än så vid 1.4 t.om. Har för mig att jag kunde köra 4.0 Ghz en bit under 1.4 (1.375 eller så) på min i5 750.

OP borde kolla igenom en P55/i5 750 överklockningsguide, det skiljer ju sig en del jämfört med nyare saker där man har upplåst multipel.

Men ja, har man ett okej moderkort och kylning borde man åtminstone närma sig 4 Ghz med en i5 750. Så antingen har du tvärkass kylning och/eller moderkort eller så har du gjort något fel om du får problem vid 3.2 Ghz. Turboboosten ligger ju t.om med på 3.2 Ghz standard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

Låter som värmeproblem snarare än instabilitet. Hur varm blev din cpu när du spelade med överklockningen?
Du skrev att du dammade ut toppen på kylaren, är det den lilla originalkylaren du kör med eller har du en större tornkylare?
Originalet tillåter inte mycket utrymme för överklockning vill jag minnas från när jag hade en i5 750 själv.

Skrivet av 4.0:

Yep. Du borde komma högre än så vid 1.4 t.om. Har för mig att jag kunde köra 4.0 Ghz en bit under 1.4 (1.375 eller så) på min i5 750.

OP borde kolla igenom en P55/i5 750 överklockningsguide, det skiljer ju sig en del jämfört med nyare saker där man har upplåst multipel.

Men ja, har man ett okej moderkort och kylning borde man åtminstone närma sig 4 Ghz med en i5 750. Så antingen har du tvärkass kylning och/eller moderkort eller så har du gjort något fel om du får problem vid 3.2 Ghz. Turboboosten ligger ju t.om med på 3.2 Ghz standard.

Har en sånhär kylare https://i.imgur.com/egFD543l.jpg
Kommer upp i typ 80°c när jag spelar 😓

Permalänk
Medlem
Skrivet av Truxes:

Har en sånhär kylare https://i.imgur.com/egFD543l.jpg
Kommer upp i typ 80°c när jag spelar 😓

Bildlänken fungerade inte.
Men om du når 80 grader så är det nog som jag misstänkte. Försök få det så svalt du kan med de medel du har till buds. Ta av sidopanelen kanske. Montera om kylaren med ny kylpasta om inte det gjorts på 10 år. Full patte på fläktarna. Osv.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

Bildlänken fungerade inte.
Men om du når 80 grader så är det nog som jag misstänkte. Försök få det så svalt du kan med de medel du har till buds. Ta av sidopanelen kanske. Montera om kylaren med ny kylpasta om inte det gjorts på 10 år. Full patte på fläktarna. Osv.

Det är Intels standardkylare med en trött fläkt ovanpå kylflänsarna.

Okej så om jag kan sänka värmen så kommer det göra att jag kan överklocka lite? Hur mycket hjälper ny kylpasta?

Permalänk
CS-mästare

Fick syn på min gamla signatur och ser att jag körde min 750 i 3,8ghz. Kan inte säga att jag minns vilken volt jag körde på men 1,4 låter bekant. Jag körde dock en Corsair H50 kylare, en AIO som var väldigt modern för sin tid. Så att komma upp i de siffrorna med en originalkylare blir nog svårt.

Kylpasta kostar inte så mycket, och tar inte lång tid att byta. Men du behöver nog också vara villig att lägga lite tid på att få den stabil. Vi kommer inte kunna ge dig exakta siffror som du ska mata in för att du ska få bästa prestanda tyvärr.

Visa signatur

Asus P7P55D-E Pro | i5 750 2,66ghz (3,80ghz) | Corsair H50 | XFX ATI Radeon 5870 | Corsair Dominator 2x 2gb | Corsair HX 750w | Obsidian 800d

Permalänk

Minns att jag fick min gamla i5-750 upp till 3,2GHz utan några konstigheter, med spänningshöjningar lyckades jag köra 3,7GHz innan det blev för varmt för min tornkylare då 3,4GHz var den perfekta balansen för mitt bygge då.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 6700 | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem

12 år gammal kylpasta är verkligen inte till hjälp när man söker lägre temperaturer. Det kan göra rätt stor skillnad på en vettig kylare, på en Stock Intel kylare är det faktiskt inte självklart att det sänker temperaturen enormt men det är ju värt att göra ändå. En billig tornkylare och kylpasta är nog det som behövs för en ordenlig OC. Finns säkert att hitta något begagnat för nån hundring.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 5800X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Skrivet av Truxes:

Okej så om jag kan sänka värmen så kommer det göra att jag kan överklocka lite? Hur mycket hjälper ny kylpasta?

om du har intels stockkylare så har du i princip ingen överklockningsmaginal alls den är typ minimum för att äns kunna köra cpu´n...

dock så är det så pass gammal hårdvara att en någorlunda överklockvänlig kylare kostar nästan lika mycket som hela datorn är värd om du skulle försöka sälja den...

här är lite alternativ.
https://www.prisjakt.nu/jamfor/produkter/1008748,5779558,4750...

212 evo är väl typ det billigaste du kan komma undan med men osäker på hur den presterar vid överklockning men garanterat ljusår bättre än intels lilla microsnurra som inte någonsin varit en ok kylare äns i standard på cpuer med högre tdp än typ 65W...

kylpasta kan nog göra några grader men räkna inte med att bara det kommer ge dig någon direkt överklockningsmarginal handlar till 99% om att kylaren helt enkelt är för dålig.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Truxes:

Förvänta dig inte några underverk.
Ny pasta kan väl hjälpa med någon eller ett par graders lägre temp, om nuvarande applicering är väldigt gammal, dålig pasta eller dåligt applicerat.
Den lilla kylflänsen på stock kylaren behöver nog rejält med hjälp från andra fläktar för att kunna hålla temperaturen i schack. Som sagt förvänta dig inga stordåd. Försök att hålla nere spänningen så mycket det går.
Och hittar du en större kylare, montera den istället.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

12 år gammal kylpasta är verkligen inte till hjälp när man söker lägre temperaturer. Det kan göra rätt stor skillnad på en vettig kylare, på en Stock Intel kylare är det faktiskt inte självklart att det sänker temperaturen enormt men det är ju värt att göra ändå. En billig tornkylare och kylpasta är nog det som behövs för en ordenlig OC. Finns säkert att hitta något begagnat för nån hundring.

om du har intels stockkylare så har du i princip ingen överklockningsmaginal alls den är typ minimum för att äns kunna köra cpu´n...

dock så är det så pass gammal hårdvara att en någorlunda överklockvänlig kylare kostar nästan lika mycket som hela datorn är värd om du skulle försöka sälja den...

här är lite alternativ.

212 evo är väl typ det billigaste du kan komma undan med men osäker på hur den presterar vid överklockning men garanterat ljusår bättre än intels lilla microsnurra som inte någonsin varit en ok kylare äns i standard på cpuer med högre tdp än typ 65W...

kylpasta kan nog göra några grader men räkna inte med att bara det kommer ge dig någon direkt överklockningsmarginal handlar till 99% om att kylaren helt enkelt är för dålig.

Skrivet av Zero Cool:

Förvänta dig inte några underverk.
Ny pasta kan väl hjälpa med någon eller ett par graders lägre temp, om nuvarande applicering är väldigt gammal, dålig pasta eller dåligt applicerat.
Den lilla kylflänsen på stock kylaren behöver nog rejält med hjälp från andra fläktar för att kunna hålla temperaturen i schack. Som sagt förvänta dig inga stordåd. Försök att hålla nere spänningen så mycket det går.
Och hittar du en större kylare, montera den istället.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1008748
Jag funderar på att köpa denna fläkten.
Vad behöver jag veta innan jag beställer?
Passar den till mitt moderkort? Gigabyte GA-H55-USB3. Det är från 2010-2011 så man vet ju aldrig...

Säg också att jag köper en helt ny cpu, då måste jag
väl skaffa en ny Cpu kylare alldeles oavsett? Så det är smartast att först köpa kylare, pröva och göra en rejäl överklock på befintlig processor. Funkar inte det så kan man köpa helt ny processor som sista alternativ?

Permalänk

Vad är det du tror att du kommer åstadkomma med överklockningen ? Lönar sig absolut INTE att investera några som helst pengar i detta, om det inte är för skojs skull.
Du kommer inte få någon prestanda att prata om med en så urgammal processor

Visa signatur

Main PC: I7-12700K, 32Gb Corsair Vengeance RGB DDR4 3200Mhz, MSI Z690 Pro DDR4, MSI SuprimX RTX 4080,
Seasonic Focus 850W, Wallmounted, Display: Samsung Odyssey G5
Guest PC: I9-9900K, 32Gb Corsair LPX DDR4 3000Mhz, MSI z390-a Pro, MSI Ventus RTX 3070 8Gb, Seasonic Platinum 750W,
Wallmounted, Display: MSI Optix MAG321cqr
Laptop: Acer Nitro (i5-12450H,RTX 4060, 16Gb DDR5)

Permalänk
Medlem

Om du gör detta för att få mer prestanda så är det mer värt att köpa något modernare direkt.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 5800X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Truxes:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1008748
Jag funderar på att köpa denna fläkten.
Vad behöver jag veta innan jag beställer?
Passar den till mitt moderkort? Gigabyte GA-H55-USB3. Det är från 2010-2011 så man vet ju aldrig...

Säg också att jag köper en helt ny cpu, då måste jag
väl skaffa en ny Cpu kylare alldeles oavsett? Så det är smartast att först köpa kylare, pröva och göra en rejäl överklock på befintlig processor. Funkar inte det så kan man köpa helt ny processor som sista alternativ?

Den kommer passa. Men du bör kunna hitta den för mindre pengar än 399kr.
Och har du ~500kr att lägga på detta kanske du skulle överväga en ny CPU istället, en i7 860 kanske, eller vad de nu kan tänkas heta.
Kolla gärna benchmarks på i5 750 med rimlig OC och se hur den står sig mot dåtidens i7 samt för att se hur stor prestandaökning du egentligen kan förvänta dig i praktiken.
Som många redan påpekat är det lite ovärt att lägga pengar på en så gammal plattform. Å andra sidan förstår jag känslan av att man ändå vill testa, men låt det inte kosta en massa pengar.
Du känner inte någon som har en gammal hyper/evo 212 kylare liggandes som du kan få låna? "ALLA" hade en sån kylare för 10 år sedan, så det bör finnas mängder där ute som inte används längre.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En i7 870 kan gå att få för runt 300 eller mindre, har bättre turbo än i7 860, och går att köra med stockkylare. (Jag har en sådan i min GA-P55-USB3 med stockkylare). Fläkten får dock jobba. Jag upplevde en markant förbättring visavi min i5 760, min i7 har högre frekvens, bättre turbo, och HT. Vid överklockning med stockkylare nickade den dock in på över 90C (99?) och började throttla, minns inte hur högt jag klockade (inte jättehögt, 3.4GHz kanske utan turbo) men man måste ha bättre kylning.

Ska man köpa i7 CPU + kylare och betala frakt från några på Tradera kan man börja diskutera om det kan bli nästan lika billigt att byta till Z77-moderkort, säljs ganska många sådana på Tradera, ibland med CPU, fläkt och RAM.

Har man ett fungerande system som man bara vill få lite snabbare ser jag inget fel med att lägga några hundra på CPU. Det är snabbt och enkelt att byta. Ska man böra byta moderkort, installera om Windows etc, får man ju fundera på hur man värdesätter sin tid. En del av oss tycker sådant är kul, andra kanske hellre ägnar tiden åt familjen, jobbet, sover.

Det är ingen monsterskillnad på 4-kärnig i5 och i7 från den där tiden, kanske 5-15% beroende på applikation, men HT kan göra lite mer (drygt 20%?) i exempelvis x264-kodning, som jag höll på med mycket på den tiden.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Ser inte riktigt problemet med att investera i en kylare så länge det inte är sista datorn du tänkte bygga. Går alltid att återanvända kylaren till nästa bygge om det är någon finare.

Hoppas att det är ATX-varianten av moderkortet; mATX-varianten ser ut som att den är på gränsen till att klara av en i7 i stock med den strömförsörjningen.

Utöver ny kylpasta på processorn vill du helst också byta kylpastan under processorns lock (värmespridaren), så kallad delid. En starkare kylare kompenserar dock till viss del för sämre värmeöverföring så det blir inte lika nödvändigt då.

Med en lämplig kylare ska mer eller mindre alla Lynnfield (i5 750, i7 860 m.m.) kunna köra 4.0 GHz med full stabilitet om moderkortet inte är en fullständig katastrof. Bättre processorer på bra moderkort kan köra 4.2 GHz och uppåt. Detta förutsätter givetvis en kylare som klarar av att kyla högre spänningar, omkring 1.40 V med LLC enabled.

Jag har en Intel X3470 (bättre variant av i7 870) som jag kan sälja för en mindre summa om du är intresserad. Kan fixa delid på den (alltså byte av kylpastan under värmespridaren).

Permalänk
Medlem

här är lite alternativ.

212 Evo räcker och blir väldigt mycket "över" för en Intel i5-750!
Intels stock ska man slänga bort!

Oavsett överklockning, så är en i5-750 "bara bra" för generell surf och ordbehandling idag. Samt kanske för gamla spel.
Själv skänkte jag min gamla dator (fullt "refurbished" med SSD och win 10, CM212, ny kylpasta och allt) till Ukraina.
16 GB DDR3 RAM. (4x4).
+Ati grafikkort. Tror det var ett HD4650.

Saknar datorn redan, men den gör antagligen mer nytta i Ukraina än i min garderob?
Intel i5-750 är faktiskt en oerhört bra CPU, historiskt sett.

Edit: Men svår att överklocka. CPU är låst, om jag minns rätt. Trimma kan man göra, men inte riktigt samma som att överklocka. Spelade en massa CS på den. Den funkade jättebra för CS. Den är någonstans i Ukraina nu, och får uppleva "CS på riktigt" kanske?

Edit2: Här är Intels specifikationer för i5-750, tydligen hette den Lynnfield.

Kan säga att jag precis innan mitt "lynnfield-bygge" hade en 4 år gammal AMD64x2. Tyvärr ett "färdigbygge" jag köpte från HP.
Cirka 2006. Kan ha varit en AMD 64x4. Minns inte riktigt. Men var ett "fruktansvärt lyft" med Lynnfield/Intel i5-750 jämfört med den gamla HP-AMD-n. Intel i5-750 ligger därför väldigt varmt om mitt hjärta än idag, kan liknas när "jag blev kär i" Supersocket7 sent 1990-tal.

OC-svårigheter och CS "på riktigt" med i5-750
Permalänk
Medlem
Skrivet av TMG:

Ser inte riktigt problemet med att investera i en kylare så länge det inte är sista datorn du tänkte bygga. Går alltid att återanvända kylaren till nästa bygge om det är någon finare.

Hoppas att det är ATX-varianten av moderkortet; mATX-varianten ser ut som att den är på gränsen till att klara av en i7 i stock med den strömförsörjningen.

Utöver ny kylpasta på processorn vill du helst också byta kylpastan under processorns lock (värmespridaren), så kallad delid. En starkare kylare kompenserar dock till viss del för sämre värmeöverföring så det blir inte lika nödvändigt då.

Med en lämplig kylare ska mer eller mindre alla Lynnfield (i5 750, i7 860 m.m.) kunna köra 4.0 GHz med full stabilitet om moderkortet inte är en fullständig katastrof. Bättre processorer på bra moderkort kan köra 4.2 GHz och uppåt. Detta förutsätter givetvis en kylare som klarar av att kyla högre spänningar, omkring 1.40 V med LLC enabled.

Jag har en Intel X3470 (bättre variant av i7 870) som jag kan sälja för en mindre summa om du är intresserad. Kan fixa delid på den (alltså byte av kylpastan under värmespridaren).

"Delid" har jag inte vågat mig på än. Har du deliddat en CPU, och om svar=ja, hur gjorde du i så fall då?
(Bara nyfiken, inte "internet-elak".)

Tror dock inte en i5-750 "lynnfield" skulle ha någon större nytta av "delidding" egentligen. Den CPUn är ju rätt låst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

"Delid" har jag inte vågat mig på än. Har du deliddat en CPU, och om svar=ja, hur gjorde du i så fall då?
(Bara nyfiken, inte "internet-elak".)

Tror dock inte en i5-750 "lynnfield" skulle ha någon större nytta av "delidding" egentligen. Den CPUn är ju rätt låst?

40-50 processorer nu skulle jag tro, där närmare 20 av dem är Lynnfield.

Spelar mindre roll om multipeln är låst eller inte när man kan öka BCLK med 50+% jämfört med stock.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1656398-delid-traden

Permalänk
Medlem

Det är väl kristallklart att kylpastan skall bytas när du överklockar och övervoltar en 13 år gammal processor