Windows 11 - installationsproblem

Permalänk
Medlem

Windows 11 - installationsproblem

Hejsan

Jag har gjort en ominstallation som avslutas för tidigt genom klantighet och nu försöker jag via en USB sticka ominstallera windows 11.

Jag har laddat ner windows 11 på stickan via microsoft hemsida och skapat ett installationsmedium. Men när jag sen kör installationen får jag ett fel meddelande.

Vad bör jag göra? Jag har en till laptop och usb stickor så jag bör ha möjlighet att få detta att fungera.
Hårddisken innehåller bara filmer och det har inte varit något windows på tidigare.

Är det att stickan måste vara FAT32 eller NTFS? Alternativt hårddisken på något vis måste omformateras med FAT32 eller NTFS?

Någon som kan hjälpa mig?

Mvh

Permalänk
Medlem

Alternativt ladda ner windows 10 och uppgradera till windows 11?

Permalänk
Medlem

Det låter som att Windows tror att du försöker uppdatera Windows till en version som inte ska gå. Förmodar att du bara försöker installera om Windows 11 som redan är installerat..?

Mediet (hårddisken/ssdn) du ska installera Windows 11 på bör vara formaterat med NTFS.

Det lättaste är att testa att formatera om hårddisken till NTFS.
Om inte det hjälper så kan du testa att återskapa din Windows 11 USB sticka. Ska inte spela någon jätteroll vad den är formaterad med så länge datorn kan boota den och Windows kan läsa den. Men ExFAT är att föredra eller möjligtvis FAT32.

Om det är så att du försöker uppdatera från Win 10 till Win 11 och installationen är korrupt så kan det vara precis som jag skrev först. Windows/Microsoft förstår inte att det är en korrekt uppgradering du försöker göra.
Så som du skrev så kanske du behöver installera om Win10. Där efter antingen uppgradera via Windows Update eller testa med installations-mediet igen.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Det låter som att Windows tror att du försöker uppdatera Windows till en version som inte ska gå. Förmodar att du bara försöker installera om Windows 11 som redan är installerat..?

Mediet (hårddisken/ssdn) du ska installera Windows 11 på bör vara formaterat med NTFS.

Det lättaste är att testa att formatera om hårddisken till NTFS.
Om inte det hjälper så kan du testa att återskapa din Windows 11 USB sticka. Ska inte spela någon jätteroll vad den är formaterad med så länge datorn kan boota den och Windows kan läsa den. Men ExFAT är att föredra eller möjligtvis FAT32.

Om det är så att du försöker uppdatera från Win 10 till Win 11 och installationen är korrupt så kan det vara precis som jag skrev först. Windows/Microsoft förstår inte att det är en korrekt uppgradering du försöker göra.
Så som du skrev så kanske du behöver installera om Win10. Där efter antingen uppgradera via Windows Update eller testa med installations-mediet igen.

Väldigt tacksam för svar.

Som det ser ut nu kommer jag inte åt windows alls utan måste gå via bios och starta upp från usb stickan.
Precis, den verkar tro att jag försöker göra en uppdatering. Vad jag vill göra är att installera en ny windows kopia.

Jag har en ssd disk och ett uttag som jag kan koppla in i min andra laptop och formatera om till NTFS.
Men var får jag då tag i en ren windows installation? Så den inte tror att jag försöker uppdatera något?

Ska testa här med ssd disken får vi se. Jag kopplar in den i min usb port och får då en ny partition med ssdn.
Kan jag via där på något sätt lägga in ett windows på ssdn? Försökte via en iso avbildning köra en installation men den vill då bara ominstallera nuvarande windows på andra laptopen.

Krångligt! Så här var det inte förr

Kan jag installera linux kanske och via där lägga in ett windows? Har 3 ssd diskar i den "trasiga" laptopen. Alla utplockade nu dock...

Note: fick samma fel meddelande när jag nu försökte installera windows 10

Note 2: Lite kul också....

Permalänk
Avstängd

Tryck Shift-F10 i installationen, sen kör Diskpart i command-promten så tror jag det funkar sen.
https://learn.microsoft.com/en-us/windows-server/administrati...

I Diskpart:
list disk
select disk
clean

Permalänk
Medlem
Skrivet av Returburk:

Tryck Shift-F10 i installationen, sen kör Diskpart i command-promten så tror jag det funkar sen.
https://learn.microsoft.com/en-us/windows-server/administrati...

I Diskpart:
list disk
select disk
clean

Tack.

Men när jag kör detta så hittar den inte min disk? Original disken är inkopplad....

Hittar bara min sticka??

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tioende:

Tack.

Men när jag kör detta så hittar den inte min disk? Original disken är inkopplad....

<Uppladdad bildlänk>

Hittar bara min sticka??

Finns disken i BIOS/UEFI?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Returburk:

Finns disken i BIOS/UEFI?

Jajamän. Där är disken registrerad.

Fasiken vad märkligt.

Permalänk
Medlem

Okej. Mer detaljer.

Den disken jag har installerad nu har en windows kopia. Men den windows kopian är korrupt och jag kan inte logga in.

Jag måste alltså på något vis rensa den så jag kan få in en ny windows kopia verkar det som. Men jag vet inte hur jag ska radera disken då jag inte kommer åt den? Ska jag testa installera ubuntu och installera en windows kopia därifrån? Går det?

Permalänk
Medlem

Får du fel meddelande direkt? Eller kan du välja något annan innan?

Ska gå att rensa/ta bort partitionen inne ifrån installationen.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Får du fel meddelande direkt? Eller kan du välja något annan innan?

Ska gå att rensa/ta bort partitionen inne ifrån installationen.

Precis men den hittar inga hårddiskar när jag väljer "avancerat". Installationsprogrammet verkar inte hitta diskarna. Vilket ju är jättemärkligt. Det står att jag måste ladda någon drivrutin. Finns det någonting sånt jag kan ladda ner och installera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tioende:

Precis men den hittar inga hårddiskar när jag väljer "avancerat". Installationsprogrammet verkar inte hitta diskarna. Vilket ju är jättemärkligt. Det står att jag måste ladda någon drivrutin. Finns det någonting sånt jag kan ladda ner och installera?

Kolla i BIOS , kolla så SATA är inställt på AHCI.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tioende:

Precis men den hittar inga hårddiskar när jag väljer "avancerat". Installationsprogrammet verkar inte hitta diskarna. Vilket ju är jättemärkligt. Det står att jag måste ladda någon drivrutin. Finns det någonting sånt jag kan ladda ner och installera?

Det fick jag med en Windows USB sticka gjord i Linux, det fungerade inte helt enkelt. Skriver du windows iso med Rufus? Om inte så ta ner det programmet på laptop och kör om usb stickan genom rufus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon8870:

Det fick jag med en Windows USB sticka gjord i Linux, det fungerade inte helt enkelt. Skriver du windows iso med Rufus? Om inte så ta ner det programmet på laptop och kör om usb stickan genom rufus.

Yes. Gjorde det. Nu kan bios inte ens identifiera stickan. Suck...

Den skapade dock stickan i ett filsystem från linux. Ska jag använda ett annat filsystem när jag skapar ISOn i rufus?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Kolla i BIOS , kolla så SATA är inställt på AHCI.

Hittar inga sådana alternativ?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tioende:

Yes. Gjorde det. Nu kan bios inte ens identifiera stickan. Suck...

Den skapade dock stickan i ett filsystem från linux. Ska jag använda ett annat filsystem när jag skapar ISOn i rufus?

Rufus är ett windows program, den ska fatta det ska skrivas i NTFS, så testa ta hem windows ison igen genom microsofts hemsida.

WIndows 11 på microsoft Skrolla ner till Iso nedladdning och ta ner multi-iso som kommer som länk efter du valt i menyn.

Permalänk
Avstängd

Provat att göra usb-stickan i microsofts program?
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows11

Permalänk
Medlem
Skrivet av tioende:

Hittar inga sådana alternativ?

making sure (if you have it) UEFI is enabled, CSM or Legacy BIOS disabled, Windows Boot Manager set first to boot, if necessary disable Secure and Fast Boot until after install, set SATA controller to AHCI, Save changes and Exit

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Allright. Nu pausar jag för idag. Ser dubbelt. Kom gärna med mer tips, fortsätter imorgon

Permalänk
Medlem

Ops, dubbelpost också...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

making sure (if you have it) UEFI is enabled, CSM or Legacy BIOS disabled, Windows Boot Manager set first to boot, if necessary disable Secure and Fast Boot until after install, set SATA controller to AHCI, Save changes and Exit

Jepp, tried but doesn't work anyway.

I´m so tired of this - not fun anymore - so I ordered a new clean m.2 ssd disk.
Hopefully that will work.

Vill tacka alla inblandade för ni försökt hjälpa till, antar att mina kunskaper brister.
Men uppskattar verkligen er hjälp.
Tack.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tioende:

Jepp, tried but doesn't work anyway.

I´m so tired of this - not fun anymore - so I ordered a new clean m.2 ssd disk.
Hopefully that will work.

Vill tacka alla inblandade för ni försökt hjälpa till, antar att mina kunskaper brister.
Men uppskattar verkligen er hjälp.
Tack.

Gött. Installera helt nytt. Allt nytt.