Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Jag skaffade ett sparkonto hos Nordax för några år sedan, tycker de har erbjudit en konkurrenskraftig ränta över hela perioden och har inte krånglat något med uttag. För tillfället 2% ränta om man har mer än 10000 sparat. Sevenday erbjuder 2,05 så det är väl också ett alterantiv.

Kolla här för en oberoende jämförelse: https://www.konsumenternas.se/konsumentstod/jamforelser/spara...

Toppen, tack för tips. Ja det står väl mellan SevenDay och Komplett Bank just nu, de har ju fördelen med att räntan tilldelas varje månad vilket är roligare när det gäller pengar som skall gå ut snart. Just nu är jag väl bara investerad "på marknaden" med 15% så då blir det en del likvida medel att sätta någon annanstans. Så får man se när jag tycker risknivån för ekonomin som helhet går ned tillräckligt för att investera mer igen.

Hur resonerar ni andra, har ni ökat på likvida medel för att klara stora svängningar i ekonomin?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Toppen, tack för tips. Ja det står väl mellan SevenDay och Komplett Bank just nu, de har ju fördelen med att räntan tilldelas varje månad vilket är roligare när det gäller pengar som skall gå ut snart. Just nu är jag väl bara investerad "på marknaden" med 15% så då blir det en del likvida medel att sätta någon annanstans. Så får man se när jag tycker risknivån för ekonomin som helhet går ned tillräckligt för att investera mer igen.

Hur resonerar ni andra, har ni ökat på likvida medel för att klara stora svängningar i ekonomin?

Ursäkt vad betyder månadsvis? Mer hur många procent ökar pengarna varje månad?
Nu när alla fonder bara visar rött så skulle varje procent + ses som väldigt bra

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Har du 85% likvida medel? Det är ju för fan mer safe än någon som är pensionär. Är du pensionär?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Var har du dina andra 85% placerade?
Glöm inte att inflationen (~10%) äter upp pengarna om de sitter på vanligt sparkonto

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Glöm inte att inflationen (~10%) äter upp pengarna om de sitter på vanligt sparkonto

Hade pengarna lagts in på början i januari så hade de minskat ännu mer.

Viktigt att man tar hänsyn till sparhorisonten tycker jag. För pengar som skall användas inom ett par års tid så anser jag inte att man skall investera dessa på börsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Ursäkt vad betyder månadsvis? Mer hur många procent ökar pengarna varje månad?

Gissningsvis med 1/12 av årsräntan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Viktigt att man tar hänsyn till sparhorisonten tycker jag. För pengar som skall användas inom ett par års tid så anser jag inte att man skall investera dessa på börsen.

Du mäter inte sparande i månader, du mäter i år...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

Har du 85% likvida medel? Det är ju för fan mer safe än någon som är pensionär. Är du pensionär?

Nej inte pensionär, pensionärer bör å andra sidan inte heller ligga speciellt mycket i likvida medel då deras pensionspengar kan antas tas ut under lång tid.

Skrivet av griid:

Likvida medel, just nu vanligt nollräntekonto. Så som börsen har varit på sistone så har nollränta och inflation varit bättre än att investera ifall man vill att pengarna skall vara tillgängliga om de behövs (vilket var min gissning), säg ifall räntor går upp kraftigare än man förväntar sig. Om det är så att jag får behov av att nalla av sparpengarna de närmaste 1-3 åren (säg om vi ser räntor på 10% och över) så är jag inte övertygad om att börsen kommer ha utvecklats speciellt bra tills dess.

Jag vet att en större summa skall ut i renovering men sedan återstår en ännu större summa som jag hittills har hållit för att ha hängslen och livrem ifall vi får några riktigt dåliga år. I min värld är det väl sådant som man har sparpengarna till från första början, jämna ut sin konsumtion över livet.

Jag frågar dock om andras inspel och hur de planerar för att känna av ifall jag är för trygghetsknarkare eller inte. Hur länge planerar folk att klara av riktigt dåliga scenarion utan att behöva dra in på allt annat? Tar de hellre risk att behöva sälja av till förlust ovanpå inflationen osv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Vad är förslaget för dessa pengar? Jag har nämligen planer på att flytta på vårkanten eller hösten 2023 beroende på hur mycket bostadsmarknaden kraschar, vad kan man göra kortsiktigt med dessa pengar för att inflationen inte ska äta upp de? Satsa på räntefond? Guld? Har någon förslag? Inte kul med 200k som bara sitter i 0 räntakonto just nu...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: AMD Radeon™ RX 9070 XT Taichi 16GB OC Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Meshify 2 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Nej inte pensionär, pensionärer bör å andra sidan inte heller ligga speciellt mycket i likvida medel då deras pensionspengar kan antas tas ut under lång tid.

Likvida medel, just nu vanligt nollräntekonto. Så som börsen har varit på sistone så har nollränta och inflation varit bättre än att investera ifall man vill att pengarna skall vara tillgängliga om de behövs (vilket var min gissning), säg ifall räntor går upp kraftigare än man förväntar sig. Om det är så att jag får behov av att nalla av sparpengarna de närmaste 1-3 åren (säg om vi ser räntor på 10% och över) så är jag inte övertygad om att börsen kommer ha utvecklats speciellt bra tills dess.

Jag vet att en större summa skall ut i renovering men sedan återstår en ännu större summa som jag hittills har hållit för att ha hängslen och livrem ifall vi får några riktigt dåliga år. I min värld är det väl sådant som man har sparpengarna till från första början, jämna ut sin konsumtion över livet.

Jag frågar dock om andras inspel och hur de planerar för att känna av ifall jag är för trygghetsknarkare eller inte. Hur länge planerar folk att klara av riktigt dåliga scenarion utan att behöva dra in på allt annat? Tar de hellre risk att behöva sälja av till förlust ovanpå inflationen osv?

OM du inte vill ha pengarna på Börsen, sätt in pengarna på ett konto som ger något i alla fall. Typ sevenday...
EX:
SevenDay Sparkonto
2,05%
SevenDay 3 mån (fast ränta)
2,30%
SevenDay 6 mån (fast ränta)
2,50%
SevenDay 12 mån (fast ränta)
2,70%
SevenDay 24 mån (fast ränta)
2,80%
SevenDay 36 mån (fast ränta)
2,80%

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

OM du inte vill ha pengarna på Börsen, sätt in pengarna på ett konto som ger något i alla fall. Typ sevenday...
EX:
SevenDay Sparkonto
2,05%
SevenDay 3 mån (fast ränta)
2,30%
SevenDay 6 mån (fast ränta)
2,50%
SevenDay 12 mån (fast ränta)
2,70%
SevenDay 24 mån (fast ränta)
2,80%
SevenDay 36 mån (fast ränta)
2,80%

Ja det var planen, även om det inte ger några direkta pengar är det väl brukligt iaf när det inte är speciellt mycket arbete.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Är fullt rimligt att hålla likvider för sådant man vet ska gå till något inom kort, och är även rimligt att ha utökad buffert i dessa tider om man tror det kan behövas. 85% låter som väldigt mycket vid första anblick, men det beror givetvis på hur mycket kapital du har i förhållande till hur mycket marginal du har på inkomst/utgifter och storlek på lån etc.

Tycker förövrigt också att inflationen i sig inte är ett argument för att investera (eller att inte investera). Det påverkar ju det "faktiska" värdet av allt lika mycket, vilket du också är inne på i sista meningen.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Är fullt rimligt att hålla likvider för sådant man vet ska gå till något inom kort, och är även rimligt att ha utökad buffert i dessa tider om man tror det kan behövas. 85% låter som väldigt mycket vid första anblick, men det beror givetvis på hur mycket kapital du har i förhållande till hur mycket marginal du har på inkomst/utgifter och storlek på lån etc.

Tycker förövrigt också att inflationen i sig inte är ett argument för att investera (eller att inte investera). Det påverkar ju det "faktiska" värdet av allt lika mycket, vilket du också är inne på i sista meningen.

Kan väl säga att så som det ser ut nu hade vi klarat oss i iaf 6 år av 10% ränta (utan att dra ned på något annat) med de pengarna jag planerar att hålla som buffert mer långsiktigt (dvs utan att behöva sälja av någon investering), det utan några lönehöjningar, avkastning på kapitalet eller mer sparande fram tills dess.

Kanske är det att spela det för säkert? Är väl lite den diskussionen jag vill få, se vad andra tycker. Till saken hör väl också att de där 15% som är investerat just nu är investerat till rätt hög risk vilket i sig är en investeringsstrategi.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

På sistone så har det varit bättre att ha varit i cash ja, det kan givetvis bli ännu värre också, men investera handlar ju om framtiden och om man inte behöver pengar på kort sikt så är det bättre att investra på lång sikt i aktier. Alla har vi olika liv och har olika riskfaktorer, så ja, om din tidshorisont är på 1-3 år så låter det vettigt att du har mer cash än vanligt, men handlar ju också om de faktiska beloppen vilket är olika för alla. 85% likvid för min del skulle vara helt vansinnigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

På sistone så har det varit bättre att ha varit i cash ja, det kan givetvis bli ännu värre också, men investera handlar ju om framtiden och om man inte behöver pengar på kort sikt så är det bättre att investra på lång sikt i aktier. Alla har vi olika liv och har olika riskfaktorer, så ja, om din tidshorisont är på 1-3 år så låter det vettigt att du har mer cash än vanligt, men handlar ju också om de faktiska beloppen vilket är olika för alla. 85% likvid för min del skulle vara helt vansinnigt.

Vad som är vansinnigt är också olika för olika personer, för vissa går väl den gränsen vid 100k på konto, för andra är det 1 miljon, och för andra 5 miljoner osv. Det är väl lite det jag försökte få input på, vad har andra för belopp för att de skall känna att de "sitter säkert" med vad som kan ske närmsta åren.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Vad som är vansinnigt är också olika för olika personer, för vissa går väl den gränsen vid 100k på konto, för andra är det 1 miljon, och för andra 5 miljoner osv. Det är väl lite det jag försökte få input på, vad har andra för belopp för att de skall känna att de "sitter säkert" med vad som kan ske närmsta åren.

Jag har personligen nyligen sagt upp mig och söker inte ens jobb, kommer nog inte söka nytt på ett år eller så, men har 94% i aktier. Har dock ingen skuld, barn eller andra åtaganden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

Jag har personligen nyligen sagt upp mig och söker inte ens jobb, kommer nog inte söka nytt på ett år eller så, men har 94% i aktier. Har dock ingen skuld, barn eller andra åtaganden.

Hade jag sagt upp mig och planerade att inte arbeta på ett tag så hade jag nog velat ha iaf 20 miljoner totalt ifall jag bara skulle ha 6% likvida medel (och personligen hade det fortfarande känts som en låg nivå av buffert i det scenariot).

Men det är väl det som är saken, jag kanske måste vänja mig vid lite mer risk, även om det har fungerat för mig hittills.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Hade jag sagt upp mig och planerade att inte arbeta på ett tag så hade jag nog velat ha iaf 20 miljoner totalt ifall jag bara skulle ha 6% likvida medel (och personligen hade det fortfarande känts som en låg nivå av buffert i det scenariot).

Men det är väl det som är saken, jag kanske måste vänja mig vid lite mer risk, även om det har fungerat för mig hittills.

Har inte så många miljoner, men jag har låga utgifter. Kan dessutom få nytt jobb väldigt snabbt om jag så vill. Kan i värsta fall sälja av aktier i den takten jag behöver för månadsutgifter.

Permalänk
Medlem

65% på SBAB med 1,5% ränta inför husköp
17% Avanza över ca 50 aktier/fonder/certifikat
15% Fondrobot
3% Shitcoins (har krympt av någon anledning?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Du mäter inte sparande i månader, du mäter i år...

Va? Svarar du på rätt inlägg?

Permalänk
Medlem

Tänkte börja spara lite med fondrobot.

Någon som har koll på detta? Har läst en del om Lysa och Avanza Auto. Som jag förstår det är Lysa lite billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Vad är förslaget för dessa pengar? Jag har nämligen planer på att flytta på vårkanten eller hösten 2023 beroende på hur mycket bostadsmarknaden kraschar, vad kan man göra kortsiktigt med dessa pengar för att inflationen inte ska äta upp de? Satsa på räntefond? Guld? Har någon förslag? Inte kul med 200k som bara sitter i 0 räntakonto just nu...

Skall du använda pengarna inom ett år är enda alternativet att ha de på ett sparkonto. Dock känns det som ren lathet om man använder ett konto som ger 0% i ränta istället för att flytta pengarna så att man i varje fall får 1.5-2%. Är det dessutom under 1 miljon så slipper du sprida ut pengarna på flera banker för att vara täckt av insättningsskyddet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av addictyo:

Tänkte börja spara lite med fondrobot.

Någon som har koll på detta? Har läst en del om Lysa och Avanza Auto. Som jag förstår det är Lysa lite billigare.

Välj risknivå sen är det bara att tuta å köra med månadssparandet. Du kan läsa hur dom fördelar mellan olika fonder och marknader om det är något du vill sätta dig in i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purgatory:

Välj risknivå sen är det bara att tuta å köra med månadssparandet. Du kan läsa hur dom fördelar mellan olika fonder och marknader om det är något du vill sätta dig in i.

Perfekt! Det är väl aktier/räntor som sätter risknivå? Rekommenderar du någon speciell fondrobot?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

För egen del så har jag 5 års buffert (med nuvarande levnadsomkostnader) på konto. Dock ligger en del av dessa pengarna på fasträntekonto med löptid på 1-2 år. De flesta skulle nog anse att så pass stor buffert är ekonomiskt vansinne. Storleken på bufferten är delvis baserad på att jag skall kunna sluta jobba när jag känner för det och inte behöva röra pengarna som jag har investerade på börsen på minst 5 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av addictyo:

Perfekt! Det är väl aktier/räntor som sätter risknivå? Rekommenderar du någon speciell fondrobot?

Ja Lysa har en guide du kan följa med frågor så rekommenderar dom risknivå. Kör någon med låg avgift, jag har inte jämfört men kör Lysa själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Någon som har tips på bra ställe för sparkonto där man kan ha bufferten och pengar som man skall ut med närmsta halvåret/året? Är rätt likvid pga kommande renoveringar och för att sitta säkert oavsett räntenivåer framöver men är ju dumt att fortsätta ha dem till noll ränta.

Jag öppnade nyligen ett konto på Landhypoteksbank, och det funkade smidigt när jag testade först att skicka 50 kr, sen tillbanks. Efter det flyttade jag min buffert dit. Dom har 2% ränta.

Permalänk
Medlem

Liten allmän fundering.
Om man har lån, borde man inte betala av det innan istället för att ha så stor buffert? Alltså i situationer där man behöver ut med en större summa pengar inom ett par år.

Det låter kanske självklart haha, men när räntorna var låga satt jag med en stor buffert i väntan på husköp.
Nu ökade ju månadskostnaden på lånet märkbart i år så jag gjorde istället några rejäla extraamorteringar.
Nackdelen är kanske om man har amorteringsfritt (som jag) och man vill öka lånet igen. Då antar jag att man tvingas amortera igen beroende på storlek på lånet.

I övrigt månadssparar jag ungefär halva lönen och resten går till utgifter.
Har varit lockande att trycka in lite mer på börsen och därmed ta det sista av långsiktiga bufferten, men tvekar. Har förstås en kortsiktigt buffert också, på ett par månadslöner, om något skulle krisa.

Hur skulle du gjort?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Liten allmän fundering.
Om man har lån, borde man inte betala av det innan istället för att ha så stor buffert? Alltså i situationer där man behöver ut med en större summa pengar inom ett par år.

Det låter kanske självklart haha, men när räntorna var låga satt jag med en stor buffert i väntan på husköp.
Nu ökade ju månadskostnaden på lånet märkbart i år så jag gjorde istället några rejäla extraamorteringar.
Nackdelen är kanske om man har amorteringsfritt (som jag) och man vill öka lånet igen. Då antar jag att man tvingas amortera igen beroende på storlek på lånet.

Har varit lockande att trycka in lite mer på börsen och därmed ta det sista av långsiktiga bufferten, men tvekar. Har förstås en kortsiktigt buffert också, på ett par månadslöner, om något skulle krisa.

Hur skulle du gjort?

Beror väl på vad du vill minimera för, det är inte säkert att man kommer få låna upp lika lätt i framtiden så har du använt pengarna för att amortera nu så är det inte säkert du kan få ut dem igen utan att sälja bostaden. Det kan bero på saker som att man blivit av med jobb, bankerna har stramat åt utlåningen osv.

Man kan också bli känsligare för att få slut på pengar de kortare perioder av höga räntor som eventuellt kan ske, även om lånenivån är lägre så hade de där pengarna man amorterat med förmodligen kunnat betala många månaders ränta. Men har man andra pengar investerat kan man såklart säga att i det skedet får man sälja investeringar till förlust om så krävs.

Det blir helt enkelt en avvägning, personligen lånade jag upp lite för den renovering vi skall göra nu istället för att ta sparpengar till den då vi även efter upplåningen hamnade på en vettig nivå jämfört med våra inkomster. Tror att långsiktigt kommer räntan man faktiskt får betala ligga kring 3% minus ränteavdraget och då tycker jag inte lånet är så dyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Liten allmän fundering.

Hur skulle du gjort?

Buffert för oväntade utgifter bör man alltid ha. Är ju jäkligt jobbigt om nåt händer och man lagt alla lättåtkomliga pengar på att betala av bolånet.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600