AMD avtäcker RDNA 3 och Radeon RX 7000-serien

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Vad menar dom med "[Up to]" 109 FPS i Assassin's Creed Valhalla? Det kan även jag få om jag kollar upp i himlen med mitt GTX 980, man vill se medelvärdet på FPS'n, inte max-värdet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

De har väl bara ökat shaders med 20% från 6950 XT till 7900 XTX, från 5120 till 6144 stycken? Med 50% högre prestanda per watt men lite högre strömförbrukning så hamnar man då runt ~60-70% högre prestanda, vilket stämmer väl med vad de visar upp.

Jag kollade GNs sammanfattning av spektaklet. Steve var bra som vanligt, men det "gav inget" för mig.
Det intressanta kommer väl i framtiden:
1) Benchmark mellan 7900 och 4900.
2) När midrange släpps av både Ati och Nvidia. Testa exempelvis 4600 mot 7600. Vad ger bäst bang för bucken?

$1000 MSRP för Radeon 7900XTX betyder i Sverige "normalt" 15000kr, i svenska ockerpriser.
Är antagligen extrema gamers som köper sådana kort. -Minns ni tiden när high-end kostade $500 MSRP?
Tycker inte "släppet" gav någonting för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

De har väl bara ökat shaders med 20% från 6950 XT till 7900 XTX, från 5120 till 6144 stycken? Med 50% högre prestanda per watt men lite högre strömförbrukning så hamnar man då runt ~60-70% högre prestanda, vilket stämmer väl med vad de visar upp.

Jasså? Trodde det var 12 000 nånting?

Du har rätt.
Alla rykten pekade på det dubbla.. Det förklarar ju saken.

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSLASH:

Vad menar dom med "[Up to]" 109 FPS i Assassin's Creed Valhalla? Det kan även jag få om jag kollar upp i himlen med mitt GTX 980, man vill se medelvärdet på FPS'n, inte max-värdet!

Medelvärdet och 1% low!
1% low är faktiskt mest intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Jag kollade GNs sammanfattning av spektaklet. Steve var bra som vanligt, men det "gav inget" för mig.
Det intressanta kommer väl i framtiden:
1) Benchmark mellan 7900 och 4900.
2) När midrange släpps av både Ati och Nvidia. Testa exempelvis 4600 mot 7600. Vad ger bäst bang för bucken?

Tror det är dags för någon att lägga sig.

Permalänk
Medlem

TBH så är jag mest impad över att de satsar kring högre upplösning 8K och andra nya tekniker än prestandan i sig.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Detta ser riktigt lovande ut.
Hoppas bara inte svenska ÅF kladdar på priserna för mycket.

Men de borde nog ändå ha ökat med lite fler RT kärnor. Det känns lite tafatt med tanke på att prestandan i 6900xt inte ska vara så bra med raytracing. Frågan är dock hur stor skillnad det blir med 50% högre prestanda och de få extra kärnor de lagt till. Det kanske är tillräckligt. Dock känns det som att det kommer komma något spel ganska snart i sådana fall som får det att flaska med raytracing.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Jodå, men av det jag hört så verkar det inte komma först till gamers.

Vi kan nog lita på att Nvidia kan göra det om de behöver däremot. Inte direkt så att Nvidia är ett företag som skulle låta AMD ta över marknaden utan en fight.

Ah, hittade inga. Jag är kass på google-fu. Kan du länka?

Ja absolut, menar inte att Nvidia sitter med byxorna nere. Menar att ett svettigt Nvidia är bra för konsumenter. Intel har ju även dom en hel pengar, AMD hjälpte CPU-marknaden (för oss konsumenter) en hel del med Zen+ och kanske framförallt Zen2. Den främsta anledningen var i min åsikt chiplets och hur mycket prestanda man kunde få för pengarna iom "billig" I/O och (relativt) dyra chiplets. Intel's Extreme serie t.ex, den blev rätt meningslös imo.

Hoppas att något liknande händer igen på GPUs bara. Win win för oss, typ.

Visa signatur

MLG Lurker

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Tror det är dags för någon att lägga sig.

Kanske. Sa i "Black-friday" tråden alldeles nyss att jag inte ska köpa något. Beställde just hem en 5800X från inet som ska ersätta nuvarande 3700X. Du ger goda råd!

Men ändå, jag väntar på benchmarks. Det är först då det "egentligen" blir intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Gissar på en klassisk upsell strategi av AMD. Tycker också att 100$ mindre är lite för litet gap.

ja de är ju så alla bolag gör sen många år tillbaka. håller med om att 100USD var lite väl liten diff.
men så länge det är billigare än nvidia när de väl når våra hyllor i sverige så är jag lite glad, inte nöjd, med gladare iaf då de är på tok för dyrt ändå. men ett steg i rätt riktning iaf om det är billigare.

som det ser ut nu så blir det nog en 7900XT i vinter. å kanske kan få in några kronor på mitt nuvarande kort RTX 2070 Super.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Nvidia har släppt ett kort med 80% högre prestanda för samma pris.

Och klart det spelar roll om korten är 50% eller 100% snabbare, är ju enorm skillnad. Och även om du inte bryr dig om det skulle vara 50% eller 100% snabbare, så drar det upp förväntningarna för andra när folk snackar om en 70-100% ökning.

för samma pris? vilken alternativ verklighet har du sett att 3080/4080 och 3090/4090 har samma pris?

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

"billigt" är en sån relativ term nuförtiden......😔

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Vad som folk missade är att 899$/999$ är SEP, som står på presentationen, inte MSRP.

https://www.lawinsider.com/dictionary/single-exit-price

Isf det är slutpris som vi får se på affären, från ~11.200 Sek för 7900 XTX och ~10.000 Sek för XT.

Ang prestanda, efter siffrorna från AMD och result från test på SwC (https://www.sweclockers.com/test/34980-nvidia-geforce-rtx-409...):
* Cyberpunk @4K, utan RT
1.7 x 44 = 74.8 [FPS]
* Watch Dogs @4K, utan RT
1.5 x 70 = 105 [FPS]

Ser ut som 7900 XTX ska vara ~10% bakom 4090 i råprestanda @4K

Visa signatur

| 12700k | Asus Z690-G Strix | 2x8 GB 4000 cl16 | Intel 600p 512GB | RTX 4070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebe1:

Vad som folk missade är att 899$/999$ är SEP, som står på presentationen, inte MSRP.

https://www.lawinsider.com/dictionary/single-exit-price

Isf det är slutpris som vi får se på affären, från ~11.200 Sek för 7900 XTX och ~10.000 Sek för XT.

Ang prestanda, efter siffrorna från AMD och result från test på SwC (https://www.sweclockers.com/test/34980-nvidia-geforce-rtx-409...):
* Cyberpunk @4K, utan RT
1.7 x 44 = 74.8 [FPS]
* Watch Dogs @4K, utan RT
1.5 x 70 = 105 [FPS]

Ser ut som 7900 XTX ska vara ~10% bakom 4090 i råprestanda @4K

Man kan nog leva med 10% sämre prestanda ifall man betalar ~15000kr mindre för grafikkortet!

Visa signatur

PC: | Asus TUF Z370-Plus Gaming | Intel Core i5-8600K | Corsair Hydro H60 v2 | 32GB Corsair Vengeance LPX | Intel M.2 512GB | 12TB HDD | Asus ROG Strix RTX 3070 Ti OC Edition 8GB GDDR6X | Fractal Design Define R5 Blackout | Corsair RM750x White | Lenovo G34w-10 34" 3440x1440 | Logitech Z623 THX | Sennheiser G4ME One |
HP Notebook | AMD Ryzen 5 2500U | 16GB | 256GB M.2 SSD | Radeon Vega 8 |

Permalänk

Det som verkligen förvånade mig var priset, hade räknat med något runt 12-1400 dollar och i absolut bästa fall 1099 så priset på RX 7900 XTX på 999 dollar gjorde mig mäkta överraskad. Prestanda ungefär som jag väntat mig men med lite svagare strålspårning än jag ville ha. Så nu återstår det bara att få se hur korten presterar i SweC test labb innan jag bestämmer mig för vilken det blir. (Kommer inte ihåg men nämnde de något om klockfrekvenserna på minnena?)

Visa signatur

Låda: Fractal Design Torrent PSU:Corsair RM 1000x Moderkort: Asus ROG Strix B550-F. CPU: Ryzen 5 5600X @Stock. Minne: DDR4-3600 mhz. GPU: PowerColor Radeon Rx 7900 XTX Limited. Skärm: Samsung Odyssey G9. OS: Manjaro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebe1:

Vad som folk missade är att 899$/999$ är SEP, som står på presentationen, inte MSRP.

https://www.lawinsider.com/dictionary/single-exit-price

Isf det är slutpris som vi får se på affären, från ~11.200 Sek för 7900 XTX och ~10.000 Sek för XT.

Ang prestanda, efter siffrorna från AMD och result från test på SwC (https://www.sweclockers.com/test/34980-nvidia-geforce-rtx-409...):
* Cyberpunk @4K, utan RT
1.7 x 44 = 74.8 [FPS]
* Watch Dogs @4K, utan RT
1.5 x 70 = 105 [FPS]

Ser ut som 7900 XTX ska vara ~10% bakom 4090 i råprestanda @4K

Jävlar vilken pris per prestanda det är med 7900XTX då, 10% sämre prestanda men inte ens halva priset och inte ett rum som nästan tar eld av all värme och extra generatorer som får pumpa extra ström, AMD kan verkligen lyckas med detta mot giriga Nvidia som fan dubblat sina priser för samma serier

Permalänk
Medlem

Det ryktas om att RDNA 3 kan nå kring 3GHz och att AMD medvetet(?) tillåter partertillverkare att överklocka/lansera klart högre klockade.
"Ryktade" eller rättare sagt Jarred från Tomshardware råkade säga (trots NDA) att RDNA 3 chiplet designen är tänkt att nå dessa hastigheter, och med tanke på EVGA + andra tillverkare är väldigt begränsade när det gör produkter för Nvidia så verkar det vara mer intressant från partnertillverkare att köra med AMD... kanske?

Videon är från Level1 (och PC World) som jag tittar på live nu så de va kring 45 min in när Jarred försade sig https://www.youtube.com/watch?v=yyXO9XWWypM

Permalänk
Medlem

Jag hade tagit AMDs egna prestandasiffror med en nypa salt.
(Precis som jag tar Nvidias/Intels egna siffror med en nypa salt.)
Jag håller med GN, Jay och HU som alla mer eller mindre eniga om att det är lite märkligt att AMD var så pass diffusa och saknade en riktig referenspunkt till huvudkonkurrenten under sin presentation.

En sak borde ju alla inse; Hade RX 7900 XTX varit och sniffat RTX 4090 i råprestanda (bara ~10% ifrån som nämns ovan) med den stora prisskillnaden där är mellan korten ($999 SEP vs. $1599 MSRP) så hade AMD slagit på stooora trumman; både länge och hårt. Det hade bokstavligt talat varit öppet mål.

Att dom inte gjorde det dock, utan rentav "ignorerade" RTX 4090 (förutom gliringar i form av adaptorstrul och trånga chassin) gör mig lite skeptisk.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacozz:

Hmm.. Jag hade faktiskt väntat mig något bättre rasterprestanda då man i praktiken mer än dubblat shader-antalet

Shaderantalet är 6144. Så nej, långt ifrån dubblat.

Däremot så verkar de fått med nån "dubbla antalet FP32 operationer" historia. Var väl nått liknande Nvidia gjorde för Ampere.

Permalänk
Medlem

"Bara 1000 dollars, fanken vilket bra pris"-min genuint första tanke när jag läste artikeln. Jag skäms faktiskt över att de lyckats få mig intresserad av grafikkort som kostar en halv månadslön, men det har de.

Permalänk
Medlem

Ett klart mycket intressantare kort än 4090 när man ser till totalen.

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddelin:

Det kanske är det som är planen, troligen är yieldsen på ett 300mm2 chip såpass hög att det inte finns någon anledning att kapa ner något större antal för att sälja som XT. Isåfall får ju AMD $100 mer för ett chip som ändå hade och slapp artificiellt skära ner, så det behöver inte vara hål i huvudet.

Eller så har de tagit $100 för lite för XTX, beror på från vilket håll man ser det.

Ska nämnas att XTX även innebär 1 st MCM chip och 2 st GDDR6 chip extra.

Men njae, tycker fortfarande det är hål i huvudet att frångå de "typiska prisskillnader" som råder i branschen.

Men vi får se vad butikspriserna på 3e parts kort sen blir i slutändan. Kan ju bli större diff då

Permalänk
Medlem

Ser mycket bra ut! 😁👍🏻

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av HumanDecoy:

Jag som sitter med en 750w agg lutar faktiskt mot XT endast för att jag kan känna mig relativt säker strömförsörjningen, sitter med ett 2080ti just nu och ett xt borde om siffrorna stämmer ge mig 2.1 -> 2.5 prestanda höjning. Skulle jag ta XTX så behöver jag nog byta ut andra delar i burken och då blir det ju dyrare.

Sure, de som lever på en "power limit" når man.
Men 750W PSU ska väl räcka förresten? Eller är CPU:er så hungriga nu för tiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

AMD har länge haft diverse problem med sina drivrutiner (buggar osv), dock har jag läst att det blivit mycket bättre den senaste tiden.

För flera generationer sedan ja, folk här som har väldigt dålig koll. Med det sagt kommer det nog bli ganska mycket jobb med att få drivrutiner att lira med chiplet design, återstår att se hur de lyckas.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem

Är ändå relativt nöjd med mitt 4090 efter att ha sett detta. Även om 4090 lär vara runt 8-10k dyrare än 7900 xtx får man iallf minst dubbla rt prestandan, 10-20 procent mer raster samt dlss. Har man en 4k/120 oled som skärm som jag har slår man i 120/4k/ultra taket i nästan alla spel utan de med rt, så rt spelar en viktig roll när det gäller dessa toppkort. Effekterna är också mycket mer märkbara än höjningar av upplösning när man nått 4k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibbles:

Många av FPS-staplarna hade oroväckade stor del markerat med FSR. Vad uppskalar dom från för upplösning egentligen?

Oberoende av vilken upplösning som dom skalar ifrån så ger det inte en "verklig" bild av prestandan. Bara att vänta på tester i native upplösning.

Permalänk
Skrivet av ipac:

Sure, de som lever på en "power limit" når man.
Men 750W PSU ska väl räcka förresten? Eller är CPU:er så hungriga nu för tiden?

Lite osäker, sitter nu med 2080ti och en i9 9900k med 750w, jag tror jag vill hålla mig runt 300w på grafikkortet för att känna mig 100% säker. Lamdar priserna ok på dessa kort så får det nog bli rött lag i vår.

Visa signatur

MSI GeForce RTX 4080 VENTUS 3X OC || i9 9900k || MSI Z390 MAG TOMAHAWK || 16 gb ram || 1tb samsung 970 nvme M2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taggen86:

Är ändå relativt nöjd med mitt 4090 efter att ha sett detta. Även om 4090 lär vara runt 8-10k dyrare än 7900 xtx får man iallf minst dubbla rt prestandan, 10-20 procent mer raster samt dlss. Har man en 4k/120 oled som skärm som jag har slår man i 120/4k/ultra taket i nästan alla spel utan de med rt, så rt spelar en viktig roll när det gäller dessa toppkort. Effekterna är också mycket mer märkbara än höjningar av upplösning när man nått 4k.

Skulle vara intressant och få se källa på dina påstående.
Det finns väl inga tester ännu.

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850