Permalänk

Märkligt problem med skärmen

Hej har ett märkligt problem med min skärm som kommer och går. Det blir streck på hela skärmen och ser ut som skärmen gått sönder men det släpper efter 5 min ungefär, det är endast vi uppstart av datorn. Detta har pågått under en lång tid över 10 månader.

Har senaste drivrutinen för grafikkortet.

https://www.bildtagg.se/bild/3gzq7mqqrfj8iwjjjz0e4gy

Permalänk
Bildexpert 📺

Som alltid: Vad har du för grafikkort? Vad har du för skärm? Det kan ju vara kända problem men också problem relaterade till åldern på produkterna.

Annars är felsökningsmetoden väldigt enkel för detta:

Syns det på skärmens egna menyer? Då är det skärmen som har problem och det finns sällan fixar annat än reklamation/garanti

Syns det enbart i bilden från datorn, men inte i skärmens egna menyer? Pekar det mesta på grafikkortet. Då är steg två att jämföra med andra källor och även andra kablar, för att utesluta problem som uppstår på vägen från grafikkort till skärmens kretsar.

Permalänk
Medlem

Vad har du för skärm?
Inte lätt att se på bilden men jag kör en Asus PG348Q och får lite konstiga ränder (ibland) vid uppstart längst ner på skärmen, dessa försvinner också efter cirka 3minuter. Inte brytt mig så mycket om det, bara tänkt att det är någon Windows 11 bug, för skärmen fungerar felfritt förutom dessa få minuter, som inte heller händer varje uppstart. Kör ett 3070 Ti också, kanske är värt o nämna.

Kör du också Windows 11?

Permalänk

Asus RTX 2070 Super

Asus ROG Strix XG32 VC

Permalänk

Det är även i skärmens menyer. Jag kör windows 10 fortfarande

Det är bara på huvudskärmen ej på övriga 2