Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Nvidia användare har ni Nvidia Resizable BAR ON eller OFF?

Permalänk
Medlem

ja, för bara 2-3 veckor sedan
Ville inte pilla och flasha bios förut för rebar, sedan upptäckte jag att asus verkar lagt till stöd för rebar retroaktivt för min bios, hur fan de nu gick till. 😁

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Medlem

aktivera det då det kom men har ju uppgraderat bios efter det så vet inte om jag har det igång längre då jag sist uppdatera bios så aktivera jag bara xmp vad jag minns vet inte om det aktiveras default om man haft det igång någon gång.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Vad har man för fördel för att ha det? Köpte ett AMD kort nu så troligtvis kommer jag inte kunna använda det any way.
Men gött och ha lite koll.

Permalänk
Medlem

Finns det några nyare tester för Resizable BAR ON/OFF för nvidia kort?? Har för mig att det var blandade positiva och negativa resultat när det kom.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Inte aktuellt för mig. Jag har ett Zotac-kort, och att uppdatera BIOS på det är en mardröm. Jag har gjort det en gång. Det var ett flerdagarsprojekt för att få allt att funka. Tänker inte göra om det.

Röstningsalternativen utgår från att man kan aktivera det. Hade så klart aktiverat det om jag hade kunnat.

Vad har du för kort? För jag gjorde det på några minuter när jag flashade mitt 3080 AMP HOLO. Kan inte minnas att det var något strul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Vad har du för kort? För jag gjorde det på några minuter när jag flashade mitt 3080 AMP HOLO. Kan inte minnas att det var något strul.

Suck...

Zotac levererar kassa BIOS. T ex hade mitt kort, OC-modellen, från början inte ett giltigt BIOS som ger upplåst strömbudget, medan icke-OC-versionen av kortet hade det. De har släppt BIOS till olika kort som inte funkar att uppgradera med, och såna som brickat kort.
I mitt fall var det ett rent helvete. Minns inte alla turer nu, men jag fick ladda ner nåt specialprogram, sen rensa BIOS, sen lägga dit nån annan version, därefter uppdatera och då var det väl ungefär en gång på 20-30 försök som processen startade. Ett par gånger gick det inte att starta datorn med kortet, utan det var bara svart. Fick använda mitt andra grafikkort för att komma in i Windows, och sen göra om processen. Minns inte hur många försök som krävdes innan det till slut funkade. Och jag var inte ensam om att ha det så. Läste om många med samma upplevelse. Jag tror också det dröjde ett bra tag innan rätt version av BIOS:et fanns tillgängligt.

Versionen de nu släppt för mitt kort är samma gamla skit utan upplåst strömbudget igen, så även om själva uppdateringsprocessen mot förmodan skulle funka perfekt, så blir det en generell nergradering av kortet, för en möjlig förbättring i en del spel.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Suck...

Zotac levererar kassa BIOS. T ex hade mitt kort, OC-modellen, från början inte ett giltigt BIOS som ger upplåst strömbudget, medan icke-OC-versionen av kortet hade det. De har släppt BIOS till olika kort som inte funkar att uppgradera med, och såna som brickat kort.
I mitt fall var det ett rent helvete. Minns inte alla turer nu, men jag fick ladda ner nåt specialprogram, sen rensa BIOS, sen lägga dit nån annan version, därefter uppdatera och då var det väl ungefär en gång på 20-30 försök som processen startade. Ett par gånger gick det inte att starta datorn med kortet, utan det var bara svart. Fick använda mitt andra grafikkort för att komma in i Windows, och sen göra om processen. Minns inte hur många försök som krävdes innan det till slut funkade. Och jag var inte ensam om att ha det så. Läste om många med samma upplevelse. Jag tror också det dröjde ett bra tag innan rätt version av BIOS:et fanns tillgängligt.

Versionen de nu släppt för mitt kort är samma gamla skit utan upplåst strömbudget igen, så även om själva uppdateringsprocessen mot förmodan skulle funka perfekt, så blir det en generell nergradering av kortet, för en möjlig förbättring i en del spel.

Låter ju inte bra, men vilket kort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Låter ju inte bra, men vilket kort?

Zotac 3080 Trinity OC.

Inte nog med att det strular generellt, för många användare, de var också ojämförligt sist med att erbjuda BIOS med stöd. Flera månader till ett halvår efter andra tillverkare.

Så tyvärr, för mig blir det ingen uppdatering. Och aldrig mer ett Zotac-kort, så klart.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk

Resizable BAR ON eller OFF? Har inte ens dom valen på mitt gamla mobo
Vet vad det är också så jag har inget svarsalternativ som stämmer.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Zotac 3080 Trinity OC.

Inte nog med att det strular generellt, för många användare, de var också ojämförligt sist med att erbjuda BIOS med stöd. Flera månader till ett halvår efter andra tillverkare.

Så tyvärr, för mig blir det ingen uppdatering. Och aldrig mer ett Zotac-kort, så klart.

Vet att jag fick vänta för dem att släppa fungerande version, men väntade tålmodigt tills de fixade det. Kändes ju segt, men det var ju två år sen nu.

Permalänk
Medlem

Enligt GPU-Z har jag det enabled.
Märker ingen skillnad.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Musikälskare

Någon som har fått det att fungera på ett MSI 3080 Ti 12GB SUPRIM X?

Får upp det här i MSI Center, har kollat några guider men vill inte klydda till det i onödan om någon redan har fått det att fungera

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av flashen:

Någon som har fått det att fungera på ett MSI 3080 Ti 12GB SUPRIM X?

Får upp det här i MSI Center, har kollat några guider men vill inte klydda till det i onödan om någon redan har fått det att fungera

https://i.imgur.com/wlBGqBF.png

Har ett MSI 3080 (Inte Ti och inte Suprim) men givetvis liknande case.
Jag behövde bara aktivera i bios och uppdatera firmware på grafikkortet (kanske inte behövs på 3080 Ti) så var det bara att tuta och köra sen.

EDIT: Nu har även Flashen resizable bar.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Zotac 3080 Trinity OC.

Inte nog med att det strular generellt, för många användare, de var också ojämförligt sist med att erbjuda BIOS med stöd. Flera månader till ett halvår efter andra tillverkare.

Så tyvärr, för mig blir det ingen uppdatering. Och aldrig mer ett Zotac-kort, så klart.

Har ett sådant, aldrig märkt något konstigt med det, har kanske haft tur?
Flashade det precis och aktiverat Resizable Bar, inga konstigheter. Dock inte testat något.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

jag har 9900ks med resize bar, har asrock moderkort och dem dem kunde man bara skriva och fråga så uppdaterande de ett bios inom en vecka

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Har ingen dator med stöd, men lite tråkigt med frågan så styrd till Nvidia. AMD och Intel har ju samma teknik

Då jag ställde frågan i Nvidia tråden så trodde jag att endast medlemmar men dessa kort skulle läsa tråden. Feltänkt av mig

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Då jag ställde frågan i Nvidia tråden så trodde jag att endast medlemmar men dessa kort skulle läsa tråden. Feltänkt av mig

Du skapade nog inte tråden/frågan med avsikt att hamna på framsidan så jag förstår dig, det var i det sammanhanget jag ställde motfrågan. Inte menat som ett påhopp även om jag kan se att det låter så.

Kanske är ett ämne för en veckans fråga framöver?

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Daemon:

Har ett MSI 3080 (Inte Ti och inte Suprim) men givetvis liknande case.
Jag behövde bara aktivera i bios och uppdatera firmware på grafikkortet (kanske inte behövs på 3080 Ti) så var det bara att tuta och köra sen.

EDIT: Nu har även Flashen resizable bar.

Efter att ha satt i halsgropen av en svart skärm efter BIOS flashen så löste det sig nu wunderbar!

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Du skapade nog inte tråden/frågan med avsikt att hamna på framsidan så jag förstår dig, det var i det sammanhanget jag ställde motfrågan. Inte menat som ett påhopp även om jag kan se att det låter så.

Kanske är ett ämne för en veckans fråga framöver?

Tycker jag med sedan någon som kan förklara funktionen så fler förstår nyttan och aktivera gratis extra prestanda för AMD och Nvidia

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

på men märker noll skillnad

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

"On" med RTX 4090.
Körde off med RTX 2070 Super, tror rebar endast stöds från och med 30xx serien.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av hakd:

på men märker noll skillnad

Som jag förstår det beror det på spel och implementation

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Klart jag har det på. Ser ingen anledningen att lämna det av.

Permalänk
Medlem

Har aktiverat sen ett bra tag tillbaka. Bara en inställning i biosen. Har nvidia kort. Tydligen ska resizable bar vara testat för titlar som får en boost av det enligt nvidia så det verkar inte vara nån nackdel att ha det aktiverat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Då jag ställde frågan i Nvidia tråden så trodde jag att endast medlemmar men dessa kort skulle läsa tråden. Feltänkt av mig

Har nVidia, men inte från 3000-serien eller nyare så det faller bort på det.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cimlite:

Mitt moderkort har fått stöd för det. Där var Asus faktiskt riktigt snabba med bios uppdateringar... trots att mitt z730 var uråldrigt redan när den uppdateringen kom.

Men tyvärr har man ju ett 20-serie kort, så det kvittar. 🤷‍♀️

lite samma båt. synd de inte kan ge om bios update med rebar på 20xx

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Moderator
Moderator

Jonas skrev en artikel innehållande en del info kring ReBar samt testresultat med RTX 3060 och RX 6800 för er som inte redan spanat in den.
https://www.sweclockers.com/test/31499-resizable-bar-med-gefo...

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

Igång både på mitt 3080 och mitt 6800xt. 3080 krävde dock flash av vbios för att få stöd.

Märker du skillnad i hur 6800xt vs. 3080 presterar med Resizable Bar?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem

Har aktiverat resizable bar, men aldrig rört "Launch CSM", har kört med både GPT och MBR! Har inte märkt någon skillnad!

Vet inte ens om jag har optimerat detta, fattade typ noll av Launch CSM grejen, sen har jag aldrig vågat flasha mitt grafikkort, brukar bara flasha bios (x570)

Sitter på ett ROG STRIX RTX3060TI O8G V2 GAMING just nu, vet inte vad skillnaden blir om man flashar vbios, kan väl knappast bli prestandaskillnad? Däremot stabilitet?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Har aktiverat resizable bar, men aldrig rört "Launch CSM", har kört med både GPT och MBR! Har inte märkt någon skillnad!

Vet inte ens om jag har optimerat detta, fattade typ noll av Launch CSM grejen, sen har jag aldrig vågat flasha mitt grafikkort, brukar bara flasha bios (x570)

Sitter på ett ROG STRIX RTX3060TI O8G V2 GAMING just nu, vet inte vad skillnaden blir om man flashar vbios, kan väl knappast bli prestandaskillnad? Däremot stabilitet?

Om det står att resizable bar faktiskt används för grafikkortet (se Nvidias kontrollpanel, förslagsvis) så är det inte relevant i sammanhanget att flasha "vbios" (kortets firmware).
De tre kraven: Resizable BAR måste vara aktiverat i systemets firmware (UEFI/"BIOS"), kortets firmware ("VBIOS") behöver också ha stöd, och du behöver använda en modern drivrutin.

Snacket om att flasha om grafikkortets firmware handlar alltså specifikt om kort med äldre firmware, vilket väl mycket beror på vilken modell man har och eventuellt då även tillverkningsdatum (för de modeller som fanns innan Nvidia började använda funktionen).

(Vad gäller "CSM" så är det en UEFI-funktion för att emulera BIOS, om man har t.ex. en "BIOS-baserad" Windowsinstallation man vill fortsätta att starta i en UEFI-baserad dator)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304