Är det normalt att CPU:er ligger på maxfrekvens vid vila? (i7 13700k)

Permalänk
Medlem

Är det normalt att CPU:er ligger på maxfrekvens vid vila? (i7 13700k)

Hej!
Har precis uppgraderat datorn och bl a köpt nytt moderkort (Asus ROG Strix z790-F) och processor (i7 13700k). Tidigare hade jag MB: z370 och 8700k.

Vad jag reagerade på när jag startade upp kalaset för första gången var att processorn låg på maxfrekvens strax efter uppstart av systemet och fortsatte ligga så, trots att inga program eller något annat är igång i bakgrunden. Jag kan inte minnas att det var såhär med min senare uppsättning. CPU:n jag har nu verkar helt enkelt inte jobba alls, men ändå ligger frekvensen på stadiga (just nu) 4900MHz för P-core och 3800MHz för E-core. Jag har varit inne i BIOS och petat runt för att försöka hitta en lösning. Jag har stängt av alla Turbos och overklockningsinställningar jag spontant kan hitta. Det enda som påverkar det en liten aning är om jag har "C-states" är påslaget. Då skuttar kärnorna ner till 800MHz omvartannat (och det finns inga mellanting), men det är bara för en halv sekund här och där, annars fortsätter CPU:n att ligga på maxfrekvens.

Senare har jag läst att detta tydligen ska vara normalt för att det gör processorn snabbare att köra igång när det väl är dags för CPU:n att börja jobba. Men min fundering är att CPU:n är onödigt varm för att vara i ett inaktivt läge. Den ligger på 38 grader i vila och på 75 grader vid full load.

Om det är normalt så fine, då köper jag väl det då. Men om det inte är det, vad kan vara orsaken? För info är Windows energialternativ satt på "Balanserat" och inte "Högprestanda", för detta har jag läst ska vara en vanlig orsak...

Bifogar bild från HWMonitor (på dator i vila):

4900 MHz och 3800MHz är mina egna inställningar för maxfrekvens på kärnorna, annars hade t ex P-Core varit uppe i 5400MHz om standardinställningarna varit påslagna...

Visa signatur

MB: Z790-F (ASUS ROG Strix)
CPU: i7 13700k, 3,4GHz (4,9GHz OC) (Intel Core)
GPU: RTX 3080, 10gb (ASUS Geforce TUF)
RAM: 64GB, DDR5 5200MHz (4x 16gb, Corsair)

Permalänk
Medlem

Vad har du för Windows? Som jag förstår det behöver man 11 för att det ska fungera optimalt med processorer med E cores. Annars om du ställt in allt i BIOS vet jag inte vad det kan vara om inte något köra i bakgrunden som Windows uppdatering.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPlow:

Hej!
Har precis uppgraderat datorn och bl a köpt nytt moderkort (Asus ROG Strix z790-F) och processor (i7 13700k). Tidigare hade jag MB: z370 och 8700k.

Vad jag reagerade på när jag startade upp kalaset för första gången var att processorn låg på maxfrekvens strax efter uppstart av systemet och fortsatte ligga så, trots att inga program eller något annat är igång i bakgrunden. Jag kan inte minnas att det var såhär med min senare uppsättning. CPU:n jag har nu verkar helt enkelt inte jobba alls, men ändå ligger frekvensen på stadiga (just nu) 4900MHz för P-core och 3800MHz för E-core. Jag har varit inne i BIOS och petat runt för att försöka hitta en lösning. Jag har stängt av alla Turbos och overklockningsinställningar jag spontant kan hitta. Det enda som påverkar det en liten aning är om jag har "C-states" är påslaget. Då skuttar kärnorna ner till 800MHz omvartannat (och det finns inga mellanting), men det är bara för en halv sekund här och där, annars fortsätter CPU:n att ligga på maxfrekvens.

Senare har jag läst att detta tydligen ska vara normalt för att det gör processorn snabbare att köra igång när det väl är dags för CPU:n att börja jobba. Men min fundering är att CPU:n är onödigt varm för att vara i ett inaktivt läge. Den ligger på 38 grader i vila och på 75 grader vid full load.

Om det är normalt så fine, då köper jag väl det då. Men om det inte är det, vad kan vara orsaken? För info är Windows energialternativ satt på "Balanserat" och inte "Högprestanda", för detta har jag läst ska vara en vanlig orsak...

<Uppladdad bildlänk>
4900 MHz och 3800MHz är mina egna inställningar för maxfrekvens på kärnorna, annars hade t ex P-Core varit uppe i 5400MHz om standardinställningarna varit påslagna...

Det kan mycket väl vara så att HWMonitor inte läser av det rätt på en ny processor. Fixas i så fall i en senare uppdatering. Så var det t ex med några Ryzen-modeller i början.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk

stängt av Speedstep?

kör energiprofil "high performance" med 100% Min freq?

vet inte om de där hybridprocessorerna fortfarande kör med speedstep men är det avslaget så kommer den inte klocka ner sig vid låg last

samma sak om energiprofilen säger att den inte får gå under max frekvens då kommer den köra max frekvens i idle.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Baserat på era svar antar jag att det inte är normalt
Vilken hastighet ligger era processorer på i vila?

Skrivet av dagas:

Vad har du för Windows? Som jag förstår det behöver man 11 för att det ska fungera optimalt med processorer med E cores. Annars om du ställt in allt i BIOS vet jag inte vad det kan vara om inte något köra i bakgrunden som Windows uppdatering.

Jag har fortfarande Windows 10. Så att installera Windows 11 skulle kanske lösa biffen? o.O

Skrivet av cyklonen:

Det kan mycket väl vara så att HWMonitor inte läser av det rätt på en ny processor. Fixas i så fall i en senare uppdatering. Så var det t ex med några Ryzen-modeller i början.

Jag har kikat i fler appar än HWMonitor, som t ex HWinfo64, OCCT, CPU-Z och även Armoury Crate, alla visar samma sak.

Skrivet av Rouge of Darkness:

stängt av Speedstep?

kör energiprofil "high performance" med 100% Min freq?

vet inte om de där hybridprocessorerna fortfarande kör med speedstep men är det avslaget så kommer den inte klocka ner sig vid låg last

samma sak om energiprofilen säger att den inte får gå under max frekvens då kommer den köra max frekvens i idle.

Speedstep finns och är påslaget

Med "Energiprofil" menar du den i Windows? Den är på "balanserad" med minsta processortillstånd på 5% och högsta 100%, vilket verkar vara standard

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPlow:

Baserat på era svar antar jag att det inte är normalt
Vilken hastighet ligger era processorer på i vila?

Min 13900k ligger och hoppar mellan 1100-5500 MHz(P) och 800-4300 MHz(E) i idle/surf.

Inte ändrat något i BIOS annat än sätta på XMP och stänga av Asus Multicore Enhancement.
Använder Windows 11.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Min 13900k ligger och hoppar mellan 1100-5500 MHz(P) och 800-4300 MHz(E) i idle/surf.

Inte ändrat något i BIOS annat än sätta på XMP och stänga av Asus Multicore Enhancement.
Använder Windows 11.

Hmmm... intressant
Befinner sig din CPU i något mellanläge en längre stund när den hoppar mellan t ex 1100-5500? För min CPU kan som sagt dippa ner till 800Mhz (om jag slår på C-state), men det är bara för en halv sekund, sen hoppar den upp till max igen och lägger sig där. Det finns liksom inget mellanläge där den vilar i någon lägre MHz.

Och hur tycker du Windows 11 är? Fortfarande många barnsjukdomar?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag tror inte frekvenserna stämmer, kolla på strömförbrukningen. Den borde vara klart högre om alla kärnorna är maxade. HWMonitor visar fel för min 5600X också. Ryzen Master visar rätt frekvens.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Din cpu skall klocka ner och dra ner volt vid idle, både win10/win11. Antingen har du inställningar i UEFI/BIOS eller så är det energialternativen.

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPlow:

Hej!

<Uppladdad bildlänk>

Din effekt är ju max 30W, spelar väl ingen roll om den har 6ghz så länge effekten är låg?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPlow:

Hmmm... intressant
Befinner sig din CPU i något mellanläge en längre stund när den hoppar mellan t ex 1100-5500? För min CPU kan som sagt dippa ner till 800Mhz (om jag slår på C-state), men det är bara för en halv sekund, sen hoppar den upp till max igen och lägger sig där. Det finns liksom inget mellanläge där den vilar i någon lägre MHz.

Och hur tycker du Windows 11 är? Fortfarande många barnsjukdomar?

Ja kärnorna kan ligga på typ 2000-3000 MHz också. Det är dock väldigt korta intervalltider.

Föredrar Windows 10 om jag ska vara helt ärlig, finns mer nytt jag stör mig på med 11:an än gillar, men det är inga stora saker.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Jag tror inte frekvenserna stämmer, kolla på strömförbrukningen. Den borde vara klart högre om alla kärnorna är maxade. HWMonitor visar fel för min 5600X också. Ryzen Master visar rätt frekvens.

Jo, visst kan det vara så att HWMonitor visar fel, men jag har allt testat fler program så som t ex OCCT, CPU-Z, HWinfo64 och även Armoury Crate, alla visar samma sak.

Skrivet av Swedishchef_90:

Din effekt är ju max 30W, spelar väl ingen roll om den har 6ghz så länge effekten är låg?

Ptja... men om processorn i övrigt inte arbetar och det inte förekommer någon större strömförbrukning, sliter inte den ständigt höga frekvensen på CPU:n ändå då?

Jag är fullt medveten om att strömförbrukning och även arbetsbelastningen är låg enligt mätningarna, trots maxad frekvens. Det är därför jag tycker det är konstigt att frekvensen ligger konstant högt. Det som spelar roll för mig är att värmen verkar hög för en CPU som befinner sig i viloläge och jag antar att den höga frekvensen ligger bakom det? Men det kanske inte spelar någon roll då?

Visa signatur

Permalänk

Jag tror jag har liknande "problem" med min 12900k. Sotter på ett asus hero 690 moderkort samt win11. Vad har du för moderkort?
Mina kärnor går på full spinn hela tiden. När man resettar i t.ex Hw-monitor eller andra program går p-cores max värdet upp till 5100 i nån millisekund för att sen ligga stabilt på 4900 om jag inte missminner mig. Har tyvärr inget svar men skall grava vidare i detta jag med.

Permalänk
Medlem

Har ni provat aktivera "intel speed shift" i bios? Den ska göra så hårdvaran kontrollerar CPU istället för OS.

Edit:har en 12900k och vid surf så pendlar cpu package mellan 6-38W och 500-5100Mhz
Har både speedstep och speed shift aktivt i bios.

Visa signatur

PC (13900K) (RTX4090) (DDR4-3600 64Gb)
LG C1 Oled 48" Skärm
Pimax Crystal Light

Permalänk
Medlem

Finns flertalet olika tänkbara orsaker till att det är så där, svårt att peka på något exakt och generell lösning.
Finns en del program som kan sätta CPU:n så också.

Har haft liknande själv också någon gång för länge sen, minns inte exakt vad det var då.

Men normalt är det inte.

En ren installation med färska drivrutiner och inga andra verktyg/program fungerar säkert utmärkt och som det ska.
Kan även behöva reseta BIOS-inställningarna.

Du borde kunna se i något program, HWInfo el CPU-Z så att allt är aktiverat som det ska.

För antingen är det någon sådan funktion som inte är aktiverad rätt, ev p g a saknad drivrutin även om just det är ovanligt, el något program/inställning som håller igång den på max så där.

Energiinställningen som nämns var för övrigt intressant hur den fungerade tidigare, om det var på W7. Där om man ställde lägsta och högsta till 100% så fungerade inte turbo och den körde bara i sin fasta maxfrekvens, men ställde man den lägsta till 99% så var även turbo aktivt. Vet att "hög prestanda" ställde till 100%/100% och därmed i praktiken gav lägre prestanda än t ex "balanserad" som tillät turbo.

Men att köra i den fulla frekvensen hela tiden ger ett enormt rappt system, då den kör allt i den hastigheten direkt utan att behöva "accelerera" upp dit. Även om det senare är betydligt snabbare på CPU:er med Speed Shift (7:e gen Core och nyare) än de tidigare. Det här går visserligen att anpassa något även för äldre, men det är mer komplexa saker.