Permalänk
Medlem

Köpråd projektor

Hej! Eftersom tvn gick sönder när yngsta dottern skulle testa att kasta en vattenflaska på den, så funderar jag nu på att köpa en projektor till vardagsrummet för att undvika samma missöde igen. Jag aldrig ägt en projektor eller ens använt en förut, så jag känner mig ute på djupt vatten.

Vi kollar bara på dom vanliga streamingtjänsterna och youtube, så någon form av smart projektor skulle vara fint för att slippa gå via telefonen eller dylikt.

Om möjligt vill jag även kunna fortsätta använda min soundbar men det är egentligen inget krav.

Eftersom det är i vardagsrummet så är det 2 fönster och blir såklart rätt ljust om dagarna.

Monteringsavståndet kan vara upp till 4 meter och projekteringsytan (är det ens ett ord?) kan vara max 108 tum.

Vore en projektor något för oss eller är det bättre att köpa skottsäkert glas framför tvn alternativt skicka dottern på militärskola?

Permalänk
Bildexpert 📺

Projektor är ett alternativ till en TV på samma sätt som en motorcykel är ett alternativ till en bil. Projektorn har sin egen nisch och sin egen användning, men i rollen som TV i ett typiskt vardagsrum är det inget vidare. Kvaliteten är helt beroende av rummet så dagtid med ljus in blir bilden inte alls rolig. Mysbelysning suger det med. Projektorn har en hörbar fläkt och en lampa som mattas inom ett par tusen timmar. Den måste monteras och placeras någonstans. Kablar ska dras.

Allt detta går att förmildra bara man har energin, pengarna och är villig att kompromissa med övriga funktionen i vardagsrummet på samma gång.

Du kan mata projektorn med vilken källa som helst och en del försöker även stoppa in Android_TV och liknande lösningar men det är väl sådär. Finns flera all-in-one-modeller med inbyggda högtalare om man vill göra det enkelt för sig. Krona för krona jämfört med en TV får du däremot räkna med en stor försämring i ett typiskt vardagsrum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krillec:

Monteringsavståndet kan vara upp till 4 meter och projekteringsytan (är det ens ett ord?) kan vara max 108 tum.

Skulle föreslå ordet "projektionsytan" istället, då projektering normalt avser det utrednings- och föreberedelsearbete som utförs inför ett större projekt, ofta inom bygg och anläggning.

Att ha en projektor i ett ljust rum är inte något jag anser njutbart, utan man bör åtminstone kunna begränsa insläppet av dagsljus. Kanske satsa på en ny TV i den lite billigare klassen!? Kolla också över vad din allriskförsäkring omfattar, kanske är värt att skaffa en som inte har åldersavdrag för hemelektronik under viss tid och/eller extra låg självrisk.

Permalänk
Medlem

Det finns ju projektorer man inte behöver skruva fast i taket och dra en massa, långa kablar till etc:

Hur bra dessa är eller inte är vågar jag inte uttala mig om då jag personligen inte är ett fan av projektorer

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Necrophor:

Hur bra dessa är eller inte är vågar jag inte uttala mig om då jag personligen inte är ett fan av projektorer

Ofta sämre för det blir kompromisser med optikens kvalitet (oskärpa, ljusbortfall, distorsioner) med den typen av optik. Man slipper montera i tak etc. men är istället låst med hur man kan placera projektorn. Kanske en pall med lite travade böcker på precis rätt plats framför väggen blir den enda "optimala" lösningen?

Annars är det samma grundproblem med allt annat som gäller andra projektorer. Kvaliteten är direkt beroende av rummets avsaknad av ljus, bullrande fläktar och ganska höga priser jämfört med en stor TV som hanterar allt bättre.

Det är en pågående trend med nya, tidigare okända märken, olika kickstarters eller nyetablerade kinesiska varumärken som försöker sälja på ungefär samma produkt. NexiGo var ännu en av dessa jag inte hört om innan.

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig känt ett behov av att kompromissa vardagsrummet men jag är nog inte så kräsen avseende bild heller, förutom att jag gillar "bio"känsla, i mitt fall runt 100" och bilden behöver inte vara skarpare än på bio.
Ser alltid saker själv och har hörlurar så fläkten stör inte, ser alltid saker när det är rätt mörkt ute för antingen jobbar jag eller, om det är sommar, så gör jag antagligen nåt annat än att titta på digital media. Har aldrig känt en dragning till en TV och kan inte säga att jag blir kär de gånger jag är på besök hos andra (som alltid har nån form av TV, ibland större med 4K osv).

Det är väl som motorcyklar, passar långt ifrån gemene man.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Tack för svaren. Fick ut pengar från försäkringen nästan omgående, men jag vill inte hamna i sitsen där tvn går sönder igen.

Min andra lösning är att montera en plexiglasskiva med distanser framför tvn tills dottern är lite äldre. En projektor är nog kanske inte för oss ändå efter att ha läst svaren här