Permalänk

Varför tappar jag bredbandet?

När jag slår av stationära datorn så tappar den kontakten med internet, låt säga 50% av återstarterna.
Har trådat internet från mediamodulen i entren.

TV och WiFi drabbas inte.

Jag misstänker moderkortet för det interna nätverksuttaget gav upp för en månad sedan.
Åtgärdades med en RJ45-dongel till USB 3.2, vet inte vad det kallas, 'externt' nätverkskort via USB.

Gigabyte B550 Aorus Elite V1

Jag provar 'ipconfig /release, /renew' som oftast löser problemet, ibland snabbt, ibland tar det några försök och en eventuell återstart. Oftast får jag ett svar med att DHCP-någonting är fel.

Vad tror ni

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Medlem

Vad har du för router och hur är den kopplad? Vad för du för ip när det funkar?

Permalänk
Medlem

Sätt fast IP-adress och se om problemet kvarstår.

Permalänk
Skrivet av suhrim:

Vad har du för router och hur är den kopplad? Vad för du för ip när det funkar?

Routern är inte inblandad, kabel går direkt från mediahubben i hallen.
Vad för IP? dynamisk, eller jag vet inte...

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Skrivet av lAvliden:

Sätt fast IP-adress och se om problemet kvarstår.

OK, hur gör jag det? (Ska googla lite..) Tack.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Medlem

media-konverterarna/CPE skulle haft en port bara...

Du får endast 1st ip-adress av din operatör - så Internet kan fungera på en sak åt gången - du måste ha dina saker bakom en router.

Permalänk
Skrivet av maDa:

media-konverterarna/CPE skulle haft en port bara...

Du får endast 1st ip-adress av din operatör - så Internet kan fungera på en sak åt gången - du måste ha dina saker bakom en router.

Nej, jag har 5 portar, och använder 3. (alla portar kan leverera bredbandsteve/bredband, nyss installerat så jag vet)
Port 1: Kabel till stationär
Port 2: Kabel via husets distribution till vardagsrum (TV)
Port 3: Kabel via husets distribution till vardagsrum 2 (Router för wifi)

(Tv'n och wifi rullar på oavsett vad som krånglar på datorn)

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Medlem

Tanken är att du ska använda endast 1st, och till din router.

Med undantag för IPTV-box som kan sitta på egen port.

Permalänk
Medlem

Det är många TL som ger ut flera IP-adresser per kund, men praxis är att koppla alla dina enheter till en router och sedan koppla den routern till din CPE switch. Annars kommer du snabbt stöta på problem!

Dina enheter är dessutom exponerade mot internet, i stället för att sitta bakom en router/brandvägg. Det finns alltså en stor risk med att ha enheterna kopplade direkt mot CPE switchen - de bör sitta bakom en router!

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av maDa:

Tanken är att du ska använda endast 1st, och till din router.

Med undantag för IPTV-box som kan sitta på egen port.

Kanske det, men i mitt fall är det ju inget som härrör varför min dator tappar kontakten.
Jag har, konstigt nog, rj45-uttag i alla rum utom 'kontoret' med datorn.
TV och router har varsin 1m kabel från rj45 i vardagsrummet.

Men jag vill ha datorn på tråd, utan inblandning från router, bara för att jag tycker router är 'krångligt' och möjlig felkälla.
Så jag drog helt enkelt en Cat6 flat under golvlister och in till datorn.

Jag lutar ändå åt att felet sitter i mitt moderkort, för, som sagt, det interna realtek-chippet bara försvann för en månad sedan.
Gick inte att finna det, trots att jag använde tips och tricks, inklusive ta bort batteri o.s.v. Slog av och på saker via registret.
Omstartade o.s.v.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dylanator:

Kanske det, men i mitt fall är det ju inget som härrör varför min dator tappar kontakten.
Jag har, konstigt nog, rj45-uttag i alla rum utom 'kontoret' med datorn.
TV och router har varsin 1m kabel från rj45 i vardagsrummet.

Men jag vill ha datorn på tråd, utan inblandning från router, bara för att jag tycker router är 'krångligt' och möjlig felkälla.
Så jag drog helt enkelt en Cat6 flat under golvlister och in till datorn.

Jag lutar ändå åt att felet sitter i mitt moderkort, för, som sagt, det interna realtek-chippet bara försvann för en månad sedan.
Gick inte att finna det, trots att jag använde tips och tricks, inklusive ta bort batteri o.s.v. Slog av och på saker via registret.
Omstartade o.s.v.

Jag tror nu att den enkla lösningen är att koppla in datorn i routern. Kolla med din leverantör om hur många adresser du får, så ska det nog lösa sig, sedan att datorn sitter "ute på nätet" publikt är inte att rekommendera.

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Skrivet av gurfin:

Det är många TL som ger ut flera IP-adresser per kund, men praxis är att koppla alla dina enheter till en router och sedan koppla den routern till din CPE switch. Annars kommer du snabbt stöta på problem!

Dina enheter är dessutom exponerade mot internet, i stället för att sitta bakom en router/brandvägg. Det finns alltså en stor risk med att ha enheterna kopplade direkt mot CPE switchen - de bör sitta bakom en router!

https://i.imgur.com/HSheEmk.png

Jag förstår det. Och jag har ingen aning om jag verkligen har separata IP, det är en landsortsoperatör, open fiber/gardio.
Av alla inkopplade lägenheter är det endast min (!!) som funkat från dag 1 (930/1000Mb, endast några korta avbrott)

Jag är avig mot router/wifi, tycker inte det levererat, inte ens idag när jag har wifi-6.

Varför skulle det bli problem via en fysisk kabel?

Jag upplever mig inte som mer sårbar än via en router (vilken jag inte kan ställa in för att bli säkrare, och router hackas den med)

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Skrivet av Maxizor:

Jag tror nu att den enkla lösningen är att koppla in datorn i routern. Kolla med din leverantör om hur många adresser du får, så ska det nog lösa sig, sedan att datorn sitter "ute på nätet" publikt är inte att rekommendera.

Det skulle betyda en kabeldragning som inte är aktuell, från teven via kök och hall till datorn. Routern passar bara vid teven. Vill inte ha den i hallen.
(Läste nyss ISP's tips och trix, tips nummer 2 var att dra en fysisk kabel från mediafördelaren till datorn...)

Jag tänker: vad är det som 'fysiskt' sker när jag slår av datorn, för jag blir aldrig utkastad från nätet så länge datorn är på..

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dylanator:

Jag förstår det. Och jag har ingen aning om jag verkligen har separata IP, det är en landsortsoperatör, open fiber/gardio.
Av alla inkopplade lägenheter är det endast min (!!) som funkat från dag 1 (930/1000Mb, endast några korta avbrott)

Jag är avig mot router/wifi, tycker inte det levererat, inte ens idag när jag har wifi-6.

Varför skulle det bli problem via en fysisk kabel?

Jag upplever mig inte som mer sårbar än via en router (vilken jag inte kan ställa in för att bli säkrare, och router hackas den med)

Du kan köra trådat genom routern också, men en router måste du nästan ha!

Om vi låtsas att jag är en hackare och vill hacka dina enheter. Just nu är varje enhet du ansluter till CPE switchen öppen, så jag kan komma åt den direkt. Om du i stället sätter en router mellan CPE switchen och dina enheter (precis som jag föreslagit) så kan jag enbart komma åt routern direkt, inte dina enheter. Visst kan routern, liksom allt annat, bli hackad men målet är att göra det så svårt som möjligt!
Utöver det kommer du ha en lokal DHCP (inbyggt i routern), så dina enheter kommer få lättare att få IP-adresser även om din WAN-länk inte är uppe.
Du får även NAT overload funktion på din router, vilket gör att du inte kräver lika många publika IP-adresser/WAN adresser.

Kort så måste du ha en router för att få ett stabilt, säkert och korrekt nätverk. Du behöver inte använda WiFi utan nästan alla routrar har möjlighet att köra trådat till enheter bakom routern. Kolla in denna tråden för tips ang. inköp av router.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av gurfin:

Du kan köra trådat genom routern också, men en router måste du nästan ha!

Om vi låtsas att jag är en hackare och vill hacka dina enheter. Just nu är varje enhet du ansluter till CPE switchen öppen, så jag kan komma åt den direkt. Om du i stället sätter en router mellan CPE switchen och dina enheter (precis som jag föreslagit) så kan jag enbart komma åt routern direkt, inte dina enheter. Visst kan routern, liksom allt annat, bli hackad men målet är att göra det så svårt som möjligt!
Utöver det kommer du ha en lokal DHCP (inbyggt i routern), så dina enheter kommer få lättare att få IP-adresser även om din WAN-länk inte är uppe.
Du får även NAT overload funktion på din router, vilket gör att du inte kräver lika många publika IP-adresser/WAN adresser.

Kort så måste du ha en router för att få ett stabilt, säkert och korrekt nätverk. Du behöver inte använda WiFi utan nästan alla routrar har möjlighet att köra trådat till enheter bakom routern. Kolla in denna tråden för tips ang. inköp av router.

Jag har wifi från routern. Men som jag sa, det är en lång och krånglig väg att dra en kabel från routern till kontorsrummet.
Och mitt problem sitter inte i att jag är kopplad direkt till mediafördelaren, eller, jag kan inte se varför detta problem endast dyker upp på datorn när 2 andra enheter, tv och router, aldrig har avbrott.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dylanator:

Jag har wifi från routern. Men som jag sa, det är en lång och krånglig väg att dra en kabel från routern till kontorsrummet.
Och mitt problem sitter inte i att jag är kopplad direkt till mediafördelaren, eller, jag kan inte se varför detta problem endast dyker upp på datorn när 2 andra enheter, tv och router, aldrig har avbrott.

Sannolikt något med WAN IP-adresser som inte vill lira, som sagt så löser det sig sannolikt om du kopplar via routern.

Du kan testa Homeplugs annars, då kan du köra trådat nätverk från routern till din dator över elnätet. Inte bästa lösningen, men den funkar.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av gurfin:

Sannolikt något med WAN IP-adresser som inte vill lira, som sagt så löser det sig sannolikt om du kopplar via routern.

Du kan testa Homeplugs annars, då kan du köra trådat nätverk från routern till din dator över elnätet. Inte bästa lösningen, men den funkar.

Haha. Jag är tacksam för alla tips, jag förstår att jag 'verkar lite bakvänd' kring wifi/router. Men det var i samband med att moderkortets nätverk försvann som problemen började.

Routern jag har är tp-links enklaste som har wifi-6, så jag utgår ifrån att den är modern nog den dagen jag väljer att koppla allt via den! Tack.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Medlem

När det funkar, kolla vilken IP-adress du får då. Göres i kommandotolken med ipconfig /all

Edit: Kolla alla enheter du har direkt ansluten till mediaomvandlaren - Men du ska nog undvika att skriva ut hela adressen, utelämna sista siffrorna.

Permalänk
Skrivet av fiskebulle:

När det funkar, kolla vilken IP-adress du får då. Göres i kommandotolken med ipconfig /all

Edit: Kolla alla enheter du har direkt ansluten till mediaomvandlaren - Men du ska nog undvika att skriva ut hela adressen, utelämna sista siffrorna.

Det funkar ju nu, och min ipv4 är annorlunda än imorse, d.v.s. imorse när det INTE fungerade tog jag en screen, nu är det helt andra siffror.

100.65..... : nu

169.254.... : imorse

Orkar inte kolla ip på teven och routern. Tror inte felet ligger hos dem.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Rekordmedlem

Allt du beskriver är symptom som uppstår om du har adressproblem och det har du garanterat om du inte har en router inkopplad. Eftersom du redan har en kabel till datorn kan det inte vara svårt att koppla in en router för du behöver inte dra några kablar utan de är ju redan på plats bara du kopplar rätt.
Det du kanske hänger upp dig på är wifi men wifi är inget som har med en router att göra så se till att koppla in en router och så löser du wifi genom att använda en accesspunkt utifall det är dålig täckning eller du skaffar en ren router helt utan påhängd wififunktion.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Allt du beskriver är symptom som uppstår om du har adressproblem och det har du garanterat om du inte har en router inkopplad. Eftersom du redan har en kabel till datorn kan det inte vara svårt att koppla in en router för du behöver inte dra några kablar utan de är ju redan på plats bara du kopplar rätt.
Det du kanske hänger upp dig på är wifi men wifi är inget som har med en router att göra så se till att koppla in en router och så löser du wifi genom att använda en accesspunkt utifall det är dålig täckning eller du skaffar en ren router helt utan påhängd wififunktion.

Som TS skrivit så är det själva kablaget som verkar vara hindret. Routern sitter i vardagsrum tillsammans med STB, medan desktop sitter i kontoret. Routern sitter alltså inte i mediaskåpet!

Är detta korrekt diagram över hur du har det kopplat idag @Dylanator?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dylanator:

Det funkar ju nu, och min ipv4 är annorlunda än imorse, d.v.s. imorse när det INTE fungerade tog jag en screen, nu är det helt andra siffror.

100.65..... : nu

169.254.... : imorse

Orkar inte kolla ip på teven och routern. Tror inte felet ligger hos dem.

Det tyder på att det är adress problem det är frågan om, man får en 169.254.x.x ip när man inte blir tilldelad någon av en DHCP server, den du fick sen (100.65.x.x) har du blivit tilldelad av din ISP.

Har du ett dubbeluttag där router sitter idag? Isf kan du lösa det med en switch i mediaskåpet.

Permalänk
Skrivet av gurfin:

Som TS skrivit så är det själva kablaget som verkar vara hindret. Routern sitter i vardagsrum tillsammans med STB, medan desktop sitter i kontoret. Routern sitter alltså inte i mediaskåpet!

Är detta korrekt diagram över hur du har det kopplat idag @Dylanator?

https://i.imgur.com/6UAeC5f.png

Snygg ritning, ja det är rätt, tv och router går via lägenhetens kablar till rj45-uttag (inne i väggen)

Kabeln till datorn har jag dragit själv, en flatkabel, snygg dragning under golvlist i hallen, inga skarpa brott/hörn in till datorn!

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Medlem

Är routern rätt kopplad (CPE -> WAN)? Vanligtvis får man max ha 5 mac-adresser för uppkopplingen, kan det vara så att operatören får fler mac-adresser från din CPE (felkopplad router, eller för många enheter direkt på CPE) och på så sätt så hamnar dina enheter i konflikt vem som ska få tillgång och därav tappar du förbindelsen.

Permalänk
Skrivet av suhrim:

Det tyder på att det är adress problem det är frågan om, man får en 169.254.x.x ip när man inte blir tilldelad någon av en DHCP server, den du fick sen (100.65.x.x) har du blivit tilldelad av din ISP.

Har du ett dubbeluttag där router sitter idag? Isf kan du lösa det med en switch i mediaskåpet.

Ja, det står något om DHCP när jag har problem. Minns inte ordagrannt, men DHCP-server nånting nånting.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Skrivet av Trackmaster:

Är routern rätt kopplad (CPE -> WAN)? Vanligtvis får man max ha 5 mac-adresser för uppkopplingen, kan det vara så att operatören får fler mac-adresser från din CPE (felkopplad router, eller för många enheter direkt på CPE) och på så sätt så hamnar dina enheter i konflikt vem som ska få tillgång och därav tappar du förbindelsen.

Routern kan jag väl inte koppla fel, det finns ju bara WAN, jag har inga fler trådar i den ju?
Edit: Jag använder 3 av 5 utgångar på Mediafördelaren "CPE", routern ger cirka 220-260Mbit till min mobil, tv'n har inga avbrott sedan första veckan den var inkopplad, då vissa problem dök upp, men sedan installerades "allente" om och felfritt sedan dess

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dylanator:

Ja, det står något om DHCP när jag har problem. Minns inte ordagrannt, men DHCP-server nånting nånting.

Ja som jag sa så får man en adress som börjar på 169.254 när DHCP servern inte svarar, du missade att svara på min fråga dock.

Har du ett eller två uttag där du kopplat in routern?

Permalänk
Skrivet av suhrim:

Ja som jag sa så får man en adress som börjar på 169.254 när DHCP servern inte svarar, du missade att svara på min fråga dock.

Har du ett eller två uttag där du kopplat in routern?

2 mediauttag i väggen, ena till teven, andra till routern. Hade problem med "allente" första veckan, sedan gjordes allt om med en tekniker i telefonluren, sedan dess, felfritt. Vill inte ändra dem.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Medlem

Använd en router mellan din CPE och resterande enheter. Du behöver ingen "WiFi-router" eller liknande, t.ex. en Edgerouter hade funkat perfekt då den är liten och kan troligtvis få plats vid din CPE.

Din WiFi-router vid vardagsrummet sätter du sedan i brygga/Access point för att inte skapa konflikter (pga två DHCP-servrar) med din primärrouter. Använd samma kablage som du har nu, eventuellt att du kopplar TV-boxen direkt mot din CPE för att slippa strul med VLAN.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Skrivet av Pamudas:

Använd en router mellan din CPE och resterande enheter. Du behöver ingen "WiFi-router" eller liknande, t.ex. en Edgerouter hade funkat perfekt då den är liten och kan troligtvis få plats vid din CPE.

Din WiFi-router vid vardagsrummet sätter du sedan i brygga/Access point för att inte skapa konflikter (pga två DHCP-servrar) med din primärrouter. Använd samma kablage som du har nu, eventuellt att du kopplar TV-boxen direkt mot din CPE för att slippa strul med VLAN.

OK, verkar bli den lösningen då!

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.