Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Twitter ändrar sig och ber vissa uppsagda att återvända

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av torbjorn_75:

Twitter verkar i och för sig fungera bra fortfarande. Det var kanske rätt överbemannat ändå.

De allra flesta hade klarat sig väl utan brandkåren i en vecka också.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Ja, vi får väl se hur det blir. Men han har gått igenom koden med utvecklarna och alla verkar glada länk. Twitter är ju egentligen bara två appar och en hemsida. Man ser att det är en frontend, några servicar och tre mixrar bakom, men det borde inte krävas jättemycket folk till det.

Twitter är så mycket mer än två appar och en hemsida, om du hade läst vad som länkades tidigare så hade det vart tydligt.

Vad sker när journalister börjar mordhotas på twitter? När en regim börjar sprida desinformation i stor skala? När antisemitism skrivs rakt ut? Vem kontaktar du/anmäler det till? För den avdelningen existerar inte längre. Bara som ett exempel på saker som kommer att ta lite tid innan du ser sprickorna i fasaden.

Och det är bara s.k mjuka värden. Sen har du alla faror med kodningen som beskrevs i länken ovan. Vad sker då ett kritiskt fel inträffar och appen kraschar i asien. Vem kontaktar du? Finns den personen/teamet ens kvar intakt?

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

De allra flesta hade klarat sig väl utan brandkåren i en vecka också.

Tror nog räddningstjänsten är lite viktigare för vår moderna samhällsstruktur än en social mediatjänst i mängden. Jag förstår dock din poäng, vissa kommer påverkas mer än andra om tjänsten går ner helt

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av medbor:

Tror nog räddningstjänsten är lite viktigare för vår moderna samhällsstruktur än en social mediatjänst i mängden. Jag förstår dock din poäng, vissa kommer påverkas mer än andra om tjänsten går ner helt

Det var inte min poäng alls.
Min poäng var att brandkåren inte behövs när allt flyter på, utan för att hjälpa till i nödfall.
Liknelsen är att de som sköter om Twitters infrastruktur har en liknande uppgift. De måste inte sitta och knappa 24/7 för att tweets ska komma fram, men när infrastrukturen börjar strula behövs proffsen där för att hjälpa till.

Det funkar ju en stund utan input från människor. Precis som t ex ett kärnkraftverk gör. Men i längden slutar saker fungera, och då är det bra att ha kunnig personal på plats.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det var inte min poäng alls.
Min poäng var att brandkåren inte behövs när allt flyter på, utan för att hjälpa till i nödfall.
Liknelsen är att de som sköter om Twitters infrastruktur har en liknande uppgift. De måste inte sitta och knappa 24/7 för att tweets ska komma fram, men när infrastrukturen börjar strula behövs proffsen där för att hjälpa till.

Det funkar ju en stund utan input från människor. Precis som t ex ett kärnkraftverk gör. Men i längden slutar saker fungera, och då är det bra att ha kunnig personal på plats.

Haha, ok jag som läste lite galet men gick att läsa fel också… tror precis som du säger att tjänsterna borde vara ganska toleranta och fungerar en stund utan ingenjörer

Permalänk
Medlem

Sen finns det ju ingenjörer kvar också, även om de inte är lika många som tidigare. Det är ju inte så att de kommer att rulla tummarna om något skiter sig om en månad utan då fixar de problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Sen finns det ju ingenjörer kvar också, även om de inte är lika många som tidigare. Det är ju inte så att de kommer att rulla tummarna om något skiter sig om en månad utan då fixar de problemet.

Men alltså, de mjukvaruingenjörer som är kvar har inte samma erfarenhet för att täcka upp den personal som gått. Jag skrev ett tydligt exempel baserat på vad en f.d. anställd berättat till mig. Ett team om tolv programmerare + en gruppledare/chef som skötte viktiga API-funktioner fick gå. Kvar är en junior kodare som nu alltså äger hela det teamets produkter och ansvarsområden. Han har varken kunskapen eller erfarenheten för att täcka upp det. För vid något läge blir hanterandet av dessa funktioner samt problemlösningen också intuitiv och, om inte personligt knutet, åtminstone knutet till teamet som helhet.

Kan du föreställa dig hur det skulle vara för dig om tolv av dina närmsta kollegor går på dagen, och en högre chef säger att du nu ska sköta allting som de har gjort? Jag kan säga att för egen del hade det varit en fullständigt omöjlig uppgift. Inte omedelbart, men tids nog när saker behövs och andra fallerar.

Fanns det överflöd i personalstyrkan? Säkert. Men det tar inte ifrån det faktum att åttio procent har försvunnit. Personal som driver en världsomspännande tjänst med miljarder användare, som nyttjas för alla tänkbara och otänkbara ändamål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

Men alltså, de mjukvaruingenjörer som är kvar har inte samma erfarenhet för att täcka upp den personal som gått. Jag skrev ett tydligt exempel baserat på vad en f.d. anställd berättat till mig. Ett team om tolv programmerare + en gruppledare/chef som skötte viktiga API-funktioner fick gå. Kvar är en junior kodare som nu alltså äger hela det teamets produkter och ansvarsområden. Han har varken kunskapen eller erfarenheten för att täcka upp det. För vid något läge blir hanterandet av dessa funktioner samt problemlösningen också intuitiv och, om inte personligt knutet, åtminstone knutet till teamet som helhet.

Kan du föreställa dig hur det skulle vara för dig om tolv av dina närmsta kollegor går på dagen, och en högre chef säger att du nu ska sköta allting som de har gjort? Jag kan säga att för egen del hade det varit en fullständigt omöjlig uppgift. Inte omedelbart, men tids nog när saker behövs och andra fallerar.

Fanns det överflöd i personalstyrkan? Säkert. Men det tar inte ifrån det faktum att åttio procent har försvunnit. Personal som driver en världsomspännande tjänst med miljarder användare, som nyttjas för alla tänkbara och otänkbara ändamål.

Lägg på andra saker som hur säkerheten är designad och vem som har tillgång till nycklar och vet vilka delar i infrastrukturen som behöver uppdateras dagligen pga nya kända attacker och sånt… tror det ganska snart börjar knaka i fogarna

Permalänk
Medlem

Blrjar ju undra om han inte köpte bolaget för att bränna ner det till grunden?

~ totalt amnesti

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Blrjar ju undra om han inte köpte bolaget för att bränna ner det till grunden?

~ totalt amnesti

Han har redan återaktiverat flera högerextremistkonton. Tror det kommer skrämma bort de få annonsörer som finns kvar.

Att ens lägga upp såna omröstningar för Twitter-användarna där han själv hävdade mest var bottar känns som galenskap.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meurik:

Det är lugnt... i den takten som reklamföretagen lämnar Twitter, så kommer det inte finnas mycket till annonser snart nog. Det om något får man väl tacka Musk för

Kommer bli mycket av MyPillow, köpa/sälja guld, bantningspiller, kryptovalutor, nft, och annat skräp och lurendrejeri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

Men alltså, de mjukvaruingenjörer som är kvar har inte samma erfarenhet för att täcka upp den personal som gått. Jag skrev ett tydligt exempel baserat på vad en f.d. anställd berättat till mig. Ett team om tolv programmerare + en gruppledare/chef som skötte viktiga API-funktioner fick gå. Kvar är en junior kodare som nu alltså äger hela det teamets produkter och ansvarsområden. Han har varken kunskapen eller erfarenheten för att täcka upp det. För vid något läge blir hanterandet av dessa funktioner samt problemlösningen också intuitiv och, om inte personligt knutet, åtminstone knutet till teamet som helhet.

Kan du föreställa dig hur det skulle vara för dig om tolv av dina närmsta kollegor går på dagen, och en högre chef säger att du nu ska sköta allting som de har gjort? Jag kan säga att för egen del hade det varit en fullständigt omöjlig uppgift. Inte omedelbart, men tids nog när saker behövs och andra fallerar.

Fanns det överflöd i personalstyrkan? Säkert. Men det tar inte ifrån det faktum att åttio procent har försvunnit. Personal som driver en världsomspännande tjänst med miljarder användare, som nyttjas för alla tänkbara och otänkbara ändamål.

Du, nu är faktiskt den här juniorkodaren villig att jobba Hardcore EXTREEEEEEME!

Det kommer att gå lysande!

Permalänk
Medlem

Jag har fortfarande inte märkt något problem. Inte för att jag använder Twitter jättemycket, men han sköter sig nog den där junioren.

Permalänk
Medlem

Free Speech-absolutisten bannar länkar till andra sociala medier.

Skratta/gråta?

En första reflektion är ju att detta rimligen fuckar folk som använder twitter som en kanal för att promota saker de gör på andra ställen, förutom det rakt av clownaktiga att banna denna sorts länkar.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

Fanns det överflöd i personalstyrkan? Säkert. Men det tar inte ifrån det faktum att åttio procent har försvunnit. Personal som driver en världsomspännande tjänst med miljarder användare, som nyttjas för alla tänkbara och otänkbara ändamål.

Likväl blöder och blödde det pengar som ett såll, spelar ingen roll hur värlsomspännade det är. Förr eller senare måste ett företag gå med vinst eller svarta siffror. Alternativet är att plocka in nyemissioner till oändligheten eller låna.

Förut var det givetvis inga problem när centralbankerna manipulerat ner statsräntorna till 0%, men inte idag.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Free Speech-absolutisten bannar länkar till andra sociala medier.

Skratta/gråta?

<Uppladdad bildlänk>

En första reflektion är ju att detta rimligen fuckar folk som använder twitter som en kanal för att promota saker de gör på andra ställen, förutom det rakt av clownaktiga att banna denna sorts länkar.

Nu har han haft omröstning om han ska avgå eller inte. Vilken pajas.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Nu har han haft omröstning om han ska avgå eller inte. Vilken pajas.

57 procent för, 43 procent mot. Får väl se om han faktiskt håller vad han lovat, och håller sig till omröstningsresultatet, och avgår

Visa signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meurik:

57 procent för, 43 procent mot. Får väl se om han faktiskt håller vad han lovat, och håller sig till omröstningsresultatet, och avgår

Samtidigt sa han, i rättegången om hans ersättningspaket i Tesla, att han egentligen inte hade som intention att vara ceo för twitter under nån längre tid utan skulle lämna över det åt någon annan.

Så det kan hända att han hela tiden tänkt gå in och rota ett par månader "för att få saker o ting som han vill ha det" för att sen lämna över selarna.

Så, som vanligt kan man inte lita på vad han säger...

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meurik:

57 procent för, 43 procent mot. Får väl se om han faktiskt håller vad han lovat, och håller sig till omröstningsresultatet, och avgår

Och nu verkar han ha ändrat sig så endast folk som betalar för det lilla blå märket ska få rösta:
https://twitter.com/Unfilteredboss1/status/160498888101468979...
Free speech absolutisten strikes again.

Korrigerat så den hänvisar till källan istället för en skärmdump.
Visa signatur

På Internet sedan 1997.