Commodore 64 – historien om världens mest sålda dator

Permalänk
Medlem

Även jag har rosa-skimrande minnen av C64 (hade C128 själv, där Basic 7.0 blev insteget till programmering) men ärligt talat...skulle jag sätta mig vid en idag så skulle jag nog vara less på den efter ungefär 1 min. Så den gör sig nog bäst i minnet.

edit: Med ett undantag! Musiken! T.ex. Great Giana Sisters titelmelodi är ta mig fasen ren konst. Körde den aphögt i bilen för inte så länge sen. Lätt knäppis-faktor där...

Permalänk
Medlem

Jag tyckte C64 var dyr, så jag köpte en i London för halva svenska priset, den såldes utan kontakt på nätsladden, då England hade 249 Volt och säkringen satt i stickproppen inte i centralen som hos oss.
Satt i en park i London och slängde bort kartongen och sådant jag inte skulle ta med i ryggsäcken. Som tur var klarade jag mig utan att åka fast i tullen på vägen hem.

Köpte tyska datatidningar och knappade för hand in ett hjälp program från tidningen som kollade om man skrev av rätt från tidningen, där program stod i nån sorts text kod.

Skaffade bandare och sedan en begagnad discdrive och Tac2. Hade den tills jag började på Chalmers där jag skaffade en Amiga 500 i en dataaffär i Göteborg, då sålde jag C64:an.

Skaffade monitor till Amigan och även fullt antal diskettstationer, tror det var tre extra. Sedan köpte jag en hårddisk i Tyskland vid ännu en tågluffning (var väl halva priset på den också) Köpte även en skrivare från Tyskland (halva priset) en matrisskrivare med färgband till C64:an, gick att byta interface på den så den gick att använda på Amigan sen. Tror hårddisken var på 20 Meg?, en svindlande siffra skaffade senare en på 800..

Hade även utökat ram minnet med 500k till 1 Meg, och bytte även nåt chip i datorn (tågluffning Tyskland) för att få större grafikminne? Blev nästan haffad av polisen när jag skyndade mig till tågstationen för att växla mer pengar för chippet innan databutiken hann stängda. Polisbilen saktade ner och kröp en stund på gatan medan de granskade mig som svettades kopiöst och hälsade kranvatten ur en flaska medan jag halvsprang på trottoaren.

På skolan satt jag och laddade ner Fred Fish disketter via internet från USA till en Mac som fanns på skolan, fanns nåt sätt att bara använda en del av disketten så att en Amiga kunde läsa den i din drive. Mac hade variabel hastighet på sin drive så den kunde skriva mer data i utkanten på disken än närmare mitten, medan Amigan hade konstant hastighet på diskettmotorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pback:

Om du känner du kan/vill lägga lite mer pengar så köp en Ultimate 1541 istället (tror den senaste heter II+), du får så mycket mer för pengarna.
https://ultimate64.com/Main_products
Det är makalöst vad mycket funktionalitet den bidrar med, men viktigast är förstås att emulera diskdrives cykelexakt så allt fungerar, men också tex cartridges, så du kan köra action replay eller final cartridge eller vad man nu vill ha , man klarar sig sedan fint utan att behöva uppgradera. Den enda nackdelen är att man ofta behöver vänta på leveransen då han bygger dem i batchar.

Tack för tipset. I detta fall så vill jag undvika att vänta på leverans då jag redan väntar på en Mega65. Men ja, hade varit nice med den där produkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Även jag har rosa-skimrande minnen av C64 (hade C128 själv, där Basic 7.0 blev insteget till programmering) men ärligt talat...skulle jag sätta mig vid en idag så skulle jag nog vara less på den efter ungefär 1 min. Så den gör sig nog bäst i minnet.

edit: Med ett undantag! Musiken! T.ex. Great Giana Sisters titelmelodi är ta mig fasen ren konst. Körde den aphögt i bilen för inte så länge sen. Lätt knäppis-faktor där...

Jag har bränt flera CD-skivor med spelmusik från C=64 (och Amiga) att ha i bilen vid långfärder. Innan dess körde jag kassettband i såväl bil som bärbar musikspelare (walkman) med Hubbard, Galway, Daglish, Hippel etc. På senare tid, inte minst för mina barns skull, har jag i viss mån gått över till mer lättlyssnade moderniserade remixar vid bilåkandet, där Instant Remedy är en favorit (finns på Spotify)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Jag sålde min med 2 olika cartridges, floppy, kassetbandsspelar och ca 2000 spel någon gång på 90-talet för 1 000 kr... Har aldrig ångrat något mer. Vill också tillägga att jag är 80-talist (även om tidig sådan) så det är inte helt korrekt att anta att det bara var 60- och 70-talister som får en tår i ögat...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FreddeY2K:

Jag sålde min med 2 olika cartridges, floppy, kassetbandsspelar och ca 2000 spel någon gång på 90-talet för 1 000 kr... Har aldrig ångrat något mer. Vill också tillägga att jag är 80-talist (även om tidig sådan) så det är inte helt korrekt att anta att det bara var 60- och 70-talister som får en tår i ögat...

Klart att det inte är bara dem, men det är ju en ganska skarp minskning när man kommer till 80-talisterna, i och med både Amiga 500 och konsolernas intåg.

Jag lider med dig angående försäljningen av din C64. Även om jag har lyckats behålla min Amiga 500 tror jag att den är ganska körd vid det här laget och alla disketter är oläsliga.
Kanske bara ska se det som en ursäkt för att gräva fram den och prova...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enlightener:

Jag lider med dig angående försäljningen av din C64. Även om jag har lyckats behålla min Amiga 500 tror jag att den är ganska körd vid det här laget och alla disketter är oläsliga.
Kanske bara ska se det som en ursäkt för att gräva fram den och prova...

Var inte så säker. Min var nerpackad i drygt 20 år och fungerade felfritt när jag packade upp den. Bytte ändå ut alla kondensatorer för att känna mig lugn. Disketterna däremot, där är det lite hit and miss.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Alphahanne:

Var inte så säker. Min var nerpackad i drygt 20 år och fungerade felfritt när jag packade upp den. Bytte ändå ut alla kondensatorer för att känna mig lugn. Disketterna däremot, där är det lite hit and miss.

Som sagt, en dålig (bra!) ursäkt för att gräva fram den igen.
Kanske får dra med den till redaktionen som ett projekt om inte annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pback:

Om du känner du kan/vill lägga lite mer pengar så köp en Ultimate 1541 istället (tror den senaste heter II+), du får så mycket mer för pengarna.
https://ultimate64.com/Main_products

Annat alternativ är Turbo Chameleon så får man VGA utgång också (och FPGA med lite olika cores att köra på den, Amiga mm):
https://icomp.de/shop-icomp/en/shop/product/Turbo_Chameleon_6...

@sidde

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Använder min primär C64 varje vecka som är en C64G (en något ljusare brödburk med shortboard och ljusa knappar) med U1541-II.
Primärt demos för mig men barnen spelar spel på den rätt ofta med.

Min ena hörna för finmaskinerna, dock ej helt aktuell då jag ändrat lite sedan bilden togs.

Lite lustigt ni hade den nyproducerade ARM emulator maskinen the vic20 som bild när ni skrev om den 😅

Commodore 64 scenen lever och frodas, det produceras nya spel både kommersiella och fria varje år, varpå spel som Sams Journey är helt fantastiskt och pressar den hårt.

Hårdvara utvecklas löpande nytt med och en FPGA baserad maskin som tar riktiga SID chip finns för dem som vill ha en modern trogen lösning med hdmi (Ultimate 64).

Det går verkligen inte troget emulera C64ans ljudchip, fräsig skapelse som både är analog och digital

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

säger bara en sak Last Ninja huuuu vilket spel det var, vilka minen.

https://www.youtube.com/watch?v=CWmqoEdjKR4

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Det gjorde jag också, men det går att lösa på ebay/tradera/blocket!
<Uppladdad bildlänk>

Jag fick ett ryck och köpte på mig en massa gammal hårdvara för några år sedan. Vill minnas att jag (bla) köpte en C64:a som på bilden med en matchande 1541-II för under 2K.

Vad får man betala nu?

Visa signatur

||Wintel PC|3*Mac mini|Xbox One S|Synology DS918+||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonteponte:

Jag fick ett ryck och köpte på mig en massa gammal hårdvara för några år sedan. Vill minnas att jag (bla) köpte en C64:a som på bilden med en matchande 1541-II för under 2K.

Vad får man betala nu?

Allt beror på skick så det varierar, min var inte särskilt gulnad och kostade 200 EUR på ebay.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Min första dator var en VIC-20, men det var med C-64:an som jag lärde mig koda och skapa grafik och musik.

Det är till största del tack vare C-64:an som jag senare pluggade till ingenjör och blev systemutvecklare.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Huh, man kanske ska leta rätt på förråden hos föräldrarna.
Finns både A500 och Amiga CD32.
Valde mellan A1200 och CD32, men valde CD32 pga chunk-to-planar pixel converter samt att det fanns expansion för att bygga om CD32 till A1200, men sen blev det snart PC och allt hamnade på vinden… Vilka apparater, är det ingen som undrar vad som hänt om inte Commodore kånkat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GBGTias:

Vilka apparater, är det ingen som undrar vad som hänt om inte Commodore kånkat?

Många som spekulerat i det. Inget har lett till något då det är helt meningslöst att göra det.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2