Vad gör ni för något för att lindra de ökade kostnaderna för el, ränta och bolån?

Permalänk
Medlem

Nu när företagen får elpris-kompensation så får vi väll tillbaka pengarna från den del av inflationen som beror på elpriserna i Sverige? Jaha, inte, de behåller sina priser och stoppar pengarna i fickan? I alla fall bra att man får tillbaka lite pengar och Ebba Busch får skryta om att gjort något som egentligen sossarna satte i verket (jo, så är det och att hon har modet att tala om att det är hennes förtjänst är anmärkningsvärt men annars har jag väll inget emot den nya regering men sluta med det där).

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Nu när företagen får elpris-kompensation så får vi väll tillbaka pengarna från den del av inflationen som beror på elpriserna i Sverige? Jaha, inte, de behåller sina priser och stoppar pengarna i fickan? I alla fall bra att man får tillbaka lite pengar och Ebba Busch får skryta om att gjort något som egentligen sossarna satte i verket (jo, så är det och att hon har modet att tala om att det är hennes förtjänst är anmärkningsvärt men annars har jag väll inget emot den nya regering men sluta med det där).

Jag tror man får bryta ned det lite. Företag i konkurs = folk får sparken. Så de som hade tänkt lägga ned kanske ändrar sig och kämpar lite till. Sen är det väl bra att alla får lite pengar inför jul. För min del blir det ju 2500 in i börsen, men för de andra så kanske det är skillnaden att kunna betala hyran och de kommande elräkningarna.

Som passus kan man ju säga att om man inte lade ned 4 reaktorer de senaste 8 åren så hade vi inte haft problemet med elpriser.

Permalänk
Medlem

Nya ersättningen gör att jag får tillbaka samma som jag pröjsade 50 öre/kWh...

Mitt bundna går ut 1 december dock

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Nu när företagen får elpris-kompensation så får vi väll tillbaka pengarna från den del av inflationen som beror på elpriserna i Sverige? Jaha, inte, de behåller sina priser och stoppar pengarna i fickan? I alla fall bra att man får tillbaka lite pengar och Ebba Busch får skryta om att gjort något som egentligen sossarna satte i verket (jo, så är det och att hon har modet att tala om att det är hennes förtjänst är anmärkningsvärt men annars har jag väll inget emot den nya regering men sluta med det där).

Även efter 50/79 öre kompensation så har ju priserna varit historiskt höga.
Man får tänka lite längre än storbolag som egentligen har råd med priserna, företag går i konkurs, skidanläggningar har inte råd att ha öppet, föreningar går på knäna.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Nån med Årsunda som fått Oktober fakturan?

Permalänk
Medlem

Aj, vad kallt. 15 grader inne och fryser hela tiden trotts 3 tröjor och jacka. Får nog höja värmen trots elpriset. Men tänker på de stackarna i Ukraina där ett annat land bombar sönder folkets elförsörjning. Man har det rätt bra ändå... tills vidare.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Skrivet av yrfhar:

Aj, vad kallt. 15 grader inne och fryser hela tiden trotts 3 tröjor och jacka. Får nog höja värmen trots elpriset. Men tänker på de stackarna i Ukraina där ett annat land bombar sönder folkets elförsörjning. Man har det rätt bra ändå... tills vidare.

Har du timpris? Varit bra priser annars i november.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Har du timpris? Varit bra priser annars i november.

November är inte slut än och priset skuttade upp rejält nu när det började bli kallt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Json_81:

November är inte slut än och priset skuttade upp rejält nu när det började bli kallt.

Jo men inga 5 kronor... Vem har 15 grader inomhus om man inte lever på existensminimum....

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Jo men inga 5 kronor... Vem har 15 grader inomhus om man inte lever på existensminimum....

En del lever redan på gränsen. Det blir svårt att ta oss igenom det om man samtidigt inte ska sluta handla något annat överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem

re

Sänkt temperaturen hemma från 22 till 19-20, eldar lite då och då i kamin (att halva Sverige eldar är nog bra för miljön).

Permalänk
Medlem

Sänkt temperaturen hemma från 22 till 19-20, eldar lite då och då i kamin (att halva Sverige eldar är nog bra för miljön).

Mest har jag nog sparat in på att man dragit in på krogbesöken, 2 rätters + något glas vin/öl + taxi är man uppe på 1500:- lätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av raGGGe:

Sänkt temperaturen hemma från 22 till 19-20, eldar lite då och då i kamin (att halva Sverige eldar är nog bra för miljön).

Mest har jag nog sparat in på att man dragit in på krogbesöken, 2 rätters + något glas vin/öl + taxi är man uppe på 1500:- lätt.

Hemmafest ftw. Handlar från kortdatum-disken kött för 30% och ibland 50%. Alla väntar in dagarna innan och shoppar sen.

Många kommuner har lokala bestämmelser där man får trivselelda 2 gånger i veckan.

Permalänk
Medlem

Jobba lite mer.

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

Har tagit bort ett politiskt sidospår. Ni kan läsa mer om varför vi gärna håller politik utanför diskussionerna här

Och innan en massa folk börjar gnälla så ja, det gäller oavsett vilken politisk riktning diskussionen tar så nej, det gäller inte uteslutande just din åsikt.
Så även om det är kallt ute så är det bättre att ta på sig en rejäl tröja istället för en offerkofta

Vill man diskutera beslutet, rensningen eller liknande går det jätte bra att kontakta oss via kontaktformuläret

FAQ: ”Varför är mitt inlägg borta men inlägg X kvar?!”

Vi hinner tyvärr inte läsa alla inlägg som görs på forumet då vi gör detta på vår fritid utan ser man något som man känner är fel så är det bättre att anmäla inlägget så tar vi gärna en koll på det

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Har sänkt min elförbrukning. Men det stora är (kommer att bli) att dra ner på konsumtion. Realistiskt kommer julen att få kosta vad den kostar, men sedan kommer svångremmen att dras åt hårt. Krämare och krögare får ta pengar från er andra. Jag är vuxen och har redan det jag behöver och mer därtill, konsumtionen är mest för att det är lite kul med nytt, och det duger inte riktigt som motiv i dagsläget, det finns viktigare saker som det måste finnas utrymme för.

Försåvitt inte, naturligtvis, man får ett erbjudande man inte kan tacka nej till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Jo men inga 5 kronor... Vem har 15 grader inomhus om man inte lever på existensminimum....

Jag lever under existensminimum, 11 300 kr före skatt. xxxxxxxxxxxxxxx men får inget tillbaka nu när man har det sämre. Nej, jag har inte timpris och haft värmepumpen på 17 grader men nu måste jag höja för att få över 15 grader. Gav upp och satte på 24 grader så nu har jag hela 18 varma härliga grader i hela huset på 80 boende-kvadrat vilket faktiskt räcker för mig. Annars har min förbrukning varit 50% mot förra året då jag hade det betydligt bättre ekonomiskt. Livet har sina up and downs🤔.

Tog bort mening som kan uppfattas som politisk.
Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Eftersom den andra "Vad betalar ni för el"-tråden blev låst så tänkte jag, utan att skapa en ny tråd, kolla med er om vad ni anser är rimligt.

Har flyttat till ny lägenhet och har flyttstädat m.m. i den gamla lägenheten som sägs upp 1a december. Nu när inget är kvar igång i lägenhet och både kyl & frys är urdragna så ser jag att förbrukningen ligger på ca 3kWh/dygn. Är inte detta extremt högt för en lägenhet som inte har något igång ö.h.t? När jag slog ifrån huvudströmbrytaren för lägenheten så gick det ner till 0 som väntat. Men det jag mest är ute efter nu, då hyresvärden inte bryr sig för 5 öre, är om jag helt enkelt betalat för något mer än bara min egna förbrukning under dessa år jag bott i lägenheten? Menar, 3 kWh/dygn är ju ändå 90kWh/mån passiv förbrukning.

Detta är från igår då jag inte vart i lägenheten ö.h.t.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Eftersom den andra "Vad betalar ni för el"-tråden blev låst så tänkte jag, utan att skapa en ny tråd, kolla med er om vad ni anser är rimligt.

Har flyttat till ny lägenhet och har flyttstädat m.m. i den gamla lägenheten som sägs upp 1a december. Nu när inget är kvar igång i lägenhet och både kyl & frys är urdragna så ser jag att förbrukningen ligger på ca 3kWh/dygn. Är inte detta extremt högt för en lägenhet som inte har något igång ö.h.t? När jag slog ifrån huvudströmbrytaren för lägenheten så gick det ner till 0 som väntat. Men det jag mest är ute efter nu, då hyresvärden inte bryr sig för 5 öre, är om jag helt enkelt betalat för något mer än bara min egna förbrukning under dessa år jag bott i lägenheten? Menar, 3 kWh/dygn är ju ändå 90kWh/mån passiv förbrukning.

Detta är från igår då jag inte vart i lägenheten ö.h.t.
<Uppladdad bildlänk>

Är ingen expert, men om du inte har någonting inkopplat så är det alldeles för högt. En kontinuerlig effekt på typ 100-150 [W] kan tyda på en läckström som går någonstans, d.v.s. en ström som går från en ledning genom någonting som den inte ska för att isoleringen på kabeln är trasig, och sedan ned i jord. Inte helt kortslutet så att det löser ut en säkring, men fortfarande en viss mängd. Det kan vara både farligt, och kosta mycket i slutändan.

Är du säker på att det inte är något som är inkopplat, men som du inte sett? Typ en liten fläkt eller pump? Annars borde du nog utreda detta vidare

Permalänk
Medlem

I min hyreslägenhet är den centrala fläkten som driver ventilationen i lägenheten och spisfläkten inkopplad i ett vanligt uttag så den kostnaden får jag står för. Jag har aldrig mätt hur mycket den drar så jag vet inte om det kan vara såpass som 90 kwh i månaden

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

Är ingen expert, men om du inte har någonting inkopplat så är det alldeles för högt. En kontinuerlig effekt på typ 100-150 [W] kan tyda på en läckström som går någonstans, d.v.s. en ström som går från en ledning genom någonting som den inte ska för att isoleringen på kabeln är trasig, och sedan ned i jord. Inte helt kortslutet så att det löser ut en säkring, men fortfarande en viss mängd. Det kan vara både farligt, och kosta mycket i slutändan.

Är du säker på att det inte är något som är inkopplat, men som du inte sett? Typ en liten fläkt eller pump? Annars borde du nog utreda detta vidare

Skrivet av Bakwetu:

I min hyreslägenhet är den centrala fläkten som driver ventilationen i lägenheten och spisfläkten inkopplad i ett vanligt uttag så den kostnaden får jag står för. Jag har aldrig mätt hur mycket den drar så jag vet inte om det kan vara såpass som 90 kwh i månaden

Har inget inkopplat vad jag kan se. Lägenheten är helt tömd.
Köksfläktens strömkabel försvinner in i väggen så den har jag ingen aning om vart den tar vägen. Har försökt hitta på om jag kan felanmäla till typ Vattenfall men inte hittat något än.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Har inget inkopplat vad jag kan se. Lägenheten är helt tömd.
Köksfläktens strömkabel försvinner in i väggen så den har jag ingen aning om vart den tar vägen. Har försökt hitta på om jag kan felanmäla till typ Vattenfall men inte hittat något än.

Du har väl säkringar? Då ser du vilken grupp som drar el.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Du har väl säkringar? Då ser du vilken grupp som drar el.

Hur ska man se det, menar du? Möjligen om man har elmätaren inne i lägenheten, men det har inte alla (jag har inte haft det i nån lägenhet jag har bott i).

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Eftersom den andra "Vad betalar ni för el"-tråden blev låst så tänkte jag, utan att skapa en ny tråd, kolla med er om vad ni anser är rimligt.

Har flyttat till ny lägenhet och har flyttstädat m.m. i den gamla lägenheten som sägs upp 1a december. Nu när inget är kvar igång i lägenhet och både kyl & frys är urdragna så ser jag att förbrukningen ligger på ca 3kWh/dygn. Är inte detta extremt högt för en lägenhet som inte har något igång ö.h.t? När jag slog ifrån huvudströmbrytaren för lägenheten så gick det ner till 0 som väntat. Men det jag mest är ute efter nu, då hyresvärden inte bryr sig för 5 öre, är om jag helt enkelt betalat för något mer än bara min egna förbrukning under dessa år jag bott i lägenheten? Menar, 3 kWh/dygn är ju ändå 90kWh/mån passiv förbrukning.

Detta är från igår då jag inte vart i lägenheten ö.h.t.
<Uppladdad bildlänk>

Ja det där låter skumt. Vi har en grundförbrukning på 2kWh/dygn inkl fullstor kyl och fullstor frys. Om du har 3kWh/dygn med dessa urdragna så är det dags att börja gå på inverterad skattjakt!

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Du har väl säkringar? Då ser du vilken grupp som drar el.

Kan inte se förbrukningen i realtid, visar endast någon summering på elmätaren oavsett vilket läge jag går in på. Att slå ifrån säkringarna en och en med en timmes mellanrum känns inte direkt optimalt så jag ogärna sitter i en tom lägenhet i flera timmar

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Hur ska man se det, menar du? Möjligen om man har elmätaren inne i lägenheten, men det har inte alla (jag har inte haft det i nån lägenhet jag har bott i).

Du ser väl förbrukningen hos eldistributören efter 1-2 dygn? Bara avgränsa.

Hade tillgång till elmätaren i förra lägenheten även när den satt utanför för den delen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Hur ska man se det, menar du? Möjligen om man har elmätaren inne i lägenheten, men det har inte alla (jag har inte haft det i nån lägenhet jag har bott i).

Tångamperemeter tänkte jag först, men det är inte så lämpligt för lekmän kanske.

Jag använde värmekameran för att kontrollera snedbelastning, men det har man sällan någon hemma heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Du ser väl förbrukningen hos eldistributören efter 1-2 dygn? Bara avgränsa.

Bara på summerad dygnsnivå. Så jag skulle behöva ha en hel grupp avstängd i över tre dagar för att se vad den gör, och sen upprepa för nästa. Har nio i min lägenhet, så det skulle ta en månad.

Skrivet av Petterk:

Hade tillgång till elmätaren i förra lägenheten även när den satt utanför för den delen.

Ok, så har det inte varit för mig. Inlåsta i skåp som jag inte kan komma åt. Men det kan ju vara olika.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av digitalflaskpost:

Kan ju säga att AC'n jag köpte i somras (drar 3kw/timmen) inte kommer att sättas på igen.
När elen kostade ca 9kr/timmen, blir det 3 x 9:-/timmen.

18 timmar per dygn x 9 = 162:-/ dygn...

När blev 27*9 162kr?

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem

Flyttat till bostad 100m från jobbet där elen ingår. Får dra ner på resor till stugan bara om bränsler skenar. Bostaden kostar ca 15% av nettoinkomst så det finns utrymme för högre matkostnader osv.