Gamers Nexus djupdyker i smältande 12VHPWR-kontakter

Permalänk
Melding Plague

Gamers Nexus djupdyker i smältande 12VHPWR-kontakter

Med hjälp av ett externt labb och flera veckors testande landar Youtube-profilen i att användarfel och illa anslutna kontakter ligger bakom problemet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag hade hellre haft ett adapter som går ifrån 12VHPWR kontakt direkt till klassiska 8 pinnars så kan man sätta i adaptern en gång och sen han gamla hederliga kablar

Permalänk
Medlem

"Det påpekas även att det är en hårfin gräns mellan användarfel och designfel."

Ändå finns väl vissa skillnader själva designen mellan 8-pin & 12-pin som ökar procentsatsen för möjligt felhanterande? 8-pin må vara jobbigt att framförallt ta loss i trånga utrymmen enligt egen erfarenhet (har ingen erfarenhet av 12-pin), men sitter på plats, det gör den när man väl fått dit den. I min bok är det i alla fall ett designfel om något jämfört med en tidigare design leder till ökade risker...

12-pin Guide WCCFTECH

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

"Det påpekas även att det är en hårfin gräns mellan användarfel och designfel."

Ändå finns väl vissa skillnader själva designen mellan 8-pin & 12-pin som ökar procentsatsen för möjligt felhanterande?

Det var väl precis det som uttrycktes där?

GN konstaterar att ett av huvudproblemen är att folk inte tryckt i kontakten korrekt, men det blir ju mer en tolkningsfråga om det är användarfel, designfel, eller mest sannolikt lite ur båda kolumnerna.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det var väl precis det som uttrycktes där?

GN konstaterar att ett av huvudproblemen är att folk inte tryckt i kontakten korrekt, men det blir ju mer en tolkningsfråga om det är användarfel, designfel, eller mest sannolikt lite ur båda kolumnerna.

God design ska ta höjd för att användare faktiskt kan göra fel. En sån detalj är ju med 8-pin får du faktiskt tydlig haptisk men även auditiv feedback på att kabeln sitter rätt. Nu har jag ingen 20-pin att tillgå, men av vad jag läser så är det ju inte lika tydligt för 20-pin.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

God design ska ta höjd för att användare faktiskt kan göra fel. En sån detalj är ju med 8-pin får du faktiskt tydlig haptisk men även auditiv feedback på att kabeln sitter rätt. Nu har jag ingen 20-pin att tillgå, men av vad jag läser så är det ju inte lika tydligt för 20-pin.

Ingen säger emot dig? Jag gjorde ett inlägg som poängterade att GN, Swec-artikeln och jag håller med dig. (Detta eftersom det lät som att du uppfattade det annorlunda)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Nog en av få gånger jag inte håller med honom. Om det är lätt att göra "fel" så är det inte användarfel, utan usel design. Kontakten behöver göras om. Hoppas någon anmäler detta till elsäkerhetsverket och motsvarande utomlands.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Ett tips för som har kort med denna kontakten är att sätta i kontakten innan kortet monteras.
Mycket lättare att kontrollera om kontakten sitter som den ska.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Så man ska alltså inte köpa ett kort från 4000-serien om man planerar att använda grafikkortet på normalt vis!?
Det känns som att man skulle kunna stämma tillverkaren om man skulle vägra garanti eller reklamation då man normalt sett köper lösa komponenter för att kunna byta och ändra som man vill...

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tickles:

Så man ska alltså inte köpa ett kort från 4000-serien om man planerar att använda grafikkortet på normalt vis!?
Det känns som att man skulle kunna stämma tillverkaren om man skulle vägra garanti eller reklamation då man normalt sett köper lösa komponenter för att kunna byta och ändra som man vill...

Berätta mera hur du kommer fram till detta? Jag använder mitt 4090 som ett grafikkort som vanligt så jag förstår inte din slutsats.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tickles:

Så man ska alltså inte köpa ett kort från 4000-serien om man planerar att använda grafikkortet på normalt vis!?
Det känns som att man skulle kunna stämma tillverkaren om man skulle vägra garanti eller reklamation då man normalt sett köper lösa komponenter för att kunna byta och ändra som man vill...

Jag tror det vore lämpligt för diskussionens skull att du uttryckligen skriver vad du menar här, istället för att insinuera något som inte alls känns som en naturlig följd av fynden.

Jag ser iaf ingen tydlig koppling mellan "det går inte att använda grafikkortet på normalt vis" och det Steve/GN fann.

Däremot t.ex.: kontakten borde förbättras så att det är tydligare när den sitter korrekt. (Även om det nu visserligen lät som att man, för att det ska bli ett verkligt problem, måste missa så pass grovt att det borde vara självklart att det är fel.)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Som Steve påpekar så har ju FUD'en online sannolikt påverkat felfrekvensen här också. Folk som läser om det och regelbundet börjar ta ur kontakten för att kolla. Visar sig att du kan köra vilken adapter/sladd som helst bara du klickat in den som förväntat och låter den vara.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Som Steve påpekar så har ju FUD'en online sannolikt påverkat felfrekvensen här också. Folk som läser om det och regelbundet börjar ta ur kontakten för att kolla. Visar sig att du kan köra vilken adapter/sladd som helst bara du klickat in den som förväntat och låter den vara.

Vansinnigt illa om "dra ur och sätta i kontakten" ökar felfrekvensen. Men så verkar ju vara fallet. "Oj oj nu kom det lite bråte i kontakten... Oooooch där smälte den".

Aldrig hört om liknande grejer med 8-pinskontakten.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

En kontakt som ska överföra den effekten med lågspänning, dvs rejält hög ström bör ha en låsning när den är i rätt läge. Helt klart ett designfel, men kanske inte strider med CE-regelverk. Men är ju förvånansvärt att ett företag som nVidia inte tagit höjd för detta i sin design.

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus ROG Maximus XI Hero z390 - i7 9700k - MSI GTX 1080ti - EVGA Supernova G2 750W - Corsair Vengeance 32gb LP 3600MHz - Noctua NH-D15 - Acer Predator XB271HU - BenQXL2411Z

Permalänk
Medlem

Det här var vi ganska många som sa ifrån början. Uppenbart är marginalerna mindre och därmed är det lättare att det blir fel.

Men jag måste ge GN världens eloge för detta arbete. Det är inget skitsnack han håller på med denna gång.

Jag skulle ge rådet att om man är osäker på om man gjort rätt (eller om det finns defekter på kontakten), så känn på kontakten med handen vid olika load. Håller den sig sval är det troligen inga problem, för evigt.

Jag har ännu inte gått över 450W men jag tror jag skall göra ett försök nu. Jag kommer hålla koll på tempen när jag ökar.

Permalänk
Medlem

En större nackdel med 12pin vs 8pin är väll snarare att om man gör fel, så riskerar man att skada produkten.

Kollar man på ltt mm där de testar prebuilts så verkar det inte vara helt ovanligt att även 8pin-kontakterna monteras inkorrekt, dock så leder det inte till att kontakten smälter.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Steve föreslog en bra grej, det är att en av "check pinsen" skulle kunna vara kortare och inte tillåta strömöverföring innan den ger kontakt. Då skulle man tvinga alla att pressa ihop kontakterna ordentligt plus att den skulle klippa strömmen om kontakten börjar glida ur av någon anledning.
(Lite som högspänning på fartyg)

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vansinnigt illa om "dra ur och sätta i kontakten" ökar felfrekvensen. Men så verkar ju vara fallet. "Oj oj nu kom det lite bråte i kontakten... Oooooch där smälte den".

Aldrig hört om liknande grejer med 8-pinskontakten.

Inte så konstigt när alla ens kompisar sitter runt om en med popcorn. En del tar även med marshmallows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chksix:

Steve föreslog en bra grej, det är att en av "check pinsen" skulle kunna vara kortare och inte tillåta strömöverföring innan den ger kontakt. Då skulle man tvinga alla att pressa ihop kontakterna ordentligt plus att den skulle klippa strömmen om kontakten börjar glida ur av någon anledning.
(Lite som högspänning på fartyg)

Är inte detta något som nVidia tillsammans med Pci-sig tittar på för en revision av standarden? Har för mig att jag läst det.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Medlem

Hoppas det kommer till 5000 serien

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vansinnigt illa om "dra ur och sätta i kontakten" ökar felfrekvensen. Men så verkar ju vara fallet. "Oj oj nu kom det lite bråte i kontakten... Oooooch där smälte den".

Aldrig hört om liknande grejer med 8-pinskontakten.

Ja fast det är ju själva poängen, börja med att regelbundet dra ur och stoppa in din 8-pin och rapportera tillbaka till oss hur det gick.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Ja fast det är ju själva poängen, börja med att regelbundet dra ur och stoppa in din 8-pin och rapportera tillbaka till oss hur det gick.

Definiera "regelbundet". Jag kör grovstädning på mina grafikkort 2-3 gånger om året. Drar ur, tar isär, rengör flänsar, ny pasta etc etc, så drar nog ur och sätter i kontakten mer än de flesta. Men oftare än så blir det nog inte.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Definiera "regelbundet". Jag kör grovstädning på mina grafikkort 2-3 gånger om året. Drar ur, tar isär, rengör flänsar, ny pasta etc etc, så drar nog ur och sätter i kontakten mer än de flesta. Men oftare än så blir det nog inte.

När du gjort det ca 1000ggr vet du om du får samma felfrekvens som med 12-pinnarskontakten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

När du gjort det ca 1000ggr vet du om du får samma felfrekvens som med 12-pinnarskontakten.

OK. Så folk har dragit ut och satt i sina kontakter 1000-gånger i ren panik? Det tror inte jag.

Det troliga är väl att de användare som blivit nervösa dagit ut och satt i den en extra gång för att se till att den sitter ordentligt, och kan man inte ens göra det utan att felfrekvensen ökar är det riktigt illa.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Kikade på videon igår och ja, problemet ligger helt klart någonstans i gränslandet mellan dålig design på haken/kontakten och handhavandefel.

Det var ju tydligt i klippet att den kan se helt korrekt ansluten ut men den gick att rucka ut. Klicket kanske inte är lika tydligt? Oavsett...har man inte hört ett klick, det har hänt mig med 8pin-stil kontakter, så kontrollerar man ju att den är ordentligt ansluten. Ser jag att haken är på plats ordentligt behöver jag inte klicket längre. Det är ju mer ett snabbt sätt att slippa dubbelkolla att den är på plats. Men inget klick - man dubbelkollar.

För när den sitter som den ska är det ju lungt, den gick absolut inte rucka eller slita ut då så problemet kan inte uppstå.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Tja var väll inte oväntat att inte alla var defekta kontakter, kanske ingen alls?
Dock kanske lite kass design då folk gör fel så lätt och inte märker att den inte sitter i ordentligt.

Får se om de gör om den så den är lite mer "idiotsäker".

Visa signatur

CPU: i9 13900kf MB: Strix z790-F RAM: 32GB Corsair Dominator Platinum RGB 5600cl36 GPU: RTX 4090 Suprim X SSD: Samsung 980 pro 1TB,960 Pro 512GB, 960 Pro 500GB 850 evo 1TB x2 860 evo 1TB Cooler: h150i elite lcd PSU:AX1200i Case: Phanteks P600S TG
Main Display: MSI Optix MAG281URF Peripherals: Logitech G915, G903, Pro X Wireless, Powerplay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

OK. Så folk har dragit ut och satt i sina kontakter 1000-gånger i ren panik? Det tror inte jag.

Det troliga är väl att de användare som blivit nervösa dagit ut och satt i den en extra gång för att se till att den sitter ordentligt, och kan man inte ens göra det utan att felfrekvensen ökar är det riktigt illa.

Klart den ökar, varje insättning har en inneboende risk att vara felaktig. Går du från en korrekt insättning och gör fler insättningar ökar den totala sannolikheten att fel sker. Enkel matte.
Gäller alla kontakter.

Permalänk
Medlem

Finns andra områden inom elektronik där man strikt avråder från att använda adaptrar över huvud taget. Det känns som det borde gälla även i detta fall när det är så små pinnar och hög ström.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Moderator
Testpilot

Jag har stor respekt för Gamers Nexus och detta var AAA-material. Jag har dock ett tillägg till debatten.

När man bedömer risk har man två huvudsaker som bör bedömas. Vad är sannolikheten för att det händer och vad är riskerna vid ett sådant utfall.

Tänk. Väldigt osannolikt som i detta fallet då bara 0,1 procent felar.

Utfall? Troligen döden.

Den risken bör addresseras. På något sätt. Att försöka kommunicera sig ur det är inte ett val och det går inte att lägga det på användarfel. En domstol tillexempel lär lägga skulden på en tillverkare.

Vad kan då utfallet vara här? Oavsett design eller handhavandefel? I detta fallet brand, och brand kan leda till skada av egendom men framför allt döden.

Alltså är min slutsats att med tanke på potentiellt utfall om det händer så är inte användarfel relevant. Detta måste addresseras på ett sätt att kabeln aldrig kan komma till en punkt att den smälter. Tillverkarna kan skylla på handhavandefel allt de vill men om någons hus brinner ner eller gud förbjude ännu värre så är den diskussionen snart helt meningslös.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Utfall? Troligen döden.

Hur många har hittills dött av detta? Du verkar ganska säker på att det är en stor andel med tanke på ditt ordval.

(Jag anser inte att det är ett ringa problem, men vi måste försöka hålla oss realistiska)