Anmäl dig till Roborock Challenge!

Elon Musk är nu VD på Twitter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Jag killgissar på att du (tidigare i alla fall) måste ha ditt riktiga namn om du verifierat ditt konto.

Skrivet av TotalF:

Ryan Mac, techreporter på NY Times.

https://mobile.twitter.com/RMac18/status/1588304086792667136

Visst, kan ju vara rykte men låter väl inte orimligt mtp hur många som verkar få sparken.

Skrivet av perost:

Musk själv har ju även tweetat om det, enligt honom ska vem som helst ska kunna få det. Så planen verkar vara att göra om den blå ikonen till "Twitter Premium" medan publika personer istället verifieras med en tag på (vilket politiker redan har).

Ja det blir intressant att se var det landar, jag misstänker att vi inte sett hela affärsmodellen. Jag hade tidigare en hypotes om att han planerat att tvinga alla användare att vara offentligt identifierbara, och därmed kunna undvika delar av det legala ansvaret för att moderera. Förutsatt att den biten funkar som i Sverige, vilket jag inte vet. Men vi ska nog inte ännu utesluta att han tänkt införa verifiering för alla i framtiden, det skulle vara kompatibelt med att låta den "blåa bocken" få en annan betydelse nu.

Skrivet av TotalF:

Måste ha missat det, följer inte karln på twitter

Om det nu är så att en poäng med att betala för blue checkmark så kan jag inte låta bli utan att fundera på hur det rimmar med hans uttalande om town square, free speech osv. För, om det är så att betalande användares content kommer att göras synligare (via algoritmen) än icke-betalandes - vad säger det då om förhållandet mellan rika/fattiga.

$8 är inte mycket pengar för gemene nordbo men det kan vara en hel del för somliga.

Ja, det är absolut en jämlikhetsfråga, särskilt globalt sett. Samtidigt så är nog betalmodellen den enda affärsmodellen där användaren inte är produkten som är till salu. Han skrev visst något om att motverka ekokammare och "relentless pursuit of clicks", och om han menar allvar med det så är nog annan finansiering än reklam enda vägen att gå. Men det bygger ju också på att en politisk organisation med ekonomiska muskler inte kan köpa 1000 fejkkonton med gräddfil in i folks flöden.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Jag känner att jag ärligt kan säga att jag inte aktivt gör världen sämre på något större vis; få utöver de jag känner skulle påverkas om jag försvann, och sannolikt ingen skulle påverkas rent positivt av det.
Elon gör vissa saker i världen bättre och vissa sämre, så det blir ju komplext att komma till en slutsats där.

Men ja, jag tycker det gör honom till en rejäl skitstövel att sprida konspiratoriskt dravel för att påverka människors politiska åsikter till hans fördel.
Det är i allmänhet rätt hemskt att försöka rättfärdiga ett mordförsök på en toppolitiker med homofobiskt hat som republikanerna i USA just nu gör, inkl Musk. Anledningen är ju förstås att attackeraren tycks stå på deras sida politiskt, och att det ser ganska illa ut med ett mordförsök på en motståndare, så de måste hitta på en förklaring till varför de inte står med attackeraren.

Istället för att göra det som en vettig människa, som att säga att "vi håller absolut inte med denna personen och hoppas att rättvisa skipas" så kommer de på bortförklaringar till varför attacken inte var politiskt motiverad, utan istället baserad på nåt bråk mellan två homosexuella. (Maken är förstås inte homosexuell i verkligheten, och sannolikt inte attackeraren heller.)

Vad gäller de övriga så tycker jag också att de räknas, ja. Han värderar sin vinst (och ffa sin bonus) högre än arbetarnas liv och hälsa. Många skulle säkert säga att "alla företagsägare gör så" och det är till ganska stor del sant -- och de är ju också skitstövlar. Det finns dock undantag.

Jag kan inte kommentera detta då jag inte känner honom. Jag var inte där och vet ej hur han tänker. Däremot vet jag att det finns minst två perspektiv per person. Det vill säga nästan 16 miljarder olika perspektiv på allt. Så hur vet du med säkerhet att de perspektiven du skriver ovan är det som Elon Musk han tänker kring mordet, eller bonusen? Eller utgår du från dig själv genom att du hade tänkt så om du hade uttryckt dig på det sättet Elon Musk uttryckte sig på?

Finns det fler perspektiv som du möjligtvis inte har tänkt på? Eller kan det bara vara så att det är så Elon tänker kring mordet exempelvis?

EDIT: Sista frågan menade jag att han kanske på riktigt tror att det var som han sa. Då är det en åsikt precis som vi alla har rätt till. Eftersom han är känd får han äta upp det och det är bara dumt, orationellt och egocentriskt anser jag. Hade det varit en person som arbetar på ICA som tänkt så hade ingen brytt sig även om alla hade fått reda på det. När det är Elon eller någon annan person med den exponeringen blir det hus i helvete och alla vet så mycket och ska döma utan någon som helst koll. Det är problemet. Inte Elon. Mordet är problemet. Inte Elons åsikt.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AlbinLoan:

Finns det fler perspektiv som du möjligtvis inte har tänkt på? Eller kan det bara vara så att det är så Elon tänker kring mordet exempelvis?

Kan man aldrig döma någon utifrån vad de säger och gör, utan bara utifrån vad de tänker?
Att han sprider sådant är nog för att jag ska tycka illa om det. Samma sak gäller de andra exemplen; "actions speak louder than words".

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Kan man aldrig döma någon utifrån vad de säger och gör, utan bara utifrån vad de tänker?
Att han sprider sådant är nog för att jag ska tycka illa om det. Samma sak gäller de andra exemplen; "actions speak louder than words".

Precis. Vi vet inte. Det är det som är min poäng. Det kanske är så det uppfattas. Killen har asperger, han kanske inte förhåller sig till internet och text som du och jag gör. Han kanske inte lägger någon värdering i det och inte heller har en negativ baktanke som du ovan tror.

Om du mår bra av det och tror att du utvecklas och lär dig något utifrån det så fine. Gör vad du vill.
Jag tror bara att om du vet varför han säger det han säger och gör det han gör så kanske det inte är som du tänker. Så om vi inte vet varför så finns det ingen anledning att döma utifrån det lilla vi vet. Vi människor utgår från oss själva. "Hade jag sagt eller gjort så hade jag tänkt såhär". Det löser dock inte frågetecken om andra oavsett hur vi tolkar det dom skriver eller säger. Det skapar bara en ond spiral av negativitet och inga problem löses.

Jag tror ett bra sätt att förhålla sig till människor är genom att försöka förstå hur dem tänker innan man dömer dom. Detta gör man genom att bl.a. ställa frågor, lära känna personen i fråga. kanske sätta sig in i några hundra timmar podcasts och intervjuer med honom. Det framgår rätt tydligt att Elon är en person med bra värderingar, bra tänk, är otroligt omtyckt av andra fina människor. Dessutom så spenderar han hela sitt liv på att lösa faktiska problem som hjälper oss alla.
Klart det finns perspektiv på att det kanske skapar problem för vissa, men vissa spelar ingen roll när helheten är det som balanserar världen.

Det finns alltid någon som det inte passar för, men det går inte att göra alla nöjda.
Nog om detta. Vi släpper det. Låt oss njuta av helgen.

Gör en bra helg. <3

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem

Att man inte skulle kunna döma någons handlingar utifrån utan att sitta bakom spakarna i personens huvud känns spontant väldigt orimligt.

När man talar och meddelar sig offentligt och på sociala plattformar så gör man det för att man önskar meddela något. Hur detta upofattas kommer alltid att kunna lämnas öppet för tolkningar men har man följt en person tillräckligt länge så borde rimligen en bild framstå utan att man känner till allt om personens inre liv. Och hur man uppfattar den bilden beroe ju i stor del på ens egna värdegrund, moral, likes/dislikes osv.

Så ja, självklart ska vi kunna döma någon som vi anser agerar "fel" eller omoraliskt/whatever.

Musks twitter är oskiljaktiga från varandra och musk är helt medvetet extremt polariserande gentemot sin förväntade kundbas. Detta kommer att bita honom i rumpan. Att driva ett socialt nätverk är inte samma sak som att chefa ett bilföretag...

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | LG C4 4k oled | Oculus Quest 3

Permalänk
Skrivet av TotalF:

Att man inte skulle kunna döma någons handlingar utifrån utan att sitta bakom spakarna i personens huvud känns spontant väldigt orimligt.

När man talar och meddelar sig offentligt och på sociala plattformar så gör man det för att man önskar meddela något. Hur detta upofattas kommer alltid att kunna lämnas öppet för tolkningar men har man följt en person tillräckligt länge så borde rimligen en bild framstå utan att man känner till allt om personens inre liv. Och hur man uppfattar den bilden beroe ju i stor del på ens egna värdegrund, moral, likes/dislikes osv.

Så ja, självklart ska vi kunna döma någon som vi anser agerar "fel" eller omoraliskt/whatever.

Musks twitter är oskiljaktiga från varandra och musk är helt medvetet extremt polariserande gentemot sin förväntade kundbas. Detta kommer att bita honom i rumpan. Att driva ett socialt nätverk är inte samma sak som att chefa ett bilföretag...

Absolut, håller med och självklart kan man döma människor av precis vilka anledningar man vill.
Jag tror att om man verkligen har följt Elon länge nog så förstår vi att han verkar rätt funtad och lever med naturens positiva frekvens ändå. Sen om hans åsikter går mot vissa personer är fullt rimligt. Det betyder dock inte att han är en skitstövel, även om vissa tycker det vilket också är fullt rimligt.

Låt säga att mordet handlade om X (om vi ens vet det), men Elon tror att det beror på Y. Hur är han en skitstövel på grund av det? Det är det jag inte förstår.
Då är i så fall otroligt många av oss här också skitstövlar för att vi har åsikter om saker som kanske inte stämmer med verkligheten. Men det kanske är jag som inte förstår vad ordet skitstövel betyder för allmänheten. För mig är det ett kräk.

EDIT: Angående Twitter så har jag inget att skriva där. Jag kan inte förutspå framtiden och vet inte vad hans agenda är. Jag har svårt att tro att han gör någonting utan att ha ett mål med det.

Varför tror du att han köpte Twitter?

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbinLoan:

Absolut, håller med och självklart kan man döma människor av precis vilka anledningar man vill.
Jag tror att om man verkligen har följt Elon länge nog så förstår vi att han verkar rätt funtad och lever med naturens positiva frekvens ändå.

Min summa summarum av att ha "följt Elon länge nog" är att, enligt min interna måttstock, han är en person som lever och beter sig på ett vis som jag ligger en bra bit ifrån mina värderingar, på ett negativt sätt. Rakt ut, jag ogillar honom och många av de val han tar.

Citat:

lever med naturens positiva frekvens

Vad betyder det ens?!?

Citat:

Låt säga att mordet handlade om X (om vi ens vet det), men Elon tror att det beror på Y. Hur är han en skitstövel på grund av det? Det är det jag inte förstår.

Va? Det har inte skett något mord. En man bröt sig in i Nancy Pelosis bostad och skrek efter henne men hon var inte hemma. Hennes man var det dock och han blev rejält påbankad av mannen mha en hammare, dvs mordförsök. ALLA tillgängliga uppgifter säger att motivet var politiskt och att mannen var högerradikaliserad. En alt right-sajt kom med en konspirationsteori som gick ut på att mannen eg var Pelosis mans homosexuella älskare och det var detta soim Musken retweetade.

Det handlar inte om att tro något utan han hade tokfel och det var oansvarigt av honom. Han deletade senare sin tweet.

Citat:

Varför tror du att han köpte Twitter?

Inte en aning. Han verkar dock fucka upp det rätt hårt just nu.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | LG C4 4k oled | Oculus Quest 3

Permalänk
Avstängd

Det bra som Musk ville släppa, att det blir yttrandefrihet stoppar EU, toppar från EU har sagt att det spelar ingen roll vem som äger Twitter, censur på Twitter kommer från EU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jutvify:

Det bra som Musk ville släppa, att det blir yttrandefrihet stoppar EU, toppar från EU har sagt att det spelar ingen roll vem som äger Twitter, censur på Twitter kommer från EU.

Musk har själv inte gått ut med hur hans twitter ska modereras i förhållande till vad som kommer att vara accepterat eller ej.

Han har tweetat vaga antydanden men tills det kommer en officiell policy är det omöjligt att säga något.

Han kommer obv att behöva hitta en balansgång. Han kan inte tillåta vad som helst, då kommer annonsörenra att fly. Han kan inte strama in det för hårt, då flyr hans mest alt right-lutande fan base.

Det är liksom skillnad på vad edgelord-musk skriver och vad affärsmannen musk måste beakta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Musk har själv inte gått ut med hur hans twitter ska modereras i förhållande till vad som kommer att vara accepterat eller ej.

Han har tweetat vaga antydanden men tills det kommer en officiell policy är det omöjligt att säga något.

Han kommer obv att behöva hitta en balansgång. Han kan inte tillåta vad som helst, då kommer annonsörenra att fly. Han kan inte strama in det för hårt, då flyr hans mest alt right-lutande fan base.

Det är liksom skillnad på vad edgelord-musk skriver och vad affärsmannen musk måste beakta.

Ja, innan köpet skrev han att han är emot censurering som går bortom yttrandefriheten, d.v.s. att det ska vara tillåtet att säga vad som helst så länge som det följer lagen. Nu när annonsörer har börjat fly från plattformen och Twitters inkomster har rasat rejält så verkar han ha ändrat sig och säger istället att Twitter inte ska bli en "free-for-all hellscape" utan ska vara "välkomnande för alla".

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Ja, innan köpet skrev han att han är emot censurering som går bortom yttrandefriheten, d.v.s. att det ska vara tillåtet att säga vad som helst så länge som det följer lagen. Nu när annonsörer har börjat fly från plattformen och Twitters inkomster har rasat rejält så verkar han ha ändrat sig och säger istället att Twitter inte ska bli en "free-for-all hellscape" utan ska vara "välkomnande för alla".

Och stämmer det här så är det mest troligt förklaringen till musks tweet om aktivister och annonsörer.

Jag förstår inte. Kan någon förklara för mig hur det är en bra idé att sparka halva arbetsstyrkan efter en veckas research? Tänk på all kompetens som går förlorad. Tänk på alla pågående projekt som bara går upp i intet. Hur påverkar det moralen i den kvarvarande arbetstyrkan? Folk med spetskompetens som kanske bara säger "fuck it" och söker sig ett nytt jobb.

Jag förstår verkligen inte. Hur är det en god idé

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Och stämmer det här så är det mest troligt förklaringen till musks tweet om aktivister och annonsörer.

Jag förstår inte. Kan någon förklara för mig hur det är en bra idé att sparka halva arbetsstyrkan efter en veckas research? Tänk på all kompetens som går förlorad. Tänk på alla pågående projekt som bara går upp i intet. Hur påverkar det moralen i den kvarvarande arbetstyrkan? Folk med spetskompetens som kanske bara säger "fuck it" och söker sig ett nytt jobb.

Kortsiktigt så innebär det att man signifikant kapar kostnader. Kan inte se någon annan förklaring.

Långsiktigt och i alla andra avseenden måste det vara fullkomligt hål i huvudet om man har för avsikt att stärka bolaget i sin helhet. Corporate America, f*ck yeah.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Fast nu är det ju ändå så att:

Permalänk
Skrivet av TotalF:

Min summa summarum av att ha "följt Elon länge nog" är att, enligt min interna måttstock, han är en person som lever och beter sig på ett vis som jag ligger en bra bit ifrån mina värderingar, på ett negativt sätt. Rakt ut, jag ogillar honom och många av de val han tar.

Vilket såklart är fine.

Skrivet av TotalF:

Vad betyder det ens?!?

Att han spenderar otroligt mycket tid, pengar och engagemang i forskning och utveckling för att balansera vår jord, djur och människor för vår framtid. Det är typ det enda han verkar göra.

Skrivet av TotalF:

Va? Det har inte skett något mord. En man bröt sig in i Nancy Pelosis bostad och skrek efter henne men hon var inte hemma. Hennes man var det dock och han blev rejält påbankad av mannen mha en hammare, dvs mordförsök. ALLA tillgängliga uppgifter säger att motivet var politiskt och att mannen var högerradikaliserad. En alt right-sajt kom med en konspirationsteori som gick ut på att mannen eg var Pelosis mans homosexuella älskare och det var detta soim Musken retweetade.

Det handlar inte om att tro något utan han hade tokfel och det var oansvarigt av honom. Han deletade senare sin tweet.

Ok, då läste jag inte ordentligt tidigare, men kan det vara så att han själv tycker det var ploj och retweetade för att han tyckte att det var ologiskt, humoristiskt att någon påstod det han retweetade?

Skrivet av TotalF:

Inte en aning. Han verkar dock fucka upp det rätt hårt just nu.

Möjligt.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbinLoan:

Ok, då läste jag inte ordentligt tidigare, men kan det vara så att han själv tycker det var ploj och retweetade för att han tyckte att det var ologiskt, humoristiskt att någon påstod det han retweetade?

Nope, endast med de mest välvilliga av ögon skulle man kunna tolka det så.

Alltså, i mina ögon får man ta lite ansvar när man har hans räckvidd OM det nu är så att han önskar framstå som en förkämpa för sanning och frihet - inte ytterliggare spä på konspirationsteorier etc. Det är ett farligt spel.

‐------------

Inte för att jag, eller någon annan för den delen, känner till vad som sker i hans familj men man undrar ju hur han är som farsa när hans 18åriga dotter går till domstol för att slippa hans efternamn.

9 ungar med 4-5(?) kvinnor. CEO för tesla, spacex och nu twitter. Kanske orättvist att dra upp men well, vad man prioriterar i livet är ju olika.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbinLoan:

Man kan relativisera allting på det här sättet. Eller så hade han bara fel och litade på fel källor.

Skrivet av TotalF:

Inte för att jag, eller någon annan för den delen, känner till vad som sker i hans familj men man undrar ju hur han är som farsa när hans 18åriga dotter går till domstol för att slippa hans efternamn.

9 ungar med 4-5(?) kvinnor. CEO för tesla, spacex och nu twitter. Kanske orättvist att dra upp men well, vad man prioriterar i livet är ju olika.

Det känns mer som pajkastning än att det är relevant för tråden. Vad är syftet med att dra upp det här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det känns mer som pajkastning än att det är relevant för tråden. Vad är syftet med att dra upp det här?

Korrekt och jag var nära att deleta det av just den anledningen men Livet (lördagsmiddagen) kom emellan. Syftet var bara att ge ett exempel, till snubben jag snackade med, till varför jag inte sorterar musk högt.

Kan vara enig i att det inte hör hit.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Tänk på all kompetens som går förlorad.

Det kan vara så att massor av kompetens går förlorad, men det kan ju också vara så att man bara gör sig av med en lönekostnad som inte tillför någonting.

Skrivet av TotalF:

Hur påverkar det moralen i den kvarvarande arbetstyrkan? Folk med spetskompetens som kanske bara säger "fuck it" och söker sig ett nytt jobb.

Arbetsmoralen är ju redan borta. Det här är människor som spelar pingis och sitter i saccosäckar, hur kunde någon ens tro att det skulle kunna fortsätta?

Jag tycker den här storyn säger ganska mycket (och förstår man inte så förstår man inte...)

Med dom här nedskärningarna så är Twitter tillbaka på 2015 års nivå av anställda, var Twitter ett icke-fungerande företag då där alla sa att om dom bara dubblade sin personal -styrka så skulle det lösa alla deras problem?

Skrivet av TotalF:

Det finns ju också en inneboende konflikt här. Twitter kanske bara ska vara Twitter?

Är man anställd som utvecklare så vill man ju inte utveckla den perfekta produkten/tjänsten, då blir man arbetslös.

Nu jämför jag mig inte på något sätt med Twitter, men jag har utvecklat en tjänst,.
Under utvecklingsfasen av den la jag kanske 40h/vecka (utöver ett ordinarie heltidsjobb) och tjänade absolut ingenting. Då hade jag såklart jättegärna anställt en utvecklare.

Idag lägger jag max 1 timma i veckan (inte ens) på det, och det drar in bra med pengar, och hade jag haft anställda så hade jag avskedat dom direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Twitter kanske bara ska vara Twitter?

Fast det är ju vad det inte kommer att vara, det kommer ju inte bara vara en tjänst där man kan skriva meddelanden upp till 280 tecken. Det senaste är ju att Musk vill locka till sig youtubeprofiler med löften om en större andel av annonskakan än YouTube. (Gäller ju att man får in några annonspengar dock, tar ju hellre 55% av 100 än 75% av 20...) Och då kanske man skulle behöva alla de dära utvecklarna...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Det kan vara så att massor av kompetens går förlorad, men det kan ju också vara så att man bara gör sig av med en lönekostnad som inte tillför någonting.

Arbetsmoralen är ju redan borta. Det här är människor som spelar pingis och sitter i saccosäckar, hur kunde någon ens tro att det skulle kunna fortsätta?

Jag tycker den här storyn säger ganska mycket (och förstår man inte så förstår man inte...)

Med dom här nedskärningarna så är Twitter tillbaka på 2015 års nivå av anställda, var Twitter ett icke-fungerande företag då där alla sa att om dom bara dubblade sin personal -styrka så skulle det lösa alla deras problem?

Det finns ju också en inneboende konflikt här. Twitter kanske bara ska vara Twitter?

Är man anställd som utvecklare så vill man ju inte utveckla den perfekta produkten/tjänsten, då blir man arbetslös.

Nu jämför jag mig inte på något sätt med Twitter, men jag har utvecklat en tjänst,.
Under utvecklingsfasen av den la jag kanske 40h/vecka (utöver ett ordinarie heltidsjobb) och tjänade absolut ingenting. Då hade jag såklart jättegärna anställt en utvecklare.

Idag lägger jag max 1 timma i veckan (inte ens) på det, och det drar in bra med pengar, och hade jag haft anställda så hade jag avskedat dom direkt.

Det verkar som om du gravt underskattar vad som görs för att hålla twitter igång. Det är nog min enda kommentar till det här.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Och för alla de som hävdat att Musk är för yttrandefrihet. Sprida lögner om covid med mera kommer att vara ok på Musks Twitter. Byta namn till någon annans, då blir man bannad, om man nu får för sig att kalla sig för Elon Musk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Det verkar som om du gravt underskattar vad som görs för att hålla twitter igång. Det är nog min enda kommentar till det här.

Men vad menar du att dom gör idag som dom inte gjorde 2015?

Vad jag kan se så har deras användarbas ökat med ca. 20% sen dess, men antalet anställda har ökat med nästan 100% !?

Och det bör rimligtvis gå åt andra hållet, produkten bör rimligtvis bli bättre, och tid som läggs på utveckling bör bli mindre (där är ju jämförelsen med min produkt relevant)

Nu kommer ju rapporter om att Meta gör samma sak, och ni som utvecklare kommer såklart hävda att världen går under...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Nu kommer ju rapporter om att Meta gör samma sak, och ni som utvecklare kommer såklart hävda att världen går under...

Samtidigt:
https://www.businessinsider.com/some-tweeps-already-being-ask...

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Med det attention span som dagens ungdomar har kommer både Twitter och TikTok vara ersatt inom 2 år ändå 😂

Sen Big brother dök upp i tv har folks intresse för andra människors liv tagit löjliga proportioner… kombinera det med infinity scroll och andra genomtänkta inslag som slår direkt mot endorfinskapande delen av hjärnan så kan vi ju konstatera att vi har ett pandemiskt missbruk i att använda SoMe.

Där har ni 2022 års mest faktabaserade slutsats mina damer och herrar 😂

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Business Insider:

Insider sources indicate that Twitter contacted at least five people about a return to work.

Så det är 5 av flera 1000.....

Samtidigt så planerar/genomför företag som Lyft, Stripe, Opendoor m.fl. nedskärningar på 15-20%.

Om man tror något annat än att det är enorma förändringar på gång i den branschen så kommer man bli förvånad.

Permalänk
Medlem

Och nu återanställer de folk till Twitter igen...

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tempel:

Fast choklad får den inte heta heller då det finns regler kring just choklad och bollen är inte i närheten på att uppfylla dessa kriterier. Därav att tex Delicato kallar den Delicatoboll...

Så alldeles oavsett vad man tycker om det gamla namnet så är chokladboll direkt felaktigt, eller som man säger idag. Fake!

Saker kan heta något med choklad utan att det är choklad, chokladglass exempelvis behöver inte innehålla mycket choklad, chokladte lär inte ha så mycket choklad i sig heller. Att Delicatobollar heter så handlar ju om att de behöver ha ett specifikt namn som de kan skydda som ett varumärke, inte om att de inte får heta chokladbollar. Däremot hade man kanske inte fått kalla dem "Bollar av choklad" eller liknande, men det är det ju ingen som gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Men vad menar du att dom gör idag som dom inte gjorde 2015?

Vad jag kan se så har deras användarbas ökat med ca. 20% sen dess, men antalet anställda har ökat med nästan 100% !?

Och det bör rimligtvis gå åt andra hållet, produkten bör rimligtvis bli bättre, och tid som läggs på utveckling bör bli mindre (där är ju jämförelsen med min produkt relevant)

Jag vet verkligen inte hur jag ska kunna kommentera något gällande twitters tusentals anställda och miljoner användare sett i relation till något du har egenutveckkat och dra paraleller därimellan. Känns relativt orimligt.

Eftersom jag, och säkerligen inte du heller, vet vilka dom har anställt från 2015, vad för slags "nya" arbetsuppgifter mqn har fokuserat på (jag gissar community safety och moderation) så är det ju svårt att säga definitivt.

MEN, att sparka halva arbetsstyrkan efter en vecka... Du kan ALDRIG ha den kunskapen som krävs för att i efterhand säga att du sparkade rätt folk, att du behöll rätt folk, hur det påverkade pågående och kommande projekt osv. Menar du att det han gjorde iom lay offsen är helt rimligt?

För allmänt komsenus när man läser online verkar vara mest "lol, he did WHAT?!?".

Visa signatur

Permalänk
Medlem

För mig handlar kräkkänslan inte om Att man säger upp folk utan Hur man gör det. Människor med barn, hus och familj behandlas som att de vore noll värda. Noll respekt, men lojalitet mot företaget förväntas.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Jag vet verkligen inte hur jag ska kunna kommentera något gällande twitters tusentals anställda och miljoner användare sett i relation till något du har egenutveckkat och dra paraleller därimellan. Känns relativt orimligt.

Nej du har rätt, det var dumt att dra in mina egna tjänster.

Men jag antar att du har utvecklat något mycket större än både det jag har gjort, och Elons småprojekt, eftersom du verkar veta bättre än oss båda!? (jag är ju den första att stämma in i lite Elon-bashing, but when he's right he's right.

Sen är det ju möjligt att Twitters tid är förbi ändå, men..