Elon Musk är nu VD på Twitter

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

MEN, att sparka halva arbetsstyrkan efter en vecka... Du kan ALDRIG ha den kunskapen som krävs för att i efterhand säga att du sparkade rätt folk, att du behöll rätt folk, hur det påverkade pågående och kommande projekt osv. Menar du att det han gjorde iom lay offsen är helt rimligt?

Särskilt när ryktet säger att han sparkade folk baserat på hur många rader kod de i snitt hade skrivit.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Nej du har rätt, det var dumt att dra in mina egna tjänster.

Men jag antar att du har utvecklat något mycket större än både det jag har gjort, och Elons småprojekt, eftersom du verkar veta bättre än oss båda!? (jag är ju den första att stämma in i lite Elon-bashing, but when he's right he's right.

Sen är det ju möjligt att Twitters tid är förbi ändå, men..

Det är fullt möjligt att halva (eller mer) Twitters arbetsstyrka är överflödig, det som folk reagerar mot är hur snabbt han gör sig av med folk. Det krävs en hel del planering. Det är omöjligt att det går utan att det uppstår en hel del oväntade problem, för att folk kanske har odokumenterade ansvarsområden som bara tar 5min per vecka eller månad... Men det krävs någon som gör det och som vet om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det är fullt möjligt att halva (eller mer) Twitters arbetsstyrka är överflödig, det som folk reagerar mot är hur snabbt han gör sig av med folk. Det krävs en hel del planering. Det är omöjligt att det går utan att det uppstår en hel del oväntade problem, för att folk kanske har odokumenterade ansvarsområden som bara tar 5min per vecka eller månad... Men det krävs någon som gör det och som vet om det.

Exakt det här. Att det ens ifrågasätts... ... ...

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

För mig handlar kräkkänslan inte om Att man säger upp folk utan Hur man gör det. Människor med barn, hus och familj behandlas som att de vore noll värda. Noll respekt, men lojalitet mot företaget förväntas.

Precis som alla andra amerikanska företag mao.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pine-orange:

Det är fullt möjligt att halva (eller mer) Twitters arbetsstyrka är överflödig, det som folk reagerar mot är hur snabbt han gör sig av med folk. Det krävs en hel del planering. Det är omöjligt att det går utan att det uppstår en hel del oväntade problem, för att folk kanske har odokumenterade ansvarsområden som bara tar 5min per vecka eller månad... Men det krävs någon som gör det och som vet om det.

Jo, och det verkar de ju (som nämndes på förra sidan) ha insett nu.

https://www.sweclockers.com/nyhet/35194-twitter-andrar-sig-oc...

Pinsamt. Helt absurt att ett så stort företag ska vara så impulsivt att de ångrar sig inom några dagar.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Han är iaf konsekvent inkonsekvent, det måste man ge honom.

April 2022

November 2022

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Har aldrig använt Twitter (så inte helt med på hur det fungerar) och försvarar inte Musk, men att utge sig för att vara någon annan hör väl inte riktigt till yttrandefrihet?

Visa signatur

5700X3D | ASUS X470-F | 2x16GB PC3600 | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Förstår fortfarande inte varför det skulle vara någon "speciell nyhet" att Elon är VD på ett bolag han (förmodar jag) äger helt själv?

VD tillsätts av ägaren/ägarna. (Styrelsen formellt, men man kan vara styrelse själv också) Köper man ett bolag till 100%, alltså äger det helt själv, är VD faktiskt en underposition till ägaren. Ägaren tillsätter också styrelse, i den mån styrelse behövs enligt landets bolagslagar.

Musk äger Twitter, han har köpt Twitter, och känner jag Musk rätt kanske han har "självscannat Twitter i snabbkassa"..
Fast det tog allt bra tid.. Ingen snabbkassa för Musk där inte.

Men att han gör som han vill nu med Twitter borde väl inte förvåna någon?
"Han äger ju varenda elektron av twitter nu"!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Har aldrig använt Twitter (så inte helt med på hur det fungerar) och försvarar inte Musk, men att utge sig för att vara någon annan hör väl inte riktigt till yttrandefrihet?

Enligt honom själv så skulle allt få vara okej. Men han kappvänder så snabbt att man knappt vet vad han vill längre.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Särskilt när ryktet säger att han sparkade folk baserat på hur många rader kod de i snitt hade skrivit.

Var det inte något "klassiskt datorbolag" som gjorde precis tvärt om?
-Alltså programvaruutvecklarna fick sin lön i antalet rader skriven kod?
Ju fler rader kod ett program hade, som den anställde levererade till "chefen", desto mer fick han i lön?

Kan ha varit IBM. Kan varit CDC.
Som alltså betalade sina anställda i antalet rader kod. "Ju fler rader, desto mer i lön!!"

Sorry att jag inte minns vilket bolag det var. Var på en YT-kanal om retro-tech.
Kan varit någon av följande (som jag följer):
Nostalgia Nerd
Retro Man Cave
8 bit guy
LGR

Kan varit någon annan.

I alla fall hade en "datorjätte" som lönekriterium för de anställda: Du får mer betalt om du skriver många rader kod! (För att fixa en uppgift/skapa ett program som gör jobbet).

Suck!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Enligt honom själv så skulle allt få vara okej. Men han kappvänder så snabbt att man knappt vet vad han vill längre.

Inte hängt med i svängarna, men alla yttranden som inte är lagvidriga är väl det han sagt? Att använda sig av någon annans identitet är ju något helt annat, eller har han sagt att man ska få utge sig för att vara vemsomhelst? Skulle ju aldrig fungera.

Visa signatur

5700X3D | ASUS X470-F | 2x16GB PC3600 | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Inte hängt med i svängarna, men alla yttranden som inte är lagvidriga är väl det han sagt? Att använda sig av någon annans identitet är ju något helt annat, eller har han sagt att man ska få utge sig för att vara vemsomhelst? Skulle ju aldrig fungera.

Parodi är yttrandefrihet.

Synd bara att det inte finns något sätt att vara verifierad användare på som man hade kunnat använda sig av... Oh wait!

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Parodi är yttrandefrihet.

Synd bara att det inte finns något sätt att vara verifierad användare på som man hade kunnat använda sig av... Oh wait!

Som sagt: jag vet inte hur Twitter fungerar då jag aldrig kommit i kontakt med det mer än via screenshots, men man kan alltså ha en verifierad identitet men ändå byta namn till Elon Musk medan man har kvar sin @?

Ska det räknas som parodi behöver det ju vara tydligt att det är just parodi och inte att man utger sig för att vara någon annan, men det kanske det är ...?

Visa signatur

5700X3D | ASUS X470-F | 2x16GB PC3600 | GTX 1070

Permalänk
Skrivet av Olof_von_Knorring:

Tycka om honom är lätt att undvika eftersom att han också är en skitstövel.
Att bli underhållen av honom däremot, ja det håller jag med om.

Jag håller med till hundra procent. Att förhålla sig till honom är mer en ostabil vapenvila där man kan luta sig tillbaka och skratta åt när han beter sig som en skitstövel mot de som för länge sedan lärt sig att så länge de har den enda sanna uppfattningen om verkligheten så är de försvarade för all evighet.

Som Ethan Klein till exempel. Värst vad surt när reglerna faktiskt gäller för honom också.

Permalänk
Skrivet av Sarato:

Hon bröt emot de uppdaterade terms of service.
Mer specifikt så provocerade hon genom att göra så direkt efter att de uppdaterats, "Twitter är ett privat bolag och får göra som de vill" hette det väl när andra blivit utkastade för mindre överträdelser?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raincloud_Man:

Hon bröt emot de uppdaterade terms of service.
Mer specifikt så provocerade hon genom att göra så direkt efter att de uppdaterats, "Twitter är ett privat bolag och får göra som de vill" hette det väl när andra blivit utkastade för mindre överträdelser?

Ironiskt med tanke på att samma person vill låta Trump komma tillbaka som om något har brutit mot alla villkor och som också skrev "Comedy is now legal on Twitter" och bannar folk som kritiserar honom.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettor:

Förstår nog inte det synsättet helt. Vad är målet med det? För mig måste ändå målet med yttrandefrihet att komma åt bra diskussioner och lära, och självklart måste man få prata ut och säga sina tankar högt för det. Men som alltid finns det självklart krav på vad en vettig diskussion är eller hur man ger ut information på ett bra sätt. Att någon står och skriker nedsättande ord utan viljan att ha en diskussion eller bara för att provocera känns så meningslöst? Eller desinformation, alltså att någon utnyttjar vår kollektiva oförmåga att tänka kritiskt för att förstöra. Är det värdefullt?

Vi människor har ju inte automatiskt förmågan att skriva eller uttrycka oss vettigt bara för att vi existerar, det är ju något vi ska träna och lära oss att bli. Att bara släppa på alla krav, vad ger det? För mig ger detta bara samma sorts bortskämdhet som Karens som skriker i affärer. Att vi måste bli lyssnade på eller måste få uttrycka oss precis som vi vill konsekvensfritt hade ju aldrig varit godtagbar ursäkt för uppfostran för ett barn.

Sorry för sent svar.

Men det som censurerats på twitter handlar inte enbart om personangrepp eller rena villfarelser, utan om inlägg som presenterat en annan (väl underbyggd) bild av verkligheten som skulle kunna vara ett hot mot den liberala hegemonin.
Man får tycka vad man vill om liberal hegemoni, men enligt mig blir det väldigt motsägelsefullt när man inte accepterar några andra synsätt än just det som presenteras av densamma när ideologin går ut på just att acceptera olikheter.

Här kommer en intressant föreläsning om problemet jag pekar på: https://www.youtube.com/watch?v=jrE_RPNogG4&ab_channel=TheBus...

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem

Om det här är en ny grej eller ej lpter jag vara osagt men - använder uteslutande webversionen av twitter. Överst kan jag välja om flödet ska sorters efter For You eller Following. Tidigare val av Following gjorde att då jag återvände till twitter via bokmärket kom jag direkt till Following men numera kommer jag varje gång till For You.

Antar att de förändrat så man ska tvingas dit för att förhoppningsvis öka ens deltagande.

Men jag ser mest en massa sunkiga alt right-konton som Nick Adams (alfa male) så blir ju att man går tillbaka til Following med en gång för att slippa avskrädet.

Varför algoritmen skulle tro att jag, med min historik och val av vilka jag följer skulle vara intresswrad av att läsa ppster av tate-kopior... tja, det vet nog bara elmo.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Om det här är en ny grej eller ej lpter jag vara osagt men - använder uteslutande webversionen av twitter. Överst kan jag välja om flödet ska sorters efter For You eller Following. Tidigare val av Following gjorde att då jag återvände till twitter via bokmärket kom jag direkt till Following men numera kommer jag varje gång till For You.

Antar att de förändrat så man ska tvingas dit för att förhoppningsvis öka ens deltagande.

Men jag ser mest en massa sunkiga alt right-konton som Nick Adams (alfa male) så blir ju att man går tillbaka til Following med en gång för att slippa avskrädet.

Varför algoritmen skulle tro att jag, med min historik och val av vilka jag följer skulle vara intresswrad av att läsa ppster av tate-kopior... tja, det vet nog bara elmo.

Quotar mig själv för hade nog rätt.

Tar bort funktionen som tvingar dig till For You-fliken

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2