Permalänk
Medlem

Privat kör jag startpage för sök.
Mail fick jag aldrig för mig att börja använda googles, då jag fattade deras övervakning redan när de lanserades (jag var en av "de paranoida foliehattarna" som förstod och målade fan på väggen om massövervakningen långt innan Snowdens avslöjningar.)
Samma med deras cloud, skulle aldrig använda.
Blockerat deras trackers i säkert 10 år med addons, google analytics etc.

Mobilen är android tyvärr, finns fan inget rimligt alternativ. Där både mic, kamera, och gps alltid är redo...så trots min långtida skepsis mot google vet de väl allt om mig på grund av det. Dom och deras allierade.

Det andra jag inte klarar slita mig från är youtube. Är helt enkelt för bra innehåll. Strävade mot algoritm-rekommendationerna och letade själv och såg på prenumeranter i många år tills de successivt tog sönder den funktionen till oanvändbarhet för att man skulle slava efter algoritmen. Tyvärr är den så pass bra och manuellt så pass dåligt att jag numera är en smutsig slav under den.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Det är samma repo för att Microsoft är sega. Det du hittar på mono-project.com är focal/20.04 repon. Det är den alla exempel på Google använder.

Inte för att vara nitpick, med du har fel. Det är inte samma Repository.

20.04 använder stable-bionic main
22.04 använder stable-focal main

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Du menar mer censur och kontroll?

Det är väl inte censur om DU tänker en, kanske två gånger, innan DU säger eller gör något på sociala medier. Normal självkontroll kan jag tycka, något som verkar bli mer sällsynt nu för tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av uPK:

Inte för att vara nitpick, med du har fel. Det är inte samma Repository.

20.04 använder stable-bionic main
22.04 använder stable-focal main

Bionic-repon var för 18.04. du behövde självklart använda den innan focal var uppe. Microsoft är sega som sagt, men artikeln som kom upp på DuckDuckGo använder som sagt senaste focal-repon i exemplet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Maaxan:

Det är väl inte censur om DU tänker en, kanske två gånger, innan DU säger eller gör något på sociala medier. Normal självkontroll kan jag tycka, något som verkar bli mer sällsynt nu för tiden.

Det handlar inte om självkontroll, det handlar om att VÅGA uttrycka sina åsikter utan att bli socialt utfryst eller ännu värre beroende på land. Du verkar tro att alla skriver saker av misstag, men jag snackar om åsiktsutbyte som kanske aldrig skulle äga rum i verkligheten. Då är det fantastiskt att kunna använda nätet för att diskutera anonymt.

Att det finns folk som skriver dumma saker för att de är påverkade eller bara klumpiga är en annan sak. Fast även då är det illa att frysa ut någon eller stämpla någon för evigt för ett misstag. Det är väl det som är problemet på nätet. I verkligheten ser/hör bara de som är på platsen vad du gör/säger medan på nätet så ser/hör alla det. Detta har jag aldrig varit med om själv men då är jag inte en offentlig person.

Tog bort ett ord.
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

men artikeln som kom upp på DuckDuckGo använder som sagt senaste focal-repon i exemplet.

Den artikeln DDG som kom upp då var en bionic repo
https://linuxhint.com/install-mono-on-ubuntu-20-04/
med andra ord inte senate repo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Försökte söka på DuckDuckGo efter: "monodevelop ubuntu 22.04" fick bara irrelevanta resultat. google.se med samma sträng fick träff direkt som första resultat. :/

Synd att icke-google-motorer oftast suger på träffsäkerheten

Skrivet av uPK:

Den artikeln DDG som kom upp då var en bionic repo
https://linuxhint.com/install-mono-on-ubuntu-20-04/
med andra ord inte senate repo.

Det är för övrigt bara att surfa in på https://download.mono-project.com/repo/ubuntu så ser du att focal är senast.

Det var den 7 månader gamla Linuxhint-artikeln jag fick upp när jag skrev mitt tidigare inlägg 20.04 i just det första inlägget i det sidospåret syftade på andra svar.

Permalänk
Avstängd

Använder också DDG som sökmotor. Det enda från Google jag använder än min gmail (för lat för att byta) och YouTube. Provade andra videosidor men alla andra är dåliga på ett eller annat sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Vad kör du för mail-client? Den stora anledningen att jag gick på gmail var för att deras är oslagbar i webformat och för mobilen. Inbillar mig att dom plockar en hel del virus också innan det når fram till min dator öht. Det har sparat mig otaliga timmar med att felsöka mail-clienter som slutar fungera utan att jag gjort något, men pga ändringar hos leverantören.

Det fanns en period i mitt liv när outlook-express fanns där jag fick hålla på med detta väldigt ofta. Kan inte se en framtid där jag använder en windows-baserad mailclient men jag hoppas du har svaret jag söker

På Windows kör jag Mailbird och på Android TypeApp - har fungerat utmärkt sen jag började använda dem. Bytte från Thunderbird för massa år sen.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk

Som många andra så är jag förtjust i Youtube. Den skulle vara tuff att klara sig utan. Är även en flitig användare av Foto, Drive och mail. Browser är Firefox på alla enheter enligt gammal hävd.

Foto skulle lika väl kunna vara Apple eftersom jag har IPhone. Moln kan egentligen vara vilket som helst, samma sak med mail. Så finns lite man skulle kunna göra en regnig dag.

Det enda jag har gjort är att förbjuda Google och Meta att rikta reklam på mig. Jag får komiskt orelevant reklam

Har även provat Duck Duck Go men var inte det minsta nöjd med träffarna. Visserligen ett bra tag sedan.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

Drive är ju rätt lätt att byta, foton hyfsat med. Men flytta mail, gärna hitta en bra domän man kan köpa så man är oberoende av underliggande tjänst osv tar en hel del tid i anspråk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Det är ju ett aktivt val man gör, för mig personligen blir svaret helt enkelt att jag är för bekväm för att orka hålla på så. Det fungerar okej som det är och känner mig inte överdrivet "spionerad på" av Google.

Känner samma sak. Jag hade av diverse olika anledningar 3 emailadresser. För två år sedan påbörjade jag utfasningen utav en av dom, men har fortfarande inte lyckats ro det helt i hamn.
Har även en del saker som snurrar i GCP, som förmodligen skulle ta tiotals timmar att migrera till något annat, och då är frågan om det skulle vara bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Drive är ju rätt lätt att byta, foton hyfsat med. Men flytta mail, gärna hitta en bra domän man kan köpa så man är oberoende av underliggande tjänst osv tar en hel del tid i anspråk.

Några bra alternativ till Photo? Uppskattar möjligheten att söka i kartan som kollar var kortet är taget, för mig är det oftast snabbaste sättet att hitta den bild jag söker.

Permalänk
Medlem

Använder google dagligen och det fungerar utmärkt för mig. Nej, jag skulle inte vilja vara utan.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Nöjd med googles tjänster, inget jag klagar på.
Ska t.om köra android igen nu efter typ 8+ år eller nått.
Kommer bli ännu mer spårad / övervakad nu
(Slipper dock övervakningen från apple)