Testpilot: Epos H3 Pro Hybrid – när spelprodukt möter Hifi och livsstil

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: Epos H3 Pro Hybrid – när spelprodukt möter Hifi och livsstil

Testpiloten André "Yatagarasu" Uppman testar trådlöst ljud från Epos, ett headset som slår över sin prisklass när det kommer till ljudkvalitet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra recension, tack. Har kikat på denna en del. Så synd att många headsets snålar på mikrofonen bara.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Tack för en detaljerad och bra recension.
Angående mikrofonen, har du ett billigt men vanligt headset att jämföra med?
Det är skillnad på dåligt för priset och dåligt jämfört med billigare

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

hade dom slopat mikrofonen och kallat det för annat än nånting med gaming, och satt priset på 1995 hade jag redan köpt de.
Tillkopplingsmöjligheterna är ganska unik och precis vad vi behöver.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Tråkiga med trådlösa "gaming"headset, micen är alltid halvkass eller helkass..! ända anledningen varför jag inte bytar från trådat på den fronten.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Testpilot
Skrivet av SCORPIUS:

Tack för en detaljerad och bra recension.
Angående mikrofonen, har du ett billigt men vanligt headset att jämföra med?
Det är skillnad på dåligt för priset och dåligt jämfört med billigare

Har tyvärr inte regelrätta "billiga" headset eller mikrofoner på det viset att direkt jämföra med hemma heh.. Har ett gäng Sennheiser (Game One, zero o.s.v), en AT2020, Blue Yeti och liknande utrustning.

Jag har dock ägt ett par SteelSeries Arctis 7 relativt nyligen, och törs säga att mikrofonen är nästan bättre på Arctis 7:orna från det jag vill minnas. Har även haft möjlighet att leka med Corsair's Virtuoso XT, och dessa har snäppet bättre mikrofon (men fortsatt inte speciellt toppen).

För att vara lite tydligare:
Mikrofonen är inte regelrätt kass på H3 Pro Hybrid, den är bara inte vad jag förväntar mig på ett headset för nästan 3 000 kronor. Jag har testat headset som är mycket billigare med bättre mikrofon, däremot har ljudet varit sämst i förhållande då istället. Och detta är väl det eviga gisslet, framförallt med trådlösa.. Man får det ena eller det andra, men inte testat en produkt som kan ge både och än.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
99:e percentilen

Hm … kanske vore något att komplettera mina öppna HD 6XX med. De är ju snudd på oanvändbara på LAN och liknande. Och självklart finns det ju en lockelse i trådlöst även för hemmabruk, trots att jag är supernöjd med min setup med nämnda lurar plus en Topping A90 som låter mig justera volymen analogt samt växla mellan lurar och högtalare med en fysisk switch framför mig på skrivbordet.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Jag tycker andelen bokstäver/(siffror+grafik) är alldeles för hög, orkar inte läsa, känns generellt som Swecs största svaghet på redaktionellt material. Hur vet jag om jag kan gå till köket och hämta en kall dricka under en Xbox Halo-session mellan matcherna utan att ta av mig headsetet? Känner inte ens att jag förstår TL;DR, video or it didn't happen... Nej det var ett skämt, föredrar artikel men andningsrum hade varit trevligt.

Sedan står ju inte ens Xbox med på deras egen kompatibilitetslista, är det en annan modell eller har du testat och det fungerar? @Yatagarasu

Xbox?
Permalänk

Pluspoäng för trevliga produktbilder

Visa signatur

9900k @4.7GHz VCore: 1.185v. Rtx 2080 gaming X trio. Corsair vengeance pro white 2x8gb @3200mhz. Gigabyte Aorus z390 Master. Corsair Obsidian 500D. NZXT kraken x72.

Permalänk
Medlem

Ser ändå ut som en lovande produkt, hade varit lysande med någon inspelning från mikrofonen.

Gärna test lokalt, teamspeak3, discord och om det är skillnad på anslutet med kabel eller 2.4GHz (BT kan vi nog anta har sämre ljud).

@Yatagarasu Hur testade du mikrofonen? Kabel, 2.4GHz, BT? Talar du lågt eller högt, testades något annat än discord?

Jag har fan en studiomikrofon och tycker den låter dåligt i Discord, faktiskt nästan aldrig hört någon som låter bra över den tjänsten.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Alling:

Hm … kanske vore något att komplettera mina öppna HD 6XX med. De är ju snudd på oanvändbara på LAN och liknande. Och självklart finns det ju en lockelse i trådlöst även för hemmabruk, trots att jag är supernöjd med min setup med nämnda lurar plus en Topping A90 som låter mig justera volymen analogt samt växla mellan lurar och högtalare med en fysisk switch framför mig på skrivbordet.

Jag kan helt klart rekommendera att testa dessa åtminstone. 14 dagar distansköplag är alltid en grej

Skrivet av Mordekai:

Jag tycker andelen bokstäver/(siffror+grafik) är alldeles för hög, orkar inte läsa, känns generellt som Swecs största svaghet på redaktionellt material. Hur vet jag om jag kan gå till köket och hämta en kall dricka under en Xbox Halo-session mellan matcherna utan att ta av mig headsetet? Känner inte ens att jag förstår TL;DR, video or it didn't happen... Nej det var ett skämt, föredrar artikel men andningsrum hade varit trevligt.

Sedan står ju inte ens Xbox med på deras egen kompatibilitetslista, är det en annan modell eller har du testat och det fungerar? @Yatagarasu

Tolkar jag det rätt som att du i nästa test önskar detaljerade 3D-skanningar av min hemmamiljö med tillhörande waveform-diagram, och avslutningsvis frekvensstudsar som mätar upp exakta bortfall beroende på infallsvinkel – då skriven i uppsatsform?

Skämt åsido, räckvidden är precis som alla andra headset när det kommer till 2,4 Ghz-dongeln:
Fungerar bra om man har öppen yta eller inte bor i en lägenhet där varje vägg är gjord av betong. Jag kunde utan problem gå runt i hela min lägenhet på drygt 76 kvm, utom att öppna just kylskåpet för då droppade signalen ur helt när jag körde in huvudet för o gräva efter nattliga godbitar.

När du tänker på andrum, något specifikt du syftar på? Kortare/färre stycken i brödtexten? Mer bilder? Kortare sammanfattning?

När det gäller exakt Xbox-kompabilitet är det lite.. oklart.
Jag är inte helt hundra vad som gäller för den trådlösa biten (2,4Ghz/BT) då det pressmaterial jag har särskiljer sig från det som faktiskt står på deras hemsida. Enligt nästan uteslutande alla andra recensioner som jag tagit del av ska det fungera, men har haft svårt att verifiera detta själv då jag inte äger en modern konsol längre.

Skrivet av RoxonMicke:

Pluspoäng för trevliga produktbilder

Tackar!

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Testpilot
Skrivet av BergEr:

Ser ändå ut som en lovande produkt, hade varit lysande med någon inspelning från mikrofonen.

Gärna test lokalt, teamspeak3, discord och om det är skillnad på anslutet med kabel eller 2.4GHz (BT kan vi nog anta har sämre ljud).

@Yatagarasu Hur testade du mikrofonen? Kabel, 2.4GHz, BT? Talar du lågt eller högt, testades något annat än discord?

Jag har fan en studiomikrofon och tycker den låter dåligt i Discord, faktiskt nästan aldrig hört någon som låter bra över den tjänsten.

Oh som jag verkligen ville ha med ljudinspelningar, det föll tyvärr bort både på grund av tidsbrist och inte minst längden på artikeln som redan började springa iväg. Jag kanske kan komplettera detta i efterhand i mån av tid, men törs inte lova något – epos vill mest troligen ha tillbaka prylarna snart

Jag testade mikrofonen genom tre metoder:

  • Lokal inspelning genom Audacity

  • Temp-slingor inspelade i Nvidia Broadcast (utan påslagna filter)

  • Discord testverktyg (samt hur andra upplevde mig väl inne i samtal)

Jag testade även jämföra med 2,4Ghz-dongel, USB-kabel och BT (dator+mobil). Jag kunde inte upptäcka någon påtaglig skillnad mellan dessa, däremot misstänker jag att min testmetodik vid snabbtest kan ha felet här då jag inte pluggade ur dongeln vid test av kabel ansluten/BT - så lite oklart vilken källa som faktiskt användes/tog prio.. men som du säger går det att anta att BT ger sämre resultat, dock ingen som klagade över det när jag satt genom Discord på mobilen.

På tal om Discord låter allt skräp, om man inte pumpar Nitro in i serven och höjer bitraten. Vill minnas att gratis-versionen av Discord endast stödjer 64 Kbps.. Med "level 2 Nitro Perk" kan serven använda sig av 256 Kbps. Med det sagt hörs det ändå skillnad mellan en studiomikrofon och headset i många fall, handlar framförallt om hur "rent" ljudet framkommer även om inte fulla register kan komma igenom som önskvärt.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Oh som jag verkligen ville ha med ljudinspelningar, det föll tyvärr bort både på grund av tidsbrist och inte minst längden på artikeln som redan började springa iväg. Jag kanske kan komplettera detta i efterhand i mån av tid, men törs inte lova något – epos vill mest troligen ha tillbaka prylarna snart

Jag testade mikrofonen genom tre metoder:

  • Lokal inspelning genom Audacity

  • Temp-slingor inspelade i Nvidia Broadcast (utan påslagna filter)

  • Discord testverktyg (samt hur andra upplevde mig väl inne i samtal)

Jag testade även jämföra med 2,4Ghz-dongel, USB-kabel och BT (dator+mobil). Jag kunde inte upptäcka någon påtaglig skillnad mellan dessa, däremot misstänker jag att min testmetodik vid snabbtest kan ha felet här då jag inte pluggade ur dongeln vid test av kabel ansluten/BT - så lite oklart vilken källa som faktiskt användes/tog prio.. men som du säger går det att anta att BT ger sämre resultat, dock ingen som klagade över det när jag satt genom Discord på mobilen.

På tal om Discord låter allt skräp, om man inte pumpar Nitro in i serven och höjer bitraten. Vill minnas att gratis-versionen av Discord endast stödjer 64 Kbps.. Med "level 2 Nitro Perk" kan serven använda sig av 256 Kbps. Med det sagt hörs det ändå skillnad mellan en studiomikrofon och headset i många fall, handlar framförallt om hur "rent" ljudet framkommer även om inte fulla register kan komma igenom som önskvärt.

Tackar så mycket för svaret!

Kollade lite på YT där folk provat mikrofonen och verkade på nivå med vad jag förväntar mig från lurar i den klassen. Men är ganska cynisk

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Jag kan helt klart rekommendera att testa dessa åtminstone. 14 dagar distansköplag är alltid en grej

Tolkar jag det rätt som att du i nästa test önskar detaljerade 3D-skanningar av min hemmamiljö med tillhörande waveform-diagram, och avslutningsvis frekvensstudsar som mätar upp exakta bortfall beroende på infallsvinkel – då skriven i uppsatsform?

Skämt åsido, räckvidden är precis som alla andra headset när det kommer till 2,4 Ghz-dongeln:
Fungerar bra om man har öppen yta eller inte bor i en lägenhet där varje vägg är gjord av betong. Jag kunde utan problem gå runt i hela min lägenhet på drygt 76 kvm, utom att öppna just kylskåpet för då droppade signalen ur helt när jag körde in huvudet för o gräva efter nattliga godbitar.

När du tänker på andrum, något specifikt du syftar på? Kortare/färre stycken i brödtexten? Mer bilder? Kortare sammanfattning?

När det gäller exakt Xbox-kompabilitet är det lite.. oklart.
Jag är inte helt hundra vad som gäller för den trådlösa biten (2,4Ghz/BT) då det pressmaterial jag har särskiljer sig från det som faktiskt står på deras hemsida. Enligt nästan uteslutande alla andra recensioner som jag tagit del av ska det fungera, men har haft svårt att verifiera detta själv då jag inte äger en modern konsol längre.

Tackar!

Det var mer en reflektion över Sweclockers i allmänhet, inget specifikt, men jag något diagra eller tabell hade inte skadat. I rtings tester kan man se att det är stor skillnad i räckvidd mellan olika 2.4GHz produkter. Jag inser ju att du inte har resurser till testutrustning men kanske fanns någon lämplig PR-grafik att integrera/kommentera.

Permalänk
Medlem

Har ett par av dessa hörlurar, väldigt nöjd!
Jag använder inte micken så jag kan inte kommentera den.
För mig var den låga fördröjningen, ljudkvalitén, bluetooth och brusreducering för resande fot det primära. Har inte hittat några andra hörlurar som har det. Praktiskt att den kan vara parkopplad med både USB-sticka i datorn och med telefonen samtidigt. Vid samtal så switchar den till telefonen så man kan ta samtal och prata utan att ta av sig hörlurarna.

Hade ett par trådlösa FM Sennheiser-lurar förut som jag kunde gå runt i hela lägenheten med. Fantastiskt låg fördröjning med FM men ett ständigt brus med dom.

Nu med USB-stickan så har jag aldrig märkt någon fördörjning varken i film eller spel, inte provat fördröjningen med bluetooth. Ett problem är att det klipper när jag går in i köket, men det händer med både Wifi och andra bluetooth enheter med. Betongen är väl för tjock där för 2.4 GHz och högre radiofrekvenser.

Brusreduceringen på flygplan funkar OK tycker jag men den slutna designen gör också att det blir väldigt varmt och lite för tyst när man har på sig dom länge. Jag är van att ha på TVn som sällskap eller faktiskt ha möjlighet att höra när någon tilltalar mig men nu hör jag knappt det även utan brusreducering, på gott och ont.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem

Minst sagt intressant feature-set! Och tack för ett välskrivet test, innehöll alla intressanta delar för mig 👍

Visa signatur

Topkek

Permalänk
Medlem

Hur är dessa i passform jämfört med Sennheiser one/zero? Har inte hittat något annat headset som sitter bra på huvudet.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Timergu:

Hur är dessa i passform jämfört med Sennheiser one/zero? Har inte hittat något annat headset som sitter bra på huvudet.

Förstår precis vad du menar, är frälst av både mina HD 579 och Game One/PC37X, haft otroligt svårt att hitta både hörlurar och headset som kommer nära dessa i komfort på egna skallen. Enda jag hittat som kommit nära nog har varit Sony's WH-1000XM-serie.

Det är helt jämförbart i slutändan, utan det ligger någonstans mellan Game One/PC37X och Sony's XM1000 i passformen skulle jag påstå. Det är tillräckligt snarlik passform för att utan problem kunna använda dem även i väldigt utdragna föreläsningar, långa spelsessioner eller långrandigt serietittande.

Bästa jag kan säga är att testa ett par. Antingen om du har möjlighet i butik, eller beställa hem och sedan välja om du vill behålla eller returnera dem.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem

Låter som ett par trevliga lurar!

Har du möjlighet att prova hur de fungerar på PS5 ihop med dongeln?

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem

Nackdelar:
Kass mikrofon givet priset

Hade ju varit toppen med uppladdat ljudklipp från mikrofonen för att avgöra hur kass den faktiskt är

edit* för er som är intresserade https://youtu.be/YMff7g7vGbg?t=286

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA