Bildstörningar på ALLA bildkällor i lägenhet (tv, datorskärm, mobiltelefon, surfplatta). Hjälp!?!

Permalänk

Bildstörningar på ALLA bildkällor i lägenhet (tv, datorskärm, mobiltelefon, surfplatta). Hjälp!?!

Hej!

@Laxpudding och alla andra som kan tänkas ha koll på "bildkvalitet", el och liknande som kan vara inblandat här

Har ett problem som tycks vara både ovanligt och väldigt svårt att "diagnosticera" här hemma.
Sedan ca 2,5 år har jag väldiga störningar på samtliga bildkällor här i min lägenhet. Dvs alltså både tv, datorskärm, mobiltelefon och surfplatta.

Har bredband/fiber och Telia som leverantör av såväl bredbandet som IP-tv.
Har bott i lägenheten i snart 12 år och de första 9,5 var det inga problem alls med varken bredbandet eller bild på ex tv utan allt fungerade utmärkt.
Så "plötsligt" började problemen från, såvitt jag vet, ingenstans. Vid kontakt med Telia kunde inte heller de se några som helst problem med signalstyrka osv utan allt såg normalt ut.

Störningarna är inte typiska pixlar utan snarare ett ständigt brus i bilden, likt ett "genomskinligt" myrornas krig (se bifogad bild - observera att detta är en stillbild - vid "rullande" bild rör sig störningarna alltså som ett brus/myrornas krig-liknande fenomen samt att bilden blir brukar bli väldigt "blurrig" i brist på bättre ord).
Det KAN variera lite mellan olika program och kanaler men det finns ingen kanal (eller källa) där det någon gång fungerar bra utan det rör sig snarast om olika grader i helvetet.

En intressant grej är att störningarna (dvs det brusiga myrornas krig-liknande) stannar upp om jag pausar ett program. För mig som amatör tyder det då rimligen på att det är något i själva signalerna som stör - för annars borde väl "bruset" fortsätta "brusa" på samma sätt oavsett om ett program är pausat eller om det rullar på!?
Problemet syns även på de bilder som "hänger ihop med" respektive program i digitalboxens programbibliotek men då, precis som vid pausad bild, är "bruset" statiskt - dvs orörligt.

Jag har: bytt ut samtligt kablage (både HDMI och nätverkskablar, 3 olika digitalboxar till tvn, 2 olika tv-apparater, 3 olika routrar, kopplat ur allt "onödigt", testat att stänga av elen till kyl/frys, microvågsugn, stängt av elen från samtliga LED- och smart-lampor i lägenheten, kopplat tvn till jordat uttag i köket (pga inga sådana i övriga rum), osv.
Allt är uppdaterat, fabriksåterställning och liknande är gjort åtskilliga gånger, etc.

Jag har dessutom haft två olika tekniker från Telia här som varken sett problemet tidigare eller haft någon aning om vad det kan bero på. Enligt alla deras kontroller är signalstyrka och övrigt de kan mäta/testa OK - dvs de hittar inget fel och kan därför inte hjälpa mig.
Mina grannar har inga problem öht heller utan det tycks enbart vara jag som är drabbad.

TV/digitalbox och båda datorerna har trådad uppkoppling medan mobil och surfplatta förstås går via wifi - så problemet tycks inte ha med varken kablage eller wifi att göra i vilket fall.

Jag har även haft en elektriker här. Inte direkt relaterat till detta problem - tror jag iaf - men frågade honom också om det kunde vara något el-relaterat som störde men inte heller han hade varken hört talas om problemet tidigare eller hade någon aning om vad det kunde bero på.

Det som gör problemet än mer störande för mig är att jag sedan lite drygt 3 år är sjukskriven efter en svår trafikolycka som gjort att jag är tämligen begränsad - dvs större delen av min tid tillbringas i stillhet här hemma och det är då grymt trist att inte "kunna" kolla på tv. Går gör det ju, men det är knappast särskilt kul att titta på en brusfest där allt det som annars förknippas med "bra bild" och liknande är obefintligt. Istället ligger jag i sängen och glor på min platta hela dagarna (pga mindre bildyta blir problemet inte lika uppenbart även om det är påtagligt då också).

Har helt vanlig utrustning i hemmet; inga amatörradioapparater eller liknande som jag öht kan tänka mig ska kunna orsaka dessa problem - om inte något är trasigt vill säga. Med tanke på att samtligt kablage är utbytt mot helt nytt sådant och att problemet finns på ett flertal olika hårdvaror känns det ju som att problemet ligger utanför min kontroll - dvs någonstans antingen i elen eller från fiberuttaget i min lägenhet och ut från lägenheten.

Har någon sett eller hört talas om något liknande eller bara har en hygglig gissning vad det kan röra sig om (samt eventuell lösning på problemet) vore jag oändligt tacksam.

Mvh,
Fredrik

EDIT - klipp på hur det ser ut:

https://imgur.com/eJ1rgiM
https://imgur.com/UT2MQls

Lade till länkar till videoklipp som visar problemet.
Permalänk
Rekordmedlem

Menar du egentligen att det specifik är Telias tvtjänst som ger dålig bild eller är det dålig bild oavsett källa ? Vad har du för bandbredd, har du provat och jämfört bilden via iptv och playtjänsten ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Bildexpert 📺

Två bilder säger inte så mycket. Om du kan fånga det på rörlig bild är det mer givande. Bilderna är för mig helt okända så det går inte att säga hur de "borde" se ut.

Tycker annars det ser ut som helt vanligt bildbrus, dvs kvaliteten på materialet inte är bättre. Att det syns på alla källor och att bruset stannar när du pausar tyder på just detta. Externa störningar från radiovågor och liknande hade yttrat sig på andra sätt och dessutom på olika sätt. Trasiga HDMI-kablar och nätverkskablar kan inte ge brus i bilden på det sättet. Fel på kabeln blir avbrott eller direkta fel.

Att det kommer och går kan förklaras av låg kvalitet på materialet. Det kanske inte är bättre än vad du ser. För tjänster som Netflix och liknande kan strömmen växla i kvalitetsnivå beroende på din internetföbindelse till enheten, vilket gör Wifi extra känsligt.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Menar du egentligen att det specifik är Telias tvtjänst som ger dålig bild eller är det dålig bild oavsett källa ? Vad har du för bandbredd, har du provat och jämfört bilden via iptv och playtjänsten ?

Sorry, jag var lite otydlig. Det spelar ingen roll om jag tittar på tv via digitalboxen i vardagsrummet eller sitter vid datorn i sovrummet och kollar youtube - störningarna är likadana.
Samma sak gäller om jag växlar mellan tv via digitalboxen och att jag byter källa till min HTPC - det ser likadant ut oavsett.

Problemen ser också likadana ut oavsett om jag tittar på ip-tv via digitalboxen, via min tvs inbyggda appar (tex Cmore eller Viaplay) eller om jag kollar en playtjänst med min HTPC som "källa".

Bandbredd? Tänker du på bredbandsuppkopplingen? Jag har 500/500 och om jag kollar via tex Bredbandskollen brukar jag få bra resultat där. De gånger jag fått "dåliga" resultat har det ändå legat på 300+ åt båda håll. Bor själv så jag har heller aldrig en hel massa saker på som belastar samtidigt.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har samma följdfråga: Är det oavsett källmaterial, eller är det bara på Telias TV-tjänst?

Dock vill jag tillägga att fel kan uppstå från de konstigaste saker... När jag arbetade med kollektivtrafiken i Karlstad hade vi ett problem med våra fordonsdatorer på exakt samma ställe och vi kunde absolut inte komma på varför. Sekunden vi körde förbi en viss punkt på en av bussgatorna startade hela biljettsystemet i bussen om. Ett antal månader senare får jag ett oväntat samtal från Värmlandsoperan, som ligger intill samma gata där vårt fel uppstod.
För att göra en lång historia kort, det hade uppstått en udda kedjereaktion... Länsstyrelsen har sitt hus efter samma gata och en signalantenn på deras tak fick våra biljettsystem/fordonsdatorer att starta om. Samtidigt fick våra GPS:er, och antagligen i samband med omstarterna, scenutrustning på Värmlandsoperan att krascha varje gång en buss åkte förbi utanför.
Jag har än idag ingen rimlig teknisk förklaring till exakt hur det gick till.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av thunderwolf:

Sorry, jag var lite otydlig. Det spelar ingen roll om jag tittar på tv via digitalboxen i vardagsrummet eller sitter vid datorn i sovrummet och kollar youtube - störningarna är likadana.
Samma sak gäller om jag växlar mellan tv via digitalboxen och att jag byter källa till min HTPC - det ser likadant ut oavsett.

Problemen ser också likadana ut oavsett om jag tittar på ip-tv via digitalboxen, via min tvs inbyggda appar (tex Cmore eller Viaplay) eller om jag kollar en playtjänst med min HTPC som "källa".

Bandbredd? Tänker du på bredbandsuppkopplingen? Jag har 500/500 och om jag kollar via tex Bredbandskollen brukar jag få bra resultat där. De gånger jag fått "dåliga" resultat har det ändå legat på 300+ åt båda håll. Bor själv så jag har heller aldrig en hel massa saker på som belastar samtidigt.

Wow! Det här låter jätteudda!
Nu är jättenyfiken på vad orsaken kan vara.

Bor du kanske nära någon radarstation?

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Två bilder säger inte så mycket. Om du kan fånga det på rörlig bild är det mer givande. Bilderna är för mig helt okända så det går inte att säga hur de "borde" se ut.

Tycker annars det ser ut som helt vanligt bildbrus, dvs kvaliteten på materialet inte är bättre. Att det syns på alla källor och att bruset stannar när du pausar tyder på just detta. Externa störningar från radiovågor och liknande hade yttrat sig på andra sätt och dessutom på olika sätt. Trasiga HDMI-kablar och nätverkskablar kan inte ge brus i bilden på det sättet. Fel på kabeln blir avbrott eller direkta fel.

Att det kommer och går kan förklaras av låg kvalitet på materialet. Det kanske inte är bättre än vad du ser. För tjänster som Netflix och liknande kan strömmen växla i kvalitetsnivå beroende på din internetföbindelse till enheten, vilket gör Wifi extra känsligt.

Nä, förstår det. Kunde för mitt liv inte komma på hur jag laddar upp ett videoklipp på nätet så att jag kan länka det. Gjort det förut men kommer inte ihåg vad grejen hette. Vet du någon bra sådan tjänst?

Om det är "vanligt bildbrus" borde det inte ha funnits hela tiden isåfall? Problemen finns ju på helt vanliga tv-kanaler som fungerat utmärkt att titta på tidigare och som andra människor kan titta på utan problem - och de får ju samma bildsignaler tänker jag.
(Förstår naturligtvis att det är svårt/omöjligt för dig svara på vad det beror på men jag är lite uppgiven...)

Permalänk
Skrivet av Enlightener:

Jag har samma följdfråga: Är det oavsett källmaterial, eller är det bara på Telias TV-tjänst?

Dock vill jag tillägga att fel kan uppstå från de konstigaste saker... När jag arbetade med kollektivtrafiken i Karlstad hade vi ett problem med våra fordonsdatorer på exakt samma ställe och vi kunde absolut inte komma på varför. Sekunden vi körde förbi en viss punkt på en av bussgatorna startade hela biljettsystemet i bussen om. Ett antal månader senare får jag ett oväntat samtal från Värmlandsoperan, som ligger intill samma gata där vårt fel uppstod.
För att göra en lång historia kort, det hade uppstått en udda kedjereaktion... Länsstyrelsen har sitt hus efter samma gata och en signalantenn på deras tak fick våra biljettsystem/fordonsdatorer att starta om. Samtidigt fick våra GPS:er, och antagligen i samband med omstarterna, scenutrustning på Värmlandsoperan att krascha varje gång en buss åkte förbi utanför.
Jag har än idag ingen rimlig teknisk förklaring till exakt hur det gick till.

Haha, det lät verkligen som ett märkligt problem. Kan tänka mig att många pannor veckats över vad det kunde bero på att det höll på så. positivt att det kom en förklaring till slut - då kan man ju titta på lösningar.

Permalänk
Skrivet av Enlightener:

Wow! Det här låter jätteudda!
Nu är jättenyfiken på vad orsaken kan vara.

Bor du kanske nära någon radarstation?

Det tycker jag också!
Som sagt har det ju fungerat alldeles utmärkt tidigare och min närmsta granne som bor vägg i vägg har inga problem öht (med reservation att de är äldre och bara har tv och platta som jämförelse men det borde ju visat sig där också kan man tycka).

Radarstation har jag inte en susning om huruvida det finns något dylikt. Jag bor i Vänersborg.
Jag lurade på om det kunde ha att göra med att man satt upp solpaneler på alla tak i mitt kvarter - fick nämligen information att det gjorts i samma veva som problemen började - men när jag hade den elektriker här som jag nämnde i ursprungsinlägget sade han att dessa paneler installerats flera år tidigare varför han inte trodde de hade med saken att göra.

När jag frågat Telias tekniker om saken (just eventuell "strålning" eller vad det kallas som kan komma från dylika paneler) så menade dessa att om det enbart varit wifi som påverkats kunde detta ha med saken att göra men då även trådad apparatur påverkades trodde de inte att det kunde vara orsaken heller. Om det berott på såna saker borde ju även grannar påverkas vilket de inte ska ha gjort då Telia inte hört om några liknande problem från grannskapet.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av thunderwolf:

Nä, förstår det. Kunde för mitt liv inte komma på hur jag laddar upp ett videoklipp på nätet så att jag kan länka det. Gjort det förut men kommer inte ihåg vad grejen hette. Vet du någon bra sådan tjänst?

Youtube?

Skrivet av thunderwolf:

Om det är "vanligt bildbrus" borde det inte ha funnits hela tiden isåfall? Problemen finns ju på helt vanliga tv-kanaler som fungerat utmärkt att titta på tidigare och som andra människor kan titta på utan problem - och de får ju samma bildsignaler tänker jag.
(Förstår naturligtvis att det är svårt/omöjligt för dig svara på vad det beror på men jag är lite uppgiven...)

Efter att skrivit artiklar om sådant här i 20+ år, utbildat, kalibrerat och mött folk i praktiken är det helt klart så att det finns den högst mänskliga koppling till upplevelse och förväntan inblandad. En del av svaren är sällan tekniska.

Bara det enkla att när man varseblir något för första gången ser man det som något alldeles nytt. Även om det alltid funnits där, men hjärnan tidigare sorterade bort fenomenet. Man kan tyvärr inte gör en "unlearn" eller "unseen", fast man kan bli mer kräsen och söka sig till bättre bildkällor.

Det finns i alla fall inga tekniska fenomen med dagens strömmande digitalt kodade video som gör att du kan få en störning som ger mer bildbrus på det klassiska analoga sättet som man tänker sig brus.

Edit för att förtydliga: de två bilder du visar är inte exempel på störningar av en digital strömmad och komprimerad bild. Det ser ut om bilden helt enkelt är brusig från början.

Man kan också acceptera att det sker på en enda enhet. Till exempel att en Philips TV från 10-talet med ett brusfilter som i ena stunden smetar ut allt och i nästa förstärker allt när brusfiltret slåss med skärpefiltret om vem ska bestämma över bilden. Inte på alla plattformar, PC, surfplatta etc. på samma gång. Och särskilt när du kan pausa bruset. Då är det bilden som från början inte är bättre.

Vore en annan sak om det fortfarande var 1992 och allt var analog RF där det blev mer brus i bilden när grannen körde förbi med den trimmade mopeden och liknande.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av thunderwolf:

Nä, förstår det. Kunde för mitt liv inte komma på hur jag laddar upp ett videoklipp på nätet så att jag kan länka det. Gjort det förut men kommer inte ihåg vad grejen hette. Vet du någon bra sådan tjänst?

Youtube brukar funka bra för att dela videoklipp och det är dessutom lätt att länka in dem här i forumet.

Och för att förtydliga, du menar alltså att det bara är dålig bild v id videouppspelning av ip tv oavsett om du anväbnder box elelr appar elelr en webbläsare och att bilden är bra om det är stillbilder typ ett foto eller en statisk webbsida ?
Hur är bilden om du kollar på ett nedladdat videoklipp med nått program typ vlc ?`

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Försvinner störningarna om du tar med dig mobiltelefonen eller surfplattan in till grannen? Om du tar med dem utanför huset? Om du åker till en annan stad?

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Youtube?

Efter att skrivit artiklar om sådant här i 20+ år, utbildat, kalibrerat och mött folk i praktiken är det helt klart så att det finns den högst mänskliga koppling till upplevelse och förväntan inblandad. En del av svaren är sällan tekniska.

Bara det enkla att när man varseblir något för första gången ser man det som något alldeles nytt. Även om det alltid funnits där, men hjärnan tidigare sorterade bort fenomenet. Man kan tyvärr inte gör en "unlearn" eller "unseen", fast man kan bli mer kräsen och söka sig till bättre bildkällor.

Det finns i alla fall inga tekniska fenomen med dagens strömmande digitalt kodade video som gör att du kan få en störning som ger mer bildbrus på det klassiska analoga sättet som man tänker sig brus.

Edit för att förtydliga: de två bilder du visar är inte exempel på störningar av en digital strömmad och komprimerad bild. Det ser ut om bilden helt enkelt är brusig från början.

Man kan också acceptera att det sker på en enda enhet. Till exempel att en Philips TV från 10-talet med ett brusfilter som i ena stunden smetar ut allt och i nästa förstärker allt när brusfiltret slåss med skärpefiltret om vem ska bestämma över bilden. Inte på alla plattformar, PC, surfplatta etc. på samma gång. Och särskilt när du kan pausa bruset. Då är det bilden som från början inte är bättre.

Vore en annan sak om det fortfarande var 1992 och allt var analog RF där det blev mer brus i bilden när grannen körde förbi med den trimmade mopeden och liknande.

Kände mig inte så lite dum när du sade "Youtube" - det hade jag inte ens tänkt på. men jag blev så irriterad på mig själv att jag kom på namnet på det ställe jag använt förut så nu har jag länkat till två klipp jag lade upp på imgur som visar problemet. Finns längst ned i originalinlägget.

Givetvis är det som du säger att upplevelse av bild/ljud/annat varierar men jag tror inte att just dessa problem är något man kan missa under ett decennium för att plötsligt upptäcka det. Ex familjemedlemmar som varit på besök både före och efter att problemen uppstod reagerar även de på att det ser otroligt illa ut.

Hade varit bra om det var grannen och/eller den trimmade moppen som var problemet. Då kunde ju granne och moppe plötsligt försvinna. Skämt åsido, jag förstår naturligtvis hur du menar och uppskattar att du tar dig tid att förklara.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Youtube brukar funka bra för att dela videoklipp och det är dessutom lätt att länka in dem här i forumet.

Och för att förtydliga, du menar alltså att det bara är dålig bild v id videouppspelning av ip tv oavsett om du anväbnder box elelr appar elelr en webbläsare och att bilden är bra om det är stillbilder typ ett foto eller en statisk webbsida ?
Hur är bilden om du kollar på ett nedladdat videoklipp med nått program typ vlc ?`

Efter att laxpudding svarat Youtube även han kom jag, i skammen över att jag inte ens tänkt på detta, på att det jag brukat använda var imgur så har adderat länkar till två klipp längst ned i ursprungsinlägget.

Generellt brukar jag inte uppleva att det är några problem tex om jag sitter här med Sweclockers uppe på tvn i vardagsrummet med min HTPC som källa utan sidan och allt ser ut som de ska. Klickar jag exempelvis på någon av bilderna till de senaste artiklarna ser de också helt okej ut. Inte alls samma typ av störningar som ex på bilderna jag först länkade.
Om jag däremot drar igång ex Fredags-panelen eller något annat videoklipp härifrån (oaktat om jag startar klippet via sweclockers eller om jag istället öppnar samma klipp på youtube) så blir bildproblemen genast uppenbara.
Dvs inget "brus" så länge ex Sweclockers är uppe "statiskt" men så snart jag drar igång rörlig bild blir det påtagligt om än inte lika illa som på bilderna som först länkades.

Överlag är det bilden när det är ip-tv/digitalbox/osv som är överlägset värst. Kollar jag tex klipp på youtube kan det vara illa men inte alls så illa som bilderna som först länkades.

Upplever att nedladdat ser i princip likadant ut som det jag kikar på "strömmat".

Permalänk
Skrivet av jaqob:

Försvinner störningarna om du tar med dig mobiltelefonen eller surfplattan in till grannen? Om du tar med dem utanför huset? Om du åker till en annan stad?

Pga att jag är "handikappad" (läs: kvaddade ben som ännu inte är färdigopererade) så har jag inte rört mig utanför den här stadens gränser på 3 år så huruvida det skulle göra skillnad vet jag tyvärr inte.

Plattan har jag aldrig testat att springa runt ute med faktiskt så det kan jag inte svara på - telefonen uppvisar dock inte samma problem ute på andra platser (tex inne hos grannen) även om det är svårare att jämföra pga att problemen är mindre påtagliga ju mindre skärmen är.
Det optimala vore ju egentligen att springa runt med teven men det är lite opraktiskt. xD

Permalänk
Medlem

Omöjligt att säga exakt men någon kombination av…

  • Kass originalinspelning (eller digitalisering av analog inspelning)

  • Låg upplösning och/eller låg bitrate och/eller kass codec

  • Dålig mjukvara/hårdvara som används för uppspelningen

  • Felaktiga/extrema inställningar på bildskärmen/TVn

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk

Har du testat att titta på en DVD-film, som jämförelse?
Detta som en del av felsökningen.

Permalänk
Skrivet av Mayhem SWE:

Omöjligt att säga exakt men någon kombination av…

  • Kass originalinspelning (eller digitalisering av analog inspelning)

  • Låg upplösning och/eller låg bitrate och/eller kass codec

  • Dålig mjukvara/hårdvara som används för uppspelningen

  • Felaktiga/extrema inställningar på bildskärmen/TVn

Om det vore originalinspelning och/eller digitalisering som utgör problemet borde rimligen alla som ser det uppleva samma fenomen? När det varit riktigt illa har jag ringt familjemedlem/kompis som fått kolla på samma tv-kanal och de har inte haft problemen jag upplever.

Upplösning etc torde vara de normala och det har ju fungerat utmärkt tidigare.

Mjukvaran är väl förvisso uppdaterad på flera av hårdvarorna men det vore märkligt om samtliga plötsligt drabbas av samma problem - det är ju trots allt ett gäng olika hårdvaror det handlar om.
Hårdvarorna torde vara tämligen kvalitativa sett till vilket segment de hör till och såväl som deras föregångare (tex mobil och platta som bytts ut i år) har fungerat felfritt fram till att dessa problem först manifesterades.

Kör inga andra inställningar än standardinställningarna på tv:n, datorskärmen likaså, mobil och platta har jag inte pulat med några inställningar som har med varken bild eller uppkoppling att göra (det enda som jag tänker skulle vara relevant).

Förstår som jag sagt i tidigare inlägg att det är skitsvårt att ens gissa vad problemen kan bero på men uppskattar förslagen iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thunderwolf:

Pga att jag är "handikappad" (läs: kvaddade ben som ännu inte är färdigopererade) så har jag inte rört mig utanför den här stadens gränser på 3 år så huruvida det skulle göra skillnad vet jag tyvärr inte.

Plattan har jag aldrig testat att springa runt ute med faktiskt så det kan jag inte svara på - telefonen uppvisar dock inte samma problem ute på andra platser (tex inne hos grannen) även om det är svårare att jämföra pga att problemen är mindre påtagliga ju mindre skärmen är.
Det optimala vore ju egentligen att springa runt med teven men det är lite opraktiskt. xD

När du upplever problemet så har du plattan uppkopplad till Wifi? Får du samma problem på plattan om du istället kopplar upp den mot mobilen som hotspot?

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Skrivet av mike27nomad:

Har du testat att titta på en DVD-film, som jämförelse?
Detta som en del av felsökningen.

Yes, testade faktiskt detta i vintras. Eller ja, skulle helt enkelt kolla en film på dvd för ovanlighets skull och det var inte en trevlig upplevelse.
Dvd-skivan är min egen, jag hade sett den tidigare (för några år sedan) och då med utmärkt bildkvalitet (och uppspelad på samma dvd-spelare) och sedan dess har den bara legat orörd i en låda i min tv-bänk men bilden var lika usel som om jag skulle sett den via exempelvis digital-tvn.

Det gör väl i mitt tycke det hela ännu märkligare samtidigt som det implicerar att det är något specifikt som stört ALLT vad olika bildkällor är.

Slog mig nu att samma bildstörningssymtom som jag nämnt i tidigare inlägg (bla "blurrig" bild och det där "bruset") syns om jag spelar spel via exempelvis Steam eller liknande.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av thunderwolf:

Om det vore originalinspelning och/eller digitalisering som utgör problemet borde rimligen alla som ser det uppleva samma fenomen? När det varit riktigt illa har jag ringt familjemedlem/kompis som fått kolla på samma tv-kanal och de har inte haft problemen jag upplever.

Har du själv tittat hos dem, dock? För att utesluta som Laxpudding säger "den mänskliga faktorn"

Om inte så är det ju fortfarande möjligt, om inte rent av troligt, att alla har samma bild som dig, men inte ser problemet med den på samma sätt.
Om de är hemma hos dig och letar fel kanske också kan hålla med dig trots att bilden är likvärdig som hemma hos dem.

Jag såg inte direkt något problem i dina klipp utöver att det verkar vara lite flimmer sannolikt orsakat av moiré från själva inspelningen.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Skrivet av Joppis:

När du upplever problemet så har du plattan uppkopplad till Wifi? Får du samma problem på plattan om du istället kopplar upp den mot mobilen som hotspot?

Yes, samma problem oavsett. Dubbelkollade precis för säkerhets skull. Ingen skillnad oberoende om jag kör på 2,4 ghz eller 5 ghz heller varken på wifi eller hotspot.

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Har du själv tittat hos dem, dock? För att utesluta som Laxpudding säger "den mänskliga faktorn"

Om inte så är det ju fortfarande möjligt, om inte rent av troligt, att alla har samma bild som dig, men inte ser problemet med den på samma sätt.
Om de är hemma hos dig och letar fel kanske också kan hålla med dig trots att bilden är likvärdig som hemma hos dem.

Jag såg inte direkt något problem i dina klipp utöver att det verkar vara lite flimmer sannolikt orsakat av moiré från själva inspelningen.

Jag har själv kollat med min telefon och platta hemma hos ett par kompisar. Då alltså kollat lite olika filmer/serier/tv-program/etc som jag även sett/testat här hemma. Hos kompisarna ifråga - oavsett om vi kollat på mina egna prylar eller på deras tv/mobil/platta - finns inte bildproblemen utan där ter sig bilden normal.

Eftersom problemen finns rakt av här hos mig så blir det tämligen uppenbart för mig om jag vistas annorstädes att det där inte ser ut på samma vis utan som det såg ut här hos mig fram till för ca 2,5 år sedan när allt var frid och fröjd s.a.s.

Irl ser bilden betydligt värre ut än det kanske framstår i de två klippen. Vissa scener i filmer ser man tex knappt vad som händer pga att allt blir en enda "gröt" och det är knappast att betrakta som normalt. Vore det så att många upplevde den typen av problem torde ISPs mfl (som tex Telia) känna till det.

Ska tillägga att jag alls inte är petig eller någon "nörd" vad gäller tex bildkvalitet utan jag har tämligen moderata krav på vad som är acceptabelt. Så jag letar inte fel som inte finns i jakten på "perfektion" om man så säger.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av thunderwolf:

Jag har själv kollat med min telefon och platta hemma hos ett par kompisar. Då alltså kollat lite olika filmer/serier/tv-program/etc som jag även sett/testat här hemma. Hos kompisarna ifråga - oavsett om vi kollat på mina egna prylar eller på deras tv/mobil/platta - finns inte bildproblemen utan där ter sig bilden normal.

Eftersom problemen finns rakt av här hos mig så blir det tämligen uppenbart för mig om jag vistas annorstädes att det där inte ser ut på samma vis utan som det såg ut här hos mig fram till för ca 2,5 år sedan när allt var frid och fröjd s.a.s.

Irl ser bilden betydligt värre ut än det kanske framstår i de två klippen. Vissa scener i filmer ser man tex knappt vad som händer pga att allt blir en enda "gröt" och det är knappast att betrakta som normalt. Vore det så att många upplevde den typen av problem torde ISPs mfl (som tex Telia) känna till det.

Alltså, det här låter så skumt att jag snart undrar om det inte är utomjordingar som bråkar med dig.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av thunderwolf:

Yes, testade faktiskt detta i vintras. Eller ja, skulle helt enkelt kolla en film på dvd för ovanlighets skull och det var inte en trevlig upplevelse.
Dvd-skivan är min egen, jag hade sett den tidigare (för några år sedan) och då med utmärkt bildkvalitet (och uppspelad på samma dvd-spelare) och sedan dess har den bara legat orörd i en låda i min tv-bänk men bilden var lika usel som om jag skulle sett den via exempelvis digital-tvn.

Det gör väl i mitt tycke det hela ännu märkligare samtidigt som det implicerar att det är något specifikt som stört ALLT vad olika bildkällor är.

Slog mig nu att samma bildstörningssymtom som jag nämnt i tidigare inlägg (bla "blurrig" bild och det där "bruset") syns om jag spelar spel via exempelvis Steam eller liknande.

Det låter som om det är nått fel på videoavkodningen i din hårdvara men det är underligt om du får fel på flera hårdvaror samtidigt, som sagt vore det bra om du laddade hem nån testfilm och spelade upp den lokalt för att kunna utesluta nätverk, ladda hem nån demofilm från YT och kopiera den till dina enheter för att spela upp samma fil lokalt och se hur det ser ut och om verkligen alla enheterr visar samm typ av problem om filen spelas upp lokalt.

Jag vet inte vad du har för upplösning på din hårdvara men sök tex efter 1080p demo på YT så hittar du nått som man bör anse att modern hårdvara bör kunna visa, jag kan ge ett exempel på en demosnutt som du kan ladda hem i 1080p upplösning och spela lokalt för att testa, det är inga tekniska fel på den här videon så prova den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Enlightener:

Alltså, det här låter så skumt att jag snart undrar om det inte är utomjordingar som bråkar med dig.

Hehe, jag sa något liknande till min mor för ett tag sedan. Har till och med funderat på om det är metallen i mina ben som spökar - men inser ju att den fanns där i ett drygt halvår innan problemen började. Så då är nog utomjordingarna troligare.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det låter som om det är nått fel på videoavkodningen i din hårdvara men det är underligt om du får fel på flera hårdvaror samtidigt, som sagt vore det bra om du laddade hem nån testfilm och spelade upp den lokalt för att kunna utesluta nätverk, ladda hem nån demofilm från YT och kopiera den till dina enheter för att spela upp samma fil lokalt och se hur det ser ut och om verkligen alla enheterr visar samm typ av problem om filen spelas upp lokalt.

Jag vet inte vad du har för upplösning på din hårdvara men sök tex efter 1080p demo på YT så hittar du nått som man bör anse att modern hårdvara bör kunna visa, jag kan ge ett exempel på en demosnutt som du kan ladda hem i 1080p upplösning och spela lokalt för att testa, det är inga tekniska fel på den här videon så prova den.
https://www.youtube.com/watch?v=3bEtJgnd86M

En mäkta dum fråga men när du säger "ladda hem" från youtube - hur menar du då? Jag visste inte ens om att man kan ladda hem saker från tuben. (Skyller på att jag som 43-åring är urgammal. )
Eller menar du helt sonika att jag ska testköra exempelvis det du exemplifierade med direkt från youtube?

Det senare gjorde jag precis på både HTPC+tv samt på surfplattan med lika dåligt resultat som allt annat. Inte riktigt det där "bruset" men däremot väldigt "blurrigt" i bilden och när ex de kvinnliga dansarna rörde sig flyttades liksom "pixlarna" runt hennes huvud också som vore hon hämtad från Minecraft om du förstår hur jag menar.

Ska testa på mobil och dator nummer två också för att se om det ser likadant ut där eller om det skiljer sig åt.

Permalänk
Medlem

Jag skulle nästan ha gissat på något med ögonen som krånglar men om allt är bra hos kompisen så låter det osannolikt.

Det måste vara någon form av elektromagnetisk störning av något slag låter det som. Men dagens apparater är väldigt skyddade mot sådant så måste vara något väldigt starkt i så fall. Jag har ingen koll på vad det skulle kunna vara. Men det kan vara konstiga fel med internet. Jag hade Telia kolla min fiber flera gånger i en lägenhet som var nästan nybyggd och det fanns inga fel enligt alla sorters test de kunde göra men till slut bytte de ändå grejerna och det löste problemet så något fel fanns ju även om de inte kunde mäta det eller se det.

Men när det påverkar även DVD och sådant så låter det inte som internet.

Kanske något med själva eluttagen som ger dålig el men då borde det inte påverka telefon på batteri.

Någon expert på elektromagnetisk strålning som kollar eller flytta är enda jag kan komma på som lösning.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av thunderwolf:

En mäkta dum fråga men när du säger "ladda hem" från youtube - hur menar du då? Jag visste inte ens om att man kan ladda hem saker från tuben. (Skyller på att jag som 43-åring är urgammal. )
Eller menar du helt sonika att jag ska testköra exempelvis det du exemplifierade med direkt från youtube?

Det senare gjorde jag precis på både HTPC+tv samt på surfplattan med lika dåligt resultat som allt annat. Inte riktigt det där "bruset" men däremot väldigt "blurrigt" i bilden och när ex de kvinnliga dansarna rörde sig flyttades liksom "pixlarna" runt hennes huvud också som vore hon hämtad från Minecraft om du förstår hur jag menar.

Ska testa på mobil och dator nummer två också för att se om det ser likadant ut där eller om det skiljer sig åt.

Jag är mer än 10 år äldre
Ja jag menar ladda hem och lagra videofilen lokalt så du inte blandar in nätverk i uppspelningen, det finns diverse verktyg för att göra det (och även en del webbsidor) jag tycker att Jdownloader är ett väldigt bra verktyg för den kan ladda ner väldigt mycket från många olika ställen, dessutom gratis och open source.
https://jdownloader.org/

Laddar du hem ett videoklipp så vet du att du hela tiden har samma utgångsläge när du testar vilket du inte vet om du ska strömma det via internet och lanet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag misstänker er solcellsanläggning. Surfa runt och läs på om detta.
Här är några artiklar att börja med:
https://forvaltarforum.se/2020/05/08/solceller-stor-mobilmast...
https://www.elinstallatoren.se/2020/05/darfor-stor-solcellern...