Minnespriserna störtdyker – billigare DDR4 och DDR5 att vänta

Permalänk
Melding Plague

Minnespriserna störtdyker – billigare DDR4 och DDR5 att vänta

Nedgången på DRAM-marknaden är den största sedan finanskrisen 2008, vilket kan påverka priserna på primärminne kraftigt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag tycker mig höra vatten som sorlar? Hoppas det inte blir översvämning...

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Citat:

En del av halvledarindustrin som alltid är volatil är minnesmarknaden

Haha, där fick du till det @Jacob

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Avstängd

Press F to doubt

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Dags för brand, översvämning eller jordbävning denna gång?

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk

Grymt.

En gissning jag har är otroligt högt priser på allt det andra har gjort att mindre byter dator och köper nytt minne. Detta har lett till att produktionen av DDR4 och DDR5 minne är högre än efterfrågan och priserna sjunker. Där en enkel lösning är att sänka produktionen.

*edit*
Läste nu från artikeln.
Och har också börjat dra ned på tillverkningen. Micron har gått ut med att de kapar sin produktion av DRAM och NAND, som används för lagring, med cirka 20 procent.
Ja, det är också det naturliga. Att bara sänka priserna kan leda till att de inte går vinst, så de sänker volymen.

*edit2*
Snabb koll på Inet så verkar 32GB ram vara mest populär och folk som nyligen sa att de kunde göra precis allt de ville med 640Kb 8GB ram och kallade folk troll som sa att man behövde mer för tunga laster som stora databaser och annat.
Men i vilket fall, så tycker jag priserna är för högt. En vanlig ungdom som vill köpa en speldator för så lite pengar som möjligt så är ca 3500kr på enbart ram (som 32GB ungefär brukar kosta) väldigt mycket. Historisk så har folk i såna datorer ofta vilja lägga högst strax över 1000kr på ram.

Permalänk
Medlem

Hoppas detta infinner sig. När jag byggde min Alder Lake-rigg när det begav sig, lyckades jag bara få tag på skräp-DDR5 på 4800 MHz för orimliga pengar.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Jag tycker mig höra vatten som sorlar? Hoppas det inte blir översvämning...

Det här inlägget förtjänar betydligt fler likes 😁

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Priserna för DDR4 ser ut att vara påväg upp ju? Och det som finns är ju bara skräp med glorifierade kylflänsar och spejsade modellbeteckningar? Själv köpte jag 2x16GB DDR5 igår för 798:- Långsamma 4800Mhz CL40 från crucial. Men tänkte bunkra inför släppet av 7000X3D-modellerna där jag hoppas att ram-hastigheten inte kommer spela någon roll.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Efter att man titta på Luumi leka lite med "stock/greenP CB" Hynix A die importerade från Kina. Så kan man iaf säga att alla som bryr sig om överklockning bör undvika allt på marknaden just nu. Ge det 6-12 månader så kommer alla dyra XMP kit som säljs nu vara totalt irrelevanta sett till dagens prissätning. Går att köra 8000Mhz+ daily med A die och RPL verkar det som, och behövs inga super binnade kits heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bizzro:

Efter att man titta på Luumi leka lite med "stock/greenP CB" Hynix A die importerade från Kina. Så kan man iaf säga att alla som bryr sig om överklockning bör undvika allt på marknaden just nu. Ge det 6-12 månader så kommer alla dyra XMP kit som säljs nu vara totalt irrelevanta sett till dagens prissätning. Går att köra 8000Mhz+ daily med A die och RPL verkar det som, och behövs inga super binnade kits heller.

A-dies verkar finnas på inet redan. Corsair har ett par 7000 MHz och 7200 MHz där.

Permalänk
Medlem

Som fler skrivit innan så fixar de väl en brand snart...

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thoreee:

A-dies verkar finnas på inet redan. Corsair har ett par 7000 MHz och 7200 MHz där.

Mjo, men priserna är helt åt helvete än så länge för de få kits som finns. Jag menar mer att man ska vänta tills det finns budget kits som använder A die. För det verkar inte vara lika värt att köpa binnade kits, som t.ex DDR4 och B-die. Luumi köpte liksom i princip "no-name green PCB" A-die och dom verkar alla klocka näst intil lika bra.

Det är mer att dom är lättdrivna som är grejen med A die, och man kan få upp dom i höga hastigheter. Sen några nanosekunder hit och dit i latenser från att ha "bra kits" är inte alls lika mycket värt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markusas:

Som fler skrivit innan så fixar de väl en brand snart...

Är det inte billigare att bara dra ner på produktionstakten om företaget tjänar på att minska sin tillverkning? Jag vet att det varit brand/översvämning förut som flera tvivlat på, men vad tänker ni är fördelen att förstöra sin anläggning istället för att bara stänga ner den om den inte är lönsam? Eller tänker ni att det samtidigt sker ett försäkringsbedrägeri så inkomsttappet täcks upp av det?

Jag har så svårt att förstå vad fördelen är mot att bara helt enkelt dra ner på tillverkningstempot om marknaden är mättad, det är väl inget problem med det? varför gå vägen runt med att förstöra anläggningen med flit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Men i vilket fall, så tycker jag priserna är för högt. En vanlig ungdom som vill köpa en speldator för så lite pengar som möjligt så är ca 3500kr på enbart ram (som 32GB ungefär brukar kosta) väldigt mycket.

Vad kollar du på för RAM?
En vanlig ungdom idag som köper för "så lite pengar som möjligt" kan väl nöja sig med lagom specat DDR4 minne? (typ 3200-3600) Det kostar väl inte mycket mer än drygt tusenlappen och uppåt nu för 32 gig?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Vad kollar du på för RAM?
En vanlig ungdom idag som köper för "så lite pengar som möjligt" kan väl nöja sig med lagom specat DDR4 minne? (typ 3200-3600) Det kostar väl inte mycket mer än drygt tusenlappen och uppåt nu för 32 gig?

DDR5 minnen.
Frågan är hur tillverkningen av DDR4 minne är idag, jag gissar låg tillverkning och en buffert.
Visst säljs det nya DDR4 datorer idag, men snart så kanske dessa minnen endast går till de som skaffar mer eller byter ut av någon anledning. Och bortsett från servrar så är inte marknaden superstor, som lär leda till att man får produkter som har legat på lager ett tag. Precis som ddr3 minnen var för några år sedan.

Permalänk
Medlem

Monsoon season is coming.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Otusan snart kommer vi se en liten brand i en fabrik då

Visa signatur

/3900x/i7 4790k/3400g/xeon 5670 x2 32gb ram...EVGA GeForce GTX 1070ti/3070 8GB SC ACX...evga supernova 850w g2
Corsair 200r...noctuna ub9

Permalänk
Medlem
Skrivet av cwolf86:

Är det inte billigare att bara dra ner på produktionstakten om företaget tjänar på att minska sin tillverkning? Jag vet att det varit brand/översvämning förut som flera tvivlat på, men vad tänker ni är fördelen att förstöra sin anläggning istället för att bara stänga ner den om den inte är lönsam? Eller tänker ni att det samtidigt sker ett försäkringsbedrägeri så inkomsttappet täcks upp av det?

Jag har så svårt att förstå vad fördelen är mot att bara helt enkelt dra ner på tillverkningstempot om marknaden är mättad, det är väl inget problem med det? varför gå vägen runt med att förstöra anläggningen med flit?

Då kommer hamna under lupp för kartellbildning (har hänt förr), så "naturkatastrofer" är ju ett smidigt sätt att inte behöva förklara sig

Visa signatur

Permalänk
Medlem

"Naturkatastrofer" för att höja priserna när folk handlar mindre på grund av inflation, låter ju... inte så genomtänkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Då kommer hamna under lupp för kartellbildning (har hänt förr), så "naturkatastrofer" är ju ett smidigt sätt att inte behöva förklara sig

Knappast, företagen justerar produktionen hela tiden för att möta efterfrågan. Det står ju t.o.m. i nyheten att de börjat dra ned produktionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Knappast, företagen justerar produktionen hela tiden för att möta efterfrågan. Det står ju t.o.m. i nyheten att de börjat dra ned produktionen.

Jag var inte helt seriös med mitt inlägg, men det kanske inte framgick ordentligt Men halva den här tråden består ju av översvämningar och bränder, det har liksom fått fäste sen tidigare händelser

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Skönt att DDR5 priserna är på väg ned. Tråkigt nog så sölar SSD-priserna rätt så mycket. Är ute efter 4 eller 8TB ssder men priserna har stannat av.

Permalänk
Medlem

Undrar om det är värt att uppgradera till snabbare minnen på min 6700K - tex gå upp till 3600mhz minnen.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Jag var inte helt seriös med mitt inlägg, men det kanske inte framgick ordentligt Men halva den här tråden består ju av översvämningar och bränder, det har liksom fått fäste sen tidigare händelser

Ja, det har ju blivit ett meme av det, men när det upprepas år ut och år in så kommer tyvärr en del personer börja tro på det på riktigt. Det kan tyckas relativt harmlöst, men en konspirationsteori leder ofta till fler. Så meme:a med ansvar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bizzro:

This X10.

I detta fall är det Samsung som gett bort andelar till Micron och framför allt Hynix. Det som är speciellt denna generation är att en annan än Samsung är väldigt "hot" på DDR, vilket kan leda till att Samsung inte vill vara sämre och komma ut med liknande/bättre.
De 2-3% Samsung har tappat är nog en hiskelig summa pengar de gärna vill ha tillbaka. Och dom har råd att pressa ned priserna.

Jag hade gärna sett 4X32GB A-Die på Z790 förövrigt.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

"Naturkatastrofer" för att höja priserna när folk handlar mindre på grund av inflation, låter ju... inte så genomtänkt.

Nämn en hårdvaru tillverkare/tech företag som tänker igenom det dom gör just nu.

😉

Permalänk
Medlem

Typiskt. Jag köpte DDR 5-minne till min nya dator för en tid sedan. Jag törs inte kolla om det har sjunkit i pris något.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bizzro:

Lite oklart i inlägget varför man ska undvika allt på marknaden just nu;).
Alla har inte sett den videon du sett.
Gäller det DDR4 också?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem

Hoppas verkligen på att DDR5-minnen blir billigare, men jag är tveksam. Finns alltid nån ursäkt för att höja priserna...

Off topic:ish

Skrivet av RVX:

Det här inlägget förtjänar betydligt fler likes 😁

Fixat (iaf. tillfälligt)

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...