Epsons toner tystnar år 2026

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Problemet är ju egentligen inte bläckets kostnad (för mig).
Man kan köpa CISs (continuous inc supply system) för några hundralappar och komma undan billigt.

Problemet är att när man skriver ut sällan så strular det alltid.
Det blir randigt, något saknas osv osv.

Visst man kan rengöra, fixa (typ koka skrivhuvudet, ja det fungerar jättebra ibland) och ha sig men den blir tröttsamt.

Laserskrivarnen bara spottar ur sig en finfin sida på några sekunder öven om den stått still ett halvår.

Det där med miljöaspekt köper jag inte...
600:- skrivarna som är engångsprodukter kontra en laser för 1500-2000 som håller 10år.

Den enda nackdelen med laser som jag ser det är att blommor inte tris nära dem (ozon) och att de inte skriver ut fotografier som bläckskrivarna gör. Samtidigt är det ju nästan billigare att beställa utskrifter på fotografier än att skriva ut dem själv.

Ränder får du nog för att det har torka ihop eller så. Kan bli så om man inte skalar patronen när man byter.

De nyare använder inte corona trådar längre som ger ozon. Nu kör man charge rollers

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

Många lyfter laserskrivare som problemfria men jag har upplevt problem och dyrt underhåll med laserskrivare t.ex att fuser unit behöver bytas vilket inte alltid är ekonomiskt gångbart så det blir att köpa en ny skrivare istället.
Innan Samsungs laserskrivare köptes upp av HP så satt deras fuser unit ihop med tonern vilket löste problemet (ny vid tonerbyte), andra skrivare behövde demonteras för byte medan i en del skrivare fick man byta en dyr trumenhet som sällan var lönsamt.

Skrivet av landmarks:

Vad ligger kostnaden för bläck på för din variant, ungefär? Antar att det säkerligen varierar med modeller, men moderna bläckstråleskrivare sträcker sig ju numera uppåt en tusenlapp per patron beroende på modell, även om det givetvis finns ett gäng kvar i 200-500kronorsklassen.

Det finns gått om påfyllbara bläckskrivare och jag har inte upplevt att de bläcken eller munstyckena torkar.
Bläcket räcker väldigt länge (även vid fotoutskrift) jämför med hur ofta du byter laserpatroner.
Bläcket är inte heller överdrivet dyrt även om det skiljer en del mellan olika tillverkare.
Exempel till en HP Smart Tank med av tillverkaren angivna antal utskrifter.
https://www.123ink.se/search/?search=HP+31
https://www.123ink.se/search/?search=HP+32XL
Hemma har jag en HP Smart Tank och om jag gör den strömlös och sedan strömsätter och använder den igen efter 4månader så fungerar den fortfarande, jag har inte testat längre än 4 månader mellan utskrift med den skrivaren.
HP Smart Tank
Epson EcoTank
Canon MegaTank
Brother Refill Tank (finns även INKvestment Tank påfyllbara färgpatroner)

Skrivet av hakro807:

Du har fortfarande bekymmer med skärpan i text. Jag har ännu inte sett en bläckstråleskrivare som klarar detta lika bra som en tusenkronors laserskrivare om man använder standardpapper.

Inget jag någonsin upplevt.
Den fördelen en laserskrivare har är betydligt snabbare utskrifter om man skriver ut många sidor samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

[...]
Exempel till en HP Smart Tank med av tillverkaren angivna antal utskrifter.
https://www.123ink.se/search/?search=HP+31
https://www.123ink.se/search/?search=HP+32XL
Hemma har jag en HP Smart Tank och om jag gör den strömlös och sedan strömsätter och använder den igen efter 4månader så fungerar den fortfarande, jag har inte testat längre än 4 månader mellan utskrift med den skrivaren.
HP Smart Tank
Epson EcoTank
Canon MegaTank
Brother Refill Tank (finns även INKvestment Tank påfyllbara färgpatroner)

Inget jag någonsin upplevt.
Den fördelen en laserskrivare har är att de är betydligt snabbare utskrifter om man skriver ut många sidor samtidigt.

Köpte precis en HP Smart Tank Plus 559, har inte hunnit packa upp den ännu. Är du nöjd med din? Utskriftsvolym ungefär? Hade nog planerat att skriva ut något varje månad för att undvika att bläcket torkar för mycket.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem

Epson kan dra åt pipsvängen.
Jag köpte en Samsung c430w färglaser för 6,5 år sedan för 1395kr, har bytt svart och gul toner förra året. Passade på att köpa magenta och cyan när det var bra pris.
Den fungera varje gång utan besvär. En av de bästa köpen jag gjort senste 10 åren, det är otroligt bekvämt att ha möjligheten att printa saker hemma när en behöver.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Vad skriver folk ens ut?

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Tror också på bläck på sätt och vis. Men även om de professionella modellerna och de som de kommer ersätta laser helt med kommer vara mycket bättre så blir man aldrig helt kvitt att de kan torka.

De behöver ström hela tiden och vara igång för att de ska kunna underhålla bläcksystemet, vilket också innebär att de ska vaska bläck för att spola igenom systemet. Vi kommer skriva ut mindre ju mer digitala vi blir. Skriver man mycket brukar bläck i prisklassen mindre kontorsskrivare/MFP vara billigare i drift. Men frågan är hur mycket som vaskas för att den inte ska torka.

Det finns också skrivare utplacerade på företag som man skriver ut väldigt lite på och som man kanske bara startar för att göra utskrifter på då och då. Vilket inte fungerar bra. Eller verksamheter som behöver laserskrivna utskrifter av olika anledningar. Så de kommer inte dö ut.

Hade jag köpt en bläckskrivare till hemmet? Nej, skriver ut för sällan och oregelbundet och vill inte ha skrivaren igång. Men till företaget, Ja för där skrivs det ut dagligen och flera hundra sidor i veckan av vissa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

Ränder får du nog för att det har torka ihop eller så. Kan bli så om man inte skalar patronen när man byter.

De nyare använder inte corona trådar längre som ger ozon. Nu kör man charge rollers

Jo det är ju det som är problemet… att det torkar ihop.

Men lugn i bussen nu laserskrivarna håller ju så länge så många sitter nog på gamla maskiner Sen finns det väl maskiner nu med som har tråd då det är billigare och har färre delar som kan paja. Men jag är absolut ingen skrivarexpert.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomle:

Köpte precis en HP Smart Tank Plus 559, har inte hunnit packa upp den ännu. Är du nöjd med din? Utskriftsvolym ungefär? Hade nog planerat att skriva ut något varje månad för att undvika att bläcket torkar för mycket.

Jag väljer alltid färgutskrift då det inte finns någon orsak till att spara in på bläck.
Om du skriver ut så lite som jag tolkar ditt inlägg så lär bläcket räcka i många år.
Det enda som är noggrant är att fylla rätt bläck i rätt fack.
Jag håller koll på mängden papper jag förbrukar sedan jag fyllde upp bläck sist så har jag avverkat ca 3500 sidor och det finns gott om bläck kvar i bläckfacken.
Jag skriver ut utskick åt olika föreningar, manualer åt bekanta osv. då utskrifterna knappt kostar något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Vad skriver folk ens ut?

Det kan väl handla om tusen olika saker. Bara för att du har allt i mobilen så behöver det inte gälla alla, exempelvis barnfamiljer som vill kunna skriva ut pyssel till barnen eller inbjudningar till kalas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Jo det är ju det som är problemet… att det torkar ihop.

Men lugn i bussen nu laserskrivarna håller ju så länge så många sitter nog på gamla maskiner Sen finns det väl maskiner nu med som har tråd då det är billigare och har färre delar som kan paja. Men jag är absolut ingen skrivarexpert.

Ja det finns maskiner med tråd. Speciellt större produktions maskiner. Men det försvinner nog där med snart.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

Man slipper intorkat bläck och geggiga skrivarhuvuden med laser, absolut, men man kommer inte nödvändigtvis undan tillverkarens fuffens för det.
En vacker dag bestämde sig min HP-laser att eftersom tonerkassetterna i den inte var original, måste printern sluta funka, "för din säkerhet"...
Det ledde till en frenetisk jakt efter äldre firmware och efterföljande blockering av internetåtkomst för skrivaren i brandväggen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Det kan väl handla om tusen olika saker. Bara för att du har allt i mobilen så behöver det inte gälla alla, exempelvis barnfamiljer som vill kunna skriva ut pyssel till barnen eller inbjudningar till kalas.

Jag vet inte hur du kunde tolka en kort mening som om jag hade allt i mobilen.

Okej men man skriver alltså ut
Pyssel och inbjudningar enligt dig

Någon annan som har en vanlig hemmaskrivare och skriver ut saker för något annat? Eller är det vad man har en skrivare till idag, pyssel?

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Vad ligger kostnaden för bläck på för din variant, ungefär? Antar att det säkerligen varierar med modeller, men moderna bläckstråleskrivare sträcker sig ju numera uppåt en tusenlapp per patron beroende på modell, även om det givetvis finns ett gäng kvar i 200-500kronorsklassen.

https://ink.nu/collections/epson-ecotank-l310-blackpatroner/p...

Här finns tex ett kit med 88k svarta sidor, och 36k cyan magnenta och gul. 770kr

Säger alltid till alla att köpa en jäkla Ecotank. Ingångspriset på ca 2-3k kommer igen väldigt snabbt jämfört med patroner.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av smygolf:

Skillnaden mellan LED och laser är vilken sorts ljuskälla du har har.
Men tekniken är fortfarande densamma med en ljuskänslig trumma som kan skifta spänning - xerografik.
LED är både enklare och billigare än laser och är idag på samma nivå kvalitetsmässigt.

*edit*
Mer text

Tackar, kände iof till den grundläggande skillnaden som du beskriver samt likheterna i konstruktionen. Jag reagerade mest lite på artikelns formuleringar.

Man kan ju också fundera över om eller varför dom inte vill producera Led-skrivare isåfall, dom skapar ju inte skadligt ozon som laserskrivarna gör. Om man tänker på miljön då ..

Permalänk
Medlem

Transport och produktion av bläck till konsument kan ju knappast vara miljövänligt heller, detta är ju enbart för att de tjänar för dåligt på laserskrivare.

Miljöskälen är ju enbart för att det ska låta bra...

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Måste du kunna skriva ut i färg? Annars finns det många bra, billiga och små Monolaserskrivare

Ja, vill gärna kunna skriva ut i färg. Så har du någon rekommendation där så är jag idel öra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Jag vet inte hur du kunde tolka en kort mening som om jag hade allt i mobilen.

Okej men man skriver alltså ut
Pyssel och inbjudningar enligt dig

Någon annan som har en vanlig hemmaskrivare och skriver ut saker för något annat? Eller är det vad man har en skrivare till idag, pyssel?

När jag sålde raskatter så printade jag ut diverse avtal / kontrakt.
Om man reser mycket till länder som kräver VISUM så är det papperskopior som gäller.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Jag vet inte hur du kunde tolka en kort mening som om jag hade allt i mobilen.

Okej men man skriver alltså ut
Pyssel och inbjudningar enligt dig

Någon annan som har en vanlig hemmaskrivare och skriver ut saker för något annat? Eller är det vad man har en skrivare till idag, pyssel?

Kan du på riktigt inte förstå att folk behöver skriva ut saker ibland? Blanketter, ansökningar, avtal, scheman... hela livet är fullt med dokument som kan behöva skrivas ut ibland.

Har du inget utskrivet papper hemma?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ompet:

Ja, vill gärna kunna skriva ut i färg. Så har du någon rekommendation där så är jag idel öra!

Kolla enbart på Brother. Det är de enda jag faktiskt fortfarande litar på när det kommer till skrivare.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Tackar, kände iof till den grundläggande skillnaden som du beskriver samt likheterna i konstruktionen. Jag reagerade mest lite på artikelns formuleringar.

Man kan ju också fundera över om eller varför dom inte vill producera Led-skrivare isåfall, dom skapar ju inte skadligt ozon som laserskrivarna gör. Om man tänker på miljön då ..

Det är pengar som styr så återvinning är bara ett ord man slänger sig med.
LED producerar lika mycket ozon som laser för båda använder ljuskänslig trumma.
Används scorotron tråd du blir det lite mer än med en charge roller, keramisk charge roller tar ner det till ett minimum.
Men jag vet inte vilken sorts lösning konsumentprodukterna använder för att ladda trumman.

Inom tryckproduktion är annars inkjet det som växer mest.
Långt högre hastighet än dom olika xerografiska lösningar som finns (våt/torr toner)
Kvalitén ligger lite under/samma som den bästa xerografiska tekniken (våt toner) men med 4 ggr snabbare.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Vad skriver folk ens ut?

Det vanligaste är nog fraktsedlar. Men det kan vara mallar och lite sånt. Även dokument som kräver fysisk underskrift.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Vad skriver folk ens ut?

träningsschema, fraktsedlar, instruktioner, passfoto, skolarbete tex föredrag

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finkelzvin:

Kan du på riktigt inte förstå att folk behöver skriva ut saker ibland? Blanketter, ansökningar, avtal, scheman... hela livet är fullt med dokument som kan behöva skrivas ut ibland.

Har du inget utskrivet papper hemma?

Om du går till mitt första inlägg så undrade jag kort och gott ”vad skriver folk ens ut?”

Vad har det med förståelsen att göra? Jag undrar vad man skriver ut - medan du är en av de som övertolkar frågan och faktiskt inte förstår den. Men nu gör du säkert det. Men jag tar det igen; vad skriver folk ens ut?

Shit alltså, tagga ner.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

När jag sålde raskatter så printade jag ut diverse avtal / kontrakt.
Om man reser mycket till länder som kräver VISUM så är det papperskopior som gäller.

Skrivet av Cenorida:

Det vanligaste är nog fraktsedlar. Men det kan vara mallar och lite sånt. Även dokument som kräver fysisk underskrift.

Skrivet av aragon:

träningsschema, fraktsedlar, instruktioner, passfoto, skolarbete tex föredrag

Tack, några som verkligen förstod den enklaste av frågor.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk

Har Epson XP235 och skriver endast ut i svart, ändå tvingats byta de 3 resterande färgpatronerna för skrivaren kan inte skriva ut svart om inte gul finns...aldrig mer Epson

Permalänk
Skrivet av Elakekocken:

Vad skriver folk ens ut?

I stort sett enbart fraktsedlar

Permalänk
Medlem

Har man en skrivare så skriver man ut mer än om man inte har en skrivare. Annars tar man sig runt det och skriver ut något enstaka papper på jobbet, skulle jag säga.

Permalänk
Skrivet av Snubb1:

Många lyfter laserskrivare som problemfria men jag har upplevt problem och dyrt underhåll med laserskrivare t.ex att fuser unit behöver bytas vilket inte alltid är ekonomiskt gångbart så det blir att köpa en ny skrivare istället.
Innan Samsungs laserskrivare köptes upp av HP så satt deras fuser unit ihop med tonern vilket löste problemet (ny vid tonerbyte), andra skrivare behövde demonteras för byte medan i en del skrivare fick man byta en dyr trumenhet som sällan var lönsamt

Jag har en lite äldre Samsung ML1630. Fick byta en kondensator i den förra året, annars har den inte behövt någon service på 12 år mer än byta toner då och då...

Permalänk
Medlem

Epson är sämsta skräpet. Får inte skriva ut i svart för att en färgpatron är slut. Slängde eländet.

Glad att jag nästan aldrig behöver skriva ut saker längre. Vill jag skriva ut går jag till bibblan eller jobbet.

Permalänk
Skrivet av Darc:

Epson är sämsta skräpet. Får inte skriva ut i svart för att en färgpatron är slut. Slängde eländet.

Glad att jag nästan aldrig behöver skriva ut saker längre. Vill jag skriva ut går jag till bibblan eller jobbet.

Det är ju flera märken som håller på med dessa dumheter.
Har även sett att vissa multi-funktion/allt-i-ett låter inte en använda skannern om bläcket är slut.