Populäraste lösenordet 2022 är password

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Hmm, det måste jag testa

6cmPenisClocker

Ser du det?

Går lösenordet att undervolta eller överklocka?

Permalänk
Rekordmedlem

Det vore kanske dags att bestämma sig för ett standardformat för lösenordshanterare och integrera det i operativsystemen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Jag älskar ändå att Sweclockers cencurerar när man råkar skriva sitt lösenord i forumet här.

Typ så här: **********

Ha! Du lurar oss! Ditt lösenord är helt enkelt 10 *

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det vore kanske dags att bestämma sig för ett standardformat för lösenordshanterare och integrera det i operativsystemen.

FIDO Passkeys kommer förhoppningsvis förpassa lösenord till historien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det vore kanske dags att bestämma sig för ett standardformat för lösenordshanterare och integrera det i operativsystemen.

Framtiden är inget lösenord överhuvudtaget

https://blog.google/technology/safety-security/one-step-close...

Permalänk
Medlem

Det är när jag läser sådant här som jag inser att jag lever i en bubbla haha

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Donhoz:

Jo men problemet där är att det inte är ett försök till standardisering utan Google, Eftersom alla os numera mer eller mindre kan köra Linux så vore det snarare nått som borde in där och så får MS, Apple och Google implementera det därifrån.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joqqe:

Bland det osäkraste jag har sett på arbetsplatser skulle nog ändå vara formatet [årstid] + [år].

Ofta sätts det som tillfälligt lösenord för nyanställda eller när någon glömt lösenord. Liksom svårt att uttala "6AR7aiRMo5j%nugsN@cEvqRW5ckmP4vF" över telefon. Sen får de sätta ett eget lösenord första gången de loggar in.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Musikälskare

Mina päron har samma lösenord till allt men lyckas ändå glömma vad dom har och man får den fina frågan, vet du vad det är? Ja, tragiskt nog gör jag det! Ska ta tag i det och försöka få över dom till Bitwarden men dom är svåra att övertala

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

rip bajs123

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

admin/admin känns bra tycker jag, låter dessutom lite professionellt

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awsmkiid:

Jag använder en fras till mitt lösenord, dock använder jag samma ÖVERALLT med små ändringar och nu när jag skriver den här kommentaren så undrar jag inte om det är bättre med en sån där tjotafräs app/program som styr sånt. Nån rekommendation för en sådan app/program?

Edit, kände mig väldigt gammal just nu efter jag har läst va jag skrev.

Jag använder Bitwarden för lösenordshantering. Fungerar utmärkt för mig

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Sambon byter en bokstav i samma ord på olika ställen, noll koll på vad som går vart. Äntligen börjar jag få in henne på keepass (vem vill ha sin lösenordshanterare online?).
Funderar dock på yubi-key I mitt företag för att kunna säga det till kunder. Dock så skulle säkert mina barn slarva bort alla kopior av den.

Samt, va katten är det för företag som kollar upp vad sina användare har för lösen och tar statistik på det? Dom ska väl inte kunna kolla upp vad folk har för lösenord?

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Hedersmedlem

Det jag undrar lite är väl när delarna i den där databasen hämtats från olika källor.

Alltså består den där 3TB databasen med lösenord av en samlingshög som ökar mer och mer för varje år så består ju mycket av innehållet av gammalt material. Det skulle innebära att det blir svårt att utvärdera lösenordstrender över tid.

Ska man kunna säga något om trender och utveckling av lösenordsval per år så bör man väl egentligen bara titta på innehållet i läckor som är färska. Från senaste året.

Det är möjligt att det är precis så de gjort!
Men jag har svårt att se något om metodiken på den fronten från hemsidan.

Någon som vet mer om metodiken och urvalet av data?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

System borde ju designas så att om man försöker några gånger med fel lösenord så låses kontot ett tag, och för många gånger får man kontakta kundservice. Visst försöker man låsa upp en fil offline så hjälper det inte, men man ska ju inte tillåta i tjänster att man kan bruteforca.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Lär ju finnas i alla Lösenordsfiler, Sommar2022 ååååh så bra, både stor bokstav och siffror

Lägg till utrops- och frågetecken samt "@" för maximal säkerhet 🤌🏻

Skrivet av Pepsin:

Ofta sätts det som tillfälligt lösenord för nyanställda eller när någon glömt lösenord. Liksom svårt att uttala "6AR7aiRMo5j%nugsN@cEvqRW5ckmP4vF" över telefon. Sen får de sätta ett eget lösenord första gången de loggar in.

Jovars, förstår tanken (bra om det fungerar)! I mitt fall har det bl.a. handlat om delade arbetsstationer och kollegor som vill göra det enkelt för sig.

Visa signatur

R7 5800X | B550-I Gaming | RTX 3080 | 32 GB DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Lösenordet till lösenordshanteraren: Password

Näää, passwords

Permalänk
Medlem

Svåraste koden att knäcka för mig var en Toyota trucks kod. Jobbade helg och behövde starta den. Pga slitage såg man att endast nollan och fyrkant var användna. Enkelt! 0000# eller hur!

Nop, tog mig en bra halvtimme att knäcka koden, 00000# . Vilken sadist satte fem siffror på ett kodlås?

Permalänk
Medlem

L33tspeak löser biffen! Med P4ssw0rd så tar det minst fem minuter extra att knäcka

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem

Putins lösenord har blivit läckt:
user:putin
pass:input

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

root / blankt
På jobbet har man 100+ lösenord.
Så är det att drifta kundmiljöer.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Känner mig otrygg även om jag sätter ett komplext lösen på 16+ tecken när MFA inte stöds (SweClockers???).
(Sen är ju inte MFA bulletproof heller, but still...)

Förvånad ändå över denna lista! Känns som att samtliga plattformar/appar har så pass stränga lösenordskrav att man inte kan köra med "bajs".

Permalänk
Medlem

Hm, intressant. Trodde det börjat röra sig mot mer avancerade lösenord för den stora massan. Med tanke på att många arbeten avänder datorer och lösenord som krävs vara mer än 123**. Men folk kanske blir lata för hemma-bruk och vill bara komma in snabbt utan att bry sig.

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

På jobbet har man 100+ lösenord.
Så är det att drifta kundmiljöer.

100+ låter dock inte särskilt extremt? Har lätt så många privat också, och minst lika många i jobbet för den delen.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av ronz:

Men.. vad händer om ett sådant program slutar att fungera? Eller om man tappar sin inloggning?

De flesta lösenordshanterare kan du köra på flera ställen, så synkar de med varandra men sparar lokalt. Tex. på telefonen, webbläsaren, skrivbordsprogram osv. För Bitwarden har man ett huvudlösenord att komma ihåg, men man kan sätta lösenordsledtrådar man kan få om man glömmer det, samt ställa in att man kan logga in med fingeravtryck, pin-kod osv. Om man vill spara lösenordet på en papperslapp i ett kassaskåp eller något för säkerhets skull så räcker det i alla fall med ett och man behöver inte göra det för alla sina inloggningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Sambon byter en bokstav i samma ord på olika ställen, noll koll på vad som går vart. Äntligen börjar jag få in henne på keepass (vem vill ha sin lösenordshanterare online?).
Funderar dock på yubi-key I mitt företag för att kunna säga det till kunder. Dock så skulle säkert mina barn slarva bort alla kopior av den.

Samt, va katten är det för företag som kollar upp vad sina användare har för lösen och tar statistik på det? Dom ska väl inte kunna kolla upp vad folk har för lösenord?

Jag vill ha min lösenordshanretare online, då synkar den med telefonen och så kan jag använda den på datorer som inte är min huvuddator utan problem. Sannolikheten att någon först skulle få tag på min lösenordsdatabas och sedan kunna knäcka krypteringen på den är inte tillräckligt stor för att överväga fördelarna det är att ha den online. Känns också som att det är ett väldigt stort åtagande att ge sig på lösenordshanretare när alla använder samma/dåliga lösenord överallt.

Databasen med lösenord är nog inte tagen från deras kunder, antagligen är det lösenord som har läckts från att olika hemsidor har utsatts för intrång.

Permalänk
Medlem

Men hur vet de vilka lösenord som är populärast om de är hashade? Har de knäckt dem? Ni kan skratta men människor som har 123456 och liknande lösenord röstar i allmänna val och bestämmer vilka politiker som ska styra i vårt samhälle...

Permalänk
Medlem

Problemet många har är att de inte har något lösenordssystem så de glömmer, återställer och använder lätta lösenord. Hade en studiekamrat som använde samma ”Förnamn123” överallt.

Kan lära ut dessa tre steg.

Ett hemligt grundord/en grundfras t.ex. password.

Byt ut ett tecken mot en siffra och ett mot ett specialtecken: p&ssw0rd

En unik bokstav för varje applikation på valfri plats: Sp&ssw0rd (för sweclockers), Fp&ssw0rd (för flugsvamp), Op&ssw0rd (för onlyfans) etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Samt, va katten är det för företag som kollar upp vad sina användare har för lösen och tar statistik på det? Dom ska väl inte kunna kolla upp vad folk har för lösenord?

"Methodology
The list of passwords was compiled in partnership with independent researchers specializing in research of cybersecurity incidents. They evaluated a 3TB database."

Dvs nej, det gör de inte.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

100+ låter dock inte särskilt extremt? Har lätt så många privat också, och minst lika många i jobbet för den delen.

Det är bara de personliga kontona, sedan finns det nog 1000-tals andra som man inte har antecknat själv.
Sedan är det väl 100+ privat också.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]