Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Använd en router mellan din CPE och resterande enheter. Du behöver ingen "WiFi-router" eller liknande, t.ex. en Edgerouter hade funkat perfekt då den är liten och kan troligtvis få plats vid din CPE.

Din WiFi-router vid vardagsrummet sätter du sedan i brygga/Access point för att inte skapa konflikter (pga två DHCP-servrar) med din primärrouter. Använd samma kablage som du har nu, eventuellt att du kopplar TV-boxen direkt mot din CPE för att slippa strul med VLAN.

TS har STB kopplad direkt mot CPE switch...

Men håller med! ER-X och AP hade nog varit min Go-to också! Bra tips!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dylanator:

Routern kan jag väl inte koppla fel, det finns ju bara WAN, jag har inga fler trådar i den ju?
Edit: Jag använder 3 av 5 utgångar på Mediafördelaren "CPE", routern ger cirka 220-260Mbit till min mobil, tv'n har inga avbrott sedan första veckan den var inkopplad, då vissa problem dök upp, men sedan installerades "allente" om och felfritt sedan dess

Sett många som kopplar direkt mot en LAN istället för WAN och då delar routern ut alla macadresser för inkopplade enheter mot nätägaren istället för 1 adress från enbart routern. Därför jag ställde frågan.

Permalänk
Skrivet av Trackmaster:

Sett många som kopplar direkt mot en LAN istället för WAN och då delar routern ut alla macadresser för inkopplade enheter mot nätägaren istället för 1 adress från enbart routern. Därför jag ställde frågan.

OK, nej den är rätt kopplad mot WAN, inga kablar i något LAN-uttag.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Trackmaster:

Sett många som kopplar direkt mot en LAN istället för WAN och då delar routern ut alla macadresser för inkopplade enheter mot nätägaren istället för 1 adress från enbart routern. Därför jag ställde frågan.

En router delar som tur är inte ut MAC-adresser utan IP-adresser;)
Om ISP:n har konfat rätt på sin sida kan din router inte heller dela ut IP till alla i deras nät, det vore oerhört fel men det finns säkert sådana historier.

Skrivet av gurfin:

TS har STB kopplad direkt mot CPE switch...

Men håller med! ER-X och AP hade nog varit min Go-to också! Bra tips!

ER-X är lite EOL, senaste uppdatering skedde i juli och den innan var förra året. men det är en för jävla stabil router:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

En router delar som tur är inte ut MAC-adresser utan IP-adresser;)
Om ISP:n har konfat rätt på sin sida kan din router inte heller dela ut IP till alla i deras nät, det vore oerhört fel men det finns säkert sådana historier.

ER-X är lite EOL, senaste uppdatering skedde i juli och den innan var förra året. men det är en för jävla stabil router:)

I en service router i ett stadsnät så arbetar man med subcribers (mac-adresser) mot ett IP-lease. Vanligtvis brukar man sätta en gräns på 5 mac-adresser. Har man då en felvänd router, som sitter mot LAN istället för WAN så kommer stadsnätet få in alla MAC-adresser för alla uppkopplade enheter på routern (inkl. routern). Då skapar det konflikt om man har en gräns på 5st och kanske 10 enheter bakom routern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dylanator:

Det skulle betyda en kabeldragning som inte är aktuell, från teven via kök och hall till datorn. Routern passar bara vid teven. Vill inte ha den i hallen.
(Läste nyss ISP's tips och trix, tips nummer 2 var att dra en fysisk kabel från mediafördelaren till datorn...)

Jag tänker: vad är det som 'fysiskt' sker när jag slår av datorn, för jag blir aldrig utkastad från nätet så länge datorn är på..

Tanken är att dra kabel till datorn om det är det enda du använder.
Men som andra sagt i tråden. Router efter Fördelaren och sedan var utrustningen passar / inte passar är helt upp till dig!
Så länge datorn är på håller den "leasen" och blir inte bortkopplad.

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Skrivet av Maxizor:

Tanken är att dra kabel till datorn om det är det enda du använder.
Men som andra sagt i tråden. Router efter Fördelaren och sedan var utrustningen passar / inte passar är helt upp till dig!
Så länge datorn är på håller den "leasen" och blir inte bortkopplad.

Idén med en separat router inne i medieskåpet skulle gå bra, för min kabel går ju redan dit.

Men att dra kabel från vardagsrummet och wifi-routern är inte aktuellt.
Ska kolla efter en begagnad gigabit Ubiqify (eller vad de hette)

Vart en lång tråd, och det verkar som mitt moderkort inte alls är påväg att dö, då.
Tack.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Medlem

Jag jobbar inom stadsnät och detta är ett av det vanligaste fel kunderna gör. TL, Allente i ditt fall, bestämmer ej hur många IP adresser du kan få, det gör din kommunikationsoperatör. 2-4 brukar vara normalt.

Som tur är så sitter du ändå bakom CGNAT så rent säkerhetsmässigt så är det inga bekymmer. Hade du haft publik IP hade jag varit mer orolig.

Dock hade jag oavsett köpt en liten router till hallen och bryggat en port till den andra routern du har med Wi-Fi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Engann:

Jag jobbar inom stadsnät och detta är ett av det vanligaste fel kunderna gör. TL, Allente i ditt fall, bestämmer ej hur många IP adresser du kan få, det gör din kommunikationsoperatör. 2-4 brukar vara normalt.

Hade det inte varit idé att endast öppna en port för Internet på kund CPE:er? För undvika detta återkommande problem?

Det är väll snarare så att operatören ibland vill erbjuda lite "svängrum" i fall att man byter utrustning. Så det är egentligen inte så att man får 2st.

Permalänk
Medlem

I teorin är det inget problem så länge leverantör/kommunikationsoperatörs-kombon tillåter minst tre adresser.

I praktiken är det ofta problem att köra datorer direktkopplade till mediaomvandlaren. Handlar väl om många DHCP-anropp från Windows och folk tenderar att stänga av och starta om datorer och frågar datorn inte efter samma ip så tar snart adresserna slut. DHCP hanterar adresserna och kommunikationsoperatören ser förfrågningar från alla tre enheter på din port, så det blir mindre som kan förvirra när du tar bort en enhet. Du blir inte fysiskt utkastad.

DHCP-klienten i Windows och i din set-top-box eller router fungerar inte lika dant.

Onödigt att ha flera punkter som kan fela i ett hemmascenario.

Då Allente verkar köra tv över fiber (IPTV) och inte internet (OTT) så ja, den måste fortsatt vara kopplad direkt till mediaomvandlaren.

Enklaste lösningen är att flytta routern. Näst enklast är att köra en ny router vid inkommande och ställa in din nuvarande som accesspunkt.

Har du inte dubbeluttag i några av rummen?

Permalänk
Skrivet av Petterk:

I teorin är det inget problem så länge leverantör/kommunikationsoperatörs-kombon tillåter minst tre adresser.

I praktiken är det ofta problem att köra datorer direktkopplade till mediaomvandlaren. Handlar väl om många DHCP-anropp från Windows och folk tenderar att stänga av och starta om datorer och frågar datorn inte efter samma ip så tar snart adresserna slut. DHCP hanterar adresserna och kommunikationsoperatören ser förfrågningar från alla tre enheter på din port, så det blir mindre som kan förvirra när du tar bort en enhet. Du blir inte fysiskt utkastad.

DHCP-klienten i Windows och i din set-top-box eller router fungerar inte lika dant.

Onödigt att ha flera punkter som kan fela i ett hemmascenario.

Då Allente verkar köra tv över fiber (IPTV) och inte internet (OTT) så ja, den måste fortsatt vara kopplad direkt till mediaomvandlaren.

Enklaste lösningen är att flytta routern. Näst enklast är att köra en ny router vid inkommande och ställa in din nuvarande som accesspunkt.

Har du inte dubbeluttag i några av rummen?

OK, förstår din förklaring, och jag har svårt att leta upp hur många adresser som min ISP ger ut. Jag gick aldrig vidare med om jag kan ställa in en statisk ip (eller motsvarande inställning) i datorn, för IPTV-boxen och routern har 'konstantström', förstås.

Jo alla rum har dubbeluttag, förutom 'kontoret' som är helt utan. Ingen fysisk fördel att använda de oanvända rummen, för de saknar ju också router, och den router jag har är fysiskt i andra änden av lägenheten. Jag vill inte dra 10-15 meter kabel, runt dörrar eller i takvinkel.

En sidenote är att mediaskåpet i hallen är för litet för en router, för mediafördelaren är stor, och sedan en rumsfördelare som är kopplad 'baklänges', d.v.s. kablarna går in/ut på fel sida så att den måste vikas in i skåpet. (Lettländare monterade)

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dylanator:

OK, förstår din förklaring, och jag har svårt att leta upp hur många adresser som min ISP ger ut. Jag gick aldrig vidare med om jag kan ställa in en statisk ip (eller motsvarande inställning) i datorn, för IPTV-boxen och routern har 'konstantström', förstås.

Jo alla rum har dubbeluttag, förutom 'kontoret' som är helt utan. Ingen fysisk fördel att använda de oanvända rummen, för de saknar ju också router, och den router jag har är fysiskt i andra änden av lägenheten. Jag vill inte dra 10-15 meter kabel, runt dörrar eller i takvinkel.

En sidenote är att mediaskåpet i hallen är för litet för en router, för mediafördelaren är stor, och sedan en rumsfördelare som är kopplad 'baklänges', d.v.s. kablarna går in/ut på fel sida så att den måste vikas in i skåpet. (Lettländare monterade)

Du kan nog inte skylla på letter eller statslösa ryssar.

Entreprenören installerar det fastighetsägaren beställer.

Du kan ställa routern i ett av de andra rummen och patcha tillbaka till centralen och patch (koppla) vidare till din egendragda kabel. Enda du behöver är ett par extra nätverkskablar.

Min router är 11,3x8,9x2,8 cm för övrigt.

Permalänk
Medlem

Jag ställer mig med de andra i tråden och säger att du ska koppla datorn efter routern. Då du troligen bara får 1 eller 2 IP-adresser.

Antingen kopplar du ut den kabeln som går till TV:n och kör datorn och routern.
Eller lägger du en kabel över golvet mellan dator och routern.
Eller flyttar du routern till mediaskåpet och kopplar allt efter routern.
Gör det som test och inte permanent, sedan ser du vad som fungerar och kan gå vidare med en mer permanent lösning

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Jag ställer mig med de andra i tråden och säger att du ska koppla datorn efter routern. Då du troligen bara får 1 eller 2 IP-adresser.

Antingen kopplar du ut den kabeln som går till TV:n och kör datorn och routern.
Eller lägger du en kabel över golvet mellan dator och routern.
Eller flyttar du routern till mediaskåpet och kopplar allt efter routern.
Gör det som test och inte permanent, sedan ser du vad som fungerar och kan gå vidare med en mer permanent lösning

alla vet att en temporär lösning är alltid permanent xD

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Du kan nog inte skylla på letter eller statslösa ryssar.

Entreprenören installerar det fastighetsägaren beställer.

Du kan ställa routern i ett av de andra rummen och patcha tillbaka till centralen och patch (koppla) vidare till din egendragda kabel. Enda du behöver är ett par extra nätverkskablar.

Min router är 11,3x8,9x2,8 cm för övrigt.

Letterna var nog bra i övrigt, men det är ett uppenbart fel, då dosan inte får plats, och dosan fixeras ju av var väggrören ansluter och var ingångarna från mediahubben sitter.

Ja det här med att flytta befintlig router förstår jag vid detta laget.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Jag ställer mig med de andra i tråden och säger att du ska koppla datorn efter routern. Då du troligen bara får 1 eller 2 IP-adresser.

Antingen kopplar du ut den kabeln som går till TV:n och kör datorn och routern.
Eller lägger du en kabel över golvet mellan dator och routern.
Eller flyttar du routern till mediaskåpet och kopplar allt efter routern.
Gör det som test och inte permanent, sedan ser du vad som fungerar och kan gå vidare med en mer permanent lösning

Jag får nog helt enkelt hoppas på en liten router och att jag själv kan stuva om lite i medieskåpet, på det där gallret som är gjort för att montera saker. Ubilify, eller vad den hette, kanske reas på fredag!!

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

alla vet att en temporär lösning är alltid permanent xD

En kabel över golvet eller att TVn inte fungerar har nog inte så hög waf, så tjatas nog hål i huvudet efter ett tag annars.

Skrivet av Dylanator:

Jag får nog helt enkelt hoppas på en liten router och att jag själv kan stuva om lite i medieskåpet, på det där gallret som är gjort för att montera saker. Ubilify, eller vad den hette, kanske reas på fredag!!

Inte så att du har sådan tur att iptv-boxen går att köra bakom routern? Då kan du skicka tillbaka signalen via den kabel istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

En kabel över golvet eller att TVn inte fungerar har nog inte så hög waf, så tjatas nog hål i huvudet efter ett tag annars.

Inte så att du har sådan tur att iptv-boxen går att köra bakom routern? Då kan du skicka tillbaka signalen via den kabel istället.

Han har ju dubbeluttag i andra rum och kan köra routern där och koppla tillbaka till patchpanelen.

Permalänk
Skrivet av Engann:

Jag jobbar inom stadsnät och detta är ett av det vanligaste fel kunderna gör. TL, Allente i ditt fall, bestämmer ej hur många IP adresser du kan få, det gör din kommunikationsoperatör. 2-4 brukar vara normalt.

Som tur är så sitter du ändå bakom CGNAT så rent säkerhetsmässigt så är det inga bekymmer. Hade du haft publik IP hade jag varit mer orolig.

Dock hade jag oavsett köpt en liten router till hallen och bryggat en port till den andra routern du har med Wi-Fi.

Tack, bra svar. Vem är min 'kommunikationsoperatör', OpenInfra installerade med erbjudande från Gardio på 1000/1000 som sedermera blev 1000/100. (IPTV Premium gratis halvår)

Vad är billigaste hårdvaran, vad ska jag söka efter på prisjakt, router utan trådlöst eller finns det annat?
Ubiquiti Edge är ~700:- men föredrar billigt.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk

Skåpet: (Fattar inte varför jag misslyckas att lägga bilden infigad)
Kan någon av er bekräfta följande:
1: Jag tar en 25cm kabel från Mediafördelaren Port 1 till 'EdgeRouter' port IN.
2: Sedan låter jag 2 kablar från routern gå till rumsfördelaren till höger, 'vardagsrum 1-2'
3: Låter min dator få den dedikerade kabeln, nu från router-3
4: Routern ska ha ström och plats i skåpet!
@Petterk
@Engann
https://imgur.com/7G44ZW4

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dylanator:

Tack, bra svar. Vem är min 'kommunikationsoperatör', OpenInfra installerade med erbjudande från Gardio på 1000/1000 som sedermera blev 1000/100. (IPTV Premium gratis halvår)

Vad är billigaste hårdvaran, vad ska jag söka efter på prisjakt, router utan trådlöst eller finns det annat?
Ubiquiti Edge är ~700:- men föredrar billigt.

Google.

https://support.gardio.se/hc/sv/articles/360003051437-Vanliga...

Förenklat så är Open Infra din kommunikationsoperatör, och Internetbolaget din internetleverantör men via Gardio dito Gardio du vänder dig för support vid problem.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Google.

https://support.gardio.se/hc/sv/articles/360003051437-Vanliga...

Förenklat så är Open Infra din kommunikationsoperatör, och Internetbolaget din internetleverantör men via Gardio dito Gardio du vänder dig för support vid problem.

Läste den igår kväll, i samband med att jag såg deras FAQ om att #2: "anslut direkt i mediafördelaren"

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dylanator:

Som sagt tidigare, sätt din router i ett av dina andra rum som bevisligen är sovrummet och koppla tillbaka till ditt datorrum.

Så följande:

Mediacentral/skåp Tjänstefördelare Kablar från fiberswitchen LAN1 -- SOV 1 LAN2 -- VARD 1 Kablar till din utrustning från väggen (I vardagsrummet) Uttag 1 -- Settopbox från Allente (I sovrummet) Uttag 1 -- din nuvarande routers WAN/internet Kablar för att koppla ihop det med ditt datorrum LAN på din router -- uttag 2 i sovrummet SOV 2 i mediacentralen/skåpet -- din egna nätverkskabel

Vill du också ha ett eller flera uttag i vardagsrummet så lägg till en 5-portars Gigabit-switch i skåpet och eventuellt en till i vardagsrummet och koppla till eller via VARD 2.

Kostnad är två korta nätverkskablar. Speciallösningar kan du ta senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dylanator:

Läste den igår kväll, i samband med att jag såg deras FAQ om att #2: "anslut direkt i mediafördelaren"

Den svarade på att det är två ip-adresser.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Som sagt tidigare, sätt din router i ett av dina andra rum som bevisligen är sovrummet och koppla tillbaka till ditt datorrum.

Så följande:

Mediacentral/skåp Tjänstefördelare Kablar från fiberswitchen LAN1 -- SOV 1 LAN2 -- VARD 1 Kablar till din utrustning från väggen (I vardagsrummet) Uttag 1 -- Settopbox från Allente (I sovrummet) Uttag 1 -- din nuvarande routers WAN/internet Kablar för att koppla ihop det med ditt datorrum LAN på din router -- uttag 2 i sovrummet SOV 2 i mediacentralen/skåpet -- din egna nätverkskabel

Vill du också ha ett eller flera uttag i vardagsrummet så lägg till en 5-portars Gigabit-switch i skåpet och eventuellt en till i vardagsrummet och koppla till eller via VARD 2.

Kostnad är två korta nätverkskablar. Speciallösningar kan du ta senare.

Okej, jag behövde tänka lite där. Jag har nog kablar över. Det som tog tid för mig att förstå var att du kan alltså gå 'baklänges', från routern via uttag 2 i sovrummet bredvid routern, tillbaka till väggfördelaren i skåpet, som jag i sin tur kopplar till den befintliga datorkabeln. (Och VIPS, så är datorn bakom router, men routern står på 'fel' ställe)
Oerhört smart, som en temporär lösning, och jag hoppas verkligen inte Allente blir lidande, för det stod något om att Allente hämtar programinfo från Wi-Fi, som nu blir i andra änden av lägenheten. Men jag provar förstås.
Genialt om det funkar fram till dess jag får hem en EdgeRouterX.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Den svarade på att det är två ip-adresser.

Fått bra hjälp, men jag frågar igen: Jag köper nog en begagnad router, sålänge den har gigabit LAN-portar, så kan man alltid stänga av wifi, va? Antingen med OFF-knapp eller via mjukvaran? ~200spänn och avslaget wifi, så kan den sitta permanent på väggen bredvid uttagen i sovrummet? Når jag routerns mjukvara om vi kopplar den som en 'loop' som vi talat om?

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dylanator:

Fått bra hjälp, men jag frågar igen: Jag köper nog en begagnad router, sålänge den har gigabit LAN-portar, så kan man alltid stänga av wifi, va? Antingen med OFF-knapp eller via mjukvaran? ~200spänn och avslaget wifi, så kan den sitta permanent på väggen bredvid uttagen i sovrummet? Når jag routerns mjukvara om vi kopplar den som en 'loop' som vi talat om?

Om du köper ER-X så har den inte något WiFi alls... Vill du ha WiFi då så bör du köra accesspunkter nedströms från ER-X:en.
Du kan kolla på att köra ER-X begagnat om du vill, finns oftast några som ligger ute för kanske 500kr - men det kanske är den du syftar på?
Antar att du menar kabeln när du skriver "loop" - inom nätverk innebär loopar stora problem, så undvika att loopa nätverket.
EdgeRoutrarna kör ingen DHCP-server per standard, så du kommer behöva sätta en statisk IP på subnät 192.168.1.0/24 och sedan ansluta din dator till eth0 på ER-X:en för att komma åt konfigurationen för routern. Routerns IP är 192.168.1.1 och default anv./lös. är ubnt/ubnt.
Kolla denna länk för basic setup guide för EdgeRoutrarna.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av gurfin:

Om du köper ER-X så har den inte något WiFi alls... Vill du ha WiFi då så bör du köra accesspunkter nedströms från ER-X:en.
Du kan kolla på att köra ER-X begagnat om du vill, finns oftast några som ligger ute för kanske 500kr - men det kanske är den du syftar på?
Antar att du menar kabeln när du skriver "loop" - inom nätverk innebär loopar stora problem, så undvika att loopa nätverket.
EdgeRoutrarna kör ingen DHCP-server per standard, så du kommer behöva sätta en statisk IP på subnät 192.168.1.0/24 och sedan ansluta din dator till eth0 på ER-X:en för att komma åt konfigurationen för routern. Routerns IP är 192.168.1.1 och default anv./lös. är ubnt/ubnt.
Kolla denna länk för basic setup guide för EdgeRoutrarna.

Loop är det inte, TS kan se kopplingen i skåpet som en (passiv) förlängning eller skarv.

Har TS en hyfsad WiFi-6-router idag så är det bara att flytta den till sovrummet skulle jag säga. Når inte WiFi därifrån till TVn (Allentes Allente 1 tv-box behöver WiFi) har han förmodligen ändå behov av en till accesspunkt.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Loop är det inte, TS kan se kopplingen i skåpet som en (passiv) förlängning eller skarv.

Har TS en hyfsad WiFi-6-router idag så är det bara att flytta den till sovrummet skulle jag säga. Når inte WiFi därifrån till TVn (Allentes Allente 1 tv-box behöver WiFi) har han förmodligen ändå behov av en till accesspunkt.

Fördelen med en begagnad router är att den har ju allt jag behöver, d.v.s. 3-4 LAN-portar att "loopa" (fel ord, men det bildar en trådad loop i ett sovrum tillbaka till mediaskåpet) och routerns förmåga att behålla mina 'leasade IP-nycklar', behöver inte riva i min (enkel men fungerande) Wifi-6 TP-Link Ax1500.

200kr - https://www.blocket.se/annons/stockholm/router_netgear_ac1200...

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dylanator:

Fördelen med en begagnad router är att den har ju allt jag behöver, d.v.s. 3-4 LAN-portar att "loopa" (fel ord, men det bildar en trådad loop i ett sovrum tillbaka till mediaskåpet) och routerns förmåga att behålla mina 'leasade IP-nycklar', behöver inte riva i min (enkel men fungerande) Wifi-6 TP-Link Ax1500.

200kr - https://www.blocket.se/annons/stockholm/router_netgear_ac1200...

Eftersom du har TP-Link med OneMesh så kan du köpa och sätta t.ex. en TP-Link RE505X i vardagsrummet – om du får behov av ytterliggare en accesspunkt. Då styr du fortfarande allt från en app/hemsida istället för flera.

Vill du köra kabel till din accesspunkt sätter du en liten 5-portars switch i skåpet.