Snacka användbarhet på användbarhetsdagen!

Permalänk
Redaktion
Chefredaktör

Snacka användbarhet på användbarhetsdagen!

Idag är det Användbarhetsdagen, även känt som World Usability Day, som infaller årligen på andra torsdagen i november. Dagen uppmärksammas för att lyfta fram användbarhet i tekniska produkter och om hur man underlättar för människor att interagera med produkten i fråga med bland annat väldesignade gränssnitt.

Dagen i ära skapar vi denna tråd för att diskutera just detta och reka hur läget ser ut hos SweClockers utvecklare, UX-designers och produktmakare. Hur arbetar du med att göra interaktionen med produkten enklare och mer inkluderande för alla? Har du jobbat, eller jobbar, med gränssnitt av olika slag och kan dela med dig av tips och tricks? Eller har du som användare några svinbra exempel på produkter med fantastisk användbarhet? Är AI-interaktion det bästa som hänt användbarhet sedan muspekaren?

Dela med dig av dina tankar och erfarenheter!

Permalänk
Medlem

Svekklockers - hatat dina ögon sen '99.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
99:e percentilen

En viktig, men tyvärr ofta förbisedd, princip inom användbarhet är att många bäckar små blir en stor, stor å.

Vidare är det för mig fullständigt obegripligt hur vanligt det är med argument i stil med "men det står ju/jag har ju berättat/du vet ju att [infoga ointuitivt beteende]", som om människor vore robotar med ett oändligt och ofelbart register över varenda liten detalj i världen, snarare än vanestyrda och generaliserande varelser.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

En cookiespamruta – ett koncept som i sig är det kanske hårdaste enskilda slaget mot UX på webben någonsin – behöver inte täcka halva viewporten och dessutom lagga fram i 3 fps. Huruvida den behöver göra detta en gång i veckan (på iOS) låter jag vara osagt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

För mig handlar UX mer om en tankeprocess, att hela tiden vara medveten, agil och öppen för förändring. Många saker har så kass användarupplevelse att de helt förbises trots att de skulle kunna göra underverk. Absolut en viktig frga i all typ av utveckling

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

En cookiespamruta – ett koncept som i sig är det kanske hårdaste enskilda slaget mot UX på webben någonsin – behöver inte täcka halva viewporten och dessutom lagga fram i 3 fps. Huruvida den behöver göra detta en gång i veckan (på iOS) låter jag vara osagt.

<Uppladdad bildlänk>

Det är då man undrar om någon på Sweclockers ö.h.t besöker sin egen site.

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk

Ett dilemma är att göra ett interface som passar alla olika användare. Ett klassisk sätt att försöka kringgå detta är att erbjuda olika gränssnitt för olika användare. Jag har själv gjort detta för några av mina privata produkter.
Där jag har ett interface för vanligt folk, sedan ett för de som använder produkten flitigt och sist ett för de som är väldigt insatta.

Lösningen jag gjorde är inte alls bra. Men när man har väldigt snålt med tid så leder min lösning på att jag kan bara drösa på med mer funktioner utan behöva tänka på hur tusan jag ska få alla användare att förstå de olika alternativen.

Ta en knapp för att starta processen. Vissa användare vill ha en knapp som heter Run, den ska sköta allt.
Knappen där man får en dropdown med kanske 5st olika val, där man under varje val får 10st nya etc.
Ja, det hade bara lett till att vissa användare ej hade använt min produkt.

Självklart går problemet lösa genom väldigt mycket gränssnittstänk, men den tiden har jag ej.

Apple är ett företag jag tycker löser mitt problem genom att helt enkelt ha få funktioner i vissa produkter. -Jag pratar inte MasOS utan mer iOs etc.

Permalänk
Medlem

Att ta bort labels på taskbaren & gruppera är ett typiskt exempel där design går före användarvänlighet.

Man tar gärna bort alla möjligheter att ställa in sina program som man vill ha dom, man tar bort text och visar bara ikoner fast det finns hur mycket plats kvar för text. Man kan inte ställa in fonter och färger i programmen/hemsidorna längre.

Tycker att från att ha varit för avancerat för vanliga människor förr i tiden så har det överstyr åt andra hållet sista tiden. Det ska vara design och enkelt så att det blir svårare för både teknikfolk och vanligt folk.

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!
Installera Custom SweC UserCSS
Glöm inte att Geeks har en egen Discord-server: discord.geeks.se

Permalänk
Medlem

Ping @Elgiganten, @Komplett, @Webhallen

Har ni hört talas om detta?
Ganska revolutionärt verkar det som, att man sätter användaren i centrum och designar sina gränsnitt utefter användaren (istället för exempelvis data baserat på reklamintäkter).

Hoppas det sår ett frö...
Lycka till!

skrivfelsdjävulen var framme...
Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Skrivet av SuperSverker:

Ping @Elgiganten, @Komplett, @Webbhallen

Har ni hört talas om detta?
Ganska revolutionärt verkar det som, att man sätter användaren i centrum och designar sina gränsnitt utefter användaren (istället för exempelvis data baserat på reklamintäkter).

Hoppas det sår ett frö...
Lycka till!

Jag instämmer att jag tycker många webbutiker har fått sämre gränssnitt.
Ett dilemma dessa butiker har är att ett viktigt mål är att de ska sälja så mycket som möjligt, det handlar då om att ta fram ett gränssnitt som leder till detta. Och det är en komplicerad fråga hur ett sådant gränssnitt ska se ut på alla sätt och vis?

En helt annan fråga är. Hur ska ett gränssnitt se ut anpassat för datanördar som sitter 16h om dygnet framför datorn och de själva från en commando line vill kunna ställa sql frågor till deras butikdatabas för att få exakt det sökresultat de önskar -Jag överdrev lite, men det finns en poäng med det att samma gränssnitt ej är bäst för alla.

Permalänk
Medlem

En sak som retar mig är när webbsidor är pekanpassade även på datorer. Jag vill inte skrolla i en evighet för något som skulle få plats på en bildruta.
SweC-sidan är bra, men det finns exempel jag inte gillar:

Asus
En bit ner, sen får man skrolla mycket istället för att bara klicka åt ena eller andra hållet.
Polestar
skrolla, skrolla, skrolla...

Gamers Nexus nämnde någon grafikkort-tillverkares sida också, där man behöver skrolla till förbannelse, men minns inte vilken nu.

Ja, jag må låta grinig, men jag är över 40 nu så jag har rätt till det!

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

En sak som retar mig är när webbsidor är pekanpassade även på datorer. Jag vill inte skrolla i en evighet för något som skulle få plats på en bildruta.

Asus
En bit ner, sen får man skrolla mycket istället för att bara klicka åt ena eller andra hållet.
Polestar

Gamers Nexus nämnde någon grafikkort-tillverkares sida också, där man behöver skrolla till förbannelse, men minns inte vilken nu.

Tror dessa är en del av problemet:
1. De flesta gör hemsidor för mobiler för att flest besökare använder mobiler.
2. Design går före funktion
2.1. Allt ska skötas av färdiga system (wordpress, m.m) som anpassas. Så man måste skapa sin sida efter dessa begränsningarna.

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag instämmer att jag tycker många webbutiker har fått sämre gränssnitt.
Ett dilemma dessa butiker har är att ett viktigt mål är att de ska sälja så mycket som möjligt, det handlar då om att ta fram ett gränssnitt som leder till detta. Och det är en komplicerad fråga hur ett sådant gränssnitt ska se ut på alla sätt och vis?

En helt annan fråga är. Hur ska ett gränssnitt se ut anpassat för datanördar som sitter 16h om dygnet framför datorn och de själva från en commando line vill kunna ställa sql frågor till deras butikdatabas för att få exakt det sökresultat de önskar -Jag överdrev lite, men det finns en poäng med det att samma gränssnitt ej är bäst för alla.

Jag skulle vilja vänta det och säga såhär;

Igår skapades gränsnittet för att underlätta köpupplevelsen, strömlinjeforma och göra det så effektivt som möjligt för konsumenter att gå från produkt till kassa och köp.

Idag skapas gränsnitt som butiker - Grundtanken är att behålla personen på webbplatsen sålänge som möjligt, så att denne "hittar mer grejer" som den kanske inte insåg att den behövde, främst då man har möjligheten att pumpa reklam och trycka på impulser att denne ska fortsätta handla.

Det är egentligen ingen komplicerad fråga - Personligen anser jag Inet har lyckats väl med en kompromiss som verkar vara en blandning av båda, där reklam samsas på samma yta som en enkel och lättnavigerad och lättdriven webbsida. Netonnet är en annan aktör som visserligen blivit sämre på senare, men inte alls så dålig som Elgiganten eller Komplett som är i särklass sämst i mitt tycke.

Intressant fråga, men jag tror verkligen att om du ber Gunnar 65, Eva 45 och Ilse 12 att leta upp en produkt de söker och en produkt de inte visste att de ville ha, så lär de sannolikt att lyckats bättre på ett enklare gränsnitt som Inet eller Netonnets, jämfört med vidrigheten som Elgiganten försöker lyckas med. Det är helt enkelt mindre användbar information på Elgigantens webbplats jämfört med Inet/ NoN, vilket jag personligen tror har en negativ påverkan på antalet sålda produkter...

Men vad vet jag, jag har tagit 7.5hp i webbdesign och hatade varje minut för det var så luddigt så jag baserar 100% av mitt argument på egna erfarenheter och känslor

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Det första jag tänker på just nu när någon säger "användbarhet" eller UX är Modern Warfare 2. Där har man ett bra exempel på vad som händer när man försöker göra saker häftiga/snygga/edgy/coolt istället för att tänka på att göra det enkelt och smidigt för användaren.

Har nog fan inte stött på ett mer horribelt UI på väldigt länge. Att det ens går ut i produktion är ju helt magiskt efterblivet.

Vore kul att kunna lyfta exempel på bra saker också, men det är som vanligt inget som lägger sig i minnet lika bra som saker man stör sig på...

Känns som en trend att man gör en "re-brand" eller uppdaterar sin grafiska profil och lägger allt krut på design, men noll tankekraft på användarvänligheten (Elgiganten bl.a.)

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

Att VARENDA sida gnäller över om man vill acceptera cookies och sen inte kommer ihåg ens val tills nästa gång man besöker den! RAAAAHHHH jag blir galen!

Permalänk

Om vi tar program som GIT vs TFS. Så hör jag många säga att GIT är så otroligt mycket enklare och de kör typ 100% kommandoline. Jag har så svårt att förstå mig på dessa, speciellt om man pratar om basic saker som att checka in filer och se vad som är ändrat, merge ens incheckning med någon annans etc.
Visst om man kommer upp i stora projekt med väldigt många utvecklare så kanske de har rätt? Men vissa pratar om när de bara jobbar själv att GIT med kommandoline är så mycket enklare och mer användarvänligt än TFS med grafisk interface.

Lite samma sak ger jag med Linux/MacOs vs Windows med grafisk interface. Commandoline är mer användarvänligt säger vissa. Ja, kanske om man gör avancerade saker eller vill scripta flera inställningar överallt.

Permalänk
Medlem

World Usability Day siten laddar inte. He He he.

Men, om jag fattat ämnet någorlunda så är det gö-svårt att göra bra grejor som funkar för alla. Just nu sitter jag och argumenterar för att man i större utsträckning skall använda traditionell kategorisering i ett system, där leverantören gått lös på steroida meta taggar. Vad sagda leverantör inte ger ett jota för är att systemet används av tusentals människor som knappt vet vad meta är för någe skit... Man kan faktiskt låta de olika inriktningarna komplettera varandra och samexistera.
Ja, det är webbaserat.

För övrigt anser jag att CLI skall förbjudas... bara brist på UI.

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Asus
Polestar

SweClockers är väldigt mycket scrollande. Bara att skicka ett meddelande tar 3 skärmlängder på höjden och bara en halv på bredden. Dvs 6:1 format när 1:2 hade passat mig bättre och då har jag inte ens bredskärm. Telefonen är väl lättare att vrida 90 grader än datorskärmen.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Skrivet av SuperSverker:

Om du vill tagga @Webhallen måste du skriva det med ett B.

Skrivet av Tauri85:

Att VARENDA sida gnäller över om man vill acceptera cookies och sen inte kommer ihåg ens val tills nästa gång man besöker den! RAAAAHHHH jag blir galen!

Som sagt:

Skrivet av Alling:

det kanske hårdaste enskilda slaget mot UX på webben någonsin

Det går ju att implementera skiten "bara" ganska dåligt, men av någon anledning satsar en förkrossande majoritet av alla sajter på att frammana maximal UX-panik hos användaren.

Ett oerhört tragiskt öde för en av mänsklighetens allra finaste uppfinningar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Infinite scrolling är djävulens avföda.

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Hedersmedlem

Brukar gnälla på att det var bättre förr och det var det tusan också.

Windows 10 och 11 är i standardutförande ganska grötiga och röriga där det är svårt att se skillnad på olika fönster, vad som är knappar, klickbara länkar/text eller kryssrutor. Lägg sen till ofoget att dölja skrollister innan man försöker skrolla och rörigheten är total.

Den som kom på idéen att ta bort möjligheten att slippa gruppera program i aktivitetsfältet kan gärna få förklara sig varför man ska behöva klicka och vänta en massa extra istället för att kunna se saker direkt. Det är inte ovanligt att jag har 5-6 Excel-filer öppna samtidigt ihop med 3-4 texteditorer, några webbläsare och ett gäng andra program. Då vill jag jättegärna kunna se direkt vad som är vad.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Infinite scrolling är djävulens avföda.

I de flesta fall ja, men när det gäller Inets hemsida så har jag flera gånger missar "visa alla"-knappen. När jag provade nu så uppdaterade han en gång, men sedan kom knappen "visa alla". På inets sida skulle jag hellre vilja ha att han visar alla på en gång, typ som infinite. Men i det fallet finns det ju ett stopp när produkterna är slut.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En sak jag avskyr i spel är att alla interface's blir platta och monokroma. Ofta fyllda med massor av onödig grafik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Tror dessa är en del av problemet:
1. De flesta gör hemsidor för mobiler för att flest besökare använder mobiler.
2. Design går före funktion
2.1. Allt ska skötas av färdiga system (wordpress, m.m) som anpassas. Så man måste skapa sin sida efter dessa begränsningarna.

Ja, vad är det för fel på HTML/CSS? Det går att göra responsiva sidor i det. :-\
Jag har jobbat med Wordpress på jobbet, och det känns väldigt invecklat i jämförelse med HTML/CSS.

Skrivet av Fenrisulvfan:

SweClockers är väldigt mycket scrollande. Bara att skicka ett meddelande tar 3 skärmlängder på höjden och bara en halv på bredden. Dvs 6:1 format när 1:2 hade passat mig bättre och då har jag inte ens bredskärm. Telefonen är väl lättare att vrida 90 grader än datorskärmen.

Så är det nog. Personligen föredrar jag smalare texter än breda, för jag tycker det är lättare att följa.
Saknar vänsterställd layout här, men centrerad fungerar också om man flyttar fönstret åt ena eller andra hållet.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

<Uppladdad bildlänk>

Och inte dölja "neka allt" bakom fler inställningar som SweC gör

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Och inte dölja "neka allt" bakom fler inställningar som SweC gör

Många sidor har ju inte ens neka som alternativ..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

Många sidor har ju inte ens neka som alternativ..

Nästan alla sidor har det, de som inte har det bryter mot lagen. Nödvändiga kakor räknas inte.

Permalänk
Medlem

Jag vet ej om denna artikel är i samma användarvänlig som tidigare kommentarer är. https://www.vibilagare.se/nyheter/vi-bilagares-test-av-pekska... men att en bil som har fysiska knappar eller har typ ett scrollhjul på mittenkonsolen mellan säterna som du kunde klicka på så slapp du även aktivt stirra på skärmen och hela tiden missa viktig information om vart bilen tog vägen eller om det kom upp ett objekt som du behöver bromsa för etc. Men detta är fan sinnessjukt att allt ska göra på en skärm där du måste gå igenom halva systemet innan du kommer dit du ska.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk

Då man skrivit en kommentar och sedan klickar "bakåt".

Permalänk
Medlem

Sidor som inte tillåter att man backar ut från deras domän är en plåga också, när man vill tillbaks till sin sökning.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.