Nytt EU-beslut öppnar för 5G på flygplan

Permalänk
Melding Plague

Nytt EU-beslut öppnar för 5G på flygplan

Med ny utrustning och särskilt tillägnade frekvensband ska passagerare på flygplan som befinner sig inom EU enklare kunna ansluta till 5G-nätet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Coolt! Undrar dock varför man gör det med 5G istället för 4G. Känns som 4G är bättre etablerat och till min kännedom har det bättre signalstyrka/räckvidd (iom att 5G kräver så enormt mycket tätare celler).

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Ser väl bra ut på pappret, men är skeptisk till att det kommer fungera bra.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Coolt! Undrar dock varför man gör det med 5G istället för 4G. Känns som 4G är bättre etablerat och till min kännedom har det bättre signalstyrka/räckvidd (iom att 5G kräver så enormt mycket tätare celler).

kan gott och väl handla om just frekvensernas påverkan på utrustningen i flygplanen.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Så planet agerar wifi-hotspot antar jag? Kan vara en bra combo, men tänker nog främst att Starlink och liknande för resorna utanför räckvidd borde göra större skillnad (båtar och flyg över hav till exempel). Det skulle ju tillåta livestreams från saker som Moderskeppet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Coolt! Undrar dock varför man gör det med 5G istället för 4G. Känns som 4G är bättre etablerat och till min kännedom har det bättre signalstyrka/räckvidd (iom att 5G kräver så enormt mycket tätare celler).

5G är flera saker, dels hög frekvens i täta områden med många små riktade master, dels tar de över frekvensband från 4G (på sikt) och ökar kapaciteten i befintliga nätverk, men framförallt innebär 5G UHF och andra gamla TV-band på landsbygden med extrem räckvidd

5G är inte bara gigabit

Permalänk
Medlem

Det vore då tacksamt med friheten 5G på planet. Så jag kan förglömma den verklighet att man sitter på en hård bänk, mellan två knuttar, som en knutte själv.

Permalänk
Medlem

Tycker personligen det är otroligt skönt att slippa vara uppkopplad under flygresan. Men visst, förstår folk som vill ha något att underhålla sig med under resan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Coolt! Undrar dock varför man gör det med 5G istället för 4G. Känns som 4G är bättre etablerat och till min kännedom har det bättre signalstyrka/räckvidd (iom att 5G kräver så enormt mycket tätare celler).

För begränsade utrymmen som flygplan är kort räckvidd en feature. Ju längre utanför flygplanet det räcker ju mer störningar kommer det orsaka. Dessutom tar 5G basstationer minder utrymme rent fysiskt vilket förenklar installationen avsevärt.

Permalänk
Medlem

Tänkte först varför de inte använder Wifi. Jag menar lokalt ombord på flygplanet (LAN) och sedan någon satellitlänk eller vad som krävs för extern kommunikation (WAN).

Det finns ju många enheter utöver smartphones som har Wifi.
Där inte alla enheter som har Wifi också har 3/4/5G

Men det kanske är dels svårare med frekvenser och att till 99.9% garantera att det inte stör flygplanets utrustning.
Dels kanske det blir krångligare rättighetsmässigt med ett delat LAN med internetaccess, om någon använder uppkopplingen till något illegalt. Jämfört med om trafiken slussas vidare till de etablerade mobiloperatörerna.

Skrivet av Pelegrino:

Coolt! Undrar dock varför man gör det med 5G istället för 4G. Känns som 4G är bättre etablerat och till min kännedom har det bättre signalstyrka/räckvidd (iom att 5G kräver så enormt mycket tätare celler).

Som du ser ovan tänkte jag först på att ha ett Wifi nätverk på planen.
Men det kan vara så att 5G har sämre räckvidd/signalstyrka/kräver tätare celler ses som en fördel inom just flyg.
Exempelvis om man inte vill att signalstyrkan ska räcka in i cockpit.
Att ha en tjock blyvägg mellan cockpit och passagerarutrymmet eller vilka andra delar man kan tänkas vilja skärma borde fungera med 3G/4G rent tekniskt.
Men bly väger ... bly.
Varje extra ton planet ska bära kostar bränsle.

Så något som är lättare att kontrollera var man har täckning och var det är avskärmat skulle kunna ses som fördel inom flyg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Tycker personligen det är otroligt skönt att slippa vara uppkopplad under flygresan. Men visst, förstår folk som vill ha något att underhålla sig med under resan.

Du kan dock vara glad att detta inte förhindrar dig från att rollspela Hedenhös när du flyger

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Det vore då tacksamt med friheten 5G på planet. Så jag kan förglömma den verklighet att man sitter på en hård bänk, mellan två knuttar, som en knutte själv.

Knuttar brukar vara trevliga. Speciellt om de är med i SMC.
Men en del kan ju ta lite extra plats med stora magar och så. Speciellt om de kör HD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Du kan dock vara glad att detta inte förhindrar dig från att rollspela Hedenhös när du flyger

Fattar inte? o.O (ja jag må vara trög, men det är måndag!)

Permalänk
Hedersmedlem

Stänga in sig i en metallbox full med 5G-vågor??

Ja tack

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Fattar inte? o.O (ja jag må vara trög, men det är måndag!)

Jag gissar på att Fredrik menar att du kan ha offline underhållning, spela Poker*, Yatzy*, lösa en rubriks kub eller tydligen rollspela medan du flyger. Även om du har möjligheten till uppkoppling.

* Jag menar offline, med fysiska spelkort, tärningar, etc.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aphex:

Stänga in sig i en metallbox full med 5G-vågor??

Ja tack

Överhettar chippet du fick vid vaccineringen är det bara att öppna ett fönster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Stänga in sig i en metallbox full med 5G-vågor??

Ja tack

Heh (...) den kosmiska strålningen är nog mera akut och upphettande på den höjden.

Skrivet av GuessWho:

Knuttar brukar vara trevliga. Speciellt om de är med i SMC.
Men en del kan ju ta lite extra plats med stora magar och så. Speciellt om de kör HD.

Knuttar för mig, är en människa med extra vidd.

Permalänk
Medlem

Vad är beslutet om Wi-Fi på bussar? För jag tolkar det som att det enda de gör är att tillåta 5GHz-bandet på bussar (det är ju indoor only så det var inte OK tidigare), men artikeln talar om dedikerade frekvenser.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Många flygplan har ju redan wifi idag, det funkar väl lika bra?

Permalänk
Medlem

Förstår inte detta ständiga och återkommande gnäll. Klart att man inte satsar på en gammal teknik. Dessutom kommer det antagligen ta år innan beslutet kommer och därifrån ytterligare tid innan det kan implementeras. Vill man inte vara uppkopplad kan man stänga av telefonen eller annan enhet, inget tvång att vara online.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Heh (...) den kosmiska strålningen är nog mera akut och upphettande på den höjden.

Knuttar för mig, är en människa med extra vidd.

Nog för att en del knuttar har ölmage men nog sjutton är Knutte = Biker o inget annat

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Knuttar för mig, är en människa med extra vidd.

Många av de som kör/åker typ Electra Glide och sånt har extra vidd.

Det ena behöver inte utesluta det andra.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av mpat:

Vad är beslutet om Wi-Fi på bussar? För jag tolkar det som att det enda de gör är att tillåta 5GHz-bandet på bussar (det är ju indoor only så det var inte OK tidigare), men artikeln talar om dedikerade frekvenser.

Jag dubbelkollade igen, och det kan vara jag som läst för fort där.

De skriver som följande:
"The Commission also amended an implementing decision on 5GHz frequency bands, which makes the bands available for Wi-Fi in road transport"

Inser att jag troligen såg fel på "the bands" och tolkade det som delar av frekvensbandet/dedikerade frekvenser snarare än "hela 5 GHz". Har åtgärdat det i artikeln

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Fattar inte? o.O (ja jag må vara trög, men det är måndag!)

Ditt första inlägg kunde tolkas som att det var ett vägval där du föredrog att inte vara uppkopplad.

Jag formulerade mig bara lite fjantigt om att det går utmärkt att fortsätta vara nedkopplad när man flyger eller när som egentligen

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Om det här även innebär att det blir en massa telefontjatter, t.ex över VoIP, så vet jag inte om jag kommer att överleva en flygning. Eventuellt tar jag alla med mig i fallet.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av viller2:

Många flygplan har ju redan wifi idag, det funkar väl lika bra?

Som jag förstår det är tanken att man på lägre höjder ska kunna ansluta utan planet som mellanhand och därmed inte betala mer än vad operatören tar betalt. Lite oklart vad tanken är för högre höjder, om det också ska vara "självkostnadspris" eller om flygbolagen får ta betalt för det.

Generellt sett är det inte gratis att använda planens nätverksuppkopplingar i nuläget, utan man får betala antingen för en viss tid eller per resa. Vissa bjuder på någon timme eller så, men det kan bli lite pricy beroende på bolag och upplägg. Personligen skulle jag tycka det var nice att slippa punga ut extra hundringar för halvkasst flyg-Wifi och kunna använda den data jag redan betalar för

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Som jag förstår det är tanken att man på lägre höjder ska kunna ansluta utan planet som mellanhand och därmed inte betala mer än vad operatören tar betalt. Lite oklart vad tanken är för högre höjder, om det också ska vara "självkostnadspris" eller om flygbolagen får ta betalt för det.

Generellt sett är det inte gratis att använda planens nätverksuppkopplingar i nuläget, utan man får betala antingen för en viss tid eller per resa. Vissa bjuder på någon timme eller så, men det kan bli lite pricy beroende på bolag och upplägg. Personligen skulle jag tycka det var nice att slippa punga ut extra hundringar för halvkasst flyg-Wifi och kunna använda den data jag redan betalar för

Poängen med att 5G ombord är att man kopplar upp sig automatiskt istället för att behöva hålla på och pilla med Wi-Fi-koder, något som dessutom är osäkert eftersom dessa nätverk normalt är okrypterade för att man skall kunna koppla upp sig (innan man betalar för att komma ut på nätet). Frågan som återstår är naturligtvis vad det kostar. Om man åker färja ett längre avstånd (säg Göteborg-Kiel) så har de en picocell ombord som kopplas på när man kommer ut på havet. Då fungerar telefoni ”automatiskt”, men åtminstone förr var det snordyrt. Det kommer säkert inte att vara självkostnadspris - bandbredden i länken från flygplan till satellit är starkt begränsad, så de kan inte ha hela planet som försöker kolla Netflix - men det är ju skillnad på ”acceptabelt dyrt” och ”fullständigt absurt”.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av mpat:

Poängen med att 5G ombord är att man kopplar upp sig automatiskt istället för att behöva hålla på och pilla med Wi-Fi-koder, något som dessutom är osäkert eftersom dessa nätverk normalt är okrypterade för att man skall kunna koppla upp sig (innan man betalar för att komma ut på nätet). Frågan som återstår är naturligtvis vad det kostar. Om man åker färja ett längre avstånd (säg Göteborg-Kiel) så har de en picocell ombord som kopplas på när man kommer ut på havet. Då fungerar telefoni ”automatiskt”, men åtminstone förr var det snordyrt. Det kommer säkert inte att vara självkostnadspris - bandbredden i länken från flygplan till satellit är starkt begränsad, så de kan inte ha hela planet som försöker kolla Netflix - men det är ju skillnad på ”acceptabelt dyrt” och ”fullständigt absurt”.

Att det skulle vara "gratis" tusentals meter upp i luften och mitt över valfritt hav känns inte jättetroligt nej, och därtill känns det väl rimligt att flygbolagen oavsett borde få betalt för att passagerare får använda den utrustning de betalar för att installera på planen. Att det skulle ske till självkostnadspris vid start är nog osannolikt, men man kan ju alltid hoppas på en sådan utveckling i framtiden

Personligen tror jag kategorin snordyrt består ett tag till, vad jag vet är det fortfarande inte direkt billigt att ansluta som du beskriver på exempelvis en färja. Det blir intressant att se hur det hanteras. EU utlovar att kunna använda enheter "to the maximum of their capacity and features, just like with a ground-based 5G mobile network". Det i sig är lite luddigt, vad "maxkapacitet" är kan ju diskuteras, men de får det att låta som att den långsiktiga planen är att låta folk glo Netflix även i luften. Sen är det som jag förstår det begränsat till inom EU, vilket ger relativt korta sträckor jämfört med rutter mellan kontinenter.

Permalänk
Skrivet av Pelegrino:

Coolt! Undrar dock varför man gör det med 5G istället för 4G. Känns som 4G är bättre etablerat och till min kännedom har det bättre signalstyrka/räckvidd (iom att 5G kräver så enormt mycket tätare celler).

Spelar nada roll om det heter 7G.
Det är själva frekvensbandet som är det som är det primära.
Sedan som EU tänker sig behöver de nog skicka upp en ny satellit. Lycka till att få det att fungera som det är idag.

Permalänk
Medlem

Seriöst, flygplan? När ska tågen få en rimlig internetuppkoppling?