Permalänk
Medlem

Detta är anledningen jag älskar Apple och använder iPhone och Mac i stor utsträckning. Ett företag som faktiskt bryr sig om sina användares integritet, jag betalar med nöje lite extra för det!

Tänk alla som har android där de spårar allt man gör på telefonen, usch! Får räcka att man har deras mejl och använder deras sökmotor känner jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Jättekul. Alltid samma gamla argument. Folk är paranoida, foliehattar, vi har inget val, jag har inget att dölja osv. Försöker föreställa mig hur det ser ut i framtiden när allt eskalerar och folk inser att det är för sent.

Att folk ändå kritiserar Kinas övervakningssamhälle men inte ser vad som pågår i andra länder och sitt eget land är skrämmande. Det är maktens våta dröm att ha samma övervakning och kontroll som Kina. Folk som tror att "men inte mitt land" är naiva och historielösa.

Frågan är dock hur mycket "kontroll" Google har över mig bara för att dom känner till min google historik och vilka youtube klipp jag glor på.

0 skulle jag säga då dom inte vet ett skit om mig som är värt att veta.

Om folk värna om vad dom säger och gör på nätet så skulle nog "problemet" vara betydligt mindre.

Permalänk
Medlem

Använder min gmail mest som sekundär mail för att regga på konstiga sidor, inte läst den inkorgen på flera år. Kör inte Android heller, så det hjälper med avståndet till deras tjänster

Permalänk
Medlem

Jag använder Google så lite som möjligt, detsamma gäller Microsoft.
Jag kör dock Windows med Hotmail-E-post och har en Gmail för YouTube.
Facebook har jag lagt ner och gått över till SweClockers för avtändning. (jag är dock fortfarande lite beroende av gillningar)

Firefox med Privacy badger, Ghostery & Tab session manager funkar bra och Duck Duck Go som sökmotor.
Ibland ramlar man in på Google eller Bing ändå och reklamen i sökförslagen är lika störande som vanligt.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Jag undvek att skaffa Google-konto ända fram till vi skaffade en Chromebook då det krävdes för att använda den.
Men det finns ingen google-tjänst jag använder som kräver ett konto. Har andra mailkonton, tittar på youtube "utloggad", använder google för att söka och google maps typ dagligen, också utloggad.

Jag undviker i regel alltid att registrera mig så långt det går. Mest av principen att privata företag som drivs i syfte att generera vinst inte har ett dyft med vad jag gör eller vem jag är att göra. Att stat och myndighet har och behöver information om mig är jag helt OK med, men fan inte privatägda företag!

Visa signatur

CPU: 5600X - NH-D15S. GPU: 3070Ti
RAM: 16GB DDR4 3600MHz Cl 14-15-15-35.
Moderkort: MSI X570 Tomahawk.
Nätagg: Corsair RMX 850W

Permalänk
Medlem

Galant, bytt ut mejl sökmotor och dns sedan några år tillbaka

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Schweiziska kor är också ett alternativ..
https://swisscows.com
https://swisscows.email

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

Jag använder google minimalt vissa sökningar blir bättre i google men primärt duckduckgo då jag fastnat för deras !bang-genvägar men jag måste aktivera Sverige för att få bra sökträffar med duckduckgo.
Jag har en AndroidTV där jag bytt ut youtube appen mot Smarttubenext som startar med youtubeknappen på fjärrkontrollen.
På min privata telefon kör jag SailfishOS men det finns stöd för androidappar t.ex bankID, swish, banken osv. som jag laddar ner via Auora store.
Just nu håller jag på att göra om men jag kommer snart att ha igång mitt eget "moln" igen.
Jag har egen domän till e-posten men jag har även 2st gmail-adresser ena används till konton som jag inte vill koppla till min egen domän (skräppost) den andra till att logga in på android tills jag tagit bort kravet.
Jag har ingen e-postklient som kontrollerar gmail och är aldrig inloggad, om jag behöver se ett youtubeklipp på datorn som kräver inloggning så byter jag youtube.com mot yewtu.be i url.
Jag använder firefox (med uBlock Origin, Privacy Badger) och ibland tvingas jag öppna ett privat fönster för att logga in på gmail då vissa inloggningar skickar kontrollnummer på epost men stänger sedan fönstret och ibland byter jag IP via VPN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av padinni:

Detta är anledningen jag älskar Apple och använder iPhone och Mac i stor utsträckning. Ett företag som faktiskt bryr sig om sina användares integritet, jag betalar med nöje lite extra för det!

Tänk alla som har android där de spårar allt man gör på telefonen, usch! Får räcka att man har deras mejl och använder deras sökmotor känner jag

Nu vill jag inte försvara Google här för de spårar mer än jag vill men.. Det där låter bara väldigt naivt och hjärntvättat.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberNerd:

Schweiziska kor är också ett alternativ..
https://swisscows.com
https://swisscows.email

Swisscows, Qwant, Ecosia, Neeva e.t.c. vill någon ens ha sökresultat från Bing?

Hur många har egna crawlers och fler källor bör vara intressant också, inte bara att kunna söka på Bing.

Permalänk
Medlem

Onödigt dravel

Skrivet av KroesusSork:

Det är ju ett aktivt val man gör, för mig personligen blir svaret helt enkelt att jag är för bekväm för att orka hålla på så. Det fungerar okej som det är och känner mig inte överdrivet "spionerad på" av Google.

Men det var ju ett ganska ointressant inlägg. Frågan var hur klarar ni er utan, inte varför ni valt att ha kvar google...

Permalänk
Medlem

Har under flera år bytt från google till annat. Inte så mycket utav integritetsskäl utan snarare för konkurrensskäl.

Webbläsare: Firefox (På jobbet Edge)
Mail: Protonmail unlimited och gammal hotmail. Körs via Thunderbird.
sökmotor: Kört Qwant och DDG, men just nu kör jag Brave.
Office-suit: Där kör jag faktiskt Microsoft Office suit 2019 (alltså inte 365)
Kör cloudflare DNS

Dock så kollar jag på en massa youtube. Finns ju ingen konkurrent där direkt. Så där är jag helt fast med google.

Sen så har jag nyligen köpt en Pixel 7, så likt förbannat är jag helt fast i google-träsket. Fantastisk telefon dock.

Visa signatur

CPU: AMD R7 5800x | RAM: Corsair Vengeance lpx 3200 Mhz 32 GB DDR4 | Moderkort: Asus ROG strix B550 F Gaming | GPU: Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH edition | PSU: Corsair RM750X | Kylare: Noctua NH-u14s | Fläktar: Corsair ML120 PRO, 120mm | Chassi: Fractal design Define S | OS: Windows 10 | SSD: Samsung 860 EVO 500 GB |

Permalänk
Medlem

Gör något åt det då

Skrivet av 57josa:

Själv har jag lindat in datorn i foliepapper och dragit ur internetkabeln ur hårddisken, och kör med mörka glasögon när jag använder ms paint, ifall microsoft på något sett skulle se vad jag håller på med.

Nä skämt åsido, vem bryr sig. Låsa in sig i ett rum och släcka lampan så ingen ser vad man gör?

Tror inte det spelar nån roll vad för telefoner, datorer eller appar och program man använder, alla tillverkare har samma agenda i slutänden. Att försöka tjäna pengar på användaren i största möjligaste mån.

Allting i vår vardag börjar snart att vara uppkopplat på något vis. Går ju snart inte att köpa en stol på Ikea som inte är uppkopplad. Då kan Ikea se hur många gånger man sitter på den innan den slängs och man köper en ny. Då blir det lätt att se hur många stolar dom behöver tillverka.

George Orwell skrev en bra roman om detta redan 1948 (rekommenderad läsning) https://sv.wikipedia.org/wiki/1984_(roman)
"Storebror ser dig"

Precis, så vi konsumenter behöver göra något åt det. Att köpa en mailtjänst i utbyte mot att de inte delar användardata är väl ett utmärkt steg i rätt riktning? Hylla de som orkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Varför sitta och spekulera? Ägarna är amerikanska. Vad ägarna tänker göra eller om de är beredda att begå brott kan ju ingen säga. Om det inte handlar om brott kommer användarvillkoren uppdateras.

Om du läser mitt inlägg igen så ser du att det var en fråga och inte ett påstående. Att Opera köpts upp av ett kinesiskt företag är dock både ett påstående från min sida och ett faktum.

Var och en får väl avgöra själva om man anser att Startpage.com är det man vill använda idag, för egen del slutdade jag använda deras sökmotor när dom köptes upp av ett bolag med onlinereklam/datainsamling som affärside.

https://restoreprivacy.com/startpage-system1-privacy-one-grou...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Nu vill jag inte försvara Google här för de spårar mer än jag vill men.. Det där låter bara väldigt naivt och hjärntvättat.

Nä det tycker jag inte, man får vad man betalar för. De kanske inte har bästa hårdvaran för pengarna och har säkert sina brister, men när det gäller integritet är de fan grymma!

Läs gärna på lite mer
https://www.apple.com/se/privacy/

Google är ju kända för att vara bland de värsta bovarna inom just detta området

Permalänk
Medlem
Skrivet av padinni:

Nä det tycker jag inte, man får vad man betalar för. De kanske inte har bästa hårdvaran för pengarna och har säkert sina brister, men när det gäller integritet är de fan grymma!

Läs gärna på lite mer
https://www.apple.com/se/privacy/

Google är ju kända för att vara bland de värsta bovarna inom just detta området

Det är därför jag skrev att jag inte försvarar Google. Men även Apple har ganska meh policies för integritiet. Att dem är bättre än Google och övriga mobiltillverkare är en helt annan grej.
Apple bra != bäst och vackrast. Iaf inte när vi i dessa fall huvudsakligen jämför open source och integritetsprimära saker såsom protonmail, duckduckgo osv.

Apples senaste hårdvara (2020>) har varit bra och ger valuta för pengarna faktiskt.

Men jämför vi rakt av mot Google så är ju Apple bättre men sättet du skrev det på stack i mina ögon.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk

Jag har kapat linan till Google så gott det går
Chrome --> firefox och brave
Gmail --> protonmail
Goole search --> duck duck go
Google drive --> pcloud
Och VPN + en näve blockers

Voila...
Reklamfritt i webbsidor och i mailen

Klart värt besväret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bbbbbaaaaa:

piped som alternativt youtube frontend

Detta ser ju ut som en förbättring till nuläget. Kan bli min nya favoritsida om det inte är något uppenbart jag missar.
Är jag tekniskt skickad att bedöma om denna är bättre i något integritetshänseende? Nej

Jag blev av oförklarliga skäl bannad på youtube... Kan jag registrera mig på denna sidan o ha prenumerationer som är oberoende av youtube? (det enda jag saknar i nuvarande oinloggade youtube)

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av padinni:

Nä det tycker jag inte, man får vad man betalar för. De kanske inte har bästa hårdvaran för pengarna och har säkert sina brister, men när det gäller integritet är de fan grymma!

Läs gärna på lite mer
https://www.apple.com/se/privacy/

Google är ju kända för att vara bland de värsta bovarna inom just detta området

Ryktet är välkänt, men de gör ju inte saker som man inte har gett de tillåtelse till liksom. Det är som att hyra en städfirma och ge dem nycklarna till ens bostad, och sen bli upprörd varje vecka för att "någon har varit inne i mitt hem när jag inte var där!". Det låter inte så kul men du bad ju dem komma dit, gav dem tillåtelse och till och med gav dem nyckeln, precis som ifall du använder en telefon med Android, loggar in med ditt Google-konto, och tackar ja till alla former av spårning och riktade annonser.

Själv kör jag Pixel-telefoner, Nest-högtalare, kollar på (och betalar för) Youtube och använder Gmail hyfsat mycket, men jag har tackat nej till spårning, har adblock igång, stängt av "annonsID" i Android och använder främst andra webbläsare än Chrome. Google säljer inte mina personuppgifter men de säljer riktade annonser mot segment som jag kan ingå i, som jag sällan ser då jag har adblock på webben och YT-premium, så för mig är det ett litet pris att betala.

Andra saker har jag vacklat på, som att ha platshistorik i Maps. Det känns som lite väl detaljerad information men samtidigt har jag ju flera gånger haft nytta av att veta när och var jag rörde mig en viss dag eller så. Vad Google gör med den informationen är ju viktigt, men de gör ju inte så mycket med den utan det handlar mer om att kategorisera mig bättre för att visa bättre annonser. Hade staten eller typ min arbetsgivare samlat in denna information hade det varit mycket mer olustigt i mina ögon dock, så det är bra att det är ett privat företag som av ren självbevarelsedrift inte kan lämna ut uppgifter till höger och vänster, för då hade de ju tappat en stor del av sina kunder/användare väldigt snabbt, och förstås blivit stämda av aktieägare och så.

Permalänk
Medlem

Alltid kört gmail som skräppost-konto och haft min *riktiga* mail på en dedikerad host. Kör med alla möjliga adblocks överallt så störs inte nämnvärt av reklam och om google vill läsa min spampost om snoppförstoringar, heta singlar i närheten och sexpiller så får de göra det.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

Det skulle fungera bra utan Google. Det enda jag använder är i princip min mejl, men det är inga problem att byta till en annan mejltjänst om viljan finns.

Använder Firefox på både mobil och dator, lösenord hanterar jag själv utanför Google. Visserligen kollar jag en del på Youtube men det är inte så viktigt ändå.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Jag skulle gärna överge Googles sökmotor. Den har blivit katastrofalt dålig. Problemet är bara att alla andra är fortfarande sämre.

Permalänk
Medlem

Jag har inte använt Google sedan... 2015? Kanske?

Undantaget är YouTube, och endast det. Man kunde kanske räkna Android också, men jag har utan Google Play och allt det där.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Alla dessa sökmotorer man upplevt genom åren. Altavista, Hastalavista, Google, Bing, MSN, Yahoo, AOL, Search, Ask osv sov (ej i kronologisk ordning)...

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Skrivet av Margarin:

Intressant att på ett teknikforum få så mycket mothugg för att man inte vill följa strömmen.
Detta känns mer som en tråd på FB med "insatta mammor".
Tycker istället TS ska få en eloge för valt att gå en mer teknisk väg, det hade han fått på SweC 1.0.

Jag har nog läst swec i 15 år nu och har märkt denna trend också. Förut så var detta en självklarhet, nu tycker man det är "löjligt" att undvika Google. Förmodligen är det för att teknik har blivit så lättåtkomlig och mainstream med åren så det är nog helt andra målgrupper som tar del av denna typen av diskussioner på dagens swec.

Permalänk
Skrivet av thom.g:

Detta ser ju ut som en förbättring till nuläget. Kan bli min nya favoritsida om det inte är något uppenbart jag missar.
Är jag tekniskt skickad att bedöma om denna är bättre i något integritetshänseende? Nej

Jag blev av oförklarliga skäl bannad på youtube... Kan jag registrera mig på denna sidan o ha prenumerationer som är oberoende av youtube? (det enda jag saknar i nuvarande oinloggade youtube)

Det kan man, den sätter upp ett eget konto i själva Piped instansen.

Piped har dessutom Sponsorblock integrerat som standard vilket gör att sponsrade videos, t.ex LTT skippar direkt förbi själva sponsormeddelandet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bbbbbaaaaa:

Det kan man, den sätter upp ett eget konto i själva Piped instansen.

Piped har dessutom Sponsorblock integrerat som standard vilket gör att sponsrade videos, t.ex LTT skippar direkt förbi själva sponsormeddelandet.

Sweet. Det är bara bra saker och inget dåligt med detta vad jag kan se. Ska jag vara skeptisk?

Sponsorblock är ju guld och behövligt i denna nya tid där reklamen bryts av reklam som är integrerad i videon.
Rekommenderar er övriga som inte känner till denna att lägga in detta, eller varför inte köra via piped så behöver du inte lägga in nåt.

Går det trixa med sin hosts-fil för att göra om youtubelänkar till piped automatiskt? Var för längesen ja höll på med hosts

EDIT: Libredirect löste biffen istället så nu får jag även embeded via piper. Lite julafton-känsla här

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem

Inte direkt relaterat, men kan sakna en iPod eller liknande (fast utan krav på konto), för att lyssna på musik och poddar på språng. Känner mig för låst till mobilen och det går för mkt tid dit i onödan.

Hur ser ni på Tutanota vs Protonmail?
Inte nödvändigtvis ute efter krypteringsstödet utan primärt en bra och stabil leverantör till rimlig kostnad.

Permalänk

När jag flyttar till skogen och lever i ett trähus utan internet är den dagen jag slutar använda Google, alternativt när något bättre kommer. Tycker Google fungerar fantastiskt och ser inte anledningen till varför jag skulle byta. Om vi tror att vi är privata utan Google så får vi nog tänka om och sluta använda mobiltelefoner.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juggernawt:

Alltid kört gmail som skräppost-konto och haft min *riktiga* mail på en dedikerad host. Kör med alla möjliga adblocks överallt så störs inte nämnvärt av reklam och om google vill läsa min spampost om snoppförstoringar, heta singlar i närheten och sexpiller så får de göra det.

Vad kör du för mail-client? Den stora anledningen att jag gick på gmail var för att deras är oslagbar i webformat och för mobilen. Inbillar mig att dom plockar en hel del virus också innan det når fram till min dator öht. Det har sparat mig otaliga timmar med att felsöka mail-clienter som slutar fungera utan att jag gjort något, men pga ändringar hos leverantören.

Det fanns en period i mitt liv när outlook-express fanns där jag fick hålla på med detta väldigt ofta. Kan inte se en framtid där jag använder en windows-baserad mailclient men jag hoppas du har svaret jag söker

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.