Permalänk
Medlem

Soundbar till LG55C9

Hej.
Letar en Soundbar.
Om med extern bas, möjlighet att sänka basen(inte starta krig med LGh-grannar)
Inväntar gärna Blackweek, för en fin deal.

Gärna prisriktning 3-4k.
Vet ej vad man får inom pris 2-5k.
Samsung/JBL finns på Benify iaf.

Förutsättningar
Användas för musik/film
Lyssnar mest på Metal och Hard style.
Har vägmonterad TV LG 55C9PLA 3.5meter till soffan. Vardagsrum 3.5x4
Har Netflix/Disney/HBOmax tjänster.
Äger ingen blueray/konsol.

Önskade Egenskaper:
Bluetooth för Spotify via Android lur.
Vill styra Soundbar/tv med TV-dosa helst (Arc)?
Dolby Atmos tror jag att jag vill ha.
Vägmontera under TVn i Betongvägg.

Har tittat lite på:
Soundbar HW-Q610B 4000kr
Soundbar HW-S66B 2500kr
Sony 2.1 kanals HT-X8500 2500kr
Sony HT-G700 3500kr
Har ni råd/tips?

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem

Skapade en liknande tråd igår som fick ett par inlägg: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1675421-vilken-soundba...

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Provade en 3000kr soundbar med extern sub från lg för att komplettera framtida sovrumsTVn, ville primärt ha en lite bättre högtalare med chromecast funktion i det rummet och tänkte slå två flugor i en smäll.
Men den åkte tillbaka direkt, 5000kr dumTVn som nu är sju år gammal lät minst lika bra, både golvhögtalarna och datorhögtalarna från en 15år gammal stereo lät märkbart bättre.

Tror man måste upp i 7000+kr för att få något som är värt att koppla in, särskilt om det är till primära TVn. Min "nya" LG b2 65" är märkbart bättre än gamla TV och LG Soundbaren, men ändå inte riktigt lika bra som 1500kr/st golvhögtalarna som drivs med en 80tals stereo förstärkare.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

Klipsch cinema 400. Dock precis höjd i pris...
Jag har inte hört den och det är bara en 2.1 (sterio och bas) ljudbar utan möjlighet att "uppgraderas" med mer högtalare om man vi ha för där bak.
Hadde jag skaffat en ljud bar så får det minst vara 3.1 (sterio, center och bas) och gärna möjlighet att lägga till två till för surround.

Edit: Du kommer inte få något "Atmos" med en ljudlimpa med 2.1, 3.1 eller 5.1 .
För att du ska kunna märka "Atmos" så måste du ha x.x.2 eller x.x.4 minst. Den tredje siffran står för höjdhögtalare, alltså högtalare som sitter i taket eller är riktade så att de skickar ljudet mot taket så de kan stuttsa ner mot deg från taket.

Ska man kolla på sterio ljudbars så får du mycket bättre ljud från ett par aktiva bokhyllehögtalare i den prisklassen.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Skapade en liknande tråd igår som fick ett par inlägg: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1675421-vilken-soundba...

Tack för info, ska tita den tråden också. Vad ett bra tips där att köpa till 2st enheter till ett befintligt system.

Skrivet av Cruentusa:

Tror man måste upp i 7000+kr för att få något som är värt att koppla in, särskilt om det är till primära TVn. Min "nya" LG b2 65" är märkbart bättre än gamla TV och LG Soundbaren, men ändå inte riktigt lika bra som 1500kr/st golvhögtalarna som drivs med en 80tals stereo förstärkare.

Du är också inne på att det är bättre med receiver med riktiga högtalare?

Skrivet av Mega-Dark:

högtalare som sitter i taket eller är riktade så att de skickar ljudet mot taket så de kan stuttsa ner mot deg från taket.

Ska man kolla på sterio ljudbars så får du mycket bättre ljud från ett par aktiva bokhyllehögtalare i den prisklassen.

Vissa soundbars har högtalare som är riktade uppåt. Men kanske är försumbart?
Om man ska ha bokhylle högtalare. Ska man då ha som du säger, höger+vänster + center? Sedan någon "receiver" ?

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tawen:

Tack för info, ska tita den tråden också. Vad ett bra tips där att köpa till 2st enheter till ett befintligt system.
Du är också inne på att det är bättre med receiver med riktiga högtalare?

Vissa soundbars har högtalare som är riktade uppåt. Men kanske är försumbart?
Om man ska ha bokhylle högtalare. Ska man då ha som du säger, höger+vänster + center? Sedan någon "receiver" ?

Ja de soundbars som har högtalare riktade uppåt ger en bättre atmos upplevelse än de som inte har det, men ändå säger de har atmos.

När det kommer till aktiva (förstärkaren är inbyggd i högtalarna) bokhyllehögtalare så menar jag att två stycken (höger, vänster 2.0) ger bättre ljud än vad en soundbar som har 2.0/ 2.1 högtalare och som kanske okså försöker simulera mer högtalare än den har gör. I alla fall i en låg pris klass.

Vill du ha en soundbar för film så vill man gärna ha en med center kanal/högtalare alltså en fysik högtalarei mitten i soundbaren och inte bara höger och vänter sida, för det är där det mesta av allt tal/röster fins.

Det jag menar är att man kan tänka på samma sätt med soundbars som med ett vanligt högtalarsystem när det kommer till mängden högtalare och vart /hur de är placerade.

2.0 =sterio
2.1 =sterio med bas
3.0 = stero med center
3.1 =sterio, center och bas
5.1= sterio, center, surround och bas
5.1.2= sterio, center, surround, bas och högtalare för atmos.
O så vidare.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Jag kör en LG SN8YG soundbar som jag fick för 3000 kr på en rea för en tid sedan, till den har jag köpt extra bakre högtalare.
För film är den fullt tillräcklig och ger en bra surround-upplevelse med både Atmos Och DTS:X. Kanske inte världens bästa musikanläggning, men duglig. Har dessutom Google Cast inbyggt så den kan grupperas med andra högtalare i hemmet.

Permalänk
Inaktiv

Sonos Beam Gen 2, finns kod via Benify för att dra av 15% direkt på Sonos hemsida. Hamnar då runt 4600 kr.
Komplettera med en Sub senare om du känner att det behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tawen:

Hej.
Letar en Soundbar.
Om med extern bas, möjlighet att sänka basen(inte starta krig med LGh-grannar)
Inväntar gärna Blackweek, för en fin deal.

Gärna prisriktning 3-4k.
Vet ej vad man får inom pris 2-5k.
Samsung/JBL finns på Benify iaf.

Förutsättningar
Användas för musik/film
Lyssnar mest på Metal och Hard style.
Har vägmonterad TV LG 55C9PLA 3.5meter till soffan. Vardagsrum 3.5x4
Har Netflix/Disney/HBOmax tjänster.
Äger ingen blueray/konsol.

Önskade Egenskaper:
Bluetooth för Spotify via Android lur.
Vill styra Soundbar/tv med TV-dosa helst (Arc)?
Dolby Atmos tror jag att jag vill ha.
Vägmontera under TVn i Betongvägg.

Har tittat lite på:
Soundbar HW-Q610B 4000kr
Soundbar HW-S66B 2500kr
Sony 2.1 kanals HT-X8500 2500kr
Sony HT-G700 3500kr
Har ni råd/tips?

Du syftar på HDMI CEC (Consumer Electronics Control), jag startar/stänger av Chromecast 4K Google TV, Apple 4K, Sony UBP - X700 å Marantz NR 1711 hemmabiorecvier med TV:ns fjärr. ARC (Audio Return Channel) har med ljudet att göra. För att få Dolby Atmos ljud på Netflix behöver du ha Netflix 4K abbomanent, en hemnabio recvier, "brölimpa" som har stöd för Atmos ljud. Helst en certifierad HDMI Ultra High Speed kabel. Kör själv Dolby Atmos/DTS:X 5.1.2En del filmer/serier har inte Atmos ljud även om det står så.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Långt efter Uppdate.
Slutade med 1st par Fenris A5 Argon Audio ifrån hifi butiken. 3.5k på Blackweek.
Mycket nöjd. Inget behov av en subbas. Tänka på grannarna runt lägenheten.

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |