Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Vilken av dessa datorer hade ni valt för spel?

Permalänk

Vilken av dessa datorer hade ni valt för spel?

Hej,

funderar på 2 st olika datorer för spel som cod, LOL, CSGO, fortnite.
Vilken skulle ni ha valt och varför?

dator 1:

https://www.mediamarkt.se/sv/product/_lenovo-ideacentre-gamin...

https://tns-gaming.se/product/inferno-super-speldator-core-i5...

tacksam för hjälp.

/ Johnny

Permalänk
Medlem

Lenovon har ju på tok nyare grejer. Den andra datorn är begagnad från en sida jag inte känner till. Mycket äldre generationer grejer i den oxå. Svårt med garanti o sånt om nåt pajjar.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Skrivet av Mullvaden83:

Lenovon har ju på tok nyare grejer. Den andra datorn är begagnad från en sida jag inte känner till. Mycket äldre generationer grejer i den oxå. Svårt med garanti o sånt om nåt pajjar.

tack! är det stor skillnad på komponenterna alltså? tänker om den billigare från TNS gaming inte skulle hålla för spel?

Permalänk
Medlem

Jag hade nog försökt spara ihop några tusenlappar till för att få något som är betydligt mer kraftfullt, tex:
https://www.elgiganten.se/product/gaming/gaming-pc/stationar-... (på pappert är den datorn bra, inget jag testat)

De flesta här inne skulle nog rekommendera att bygga din egen dator om du känner att du har möjlighet. Svårt att slå ovanstående dator i pris, men du får då en dator som är uppgraderingsbar och säkerligen bättre kylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnnyfors:

tack! är det stor skillnad på komponenterna alltså? tänker om den billigare från TNS gaming inte skulle hålla för spel?

Komponenterna i tns-gaming datorn är ~5-6 år gamla. Inte värt att lägga 8k på det. Bättre att isf gå upp till 11k om man nu har råd med det.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnnyfors:

tack! är det stor skillnad på komponenterna alltså? tänker om den billigare från TNS gaming inte skulle hålla för spel?

Ja det är stor skillnad.
Men samtidigt så beror det ju på vad man har för krav o spel. O upplösning. 1080p medium eller low 60fps kan de flesta gamla burkarna köra (beroende på hur långt bak man går).

CoD som du nämner är ju rätt krävande. Dom andra spelen du nämner är inte det.
Men som sagt. Vill du spela i Ultra settings 150FPS eller duger medium eller low runt 60fps.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Skrivet av Mullvaden83:

Ja det är stor skillnad.
Men samtidigt så beror det ju på vad man har för krav o spel. O upplösning. 1080p medium eller low 60fps kan de flesta gamla burkarna köra (beroende på hur långt bak man går).

CoD som du nämner är ju rätt krävande. Dom andra spelen du nämner är inte det.
Men som sagt. Vill du spela i Ultra settings 150FPS eller duger medium eller low runt 60fps.

Tack för svar, få förstår jag vad man behöver komma upp till.
Då kanske Lenovo är ett bättre alternativ helt enkelt.

Permalänk
Skrivet av Mullvaden83:

Ja det är stor skillnad.
Men samtidigt så beror det ju på vad man har för krav o spel. O upplösning. 1080p medium eller low 60fps kan de flesta gamla burkarna köra (beroende på hur långt bak man går).

CoD som du nämner är ju rätt krävande. Dom andra spelen du nämner är inte det.
Men som sagt. Vill du spela i Ultra settings 150FPS eller duger medium eller low runt 60fps.

Det viktiga är att spelet flyter bra, sen kanske inte behöver vara bästa bästa inställningarna men iaf kunna flyta bra.

Permalänk
Skrivet av dust79:

Jag hade nog försökt spara ihop några tusenlappar till för att få något som är betydligt mer kraftfullt, tex:
https://www.elgiganten.se/product/gaming/gaming-pc/stationar-... (på pappert är den datorn bra, inget jag testat)

De flesta här inne skulle nog rekommendera att bygga din egen dator om du känner att du har möjlighet. Svårt att slå ovanstående dator i pris, men du får då en dator som är uppgraderingsbar och säkerligen bättre kylning.

Tack för länk med tips.
Kruxet är just att jag inte kan bygga ihop en egen dator, och inte heller har riktig kunskap för det.
Därför jag försöker hitta något som ändå är okej att spela med.

Permalänk
Medlem

Å andra sidan såg jag nu att Lenovodatorn hade lite lite RAM. 8gig är klent idag.
Helst ska man ha 16gig.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Om du nu inte vill bygga själv, så hade jag beställt av t.ex. Inet som erbjuder tjänsten att bygga åt dig. Du kan få en rätt så mycket mer ösig dator än de du länkade.

Exempelvis

Permalänk
Medlem

Ett tips är också att kika på marknaden här på Sweclockers.
Tycker det brukar finnas mycket vettiga begagnade datorer i stockholmsområdet till salu. Borde ge flest fps per krona

Permalänk
Skrivet av fiskebulle:

Om du nu inte vill bygga själv, så hade jag beställt av t.ex. Inet som erbjuder tjänsten att bygga åt dig. Du kan få en rätt så mycket mer ösig dator än de du länkade.

Exempelvis

https://www.inet.se/datorbygge/bild/b1328931/johnnyfors

Tack! men om budget är ca 8500 kr, vad skulle man kunna bygga ihop då som skulle kunna lira några roliga spel iaf ?

Permalänk
Skrivet av dust79:

Ett tips är också att kika på marknaden här på Sweclockers.
Tycker det brukar finnas mycket vettiga begagnade datorer i stockholmsområdet till salu. Borde ge flest fps per krona

Skall undersökas

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnnyfors:

Tack! men om budget är ca 8500 kr, vad skulle man kunna bygga ihop då som skulle kunna lira några roliga spel iaf ?

Fast Lenovon du länka till kostar 12000.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnnyfors:

Tack! men om budget är ca 8500 kr, vad skulle man kunna bygga ihop då som skulle kunna lira några roliga spel iaf ?

I min mening ligger undre gränsen runt 10k för nybyggen just nu. Så jag hade tittat på begagnade datorer som denna: https://www.sweclockers.com/marknad/220571-gamingdator-med-30...

Varning för att köpa begagnat på blocket eller liknande, det är ofta folk som tar totala överpriser.

Permalänk
Skrivet av Mullvaden83:

Fast Lenovon du länka till kostar 12000.

Precis, men på den kunde jag få bidrag / hjälp med köp ( kontakter).

Var det annars en ok dator för spel?

Permalänk
Skrivet av fiskebulle:

I min mening ligger undre gränsen runt 10k för nybyggen just nu. Så jag hade tittat på begagnade datorer som denna: https://www.sweclockers.com/marknad/220571-gamingdator-med-30...

Varning för att köpa begagnat på blocket eller liknande, det är ofta folk som tar totala överpriser.

Tack för länk och tips! Vad skulle du ha gett för den du länkade? Såg buden på ca 6400kr där

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnnyfors:

Tack för länk och tips! Vad skulle du ha gett för den du länkade? Såg buden på ca 6400kr där

Den är betydligt bättre än datorn du länkade till på tns gaming.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnnyfors:

Precis, men på den kunde jag få bidrag / hjälp med köp ( kontakter).

Var det annars en ok dator för spel?

Jo men för lite ram. Det borde vara 16Gig.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Skrivet av Mullvaden83:

Jo men för lite ram. Det borde vara 16Gig.

Går det att trycka in 8 gig ram till i den tror du ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnnyfors:

Går det att trycka in 8 gig ram till i den tror du ?

Antagligen sitter det bara en 8 gig sticka i den. Så det borde gå o sätta i en till.
Oftast gör dom så i "märkesdatorer".
Om det sitter 4+4 i den är det bara o dra ut dom o sätta i 8+8 egna.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Skrivet av Mullvaden83:

Antagligen sitter det bara en 8 gig sticka i den. Så det borde gå o sätta i en till.
Oftast gör dom så i "märkesdatorer".
Om det sitter 4+4 i den är det bara o dra ut dom o sätta i 8+8 egna.

Iofs sant ! Då kan jag ju relativt byta ut ramminnet. Om det blir den.
Börjar förstå att det är knepigt under 10k om spelet ska kunna flyta

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnnyfors:

Iofs sant ! Då kan jag ju relativt byta ut ramminnet. Om det blir den.
Börjar förstå att det är knepigt under 10k om spelet ska kunna flyta

tycker du ska försöka klämma ut lite mer pengar o gå på den som nån ovanför länka till byggd av inet.ne

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Nej nej nej!
Alldeles för dyra för vad du får!

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem

Detta skulle jag föreslå.

https://www.inet.se/datorbygge/b1329087/amd

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Skrivet av johnnyfors:

Tack! men om budget är ca 8500 kr, vad skulle man kunna bygga ihop då som skulle kunna lira några roliga spel iaf ?

Den där datorn men med ett bättre begagnat grafikkort tillsvidare. Sen kan du enkelt byta grafikkort när du får råd om det behövs.

Permalänk

Okej, knepigt med att köpa beggat då.

Om ni får bygga ihop en dator för max 10 000 kr på inet ( med ihop bygg av dom) , med grejer som finns i lager ( ser att mycket är försenat eller kommer senare).

hur skulle en sån kunna se ut då för spel?

Tacksam för all hjälp ska ni veta

Permalänk
Skrivet av Mullvaden83:

tycker du ska försöka klämma ut lite mer pengar o gå på den som nån ovanför länka till byggd av inet.ne

Okej, har du ett förslag på dator under 10 000 kr med inets hjälp att sätta ihop den?

Permalänk

Tack! klarar den en del spel ?