Självlärd programmerare, är jag redo för att söka jobb? Detaljerad GitHub bifogad

Permalänk
Medlem

Nu har du redan fått flera svar här, men jag fyller på med att jag gärna sett mer uppdelad kod och bättre/mer lättillgänglig kodstruktur. Ta exempelvis entities.py i HoMM-projektet. Filen är över 2000 rader lång. Den hade aldrig gått igenom en PR i de team jag jobbat i. Håll det kortare, dela upp i fler filer/mappar eller vad som nu krävs för bättre översikt och struktur.

När någon ska läsa din kod så vill de kunna kika på ett par hundra rader kod (på sin höjd), säg om filen är bu eller bä och gå vidare till nästa. Helheten genererar samma resultat men i ett format som är enklare att ta till sig och granska i bitar snarare än en sådan mastodont.

Just struktur är något som jag tittar extra på. Direkt kodkvalitet är inte alltid det avgörande - det handlar om att göra det förståeligt för andra (gärna utan kommentarer), enkelt att granska ny eller ändrad kod och att lämna något efter sig som någon annan ska kunna underhålla.

I övrigt håller jag med andra. Att skapa egna projekt är perfekt för att lära sig grunder, men sen är bästa sättet att lära sig att kasta sig in i större projekt och försöka få praktiskt erfarenhet. Ett jobb är såklart det bästa - men annars är open source en väldigt bra väg att gå. Antingen genom att bidra, eller genom att göra en fork och försöka lägga till nya funktioner som ett sätt att lära sig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av koSmiQ:

Nu har du redan fått flera svar här, men jag fyller på med att jag gärna sett mer uppdelad kod och bättre/mer lättillgänglig kodstruktur. Ta exempelvis entities.py i HoMM-projektet. Filen är över 2000 rader lång. Den hade aldrig gått igenom en PR i de team jag jobbat i. Håll det kortare, dela upp i fler filer/mappar eller vad som nu krävs för bättre översikt och struktur.

När någon ska läsa din kod så vill de kunna kika på ett par hundra rader kod (på sin höjd), säg om filen är bu eller bä och gå vidare till nästa. Helheten genererar samma resultat men i ett format som är enklare att ta till sig och granska i bitar snarare än en sådan mastodont.

Just struktur är något som jag tittar extra på. Direkt kodkvalitet är inte alltid det avgörande - det handlar om att göra det förståeligt för andra (gärna utan kommentarer), enkelt att granska ny eller ändrad kod och att lämna något efter sig som någon annan ska kunna underhålla.

I övrigt håller jag med andra. Att skapa egna projekt är perfekt för att lära sig grunder, men sen är bästa sättet att lära sig att kasta sig in i större projekt och försöka få praktiskt erfarenhet. Ett jobb är såklart det bästa - men annars är open source en väldigt bra väg att gå. Antingen genom att bidra, eller genom att göra en fork och försöka lägga till nya funktioner som ett sätt att lära sig.

Tack för att du tittade, och bra kritik!

Permalänk
Medlem
Skrivet av koSmiQ:

Nu har du redan fått flera svar här, men jag fyller på med att jag gärna sett mer uppdelad kod och bättre/mer lättillgänglig kodstruktur. Ta exempelvis entities.py i HoMM-projektet. Filen är över 2000 rader lång. Den hade aldrig gått igenom en PR i de team jag jobbat i. Håll det kortare, dela upp i fler filer/mappar eller vad som nu krävs för bättre översikt och struktur.

När någon ska läsa din kod så vill de kunna kika på ett par hundra rader kod (på sin höjd), säg om filen är bu eller bä och gå vidare till nästa. Helheten genererar samma resultat men i ett format som är enklare att ta till sig och granska i bitar snarare än en sådan mastodont.

Just struktur är något som jag tittar extra på. Direkt kodkvalitet är inte alltid det avgörande - det handlar om att göra det förståeligt för andra (gärna utan kommentarer), enkelt att granska ny eller ändrad kod och att lämna något efter sig som någon annan ska kunna underhålla.

I övrigt håller jag med andra. Att skapa egna projekt är perfekt för att lära sig grunder, men sen är bästa sättet att lära sig att kasta sig in i större projekt och försöka få praktiskt erfarenhet. Ett jobb är såklart det bästa - men annars är open source en väldigt bra väg att gå. Antingen genom att bidra, eller genom att göra en fork och försöka lägga till nya funktioner som ett sätt att lära sig.

Det ska nästan alltid finnas minst en sån klass med många tusen rader kod som ingen orkar refaktorera

Permalänk
Medlem
Skrivet av first:

Hej

Jag är 32 år gammal och har studerat Java och Python på egen hand i över ett år, med många timmar lagda varje dag. Jag har läst följande program och kurser:

  • ’Computer Science’-programmet i Python hos Codecademy (betal-program) med kurser inom:

  1. grundläggande programmering: if, else/for/while, variabler, funktioner, objekt m.m

  2. datastrukturer och algoritmer: heaps, stacks, hash maps, recursion, sorting algos, pathfinding algos m.m.

  3. databaser (PostgreSQL, SQLite, tables, keys, triggers, constraints, privileges, ACID properties, indexing etc)

  4. grundläggande datorarkitektur (ISAs, ALU, caches, parallellism mm.

  5. grundläggande diskret matematik

  • ’Java - steg för steg’, kurslitteratur

  • ’Learn Java’, kurs hos Codecademy

  • 'Learn Spring', kurs hos Codecademy

  • ’Create RESTful APIs with Spring and Java’, betalkurs hos Codecademy

Som självlärd är det svårt att veta när man vet tillräckligt för att söka jobb, det finns ju inget slut på resurser men någon gång måste man ju börja på riktigt. Därför frågar jag er om ni tror jag är redo.

Jag är ute efter en junior-position inom back-end där jag kodar i Java eller Python. Mer kan jag inte säga i dagsläget eftersom jag vet för lite om branschen.

För att visa vad jag är kapabel till har jag gjort ett par egna projekt. Jag listar dom kort här för att väcka intresse att faktiskt kika på min GitHub, där de under respektive projekts wiki finns en kortfattad men detaljerat beskrivning, och i vissa fall även screenshots. Jag blir otroligt tacksam för den som orkar ta en snabb kik och därmed kanske ge ett svar på min fråga.

Projekt:
'Online Surgeon API'. Java.
Programmet läser in en lista på personer och infekterar var och en med en slumpmässig sjukdom. Beroende på vilken typ av vänterum som patienterna skickas till blir de behandlade efter högst dödlighet eller lägst dödlighet.
Alla CRUD operationer på personer och sjukdomar (pathosis) tables.
Säkrad med senaste versionen Spring Security, inkl CSRF säkerhet och konfiguerad så att en CSRF speficik cookie skickas med, så exempelvis Postman kan användas för att testa.
USER kan GET och POST, admin kan även PUT och DELETE.

’Super Deliveries’. Python. Finns i 2 versioner: en med API och en för kommandotolken med en form av GUI.
Ett program för leveransföretag. Programmet läser in 40 olika addresser och en orderlista från en SQL-databas. Maxvikt för aktuellt leveransfordon anges och programmet plockar de ordrar som sammanlagt ger högst ordervärde under angiven vikt, eller alla ordrar om ingen viktgräns anges. Programmet läser in de slumpmässigt angivna adresserna på ordrarna och hittar kortast möjliga leveransväg genom området automatiskt och visar upp en 2D-karta där leveransväg och totalt avstånd framgår.

’Heroes of Might and Magic 3: Terminal Edition’. Python.
En kopia av ett trippel-A spel när det utkom 1999. Mängder av objekt och metoder, 2500 rader icke-repetitiv kod i ett tur-baserat spel där 2-4 spelare med varsin 'Hero' utforskar en karta, annekterar resurser på kartan, använder resurserna för att rekrytera trupper i sin fästning och uppgradera den, rekryterar fler 'Heroes' och anfaller slutligen de andra spelarna med hjälp av magi och sina trupper. Spelet har en AI för lösdrivande fiender.
Spelet körs i kommandotolken och saknar därmed konventionell grafik, så jag fick hitta på kreativa lösningar för att få det att fungera. Tänk 8-bitar.

Min GitHub: https://github.com/Dr-Wojtek?tab=repositories
Där finns ett par repos men som sagt, Online Surgeon, Super Deliveries API och HoMM: Terminal Edition är de mest avancerade projekten jag gjort.

STORT tack på förhand!

Jag skulle anställt dig för 20 år sedan, till en låg lön, med primär arbetsuppgift ADB. Det hade varit inhouse på ett Callcenter med nya uppdrag nästan dagligen, olika krav på in/ut av data, db-applikationer för inhouse-bruk anpassade för varje uppdrag.

Hade du varit bra hade du sagt upp dig efter ett år för att du blev stulen av en av våra kunder eller för att du lyckades få ett "riktigt" programmeringsjobb på egen hand. Hade du varit dålig hade du fått gå innan provanställning var slut. Hade du bara haft fel attityd hade du dessvärre säkert jobbat kvar än idag.

Jag är självlärd och jobbade hårt, visade framfötterna och allt vad klyschor heter. Det hade ett pris. Tror du kan bli riktigt bra programmerare men tror ingen arbetsgivare blir superimpad av dina projekt eller utbildning, du har det personlig mötet och intervjun att sälja in dig på. Kanske mer intressant vad du gjorde innan/har för skills utanför programmering.

In med foten i dörren, var inte för kräsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av first:

Ok! Är det jag beskrev någon sektor? Hur ser marknaden ut för Embedded, är det något man kan ta sig in på som självlärd? Är det C som gäller då?

C/C++ är basen, tror nog Rust kommer ta en hel del här också. Självlärd går nog bra, men då behöver man nog också lära sig en del elektronik och kommunikation. Man behöver en del förståelse för hur processordelen interagerar med minne och I/O. Det är inte helt ovanligt att felsökning sker med oscilloskop. Är du intresserad så kolla på Arduino: https://www.arduino.cc/

Permalänk
Medlem
Skrivet av first:

Ok! Är det jag beskrev någon sektor? Hur ser marknaden ut för Embedded, är det något man kan ta sig in på som självlärd? Är det C som gäller då?

Jag har tagit mig från självlärd inom programmering till jobb inom embedded via YH, lärde mig minimalt på YH förutom att det var bra att få upp mitt självförtroende, de 4-5 projekten vi hade i grupp och även att ha CSN under LIA (praktik på företag). Jag lyckades imponera på företaget och fick anställning direkt.

Kollade lite i ditt HoMM och ser lite saker du kan tänka på. Det handlar delvis om koddubblering, men även objekthantering och datastruktur för att göra framtida ändringar enklare och koden mer läsbar.

Kodduplicering:

Här är två näst intill identiska funktioner, men även under så gör du dessa rutor i "def view_info(self)", dessa rutor kan göras mer dynamiskt så de anpassar sig efter hur många rader text som ska vara i. Du kan göra en klass med funktioner för att hantera det här

def dialogue_display(self, input1="", input2="", input3="", input4=""): print("-" + '{:-^140s}'.format("-") + "-") print("|" + '{:^140s}'.format(input1 + input2) + "|") print("|" + '{:^140}'.format(input3 + input4) + "|") print("-" + '{:-^140s}'.format("-") + "-") input("\n") def dialogue_return(self, input1="", input2="", input3="", input4=""): print("-" + '{:-^140s}'.format("-") + "-") print("|" + '{:^140s}'.format(input1 + input2) + "|") print("|" + '{:^140s}'.format(input3 + input4) + "|") print("-" + '{:-^140s}'.format("-") + "-") choice = input("\n") return choice // Exempel class dialogues: def line(): return "-" + '{:-^140s}'.format("-") + "-\n" def dialogue(text: str)->str: result = line() for row in text.split("\n"): result += "|" + '{:^140s}'.format(row) + "|\n" result += line() class Player: def dialogue_display(self, input1="", input2="", input3="", input4=""): print(dialogues.dialogue(input1+input2+"\n"+input3+input4) input("\n") def dialogue_return(self, input1="", input2="", input3="", input4=""): print(dialogues.dialogue(input1+input2+"\n"+input3+input4) choice = input("\n") return choice

Du använder inte heller din referens till "self" någonstans här.

Dold text

Datastruktur/objekthantering:

Det här såg jag mycket hos andra på YH de gör något hårdkodat så det inte går att enkelt ändra i framtiden. Tänk dig när du går till ett enormt projekt med följande kod på 30 ställen.

def new_turn(self): self.gold += self.dailyg self.wood += self.dailyw self.stone += self.dailys self.crystal += self.dailyc self.sulfur += self.dailysu self.mercury += self.dailym self.gems += self.dailyge // Exempel from dataclasses import dataclass, fields @dataclass class Inventory: gold:int = 0 wood:int = 0 stone:int = 0 crystal:int = 0 sulfur:int = 0 mercury:int = 0 gems:int = 0 def __add__(self, other): return Inventory(*(getattr(self, dim.name)+getattr(other, dim.name) for dim in fields(self))) class Player: inventory = Inventory(4000, 10, 10, 4, 4, 4, 4) daily = Inventory(500) def new_turn(self): self.inventory += self.daily

Du kan sen lägga till andra värden eller ta bort genom att bara ändra inventory klassen.

Dold text
Permalänk
Avstängd
Skrivet av mwi:

När jag tittar på TS's kod så ser jag enkla projekt som har blivit lösta med enkel kod.
Nu ska man naturligtvis lösa enkla problem på enkla sätt men det säger mig samtidigt att TS inte har erfarenhet med mer komplexa problem.
Jag kan naturligtvis ha fel då jag faktiskt inte vet vad TS kan då jag har bara hans GitHub att gå på.

Så jag uttryckte mig lite dåligt men jag hade gärna sett någon mer komplext projekt.
Tex att ha delaktig i ett Open source project
Andra saker jag skulle vilja se är unit tester och interaktion mellan olika tjänster.
Tex skulle hans "Online Surgeon" ha kunnat finnas som ett API på AWS som snackar med ett fristående GUI och samtidigt vara kopplat till tex google kalender eller liknande.
Detta tillsammans med någonting som "aws cdk" där han har lagt in sin infrastruktur som kod och kanske kopplat github actions för automatisk deployar vid commit hade sagt mig att han legat på en mycket högre nivå. (Blev en massa buzzwords där )

Till frågan "hur man tar sitt kodande till nästa nivå" så är det med erfarenhet. Ju mer man kodar ju mer lär man sig och så länge man tar till vara på dom erfarenheterna som kommer man (nästan) automatiskt dit
Men även att förstår alla dom där "runt om kring" grejorna är en viktig del när man kommer ut i arbetslivet. Det kanske inte känns som det är direkt kopplat till hur man kodar men det finns så mycket hjälpmedel nuförtiden så för att kunna koda bra och effektivt så behöver man förstå verktygen lika mycket som själva koden.

Och ja, jag vet att detta var ett väldigt filosofiskt svar men av min erfarenhet (20 år) så är det inte en eller några specifika grejor som jag kan peka på, utan det viktigaste enligt mig är att få erfarenhet och att att ta tillvara på den erfarenheten.
Sen kan man alltid specialisera sig mot något speciellt område men själva grunden bygger på erfarenhet.

Det är en bra bild, detta är ungefär vad jag kan. Jag kan även grunderna i hur en CPU fungerar, med ALUn, cache vs RAM, vad en ISA är, pipelining, och en del annat.

Känns som att du är den femte personen som nämner tester nu så hehe ja, det är min nästa grej att kolla upp.

Skrivet av Penguin:

Inbyggda system varierar från, som @medbor är inne på, en liten smart pryl men också datorsystemen som styr nätverk (telekom, internet etc.), bilar, flygplan osv. Väldigt många inbyggda system behöver uppgraderingar och ny funktionalitet kontinuerligt under hårdvarans livlängd, på samma sätt som andra mjukvarusystem.
Att påstå att det inte finns någon prestanda i inbyggda system skulle jag säga är helt felaktigt, men man har däremot en fördefinierad mängd beräkningskraft,minne och andra egenskaper från när systemet designats, och du behöver ta hänsyn till det på ett annat sätt än i en vanlig applikation.

Det är definitivt det här jag vill jobba med. Att jag inte får börja med att koda programvara i en bil är helt rimligt (det hade nog inte gått så bra, haha), jag hade glatt mig enormt över att få koda programvara för en noname budget tvättmaskin, eller en liten leksaksmyra som bara ska röra sig framåt, vad som helst. Ända sedan jag fick upp ögonen för programmering så har det varit en maskin som "mottagare" som intresserat mig.

Och sektorn kallas alltså för embedded? Finns det några etablerade under-kategorier? Jag kommer googla själv, också, men när jag har folk som faktiskt arbetar med det på tråden så kommer jag inte sumpa en chans att fråga direkt..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mordekai:

Jag skulle anställt dig för 20 år sedan, till en låg lön, med primär arbetsuppgift ADB. Det hade varit inhouse på ett Callcenter med nya uppdrag nästan dagligen, olika krav på in/ut av data, db-applikationer för inhouse-bruk anpassade för varje uppdrag.

Hade du varit bra hade du sagt upp dig efter ett år för att du blev stulen av en av våra kunder eller för att du lyckades få ett "riktigt" programmeringsjobb på egen hand. Hade du varit dålig hade du fått gå innan provanställning var slut. Hade du bara haft fel attityd hade du dessvärre säkert jobbat kvar än idag.

Jag är självlärd och jobbade hårt, visade framfötterna och allt vad klyschor heter. Det hade ett pris. Tror du kan bli riktigt bra programmerare men tror ingen arbetsgivare blir superimpad av dina projekt eller utbildning, du har det personlig mötet och intervjun att sälja in dig på. Kanske mer intressant vad du gjorde innan/har för skills utanför programmering.

In med foten i dörren, var inte för kräsen.

Det är ungefär den vägen jag tänkt gå, något entry level med minst 30k i lön, där går smärtgränsen. Ta alla uppgifter jag får och försöka bli lite bättre efter varje uppgift. Smälta in i organisationen och bara flyta med så väloljat jag kan.
Vad var priset du syftar på? Mycket tid på arbete?

Skrivet av clnr:

C/C++ är basen, tror nog Rust kommer ta en hel del här också. Självlärd går nog bra, men då behöver man nog också lära sig en del elektronik och kommunikation. Man behöver en del förståelse för hur processordelen interagerar med minne och I/O. Det är inte helt ovanligt att felsökning sker med oscilloskop. Är du intresserad så kolla på Arduino: https://www.arduino.cc/

Ok! Får kolla upp detta mer. Verkar embedded marknaden välmående ett bra tag till? Mtp alla saker som kopplas upp numera så känns det som det, men lika bra att fråga direkt.

Skrivet av swesen:

Jag har tagit mig från självlärd inom programmering till jobb inom embedded via YH, lärde mig minimalt på YH förutom att det var bra att få upp mitt självförtroende, de 4-5 projekten vi hade i grupp och även att ha CSN under LIA (praktik på företag). Jag lyckades imponera på företaget och fick anställning direkt.

Kollade lite i ditt HoMM och ser lite saker du kan tänka på. Det handlar delvis om koddubblering, men även objekthantering och datastruktur för att göra framtida ändringar enklare och koden mer läsbar.

Kodduplicering:

Här är två näst intill identiska funktioner, men även under så gör du dessa rutor i "def view_info(self)", dessa rutor kan göras mer dynamiskt så de anpassar sig efter hur många rader text som ska vara i. Du kan göra en klass med funktioner för att hantera det här

def dialogue_display(self, input1="", input2="", input3="", input4=""): print("-" + '{:-^140s}'.format("-") + "-") print("|" + '{:^140s}'.format(input1 + input2) + "|") print("|" + '{:^140}'.format(input3 + input4) + "|") print("-" + '{:-^140s}'.format("-") + "-") input("\n") def dialogue_return(self, input1="", input2="", input3="", input4=""): print("-" + '{:-^140s}'.format("-") + "-") print("|" + '{:^140s}'.format(input1 + input2) + "|") print("|" + '{:^140s}'.format(input3 + input4) + "|") print("-" + '{:-^140s}'.format("-") + "-") choice = input("\n") return choice // Exempel class dialogues: def line(): return "-" + '{:-^140s}'.format("-") + "-\n" def dialogue(text: str)->str: result = line() for row in text.split("\n"): result += "|" + '{:^140s}'.format(row) + "|\n" result += line() class Player: def dialogue_display(self, input1="", input2="", input3="", input4=""): print(dialogues.dialogue(input1+input2+"\n"+input3+input4) input("\n") def dialogue_return(self, input1="", input2="", input3="", input4=""): print(dialogues.dialogue(input1+input2+"\n"+input3+input4) choice = input("\n") return choice

Du använder inte heller din referens till "self" någonstans här.

Dold text

Datastruktur/objekthantering:

Det här såg jag mycket hos andra på YH de gör något hårdkodat så det inte går att enkelt ändra i framtiden. Tänk dig när du går till ett enormt projekt med följande kod på 30 ställen.

def new_turn(self): self.gold += self.dailyg self.wood += self.dailyw self.stone += self.dailys self.crystal += self.dailyc self.sulfur += self.dailysu self.mercury += self.dailym self.gems += self.dailyge // Exempel from dataclasses import dataclass, fields @dataclass class Inventory: gold:int = 0 wood:int = 0 stone:int = 0 crystal:int = 0 sulfur:int = 0 mercury:int = 0 gems:int = 0 def __add__(self, other): return Inventory(*(getattr(self, dim.name)+getattr(other, dim.name) for dim in fields(self))) class Player: inventory = Inventory(4000, 10, 10, 4, 4, 4, 4) daily = Inventory(500) def new_turn(self): self.inventory += self.daily

Du kan sen lägga till andra värden eller ta bort genom att bara ändra inventory klassen.

Dold text

Supertack, ska göra lite justeringar. Nog lika bra att bryta ut saker från entitites och göra den mindre också, det var tanken från början men jag fick cirkelimport vid första försöket då saker var beroende av varandra och ville hellre köra vidare med att få spelet klart än att organisera om. Det ska nog gå att undvika cirkelimport om man slår på hjärnan

Permalänk
Medlem
Skrivet av first:

Det är ungefär den vägen jag tänkt gå, något entry level med minst 30k i lön, där går smärtgränsen. Ta alla uppgifter jag får och försöka bli lite bättre efter varje uppgift. Smälta in i organisationen och bara flyta med så väloljat jag kan.

För att vara självlärd så tycker jag du gapar efter mycket. Finns ingenjörer som studerar 5 år och går in på 33, varför skulle du som självlärd och inte särskilt utstickande förtjäna 30+?

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av first:

Vad var priset du syftar på? Mycket tid på arbete?

Jag snittade 80 timmar/vecka i åtta år. Hade inget liv utanför jobbet. SNITTADE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av first:

Det är ungefär den vägen jag tänkt gå, något entry level med minst 30k i lön, där går smärtgränsen. Ta alla uppgifter jag får och försöka bli lite bättre efter varje uppgift. Smälta in i organisationen och bara flyta med så väloljat jag kan.

En kurskamrat blev erbjuden 31K efter andra året på ett kandidatprogram.
Om du ska få jobb som självlärd behöver du antingen kontakter, jobba hårt (som @Mordekai) eller vara duktig, riktigt duktig.

Mitt tips är att hoppat på en YH-utbildning så att du snabbt kan komma ut i arbetslivet. Eller gå ett treårigt program om du vill få en djupare förståelse för programmeringen och allt däromkring.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pelegrino:

För att vara självlärd så tycker jag du gapar efter mycket. Finns ingenjörer som studerar 5 år och går in på 33, varför skulle du som självlärd och inte särskilt utstickande förtjäna 30+?

Ja du, jag visste helt enkelt inte att det var att gapa efter mycket. Jag tycker det låter helt uppåt väggarna att någon som är utbildad högskoleingenjör börjar långt under medellönen i Sverige.

Att jag säger att 30 är en smärtgräns beror på att jag snittat 40 i månaden de senaste tre åren i branschen jag kommer från, som är hej kom och hjälp mig i jämförelse.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Exydia:

En kurskamrat blev erbjuden 31K efter andra året på ett kandidatprogram.
Om du ska få jobb som självlärd behöver du antingen kontakter, jobba hårt (som @Mordekai) eller vara duktig, riktigt duktig.

Mitt tips är att hoppat på en YH-utbildning så att du snabbt kan komma ut i arbetslivet. Eller gå ett treårigt program om du vill få en djupare förståelse för programmeringen och allt däromkring.

Jag har redan en kandidatexamen och dessutom 1 års högskolestudier i annat så jag har väldigt begränsat med CSN kvar. Det är hela anledningen att jag valt att försöka köra på självlärd linjen.

Varför är det så dåligt betalt? Så enkelt är det inte, IMO. Det jag gjorde förr var betydligt enklare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av first:

Jag har redan en kandidatexamen och dessutom 1 års högskolestudier i annat så jag har väldigt begränsat med CSN kvar. Det är hela anledningen att jag valt att försöka köra på självlärd linjen.

Varför är det så dåligt betalt? Så enkelt är det inte, IMO. Det jag gjorde förr var betydligt enklare.

Du har ingen erfarenhet. Konkurrerar med nyexaminerad ingenjörer. Efter 10år är du nog uppe på 55-65k.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mordekai:

Jag snittade 80 timmar/vecka i åtta år. Hade inget liv utanför jobbet. SNITTADE.

Fy, det låter ovärt. Jag kommer från ca 50h/v, det är en av anledningarna att jag lämnat. Vad fick dig att jobba så mycket? Obligatorisk övertid eller självvald? Hade du fler än 1 jobb samtidigt?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Implor:

Du har ingen erfarenhet. Konkurrerar med nyexaminerad ingenjörer. Efter 10år är du nog uppe på 55-65k.

<Uppladdad bildlänk>

Okej, det var tråkigt. Jag går inte efter det här för att tjäna massa pengar, 55-60 vore såklart gött som fan men jag hade vart väldigt nöjd med tillvaron på bara 42 efter 10 år. Justerat för inflation. Jag är inte dyr i drift och har så jag klarar mig.

Men att börja på under 30 låter löjligt, det är ju som att jobba i kassan på Ica. Visserligen acceptabelt om det nu ökar så brant med åren som du hävdar. Och bra att känna till att det är så ruttet så man inte tar det personligt vid en förfrågan, haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av first:

Okej, det var tråkigt. Jag går inte efter det här för att tjäna massa pengar, 55-60 vore såklart gött som fan men jag hade vart väldigt nöjd med tillvaron på bara 42 efter 10 år. Justerat för inflation. Jag är inte dyr i drift och har så jag klarar mig.

Men att börja på under 30 låter löjligt, det är ju som att jobba i kassan på Ica. Visserligen acceptabelt om det nu ökar så brant med åren som du hävdar. Och bra att känna till att det är så ruttet så man inte tar det personligt vid en förfrågan, haha.

Första jobbet är 30k kanske. Ett år senare byter du och får 37. Nästa byte 46, nästa 55 osv.

De är en långsiktig investering och inte 3 år.

Är själv ingenjör men inte programmerare. 50k, 7,5v semester. Alla normala förmåner. 10 år i yrket. Bor dock ”på landet”. 10-15k till om jag varit i en stor stad.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Implor:

Du har ingen erfarenhet. Konkurrerar med nyexaminerad ingenjörer. Efter 10år är du nog uppe på 55-65k.

<Uppladdad bildlänk>

Fast den bilden borde vara några år nu, och i storstäderna är ju lönerna högre också.

Över 30 är inte så konstigt för en junior utvecklare, typ YH eller så, men så här junior vet jag inte riktigt. Samtidigt spelar ju annat in också, även om det kanske inte alltid är så rättvist. Någon med arbetslivserfarenhet är ju värd mer än en utan, allt annat samma, exempelvis. Även om erfarenheten är inom ett helt annat område.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Fast den bilden borde vara några år nu, och i storstäderna är ju lönerna högre också.

Över 30 är inte så konstigt för en junior utvecklare, typ YH eller så, men så här junior vet jag inte riktigt. Samtidigt spelar ju annat in också, även om det kanske inte alltid är så rättvist. Någon med arbetslivserfarenhet är ju värd mer än en utan, allt annat samma, exempelvis. Även om erfarenheten är inom ett helt annat område.

Ja den är från 2017. Hittade inget nyare som visade trenden över tid.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Implor:

Första jobbet är 30k kanske. Ett år senare byter du och får 37. Nästa byte 46, nästa 55 osv.

De är en långsiktig investering och inte 3 år.

Är själv ingenjör men inte programmerare. 50k, 7,5v semester. Alla normala förmåner. 10 år i yrket. Bor dock ”på landet”. 10-15k till om jag varit i en stor stad.

Jag bor i Stockholm och ja, har svårt att förstå varför 30k är en hög lägstalön, det låter helt befängt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av first:

Jag bor i Stockholm och ja, har svårt att förstå varför 30k är en hög lägstalön, det låter helt befängt.

Finns inga lägstalöner.

Men dina konkurrenter säger facket detta till:

” För 2022 rekommenderar Sveriges Ingenjörer att du som är civilingenjör begär minst 37 300 kr/mån och du som är högskoleingenjör begär minst 35 300 kr/mån i ingångslön. Dessutom ska du ha restids- och övertidsersättning.”

Utan formel utbildning eller tidigare arbetsgivare inom branschen är det nog svårt att begära 40k direkt. Om inte din existerande utbildning kan kopplas ihop med programmering och din nya roll.

Edit: exempel om du är ekonom och tar jobb på ett bolag som utvecklar mjukvara som används inom ekonomi. Då han du hävda det ökar ditt värde för arbetsgivaren.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Implor:

Finns inga lägstalöner.

Men dina konkurrenter säger facket detta till:

” För 2022 rekommenderar Sveriges Ingenjörer att du som är civilingenjör begär minst 37 300 kr/mån och du som är högskoleingenjör begär minst 35 300 kr/mån i ingångslön. Dessutom ska du ha restids- och övertidsersättning.”

Utan formel utbildning eller tidigare arbetsgivare inom branschen är det nog svårt att begära 40k direkt. Om inte din existerande utbildning kan kopplas ihop med programmering och din nya roll.

Edit: exempel om du är ekonom och tar jobb på ett bolag som utvecklar mjukvara som används inom ekonomi. Då han du hävda det ökar ditt värde för arbetsgivaren.

Men jag sa aldrig att jag skulle begära 40. Jag sa att 30 var en smärtgräns, varpå nya signaturer hugger direkt och säger att jag gapar efter mycket. Vilket jag tycker låter märkligt, och vid 30k är jag då ca 20% billigare än en civ ing på 37.5 och ca 15% billigare än en högskole ing rekommenderade lägstalön. Alltså helt i linje med vad jag själv trodde och sa.

Så jag ser som sagt inte vad som är så märkvärdigt med 30k som en smärtgräns. Men den som lever får se, så är det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av first:

Men jag sa aldrig att jag skulle begära 40. Jag sa att 30 var en smärtgräns, varpå nya signaturer hugger direkt och säger att jag gapar efter mycket. Vilket jag tycker låter märkligt, och vid 30k är jag då ca 20% billigare än en civ ing på 37.5 och ca 15% billigare än en högskole ing.
Så jag ser som sagt inte vad som är så märkvärdigt med 30k som en smärtgräns.

Det utbildas många programmerare idag i Sverige, vilket betyder att du konkurrerar med (oftast) yngre nyutexaminerade som hoppar på ett jobb som erbjuder 30-35K med nöje. Varför skulle ett företag välja dig framför dom? Jag är inte ute efter att vara spydig, men du måste kunna erbjuda något som nyutexaminerade inte kan.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem
Skrivet av first:

Fy, det låter ovärt. Jag kommer från ca 50h/v, det är en av anledningarna att jag lämnat. Vad fick dig att jobba så mycket? Obligatorisk övertid eller självvald? Hade du fler än 1 jobb samtidigt?

Ett jobb och en arbetsplats jag älskade, helt självvalt. Lovade alltid för mycket, höll alltid vad jag lovade. Om mina medarbetare inte vill jobba över så gjorde jag alltid deras jobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av first:

Men jag sa aldrig att jag skulle begära 40. Jag sa att 30 var en smärtgräns, varpå nya signaturer hugger direkt och säger att jag gapar efter mycket. Vilket jag tycker låter märkligt, och vid 30k är jag då ca 20% billigare än en civ ing på 37.5 och ca 15% billigare än en högskole ing rekommenderade lägstalön. Alltså helt i linje med vad jag själv trodde och sa.

Så jag ser som sagt inte vad som är så märkvärdigt med 30k som en smärtgräns. Men den som lever får se, så är det.

Går att vända på myntet :). Du är ”bara” 20% billigare mot någon med 5år relevant utbildning och kan ha programmerat i 10år redan.

Skulle nog rekommendera att kika på en KY utbildning. Finns så korta som ett år.

Bara i denna tråd har det kommit up att du saknar vissa basala kunskaper som man lär sig första året på en utbildning. Så en utbildning vore ju inte fel!

Ta inte illa upp. Kör på om du vill hålla på med programmering :).

Är mycket annat som vägs in vid en intervju. Social kompetens. Samarbetsvilja. Ödmjukhet osv.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mordekai:

Ett jobb och en arbetsplats jag älskade, helt självvalt. Lovade alltid för mycket, höll alltid vad jag lovade. Om mina medarbetare inte vill jobba över så gjorde jag alltid deras jobb.

Ok

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Exydia:

Det utbildas många programmerare idag i Sverige, vilket betyder att du konkurrerar med (oftast) yngre nyutexaminerade som hoppar på ett jobb som erbjuder 30-35K med nöje. Varför skulle ett företag välja dig framför dom? Jag är inte ute efter att vara spydig, men du måste kunna erbjuda något som nyutexaminerade inte kan.

Det kan jag inte dessvärre. Men målet med tråden var att kolla om jag hade tillräckligt med kunskap för att kunna söka jobb som det är nu. Konsensus verkade, om jag förstått rätt, vara att jag ligger på en lägstanivå för vad som kan fungera på en riktig arbetsplats, och om jag sätter mig in i en del nya områden så kan det ge mig en liten knuff ytterligare uppåt. Med flyt på intervjun kan jag rentav skaffa en junior-position för en tjänst som inte är särskilt eftertraktad eller bara har brådis att sätta någon och otur med att hitta någon bättre kandidat, redan idag. Om jag nu inte läste allt med rosa skimrande glasögon, eller att någon bara var extra snäll.

Om någon tror att jag anser mig vara lika duktig som någon som läst 3 år på högskola så har jag nog uttryckt mig kasst Det vore helt orimligt, jag har bara läst i 6 mån. Jag skrev mitt Heroes projekt efter 5 mån.

Jag trodde nog att de som faktiskt läst 3 eller 5 år faktiskt kunde välja och vraka bland junior pos jobb och att såna som mig fick ta det som anses vara lite tråkigare, eller på annat sätt mindre eftertraktat. Jag trodde helt enkelt lägstanivån var högre för vilka jobb som riktiga nyexade får.

Permalänk
Medlem
Skrivet av first:

Det kan jag inte dessvärre. Men målet med tråden var att kolla om jag hade tillräckligt med kunskap för att kunna söka jobb som det är nu. Konsensus verkade, om jag förstått rätt, vara att jag ligger på en lägstanivå för vad som kan fungera på en riktig arbetsplats, och om jag sätter mig in i en del nya områden så kan det ge mig en liten knuff ytterligare uppåt. Med flyt på intervjun kan jag rentav skaffa en junior-position för en tjänst som inte är särskilt eftertraktad eller bara har brådis att sätta någon och otur med att hitta någon bättre kandidat, redan idag. Om jag nu inte läste allt med rosa skimrande glasögon, eller att någon bara var extra snäll.

Om någon tror att jag anser mig vara lika duktig som någon som läst 3 år på högskola så har jag nog uttryckt mig kasst Det vore helt orimligt, jag har bara läst i 6 mån. Jag skrev mitt Heroes projekt efter 5 mån.

Jag trodde nog att de som faktiskt läst 3 eller 5 år faktiskt kunde välja och vraka bland junior pos jobb och att såna som mig fick ta det som anses vara lite tråkigare, eller på annat sätt mindre eftertraktat. Jag trodde helt enkelt lägstanivån var högre för vilka jobb som riktiga nyexade får.

Jag tycker du bör söka så många jobb du bara kan, till slut får du napp! Men jag tycker att du inte bör förvänta dig för mycket (i lön) tills du kan erbjuda något utöver det vanliga.

Eftersom du fick upp ögonen för embedded så kan jag tipsa om att titta på Big O, och kanske börjar titta lite på C/C++ och pointers (även om Java också är stort inom embedded).

Sen ta ner lite litteratur så du får en bättre förståelse för många viktiga begrepp. T.ex. Data Structures and Algorithm Analysis in Java & Head First Design Patterns (finns på libgen).

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem

30k är absolut en rimlig lön idag, men det kan du nog räkna med först efter en provanställning där du visar vad du kan. Inga problem alls att snabbt öka i lön om man gör bra ifrån sig

Permalänk
Medlem

Kan också påpeka att Sveriges Ingenjörers ingångslön är endast aktuell i Stockholm. Känner ingen som gått in på deras ingångslön utanför Köpenhamn/Stockholm (tog examen i Datateknik vid LTH).

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl