Permalänk
Medlem

Billig dator som matchar 2080 Ti

Hej,

Jag har kommit över ett 2080 Ti, som grabben ska få i julklapp. Nu är det så att hans dator är en Gen 3 i5 och jag misstänker att det blir en flaskhals.

Av denna anledning tänkte jag försöka hinna beställa en uppgradering nu under Black Week. Ska nämna att jag inte har satt ihop en dator sen 2012, och jag har haft extremt begränsat med tid att forska. Så verkar jag lost är jag förmodligen just det 😅

Detta är komponenterna jag hade tänkt mig. Ju närmre 7 000 kr desto bättre!

Jag tar alltså tacksamt emot era Yay or Nay 🙏

https://www.inet.se/kundvagn/visa/ShEMAbljhGi-9mZEvZ8fBeS4pmY/2080ti

Med vänlig hälsning,
crollo

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/8REMAWniQEqnRqhDolmz96JvTYY/crollo

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Tack! Det verkar vara en vettig move att välja AMD ”nu för tiden”👌

Tar tacksamt emot annan feedback (ex. på övriga komponenter) innan jag lägger en beställning imorgon 🙂

Permalänk
Medlem

Här är den slutgiltiga beställningen. Jag kunde tyvärr inte lägga in allt i kundvagnen längre, så det fick bli en bild:

Permalänk
Medlem

Tänk på att Inet inte kan installera och testa datorn då den saknar grafikkort.

De bygger nog ihop datorn, men inte mer än så.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Igen rakt av AMD 5xxx-serien. Hur hade du tänkt att Inet skulle kunna testa den? Måste du prompt rekommendera AMD bör det vara en G-modell eller en 7xxx. Återigen inte juste mot de du "vägleder".

Permalänk
Medlem
Skrivet av crollo:

Här är den slutgiltiga beställningen. Jag kunde tyvärr inte lägga in allt i kundvagnen längre, så det fick bli en bild:

<Uppladdad bildlänk>

Förstår inte riktigt vad som händer med PSU. Om du vill ha en byggd och testat dator från Inet skulle du haft en iGPU, i ditt egna förslag bytt 12400F till 12400. Scarabeo tipsar bara om ändringar till AMD-system oavsett vad som efterfrågas. AMD i sig kan vara ett mycket bra val, i ditt case, nja, Inet kan inte testa och verifiera att datorn fungerar utan grafikkort.

Permalänk
Medlem

Jag trodde faktiskt att Inet hade ett gäng grafikkort på lager för test av byggen, men jag hann aldrig få svar från deras kundtjänst. Hade förstås varit klokt att fråga här först och främst, men hann inte då jag kämpade mot klockan 🙃

Hur som helst kollade jag lite videos på YouTube, och fick en ytterst positiv bild av just 5600:an. Oavsett vad så kommer grabben bli överlyckligt av allt blinkande ljus, och jag kan själv felsöka datorn vid behov. Så jag är överlag nöjd ändå.

Tack för er feedback!

Edit:
Svaret på PSU:n är att den fick man på köpet när man köpte visa specifika Kolink-chassin

Förklaring PSU 0 kr
Permalänk
Medlem

Nätagget lite klent. 750 Watt är typ minimum nästan idag.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

Släng i en Ryzen 5 5600G så har processorn inbyggd grafik.

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ykalon:

Nätagget lite klent. 750 Watt är typ minimum nästan idag.

Varför då? Min 5950X med 6900XT drar 450W totalt, för hela systemet.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Varför då? Min 5950X med 6900XT drar 450W totalt, för hela systemet.

Spikarna på moderna grafikkort har blivit enorma i förhållande till TBP.

https://www.igorslab.de/en/the-battle-of-graphics-card-agains...

Sedan dess har det blivit värre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Spikarna på moderna grafikkort har blivit enorma i förhållande till TBP.

https://www.igorslab.de/en/the-battle-of-graphics-card-agains...

Sedan dess har det blivit värre.

Jag körde ett 2080 Ti med en 6700K i över ett års tid utan problem med 650W nätaggregat.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av metalmac:

Släng i en Ryzen 5 5600G så har processorn inbyggd grafik.

Den är långsammare än 5600 speciellt i spel då den har mindre L3-cache. Ska datorn ha ett dedikerat grafikkort, i detta fall 2080Ti, så är 5600 ett bättre val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Inet kan inte testa och verifiera att datorn fungerar utan grafikkort.

Vet du att det är så? Känns som att de kan ha något grafikkort liggande för testsyfte, men det kanske tar för lång tid.

Med just AMD ryzen 5000 vill man dessutom helst undvika modellerna som har GPU om man kan, eftersom de är lite sämre än de utan. Lägre cache och inget PCIe 4 stöd. Blev ju bättre med am5 modellerna men de är ju inget för billigare byggen än så länge tyvärr.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av crollo:

Hej,

Jag har kommit över ett 2080 Ti, som grabben ska få i julklapp. Nu är det så att hans dator är en Gen 3 i5 och jag misstänker att det blir en flaskhals.

Av denna anledning tänkte jag försöka hinna beställa en uppgradering nu under Black Week. Ska nämna att jag inte har satt ihop en dator sen 2012, och jag har haft extremt begränsat med tid att forska. Så verkar jag lost är jag förmodligen just det 😅

Detta är komponenterna jag hade tänkt mig. Ju närmre 7 000 kr desto bättre!

Jag tar alltså tacksamt emot era Yay or Nay 🙏

https://www.inet.se/kundvagn/visa/ShEMAbljhGi-9mZEvZ8fBeS4pmY/2080tihttps://cdn.inet.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/ShEMAbljhGi-9mZEvZ8fBeS4pmY/2080ti

Med vänlig hälsning,
crollo

Jag hade kikat på begagnat dator då 2080Ti är det bästa grafikkortet på PCIE 3.0.
En 9900k CPU kan vara lagom.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Jag hade kikat på begagnat dator då 2080Ti är det bästa grafikkortet på PCIE 3.0.
En 9900k CPU kan vara lagom.

PCIe är bakåtkompatibelt så just det är ingen anledning att titta på begagnat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Vet du att det är så? Känns som att de kan ha något grafikkort liggande för testsyfte, men det kanske tar för lång tid.

Med just AMD ryzen 5000 vill man dessutom helst undvika modellerna som har GPU om man kan, eftersom de är lite sämre än de utan. Lägre cache och inget PCIe 4 stöd. Blev ju bättre med am5 modellerna men de är ju inget för billigare byggen än så länge tyvärr.

Ärligt talat är jag inte säker, jag har för mig att det var så och 5600G är verkligen ingen höjdare som CPU. Intel är fortfarande bästa val för iGPU i alla scenarior där man inte tänkt spela med ultralåga inställningar på en en 5600G. Quicksync rules och vad AMD satt i 7xxx-serien skall man ha skämskudde för att kalla ens iGPU men för feltestning/byggnation utan GPU fungerar den ypperligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

PCIe är bakåtkompatibelt så just det är ingen anledning att titta på begagnat.

Kompatibel? -Ja, men har man ett RTX2080Ti så vill man nog använda det till mer avancerade saker än Anteckningar.
Ett 2080Ti fungerar så klart till 100% på PCIE 4 & 5, men ett RTX3070 fungerar inte lika bra på PCIE 3.0 som på 4.0 även om just det exemplet är ganska marginellt. (Ett skräckexempel vore ett 6500XT på PCIE 2.0)
Min poäng var att man behöver inte betala mer för att få PCIE 4.0 när man har 0% nytta av det.
Sedan bör ju inte processorn flaska grafikkortet, men jag tror inte det är så farligt ens på en 8700k/1600, men man vill nog ha minst 9900k/3700X.

Edit: En 5600G vore faktiskt helt okej för ett 2080Ti om det inte vore för det lägre cache-minnet, vilket jag inte är övertygad om hur mycket det spelar roll.

Edit2: Kanske något i den här stilen: https://www.sweclockers.com/marknad/217822-aldre-dator-9600k-...

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Ärligt talat är jag inte säker, jag har för mig att det var så och 5600G är verkligen ingen höjdare som CPU. Intel är fortfarande bästa val för iGPU i alla scenarior där man inte tänkt spela med ultralåga inställningar på en en 5600G. Quicksync rules och vad AMD satt i 7xxx-serien skall man ha skämskudde för att kalla ens iGPU men för feltestning/byggnation utan GPU fungerar den ypperligt.

Om en 7X00G APU kommer kan man hoppas att de har tillräckligt med Compute Units så att det går att använda till 1080P spel

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Det var faktiskt ingen dum idé, men tyvärr har jag redan lagt beställningen. Kanske lägger ett bud för min egen del 😇

Permalänk
Medlem

Det har dykt upp en ny fråga på temat:
Jag fick veta av Inet att minnet inte är med på Gigabytes Qualified Vendors List (QVL). Dom undrar om jag vill byta RAM eller köra det i 3200 MHz.

Min fråga till er är således om ni anser att det skulle bli problem om jag väljer att gå vidare med nuvarande konfiguration? Är det risk att jag måste gå ner i klockfrekvens?

Om så är fallet; hade ni kört på det eller valt ett annat minne? Vilket isåfall?

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av crollo:

Det har dykt upp en ny fråga på temat:
Jag fick veta av Inet att minnet inte är med på Gigabytes Qualified Vendors List (QVL). Dom undrar om jag vill byta RAM eller köra det i 3200 MHz.

Min fråga till er är således om ni anser att det skulle bli problem om jag väljer att gå vidare med nuvarande konfiguration? Är det risk att jag måste gå ner i klockfrekvens?

Om så är fallet; hade ni kört på det eller valt ett annat minne? Vilket isåfall?

Tack!

Personligen bemödar jag mig aldrig med att ens kika på qvl-listorna. Men visst är det större chans att minnena kan köras i vad de specas till om de finns med i listan.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av crollo:

Det har dykt upp en ny fråga på temat:
Jag fick veta av Inet att minnet inte är med på Gigabytes Qualified Vendors List (QVL). Dom undrar om jag vill byta RAM eller köra det i 3200 MHz.

Min fråga till er är således om ni anser att det skulle bli problem om jag väljer att gå vidare med nuvarande konfiguration? Är det risk att jag måste gå ner i klockfrekvens?

Om så är fallet; hade ni kört på det eller valt ett annat minne? Vilket isåfall?

Tack!

Om du inte kan byta minnena mot minnen som är billigare med spec 3200MHz, så kör på dem du har valt, i värsta fall så kör dem bara i 3200MHz om du inte finkalibrerar dem själv. Det är bara Inet som helgarderar sig för att något skall gå fel med minnena vid överklockning, vilket har en mikroskopisk chans att ske om man inte försöker med helt galna värden.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.